МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Доходи державного бюджету
Доходи державного бюджету є фінансовою базою діяльності держави. Їх склад, форми мобілізації залежать від системи і методів господарювання, а також від економічних завдань, які вирішує суспільство в той чи інший період. Доходи державного бюджету – це економічні відносини, які складаються у держави з юридичними та фізичними особами в процесі формування централізованого фонду грошових коштів держави. Формою цих економічних відносин служать різноманітні види податків, зборів і обов’язкових платежів юридичних та фізичних осіб в бюджет. Склад доходів державного бюджету визначається Бюджетним кодексом України та законами про державний бюджет на відповідний бюджетний рік. Починаючи з 2000 року, державний бюджет поділено на дві складові частини: загальний фонд та спеціальний фонд, що має забезпечити прозору та реальну систему оцінки усіх джерел доходів і визначених пріоритетів їх витрачання. Доходи загального фонду державного бюджету призначені для забезпечення фінансовими ресурсами загальних видатків і не спрямовуються на конкретну мету. Доходи спеціального фонду державного бюджету включають доходи, призначені на конкретну мету. До доходів загального фонду державного бюджету зараховуються у повному обсязі: - податок на додану вартість; - податок на прибуток підприємств (крім податку на прибуток підприємств комунальної власності); - збір за спеціальним водокористування; - збір за спеціальне виккористання лісових ресурсів державного значення; - платежі за користування надрами загальнодержавного значення; - акцизний збір із вироблених в Україні та везевих на теріторію України товарів; - плата за ліцензії на певні види господарської діяльності (крім тих, що видаються Радою Міністрів Автономної Республіки Крим, виконкомами місцевих рад та місцевими органами влади); - кошти, отримані за вчинення консульських дій на території України, та частина коштів за вчинення консульських дій за межами України; - ввізне мито; - рентна плата за нафту, природний газ що видобувається в Україні; - державне мито в частині, що відповідно до закону зараховується до державного бюджету; - надходження від санкцій, що застосовується за рішенням у повноважених посадових осіб Антимонопольного комітету України, інших органів виконавчої влади; - кошти від реалізації майна, конфіскованого за рішенням суду, скарбів, майна, одержаного державою в порядку спадкоємства чи дарування, безхазяйного майна; - надходження від реалізації розброньованих матеріальних ціностей мобілізаційного резерву; - рентна плата за транзитне транспортування природного газу; - рентна плата за транспортування нафти та нафто продуктів магістральними нафтопроводами; - надходження коштів від реалізації надлишкового озброєння, віської та спеціальної техніки, іншого майна Збройних Сил України; - кошти, що надійдуть від рекламодавців алкогольних напоїв і тютюнових виробів; - плата за наданні в оренду ставки, що знаходяться в басейнах річок загальнодержавного значення; - плата за митне оформлення товарів і транспортних засобів; - митні збори; - плата за оренду цілісних майнових комплексів та іншого державного майна; - вивізне мито; - єдиний збір, який справляється у пунктах пропуску через державний кордон України; - кошти від перевищення валових доходів над видатками НБУ. До доходів спеціального фонду державного бюджету належать: - акцизний збір із вироблених в Україні та із ввезених на територію України нафто продуктів і транспортних засобів; - 50 відсотків виконавчого збору, стягнутого державною виконавчою службою; - збори на обов’язкове державне пенсійне страхування, що сплачуються при здійсненні безготівкових операцій з купівлі-продажу валют, торгівлі ювелірними виробами; - 90 відсотків портового (адміністративного) збору; - власні надходження бюджетних установ, які утримуються за рахунок коштів державного бюджету; - надходження від реалізації матеріальних ціностей державного резерву; - надходження до Фонду соціального захисту інвалідів; - збір за забруднення навколишнього природного середовища; - збір за проведення гастрольних заходів; - збір за геологорозвідувальні роботи виконанні за рахунок коштів державного бюджету; - надходження від плати за оформлення посвідчення закордоного українця; - збір на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства; - кошти від продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення, що перебувають у державній власності, на яких розташовані об’єкти, які підлягають приватизації; - відсотки за користування пільговим довгостроковим державним кредитом, наданим молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на будівництво та придбання житла. Найбільшим джерелом доходів державного бюджету є податок на додану вартість. Так, якщо в 1997 році його частка в доходах державного бюджету становила 51,6%, то у 1998 - 2002 роках вона знизилась і склала у 2002 році 32,5%. Другим за величиною джерелом надходжень до державного бюджету є податок на прибуток підприємств. Його частка в доходах державного бюджету в 1999 році становила 7,8%, у 2002 році – 19,7%. Третє за значенням дохідне джерело державного бюджету – акцизний збір. У 1997 році його частка в доходах державного бюджету склала 4,6%, у 2002 році – 9,4%. Останніми роками підвищується роль неподаткових джерел формування державного бюджету, зокрема надходжень коштів від приватизації державного майна, рентної плати за нафту і природний газ, що видобуваються в Україні, та різниці в цінах за природний газ. В цілому частка неподаткових надходжень державного бюджету в 1998 році становила 13,2%, а в 2002 році – 27,9%. Збільшення доходів державного бюджету має відбуватися не за рахунок посилення податкового навантаження на економіку, а шляхом глибокої лібералізації податкового законодавства, розширення бази оподаткування, створення сприятливих умов для розвитку виробництва, приватного підприємництва, скорочення нелегального тіньового обігу. Необхідною умовою зміцнення дохідної бази бюджетів усіх рівнів є невідкладне прийняття Податкового кодексу, проведення на його основі радикальної податкової реформи. У процесі здійснення податкової реформи передбачається скасування податкових пільг, які надаються за галузевим принципом, а також припинення економічних експериментів, пов’язаних з пільговим оподаткуванням. Одночасно повинні бути передбачені можливості стимулювання інноваційної та інвестиційної діяльності суб’єктів господарювання незалежно від того, до якої галузі вони належать, а також звільнення від оподаткування доходів громадян, що інвестуються у цінні папери. Потребують подальшої фіскальної підтримки спеціальні (вільні) економічні зони, а також території пріоритетного розвитку та зі спеціальним режимом інвестування, які довели свою спроможність залучати та ефективно використовувати інвестиційні ресурси, в т.ч. й іноземні. Реформування податкової системи має супроводжуватись ефективними структурними заходами, спрямованими на досягнення необхідної результативності політики доходів.
Читайте також:
|
||||||||
|