Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Ситуація ІІІ. Є професійний план при відсутності нахилів.

Причини, що обумовили відсутність нахилів:

- наявність багатьох конкуруючих видів діяльності, якими цікавиться підліток;

- відсутність у класному, позакласному і позашкільному житті видів праці, які моделюють майбутню професійну діяльність;

- неправильне виховання в сім’ї.

Виявлення причин, за якими в учня відсутні нахили, допоможе профконсультантові визначити ступінь обґрунтованості вибору підлітка, а значить, зробити висновок про необхідність затвердити або відкорегувати план.

Ситуація ІV. Є професійний план який узгоджений з нахилами.

Не потребується корегувального втручання профконсультанта. Лише в тих випадках, коли учень не має запасного варіанту на випадок виникнення невизначених перешкод на шляху до досягнення мети – необхідно обміркувати ряд варіантів з підлітком в першій бесіді (повторну бесіду проводити не потрібно).

Ситуація V. Професійний план не узгоджений з нахилами (конфліктна ситуація).

Можливі варіанти:

1. Нахили учня не узгоджуються з потребами суспільства в спеціальності певного профілю, і він свідомо вибирає більш “дефіцитну” професію. Профконсультант з’ясовує, які мотиви вибору професії і чи правильне уявлення має підліток про майбутню роботу.

2. Учень не знає, що може отримати професію, яка сприяє відповідним його нахилам і рівню здібностей.

Профконсультант повідомляє інформацію.

3. Нахили учня відповідають потребам суспільства, але під впливом батьків, однолітків, випадкових обставин він вибрав професію, що не відповідає його нахилам. Необхідно:

- більш глибоко дослідити мотиви вибору професії;

- у бесіді пояснити учневі про можливі наслідки випадкового вибору;

- повідомити учневі інформацію з декількох суміжних професій, що відповідають його нахилам;

- організувати бесіди з батьками підлітка.

4. Учень має хибне уявлення про вибрану професію і вважає, що вона відповідає його нахилам. Профконсультант інформує підлітка, і в залежності від його реакції, план корегується та схвалюється.

5. Методика проведення професійної консультації вчителем трудового навчання та класним керівником.

На основі вивчення індивідуальних якостей особистості і визначення типу ситуації для даного випадку вчитель трудового навчання обмірковує з учнем рівень його підготовленості до вибору професії, намічає план його самопідготовки, активізації практичної проби сил в ході трудового навчання, виробничої практики, розвитку якостей особистості, стимулювання появлення ініціативи і самостійності в процесі підготовки до вибору професії

Успіх всієї профорієнтаційної роботи залежить від знань вчителем психології особистості, методів її вивчення, вміння знайти на основі цього вивчення індивідуальний підхід до кожного учня.

У роботі необхідно керуватися принципом “дізнатись, до чого здатний учень”, а “не хто більш, чи менш розвинений”.

Послідовність роботи вчителя з профконсультації:

- спостерігає за учнями в процесі навчальної і трудової діяльності, визначає їх нахили і здібності;

- встановлює, чи вибрав учень певну професію чи групу професій;

- виявляє (в учня) мотиви вибору ним цієї професії;

- уточнює (за довідником) відомості про професію, яка цікавить учня (або вибрану учнем);

- знайомиться з матеріалами медичного обстеження, встановлює, чи відповідає здоров’я учня вимогам та специфіці вибраної ним професії;

- уточнює потреби народного господарства міста, району, області в кадрах з професії, вибраної учнем;

- приймає участь у підготовці висновків про рекомендовані сфери трудової діяльності для учнів.

Якщо вибрана професія не відповідає особливостям індивіда, вчитель намічає і проводить комплекс заходів з безконфліктної переорієнтації учня на іншу сферу діяльності, яка йому більше підходить. Для цього:

- знаходить відомості про ті професії, які найбільш відповідають психофізіологічним якостям особистості і характеризуються більш високим попитом;

- намічає і проводить заходи з розширення в учня уяви про рекомендовану професію (бесіда, перегляд кінофільмів і т.д.);

- повідомляє додаткові відомості про шляхи оволодіння професією, можливості працевлаштування, про режим і оплату праці, про професійні навчальні заклади, умови прийому і навчання в них;

- підтверджує думку учня про правильність обраної професії.

Якщо обрана професія відповідає психофізіологічним якостей особистості та співпадає з потребами суспільства, вчитель дає рекомендації з поглиблення знань, необхідних для оволодіння цією професією, поради з перевірки своїх можливостей у трудовій діяльності.

Робота класного керівника з індивідуальної профконсультації учнів.

І. Послідовність роботи.

1. Визначити наявність професійного плану в підлітка. Професійний план наявний, якщо учень називає: а) професію (або сферу діяльності), б) навчальний заклад, де він має намір її отримати.

2. Визначити вираженість нахилів у підлітка. Нахили виражені, якщо учень довгий час займається самостійно будь-яким видом діяльності (в гуртку, в школі і т.п.).

3. Визначити відповідність професійних планів і нахилів. Професійний план і нахили відповідні, якщо: зміст діяльності, яка характеризує нахили, можна поставити в зв’язку з обранням виду діяльності.

4. Вирішити питання про якість наявного у підлітка професійного плану. Професійний план можна підтримати, якщо: а) план обґрунтований (відповідь про причину вибору професії можна співвіднести зі змістом праці, наявне усвідомлення власної профпридатності, підліток інформований про перспективи професійного росту, підвищення освітнього рівня); б) відсутні медичні протипоказання до вибраної професії і вікові обмеження до її оволодіння; в) відсутні психологічні протипоказання до вибраної професії; г) професійний план відповідний реальним можливостям школяра на цьому етапі для вступу у вибраний навчальний заклад (зможе витримати курс, скласти іспит зі спеціальності і т.д.).

5. Намітити завдання подальшої індивідуальної роботи з отримання, коректування або формування професійного плану підлітка.

ІІ. Особливості дій класного керівника в конкретній профконсультаційній ситуації.

1. Професійний план наявний:

а) узгоджується з нахилами – нахили виражені. Необхідно особливу увагу звернути на реальність вступу в запланований навчальний заклад. Обговорити запасні варіанти на випадок непередбачуваних обставин.

б) не узгоджений з нахилами – необхідно з’ясувати причину невідповідності плану, вирішити, чи потрібно прагнути до їх відповідності. Якщо треба формувати новий план з врахуванням нахилів, попередньо вибраного напрямку і типом навчального закладу; якщо ні – перевірити відповідність уявлень про вибрану професію реальному змісту діяльності в певній сфері. в залежності від результатів схвалити або відкоригувати.

2. Професійний план відсутній:

З’ясувати, чи усвідомлює підліток наявні в нього нахили як основу майбутнього вибору або має намір вибрати професію в іншій діяльності.

У першому випадку допомогти вибрати навчальний заклад, обговорити позитивне і негативне в кожному варіанті отримання професії.

У другому випадку працювати, як з тим, що немає нахилів, враховуючи спеціальні здібності, які проявляються в процесі діяльності, в якій наявні нахили.

 

Завдання та запитання для самоконтролю

1. Обґрунтуйте суть професійної консультації учнів та її види.

2. Які форми і методи профконсультації використовуються в роботі з учнями?

3. Назвіть і обґрунтуйте профконсульційні ситуації, які виникають у роботі з учнями.

4. Визначте методику проведення професійних консультації вчителем трудового навчання та класним керівником.

 

 


Читайте також:

  1. V. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях
  2. V. Вимоги безпеки в екстремальних ситуаціях
  3. А — позитивна умовна реакція натискання на клавішу, В — бурхлива емоційно-рухова реакція за відсутності харчового підкріплення сигналу.
  4. Бистрість – це здатність людини до термінового реагування на подразники та до високої швидкості рухів, що виконуються при відсутності значного зовнішнього опору.
  5. Втома породжує у працівника стан, який призводить до помилок в роботі, небезпечним ситуаціям і нещасним випадкам.
  6. Головні визначення – безпека, загроза, небезпека, надзвичайна ситуація, ризик.
  7. Головні визначення – безпека, загроза, небезпека, надзвичайна ситуація, ризик.
  8. Демографічна ситуація в Україні
  9. Демографічна ситуація: відтворення населення та прогноз
  10. Детермінанти ефективності менеджера як лідера зі змін: особистість лідерів зі мін, загальна ситуація, стиль лідерства та управління
  11. Допрофесійний український театр
  12. Дотримання мовного етикету у різних ділових ситуаціях




Переглядів: 1680

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Типологія профконсультаційних ситуацій. | Суть, фактори, типи і види професійного відбору.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.