Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Кризи професійного становлення

Існує значна кількість періодизацій професійних криз. Так, Г.Шихі виділяє такі основні кризи становлення людини:

1. Кризи «виривання коріння» (18-22 р.). Юнакові здається, що він знає чого прагне. Він намагається перевірити свої переконання. З одного боку, він намагається стати індивідуальністю, а з іншого – забезпечити свій комфорт та безпеку.

2. «Шукання в двадцять років» (23 роки). Подорослішавши, юнак прагне робити як «треба». На це сильно впливає сім’я, культура, мода. Часто йому здається, що вибір, який він зробив кінцевий. Намагається створити комфорт і безпеку за наявним зразком, але водночас прагне експериментувати. Намагання відокремитися психологічно від батьків.

3. Криза «намагання усвідомити свої 30». Нерідко людина усвідомлює, що вибори, зроблені у 20 років, були хибними. Тоді він намагається у цьому обвинуватити інших. Виникає бажання все розпочати спочатку. З’являється серйозне намагання створити сім’ю, побудувати дім.

4. Криза «середини життя» (36-37 років) – найбільш важкий період. Відбувається втрата відчуття молодості, згасання фізичних сил, зміна звичних ролей.

5. «Оновлення і покірність» (проблема 45 років). Якщо попередні проблеми успішно подолані, до в 45 років з’являється відчуття стабільності і задоволення. Якщо людина змирилася зі своїм положенням, то виникає почуття покірності: позбавлення підтримки і безпеки з боку тих, хто раніше перебував у тісних стосунках. Кар’єра перетворюється просто в роботу.

Е.Ф.Зеєр виділяє основні фактори криз професійного становлення:

1. Зверхнормативна активність як наслідок незадоволеності своїм положенням, своїм статусом.

2. Соціально-економічні умови життєдіяльності людини (скорочення робочих місць, ліквідація підприємств, переїзд).

3. вікові психофізіологічні зміни (погіршення стану здоров’я, зниження працездатності, синдром «емоційного вигорання»).

4. Вступ на нову посаду.

5. Повне занурення у професійну діяльність (працеголіки – респектабельні наркомани).

6. Зміна в життєдіяльності (зміна місця проживання, перерва в роботі, «службовий роман»).

Узагальнено можна виділити наступні психологічні особливості криз професійного становлення:

Фактори, що обумовлюю кризу Способи подолання кризи
Криза навчально-професійної орієнтації (14-15 – 16-17 років)
– невдале формування професійних намірів та їх реалізація; – несформованість Я-концепції та можливостей її корекції. – вибір професійного навчального закладу чи спеціальної професійної підготовки; – глибока і систематична допомога у професійному та особистісному самовизначенні.
Криза професійного навчання
– незадоволення професійним навчанням і професійною підготовкою; – перебудова ведучої діяльності; – зміни соціально-економічних умов життя. – зміна мотивів навчальної діяльності; – корекція вибору професії, спеціальності, факультету; – вдалий вибір наукового керівника, курсової, дипломної.
Криза професійної адаптації (20-25 років)
– незбіг професійних очікувань і дійсності. – активізація професійних зусиль; – корекція мотивів праці та Я-концепції.
Криза професійного росту (23-26 роки)
– незадоволеність займаною посадою і кар’єрою; – потреба в подальшому підвищенні кваліфікації; – створення сім’ї і погіршення фінансового становища. – підвищення кваліфікації (самоосвіта); – орієнтація на кар’єру; – зміна місця роботи, виду діяльності; – втеча в хобі, в сім’ю як компенсація професійних невдач.
Криза професійної кар’єри (30-33 роки)
– стабілізація професійної діяльності; – незадоволеність собою, своїм статусом; – ревізія Я-концепції. – перехід на нову посаду чи роботу; – засвоєння нової спеціальності та кваліфікації; – втеча в хобі, в сім’ю як компенсація професійних невдач.
Криза соціально-професійної самоактуалізації (38-42 роки)
– неможливість реалізовувати себе в професійній ситуації; – невдоволення собою, своїм соціально-професійним статусом; – психофізіологічні зміни та погіршення здоров’я; – професійна деформація. – перехід на інноваційний рівень виконання діяльності; – зверхнормативна професійна діяльність, перехід на нову роботу, посаду; – зміна професії, сексуальних захоплень, створення нової сім’ї.
Криза згасання професійної діяльності (55-60 років)
– очікування уходу на пенсію, підготовка до нової соціальної ролі; – звуження соціально-професійного поля; – психофізіологічні зміни та погіршення здоров’я. – підвищення активності поза професією; – соціально-психологічна підготовка до нового виду життєдіяльності.

 


Читайте також:

  1. III. Процедура встановлення категорій об’єктам туристичної інфраструктури
  2. V здатність до встановлення та підтримки гарних особистих стосунків і веденню етичного способу життя.
  3. Аналіз основних систем трудового і професійного навчання: предметної, предметно-операційної, операційної, операційно-предметної, системи ЦІП, операційно-комплексної тощо.
  4. Аналітична робота в умовах кризи.
  5. Англійський фахівець з паблик рилейшнз Сэм Блэк ділить кризи на «відоме невідоме» і «невідоме невідоме».
  6. Вал має 5 опорних шийок, зовнішні діаметри яких послідовно збільшуються для полегшення встановлення вала в головку.
  7. Валютний курс. Режими встановлення валютних курсів
  8. Види земель населених пунктів, їх межі. Встановлення та зміни меж населених пунктів.
  9. Види цін та порядок їх встановлення.
  10. Види, типи і форми професійного спілкування
  11. Види, типи і форми професійного спілкування. Основні закони спілкування. Стратегії спілкування.
  12. Визначення та етапи становлення інвестиційного проекту.




Переглядів: 1233

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Проблема суб’єктивної значимості, задоволеності працею і трудової мотивації | Проблеми професійних деструкцій і психічного вигорання

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.