МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
ПЕРЕДМОВАЯ65 ББК 74.200.526 я 73 Рівне – 2010 Курс лекцій Навчальний посібник ПРОФЕСІЙНА ОРІЄНТАЦІЯ І МЕТОДИКА ПРОФОРІЄНТАЦІЙНОЇ РОБОТИ М.С. ЯНЦУР Міністерство освіти і науки україни Рівненський державний гуманітарний університет Кафедра професійної педагогіки і трудової підготовки Для студентів напряму підготовки “Технологічна освіта” УДК: 37.048.4 (075.8)
Друкується за рішенням Навчально-методичної та Вченої рад РДГУ (протоколи № 2 від 23. 11. 2010 р. і № 5 від 29. 12. 2010 р.)
Я 65 М.С. Янцур. Професійна орієнтація і методика профорієнтаційної роботи: навчальний посібник: курс лекцій.Для студентів напряму підготовки “Технологічна освіта”. – Рівне: РВВ РДГУ, 2010. – 340 с.
Автор: М.С. Янцур, кандидат педагогічних наук, професор, завідувач кафедри професійної педагогіки і трудової підготовки РДГУ.
Рецензенти: В.К. Сидоренко, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент АПН України, НУБП України; В.М.Ямницький, доктор психологічних наук, професор, Рівненський ДГУ; В.П.Зінченко, кандидат педагогічних наук, доцент, Глухівський НПУ ім. Олександра Довженка.
У навчальному посібнику подано курс лекцій з навчальної дисципліни “Професійна орієнтація і методика профорієнтаційної роботи” за модульною системою з відповідними додатками та літературою згідно типової навчальної програми. Адресовано студентам напряму підготовки “Технологічна освіта”, а також може бути використаний науковцями, викладачами вищих навчальних закладів, вчителями та практичними працівниками освіти і служби зайнятості.
Навчальний посібник схвалено і рекомендовано до друку кафедрою професійної педагогіки і трудової підготовки Рівненського державного гуманітарного університету (протокол № 4 від 22. 11. 2010 р.).
ISBN 966-7281-09-4 ББК 74.200.526 я 73 © Янцур М.С., 2010 Коли людина не знає, до якої пристані пролягає її шлях, жоден вітер для неї не буде попутним. Сенека
В умовах побудови незалежної держави гостро постає питання про підвищення ролі кожної людини. Потрібно зорієнтувати особистість на вибір виду трудової діяльності у відповідності зі своїми здібностями, можливостями та потребами суспільства в кадрах. У вирішенні цієї проблеми важливе місце відводиться професійній орієнтації. Це передбачено Законами України „Про зайнятість населення”, „Про освіту”, „Про вищу освіту”, схваленою Кабінетом Міністрів „Концепцією державної системи професійної орієнтації населення”, „Положенням про професійну орієнтацію молоді, яка навчається” та іншими державними документами. Вирішити завдання, які поставлені в них, неможливо без відповідної підготовки до неї всіх педагогічних працівників, і в першу чергу вчителів трудового, профільного і професійного навчання освітньої галузі «Технологія». Саме цей вчитель повинен допомогти школяру у професійному самовизначенні. Цим і обумовлено введення до навчальних планів вищих педагогічних навчальних закладів зі спеціальності „Педагогіка і методика середньої освіти. Трудове навчання” і напряму підготовки “Технологічна освіта” курсу “Професійна орієнтація та методика профорієнтаційної роботи”, метою якого є підготовка майбутніх вчителів до здійснення професійної орієнтації учнівської молоді Предметом курсу є теоретично і методично обґрунтовані зміст, принципи, напрями, форми і методи профорієнтаційної роботи з учнями. Вивчення курсу передбачає формування у студентів знань: - з професійної орієнтації як комплексної системи: її предмет, мету, завдання та функції, зміст та структуру, концепції, тенденції, закономірності, принципи та критерії профорієнтаційної роботи; - з конкретних видів професійної діяльності, класифікації професій та основ професіографії; - з особливостей професійного самовизначення учнівської молоді: мету і завдання, зміст, мотиви, форми і методи, засоби, умови та результати; - про зміст, форми, методи і специфіку проведення профорієнтаційної роботи в процесі трудового, профільного і професійного навчання за технологічним напрямом. На основі вказаних знань у студентів повинні бути сформовані вміння: - визначати профорієнтаційні можливості навчальної та позанавчальної діяльності учнів, готувати профінформаційний матеріал, враховуючи вікові та індивідуальні особливості школярів у профорієнтаційній роботі; - виконувати аналіз професій, розробляти та застосовувати в роботі з учнями професіографічні матеріали; - проводити діагностику професійних інтересів, нахилів, намірів, психічних процесів і функцій, темпераменту та здібностей учнів, визначати професійний тип особистості як бланковими, так і комп’ютерними методиками та робити відповідні висновки щодо професійного самовизначення школярів на основі діагностичної карти особистості; - надавати своєчасну професійну консультацію в ході комплексної професійної орієнтації. Вивчення цієї дисципліни здійснюється за кредитно-модульною системою в VII семестрі на ІV курсі. На цю дисципліну відводиться 108 годин, що відповідає 3 кредитам ECTS, з яких: лекцій – 30 год., лабораторних занять – 30 год. і самостійної роботи – 48 год. Він складається з одного навчального і двох змістових модулів. І змістовий модуль “Науково-теоретичні основи професійної орієнтації” включає п’ять лекційних тем і ІІ змістовий модуль “Зміст і методика реалізації системи професійної орієнтації учнівської молоді” складається з 10 тем. На початку кожної теми подано план і літературу для самоопрацювання, а наприкінці кожної лекції подано завдання і запитання для самоконтролю. Вивчення даної дисципліни завершується заліком після здачі індивідуальних навчально-дослідних завдань: складених інформаційних професіограми і професіографічної картки на визначену професію та написання комплексної підсумкововї контрольної роботи. З даного предмету може виконуватися і курсова робота у VIII семестрі. На заочному відділенні виконується контрольна робота. На вивчення першого змістового модуля відводиться 36 годин (1 кредит): лекцій - 10 годин, 10 годин лабораторних занять, 16 години самостійної роботи. Цей модуль включає виконання студентами ІНДЗ у формі складання інформаційної професіограми професії, обраної та узгодженої з викладачем. По завершенню модуля проводиться модульна контрольна робота. На вивчення другого змістового модуля відводиться 72 години (2 кредити): лекцій – 20 годин, 20 годин лабораторних занять, 32 години самостійної роботи. Цей модуль включає виконання студентами ІНДЗ у формі складання професіографічної картки на обрану та узгоджену з викладачем професію. По завершенню модуля проводиться комплексна контрольна робота та підсумковий контроль у формі заліку. Об’єктами контролю за рейтинговою оцінкою дій студентів виступають: - систематичність відвідування лекцій, лабораторних занять, консультацій тощо; - якість та вчасність виконання лабораторних та контрольних робіт, завдань самостійної та індивідуальної роботи; - активність, ініціативність та самостійність студента під час лабораторних занять, наукової роботи тощо. Кожний модуль цієї дисципліни включає обов’язкову і додаткову навчальну роботу. З кожного виду робіт визначаються оціночні бали. За невиконання певного виду обов’язкової навчальної роботи передбачаються штрафні санкції. Студент, який хоче набрати відповідну кількість балів, щоб вийти на підсумковий контроль, має можливість виконувати додаткові навчальні завдання. Виходячи з основної навчальної роботи, у відповідності до прийнятої шкали оцінювання в РДГУ, визначається конкретна оцінка знань і вмінь студента в національній та ECTS шкалах. В таблиці 1 наведено такі зведені показники для вказаної вище дисципліни. Результати обліку всіх видів навчальної роботи в рейтинговій системі за кожний модуль викладач заносить в спеціальні робочі таблиці. Після вивчення всіх модулів результати з робочих таблиць переносяться до зведеної таблиці загального обліку рейтингової оцінки знань і вмінь студентів з даної дисципліни. За результатами всіх набраних балів в рейтинговій шкалі з цієї дисципліни кожному студенту групи виставляється оцінка за шкалою РДГУ, за чотирьохбальною національною шкалою і шкалою ECTS. Якщо студента влаштовує ця оцінка, то він заліку не складає і ця оцінка виставляється у рейтингову і залікову відомості та залікову книжку. Якщо оцінка не влаштовує - то він складає залік у встановленому кафедрою порядку. Студенти, які не набрали відповідної кількості балів і отримали рейтингову оцінку “2” - FX, при певному виконанні всіх обов’язкових видів навчальної роботи, можуть отримати залік, в разі успішного його складання. Студенти, які ж не набрали відповідної кількості балів для отримання заліку і не виконали всі види обов’язкової навчальної роботи, до заліку не допускаються. Залік вони можуть складати лише після того, як виконають у визначеному кафедрою обсязі всі обов’язкові види навчальної роботи за всі змістові модулі дисципліни. При написанні курсу лекції з професійної орієнтації та методики профорієнтаційної роботи використані праці відомих вчених у цій галузі: А.А.Вайсбурга, В.Є.Гаврилова, Дж.Голланда, Д.О.Закатнова, В.Т.Канівець, С.М.Левієвої, Е.І.Головахи, О.Є.Голомштока, К.М.Гуревича, М.М.Захарова, Е.Ф.Зеєра, В.П.Зінченка, Є.М.Іванової, Л.А.Йовайши, Р.Д.Каверіної, С.Я.Карпіловської, Є.О.Клімова, Б.В.Кулагіна, І.М.Назімова, Є.М.Павлютенкова, В.П.Петрова, К.К.Платонова, В.О.Полякова, М.С.Пряжнікова, В.О.Рижова, О.Д.Сазонова, В.Ф.Сахарова, В.К.Сидоренка, В.Д.Симоненка, В.В.Синявського, І.Л.Соломіна, М.П.Тименка, Д.О.Тхоржевського, Б.О.Федоришина, С.Фукуями, С.М.Чистякової, П.О.Шавіра, Г.В.Щекіна, В.В.Ярошенка та ін. Сподіваємось на самостійне і творче опрацювання лекційного матеріалу. Бажаємо успіхів у профорієнтаційній роботі з учнівською молоддю. Читайте також:
|
||||||||
|