МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Ситуація ІІІ. Є професійний план при відсутності нахилів.Причини, що обумовили відсутність нахилів: - наявність багатьох конкуруючих видів діяльності, якими цікавиться підліток; - відсутність у класному, позакласному і позашкільному житті видів праці, які моделюють майбутню професійну діяльність; - неправильне виховання в сім’ї. Виявлення причин, за якими в учня відсутні нахили, допоможе профконсультантові визначити ступінь обґрунтованості вибору підлітка, а значить, зробити висновок про необхідність затвердити або відкорегувати план. Ситуація ІV. Є професійний план який узгоджений з нахилами. Не потребується корегувального втручання профконсультанта. Лише в тих випадках, коли учень не має запасного варіанту на випадок виникнення невизначених перешкод на шляху до досягнення мети – необхідно обміркувати ряд варіантів з підлітком в першій бесіді (повторну бесіду проводити не потрібно). Ситуація V. Професійний план не узгоджений з нахилами (конфліктна ситуація). Можливі варіанти: 1. Нахили учня не узгоджуються з потребами суспільства в спеціальності певного профілю, і він свідомо вибирає більш “дефіцитну” професію. Профконсультант з’ясовує, які мотиви вибору професії і чи правильне уявлення має підліток про майбутню роботу. 2. Учень не знає, що може отримати професію, яка сприяє відповідним його нахилам і рівню здібностей. Профконсультант повідомляє інформацію. 3. Нахили учня відповідають потребам суспільства, але під впливом батьків, однолітків, випадкових обставин він вибрав професію, що не відповідає його нахилам. Необхідно: - більш глибоко дослідити мотиви вибору професії; - у бесіді пояснити учневі про можливі наслідки випадкового вибору; - повідомити учневі інформацію з декількох суміжних професій, що відповідають його нахилам; - організувати бесіди з батьками підлітка. 4. Учень має хибне уявлення про вибрану професію і вважає, що вона відповідає його нахилам. Профконсультант інформує підлітка, і в залежності від його реакції, план корегується та схвалюється. 5. Методика проведення професійної консультації вчителем трудового навчання та класним керівником. На основі вивчення індивідуальних якостей особистості і визначення типу ситуації для даного випадку вчитель трудового навчання обмірковує з учнем рівень його підготовленості до вибору професії, намічає план його самопідготовки, активізації практичної проби сил в ході трудового навчання, виробничої практики, розвитку якостей особистості, стимулювання появлення ініціативи і самостійності в процесі підготовки до вибору професії Успіх всієї профорієнтаційної роботи залежить від знань вчителем психології особистості, методів її вивчення, вміння знайти на основі цього вивчення індивідуальний підхід до кожного учня. У роботі необхідно керуватися принципом “дізнатись, до чого здатний учень”, а “не хто більш, чи менш розвинений”. Послідовність роботи вчителя з профконсультації: - спостерігає за учнями в процесі навчальної і трудової діяльності, визначає їх нахили і здібності; - встановлює, чи вибрав учень певну професію чи групу професій; - виявляє (в учня) мотиви вибору ним цієї професії; - уточнює (за довідником) відомості про професію, яка цікавить учня (або вибрану учнем); - знайомиться з матеріалами медичного обстеження, встановлює, чи відповідає здоров’я учня вимогам та специфіці вибраної ним професії; - уточнює потреби народного господарства міста, району, області в кадрах з професії, вибраної учнем; - приймає участь у підготовці висновків про рекомендовані сфери трудової діяльності для учнів. Якщо вибрана професія не відповідає особливостям індивіда, вчитель намічає і проводить комплекс заходів з безконфліктної переорієнтації учня на іншу сферу діяльності, яка йому більше підходить. Для цього: - знаходить відомості про ті професії, які найбільш відповідають психофізіологічним якостям особистості і характеризуються більш високим попитом; - намічає і проводить заходи з розширення в учня уяви про рекомендовану професію (бесіда, перегляд кінофільмів і т.д.); - повідомляє додаткові відомості про шляхи оволодіння професією, можливості працевлаштування, про режим і оплату праці, про професійні навчальні заклади, умови прийому і навчання в них; - підтверджує думку учня про правильність обраної професії. Якщо обрана професія відповідає психофізіологічним якостей особистості та співпадає з потребами суспільства, вчитель дає рекомендації з поглиблення знань, необхідних для оволодіння цією професією, поради з перевірки своїх можливостей у трудовій діяльності. Робота класного керівника з індивідуальної профконсультації учнів. І. Послідовність роботи. 1. Визначити наявність професійного плану в підлітка. Професійний план наявний, якщо учень називає: а) професію (або сферу діяльності), б) навчальний заклад, де він має намір її отримати. 2. Визначити вираженість нахилів у підлітка. Нахили виражені, якщо учень довгий час займається самостійно будь-яким видом діяльності (в гуртку, в школі і т.п.). 3. Визначити відповідність професійних планів і нахилів. Професійний план і нахили відповідні, якщо: зміст діяльності, яка характеризує нахили, можна поставити в зв’язку з обранням виду діяльності. 4. Вирішити питання про якість наявного у підлітка професійного плану. Професійний план можна підтримати, якщо: а) план обґрунтований (відповідь про причину вибору професії можна співвіднести зі змістом праці, наявне усвідомлення власної профпридатності, підліток інформований про перспективи професійного росту, підвищення освітнього рівня); б) відсутні медичні протипоказання до вибраної професії і вікові обмеження до її оволодіння; в) відсутні психологічні протипоказання до вибраної професії; г) професійний план відповідний реальним можливостям школяра на цьому етапі для вступу у вибраний навчальний заклад (зможе витримати курс, скласти іспит зі спеціальності і т.д.). 5. Намітити завдання подальшої індивідуальної роботи з отримання, коректування або формування професійного плану підлітка. ІІ. Особливості дій класного керівника в конкретній профконсультаційній ситуації. 1. Професійний план наявний: а) узгоджується з нахилами – нахили виражені. Необхідно особливу увагу звернути на реальність вступу в запланований навчальний заклад. Обговорити запасні варіанти на випадок непередбачуваних обставин. б) не узгоджений з нахилами – необхідно з’ясувати причину невідповідності плану, вирішити, чи потрібно прагнути до їх відповідності. Якщо треба формувати новий план з врахуванням нахилів, попередньо вибраного напрямку і типом навчального закладу; якщо ні – перевірити відповідність уявлень про вибрану професію реальному змісту діяльності в певній сфері. в залежності від результатів схвалити або відкоригувати. 2. Професійний план відсутній: З’ясувати, чи усвідомлює підліток наявні в нього нахили як основу майбутнього вибору або має намір вибрати професію в іншій діяльності. У першому випадку допомогти вибрати навчальний заклад, обговорити позитивне і негативне в кожному варіанті отримання професії. У другому випадку працювати, як з тим, що немає нахилів, враховуючи спеціальні здібності, які проявляються в процесі діяльності, в якій наявні нахили.
Завдання та запитання для самоконтролю 1. Обґрунтуйте суть професійної консультації учнів та її види. 2. Які форми і методи профконсультації використовуються в роботі з учнями? 3. Назвіть і обґрунтуйте профконсульційні ситуації, які виникають у роботі з учнями. 4. Визначте методику проведення професійних консультації вчителем трудового навчання та класним керівником.
Читайте також:
|
||||||||
|