Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Масова та елітарна культура

У середині ХХ ст. успіхи наукиі техніки призвели до появи нового виду культури – «технотронного суспільства»з такими рисами:

- технологічні зміни у виробництві

- влада людей – технічних фахівців (технократів)

- наявність могутніх інформаційних потоків (ЗМІ, Інтернет)

Феноменом другої половини XX ст. стало формування і поширення масової культури на противагу елітарній(культури меншості). Схема масова-елітарна культура замінила схему елітарна-народна культура яка була в 19 ст.У прямому розумінні - це культура, що знаходить попит в основній масі населення безвідносно приналежності до тієї чи іншої нації, держави.

Загальні риси масової культури:

- Масова культура має масового споживача

- Масова культура є комерційною (попит – пропозиція)

- Масова культура через ЗМІ формує велику кількість міфів та уявлень

- Процес створення зразків масової культури має масовий характер(в діяльності Мас-медіа задіяно велику кількість людей)

Основні параметри масової культури:

- поширеність культурного зразка в масах (кіногерой Джонні Депа в Піратах К.Моря, Герой-коханець в серіалах і т.д., допитливий інтелектуал в Код Да Вінчі

- відтворюваність масами цих культурних зразків

- їхня трансляція від покоління до покоління

Існує досить розгалужена система індустрії масової культури, що включає в себе такі підрозділи:

- засоби масової інформації - ЗМІ (практично всі приватні канали радіо та телебачення, газети та журнали існують за рахунок реклами споживчих товарів та послуг);

- система організації та стимулювання масового попиту на продукцію (реклама на вулицях, транспорті, індустрія моди);

- індустрія здоров'я (формування іміджу здорового способу життя);

- індустрія дозвілля (туризм, книговидання, популярна музика та ін.);

- міжнародна ком'ютерна мережа Інтернет.;

- масова соціальна міфологія (матеріали про життя кумирів, поширюються міфи, псевдонаукові вчення, де складні або недо­статньо досліджені проблеми зводяться до простих пояснень, типу: вплив прибульців з космосу, зірок, знаків зодіаку, передбачення Нострадамуса).

Характеристики продукту сучасної масової культури:

По-перше, він подається як якісний і дотримується чіткості жанру в розрахунку на певну категорію споживачів: (для чоловіків - бойовик, для домогосподарок – серіал, "мильна опера" - вихід на екрани Заходу перших телевізійних серіалів у 60-х роках супроводила реклама мила та пральних порошків). Хочеш розважитись - комедія, для інтелектуалів - детектив та кросворд.

По-друге, твір масової культури повинен бути зрозумілим. Масова культура унікальна тим, що вона добре навчилася маніпулювати людськими інстинктами, та імпульсами (ерос, страх, агресивність), які подаються в примітивній формі і тиражуються це тиражується (сучасні романи та серіали).

Характерною рисою масовості іноді стає вульгарність - банальні істини, примітивні почуття та ідеї, красиво упаковані і розраховані на невибагливий смак ( кітч - несмак, дешева продукція, розрахована на зовнішній ефект –керамічні фігурки, реклама

Культурологи ХІХ та ХХ ст. (Ф.Ніцше, О.Шпенглер, Х.Ортега-і Гассет і т.д.) поставили проблему про розчинення елітарної культури в масовій, звуження людського мислення, підпадання під вплив примітивних культурних зразків, комерціалізованості суспільства.

Питання про співвідношення елітарної та масової культури не має чіткої визначеності, елітарних напрямок може перетворитися на зразок типової масової культури ( авангардне художнє мистецтво стає модою), «простонародне», розповсюджене мистецтво набуває ознак елітарності (створення ікебани – комбозиції із штучних та природніх квітів).

Масова і елітарна культура не мають чітко виражених меж і є частинами цілого – єдиного соціокультурного процесу

 

Семіотика, знак, семантика, символ, соціальна інформація, техніка, технологія, виробництво, технічна культура, технічний прогрес, технологічна дисципліна, технотронне суспільство, масова культура, елітарна культура, народна культура, ЗМІ, кітч, андеграунд, комерціалізація культури


Читайте також:

  1. Архаїчні культури на території України. Трипільська культура та її здобутки.
  2. Бондарихінська культура
  3. Варіанти акультураційних стратегій
  4. Визначення поняття «інноваційна культура» в літературних першоджерелах
  5. Витоки української культури. Культура Київської Русі.
  6. Всемирная история: учебник для вузов / под ред. Г.Б. Поляка, – М.: Культура и спорт, ЮНИТИ, 2000. – 496 с.
  7. Г. Культура.
  8. Господарство первісних племен на території Українських земель. Трипільська культура
  9. Давньоєгипетська культура
  10. ДЕМОКРАТИЧНЕ ВРЯДУВАННЯ І КУЛЬТУРА МИРУ: НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ КОМПЛЕКС
  11. Ділова культура як культура нової соціальної спільності
  12. Дніпро - донецька культура




Переглядів: 2037

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Техніка як феномен культури | Поняття права інтелектуальної власності

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.021 сек.