МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Проблеми професійних деструкцій і психічного вигоранняБагаторічне виконання одної й тої самої професійної діяльності призводить до появи професійної втоми, збіднення репертуару виконання професійної діяльності, втраті професійних навиків та умінь, зниженню працездатності. Виникає явище депрофесіоналізації – розвиток професійних деструкцій. Професійні деструкції – це поступове накопичення змін у структурі діяльності й особистості, що негативно позначається на продуктивності праці і взаємодії з іншими учасниками цього процесу, а також на розвитку самої особистості. А.К. Маркова виділяє основні тенденції розвитку професійних деструкцій: – відставання, уповільнення професійного розвитку порівняно з віковими і соціальними нормами; – несформованість професійної діяльності (застигання у розвитку); – дезинтеграція професійного розвитку, розпад професійної свідомості і як наслідок – нереалістичні цілі, хибні смисли праці, професійні конфлікти; – низька професійна мобільність, невміння пристосуватися до нових умов праці і дезадаптація; – неузгодженість певних ланок професійного розвитку, коли одна сфера випереджає іншу; – згортання раніше наявних професійних даних, здрібніння професійних здібностей, ослаблення професійного мислення; – викривлення професійного розвитку, поява нових негативних якостей, відхилення від соціальних та індивідуальних норм професійного розвитку, що змінюють профіль особистості; – поява деформації особистості (емоційне вигорання та виснаження, вплив влади та відомості); – припинення професійного розвитку через професійні захворювання або втрати працездатності. Таким чином, професійна деформація порушує цілісність особистості, знижує її адаптивність, стійкість, що позначається на працездатності діяльності. Професійні деструкції – це порушення вже засвоєних способів діяльності, але це і зміни, пов’язані з переходом до наступних стадій професійного становлення, зміни, пов’язані з віковими змінами, з фізичним і нервовим виснаженням. Подолання професійних деструкцій супроводжується психічною напругою, дискомфортом, іноді кризою. Будь-яка професійна діяльність викликає деформації особистості, оскільки одні якості лишаються «непотрібними», а інші нещадно експлуатуються. Розвиваються професійні акцентуації характеру. Професійні деструкції детермінують: – об’єктивні фактори (соціально-економічна ситуація, імідж, характер професії, середовище); – суб’єктивні фактори (особистісні особливості); – об’єктивно-суб’єктивні фактори (якість управління, стилі керівництва, професіоналізм). Приклад професійної деструкції педагога: 1. Педагогічна агресія: психологічний захист-проекція, фрустрована нетолерантність, викликана відхиленнями від „нормальної” поведінки. 2. Авторитарність: захист-раціоналізація, завищена самооцінка, владність, схематизація типів учнів. 3. Демонстративність: захист-ідентифікація, егоцентризм, захищена оцінка Я-образу. 4. Дидактичність: стереотипність мислення, словесні шаблони, професійна акцентуація. 5. Домінантність: не конгруентність емпатії, нетерпимість до недоліків учнів, акцентуації характеру. 6. Педагогічний догматизм: вікова інтелектуальна інертність. 7. Педагогічна індиферентність: захист-відчуження, синдром «емоційного вигорання», генералізація особистого негативного педагогічного досвіду. 8. Педагогічний консерватизм: захист-раціоналізація, стереотипи діяльності, соціальні бар’єри, хронічні перевантаження педагогічною діяльністю. 9. Рольовий експансіонізм: стереотипи поведінки, тотальне занурення у педагогічну діяльність, самозречена професійна праця, ригідність. 10. Соціальне лицемірство: захист-проекція, стерео типізація моральної поведінки, вікова ідеалізація життєвого досвіду. 11. Поведінковий трансфер: захист-проекція, емпатійна тенденція приєднання. Можливі шляхи професійної реабілітації, що допомагають зняти негативні наслідки таких деструкцій: – підвищення соціально-психологічної компетенції та автокомпетенції; – діагностика професійних деформацій і розвиток індивідуальних стратегій їх подолання; – проходження тренінгів особистісного та професійного зростання; – рефлексія професійної біографії і розвиток альтернативних сценаріїв подальшого особистісного та професійного зростання; – профілактика професійної дезадаптації спеціаліста-початківця; – оволодіння прийомами, способами саморегуляції емоційно-вольової сфери і саморегуляції професійних деформацій; – підвищення кваліфікації і перехід на нову кваліфікаційну категорію чи посаду.
Читайте також:
|
||||||||
|