Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Типологія профконсультаційних ситуацій.

У процесі профконсультацій можуть виникати різноманітні ситуації, які Є.О. Клімов відносить до одного з п’яти типів з точки зору наявності чи відсутності у школяра професійного плану, нахилів та їх узгодженості. Наводимо типологію цих ситуацій

1.Мотив невизначеності – учень не має профплану і не виражені нахили, не усвідомлює необхідність своєчасного вирішення проблеми, але з’являється потреба виходу з невизначеної ситуації (нульовий варіант).

2.Мотив альтернативного вибору – учень має декілька варіантів профплану, але не знає, який вибрати (може бути декілька варіантів професії). Існує потреба у виборі одного з варіантів (альтернативний варіант).

3.В учня є сформований промплан, чітко виражені нахили до вибраної професії, існує потреба в підтвердженні профплану (підтверджуючий варіант).

4.“Конфліктна ситуація” – учень має профплан, але для його здійснення є перешкода (зовнішня або внутрішня), виникла конфліктна ситуація, з якої самостійно вийти не можна, але він усвідомлює потребу виходу з цієї ситуації (конфліктний варіант).

5.Мотив самопізнання - звертається за консультацією з метою реалізації потреби в самопізнанні (дізнатись, на що я здатний).

Для вирішення основного питання індивідуальної профконсультації необхідно знати: з одного боку, відомості про інтереси, здібності, особливості особистості; з другого – відомості про світ професій, вимоги професій до людини, навчальні заклади (наявність робочих місць), тобто виявлення блоків – “хочу”, “можу”, “треба”, “є”.

Критерії вираженості ситуації:

1) вважаємо, що професійний план у підлітка є, якщо він називає область діяльності або професію і навчальний заклад, в якому він сподівається її отримати;

2) нахили можна вважати вираженими в тому випадку, якщо підліток займається самостійно або в гуртку будь-яким видом діяльності – любить майструвати, шити, конструювати, поглиблено вивчає певний предмет (займається цим довгий час, наприклад, більше року);

3) узгоджений вибір професії і нахилів рахуємо в тому випадку, якщо зміст діяльності, що характеризує нахили, можна співвіднести з вибраним видом праці.

Дії профконсультанта в класифікованих ситуаціях.

Ситуація І. У підлітка відсутній професійний план і не виражені нахили. “О” варіант.

Це найскладніший для профконсультанта тип ситуацій. Не рідко складається в даній ситуації уявна невизначеність. З одного боку випускник не знає, яку професію йому вибрати, з другого відкидає більшість спеціальностей, що пропонує йому профконсультант.

Профконсультант:

1. Вивчає спрямованість особистості.

2. Пропонує відповідний даному підлітку тип професії і рівень навчання.

3. Планує стратегію і тактику педагогічного впливу на учня з врахуванням:

- позиції батьків, друзів;

- ціннісних орієнтацій учня;

- його самооцінки.

Велика роль відводиться інформаційній бесіді, в процесі якої необхідно показати учневі роль запропонованих професій в системі економіки України, зв’язок з подібними професіями і спеціальностями, зміст діяльності й перспективи професійного росту.

Ситуація ІІ. У підлітка відсутній професійний план, але нахили вираженні (альтернативний варіант).

Причини відсутності професійного плану:

1. Дев’ятикласник не вибрав конкретної професії, але вирішив продовжити навчання в 10-11 класах, а вибрати професію по закінченню школи. Є варіанти:

а) майбутня сфера діяльності співвідноситься учнем з нахилами. Профконсультант повинен враховувати, чи дійсно є нахили, чи співвідносяться вони тільки з професіями, що потребують вищої освіти, або реалізація нахилів можлива на різних рівнях навчання. Профконсультант інформує учня про професії, погоджених з його нахилами, обмірковує з підлітком всі “за” і “проти” вибору кожної із них, розмовляє з учнем про важливість своєчасного вибору і необхідності детального ознайомлення в 10-11 класах з майбутньою професією.

б) підліток не надає своїм нахилам значення і не має уявлення навіть про тип професії. Профконсультант з’ясовує причину, за якою учень не пов’язує свої нахили з майбутньою діяльністю, повідомляє йому необхідну інформацію і діє так, як у варіанті (а).

2. Учень намітив для себе тип навчального закладу (ПТНЗ, ВНЗ), але професія ним не вибрана (у нього є декілька варіантів). Профконсультант виявляє мотиви кожного варіанту, обмірковує з підлітком всі ”за” і “проти” вибору тієї чи іншої професії, аргументує рекомендацію групи подібних професій.

3. Учень збирається вибрати професію у відповідності зі своїми нахилами, але не має достатньої інформації про конкретні спеціальності, які найбільш відповідають його здібностям.

4. Учень не хоче вибирати професію з врахуванням своїх нахилів, а про інші не достатньо інформований. Профконсультант з’ясовує причини, за якими підліток не бажає вибрати професію у відповідності з захопленнями. Якщо причина серйозна, діяти як у ситуації І. Якщо причина в хибному уявленні про майбутню професію – проводиться інформуюча бесіда, учневі пропонується декілька суміжних спеціальностей, що відповідають його нахилам.

5. Учень взагалі не знає про майбутню професію, вибере професію коли закінчить 9 класів (“поступлю в будь-яке училище, все рівно в яке”). Дуже часто з’ясовуються такі заяви й методом виключення можна виявити групу професій, яку можна запропонувати підлітку.


Читайте також:

  1. Загальна типологія лексичних значень
  2. Загальна характеристика та класифікація надзвичайних ситуацій.
  3. Запобігання виникненню надзвичайних ситуацій.
  4. Засоби захисту населення, матеріальних цінностей і територій від надзвичайних ситуацій.
  5. Застосування ризик-орієнтованого підходу до попередження надзвичайних ситуацій.
  6. Історична типологія культури.
  7. Історія створення і перспективи розвитку системи захисту населення і держави в умовах надзвичайних ситуацій.
  8. Картографування і типологія геосистем за їх стійкістю
  9. Класифікація і типологія злочинців.
  10. Класифікація надзвичайних ситуацій.
  11. Класифікація надзвичайних ситуацій.
  12. Класифікація надзвичайних ситуацій.




Переглядів: 1634

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Форми та методи профконсультаційної роботи з учнями. | Ситуація ІІІ. Є професійний план при відсутності нахилів.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.