МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Податки: сутність, функції, класифікація. Крива ЛаффераПодатки –це обов’язкові платежі домогосподарств і підприємств в бюджет. Платники податків – це ті, хто по закону зобов’язаний сплачувати податки. В обмін на ці платежі безпосередньо нічого не отримуючи. А тому податки можна охарактеризувати як законні примусові вилучення державою частини доходів у домогосподарств. Джерелами податків можуть бути різні форми доходів: зарплата, прибуток, процент, дивіденд, стипендія і т.д. Об’єкт оподаткування – це те, що обкладається податком: дохід, вартість певного товару чи послуги, майно підприємств і домогосподарств, передача майна (спадок, подарунок), використання природних ресурсів і т.д. У формування умов оподаткування домогосподарств і підприємств в Україні беруть участь: парламент (Верховна Рада), уряд, місцеві органи влади. В залежності від того, ким вводиться податок і в розпорядження кого він поступає, виділяють: · Загальнодержавні податки – встановлюють і збираються парламентом і урядом. При цьому частина податкових надходжень направляється в місцевий бюджет. В Україні до загальнодержавних податків відносяться: прибутковий податок, ПДВ, соціальні платежі тощо. · Місцеві податки – збираються місцевими органами влади і повністю поступають в місцевий бюджет. Нормою оподаткування є податкова ставка – це величина податку на одиницю об’єкта обкладання. Податкова ставка може бути: А). адвалерна – виражена в % ( ставка прибуткового податку); Б). специфічна – виражена в грошовій сумі з фізичної одиниці обкладення ( плата за землю). Від способу побудови податкових ставок (в залежності від співвідношення між ставкою податку і доходом) оподаткування можна розділити: · Прогресивне – податкова ставка збільшується з ростом величини доходу ( прибутковий податок). Світовий досвід показує про можливість використання двох видів прогресії: простої і складної. При простій прогресії збільшена ставка податку застосовується до всього об’єкту обкладення, при складній – об’єкт оподаткування ділиться на частини, кожна з яких обкладається своєю ставкою. · Регресивне – податкова ставка зменшується по мірі росту доходу. Податки розрізняють: - Прямі податки – це такі податки, об’єктом яких є доход або майно платника (прибутковий податок, податок на прибуток підприємств, земельний податок, податок на рухоме і нерухоме майно, податок на спадок тощо). - Непрямі податки – це податки, об’єктом яких є обіг і споживання певних товарів і послуг. Непрямі податки включають в ціну реалізації товарів і послуг і сплачують їх споживачі. Продавці даних товарів мобілізують податкові надходження і передають їх державі. Ці податки є податком не на весь дохід, а на певну форму їх використання – витрати споживача. А тому їх називають податками на споживання(ПДВ, акцизний збір). Головні види податків: 1. прибутковий податок – один із традиційних видів. Вважається, що вперше з явився в податковій системі Англії в 1842 р., а в кінці ХІХ ст. – поч. ХХ ст. набув масового поширення в інших країнах. В Україні і в інших країнах використовується спосіб прогресивного оподаткування. Оподатковується валовий дохід платника, зменшений на величину неоподаткованого мінімуму. Існує два способи збору: - безготівковий, тобто відрахування податку через бухгалтерію; - деклараційний, тобто через заяву платника про розмір його доходу. 2. податок на прибуток підприємств. Прибуток, що оподатковується, формується як різниця між виручкою і затратами підприємства. Виручка може бути одержана в результаті реалізації виробленої продукції так і від позареалізаційних заходів. Прибуток є основним джерелом для розвитку підприємства. Стягування з прибутку податку в принципі зменшує потенціал для розширення виробництва. А тому дуже важливо визначити такі ставки податку на прибуток, щоб вони не підривали інтересу економічних суб’єктів до підвищення ефективності господарської діяльності. У різних країнах діє різна система оподаткування прибутку, але ставки дуже рідко менше 30% і більше 50%. 3. податки на споживання (непрямі): · індивідуальні акцизи – збираються з певних товарів по твердій ставці (тютюнові вироби та інші товари масового споживання); · універсальні акцизи (податок з обороту) стягаються із вартості проданих товарів і послуг, взятих в широкому асортименті; · податок на добавлену вартість. Добавлена вартість, на яку розраховується податок, визначається як різниця між виручкою підприємств і вартістю його витрат на сировину, полу фабрикатів, послуг, одержаних від постачальників. Платниками цього податку є покупець продукції, а її продавець виступає як збиральник. Як правило, він диференціюється за видами товарів. 4. Цільові (спеціальні) податки – поступають в розпорядження держави для фінансування строго визначених заходів. Більшість із них це податки по різних формах соціального страхування і забезпечення (платежі в пенсійний фонд, фонд соц. страх, фонд зайнятості). 5. інші податки: плата за землю, податки на рухоме і нерухоме майно, податок на спадок і подарунки та інші. Можна сказати, що сама досконала податкова система буде викликати невдоволення у платників. Важливою умовою фіскальної політики є помірність податкових зборів. Високі податкові ставки можуть створити ряд проблем: · здатні підірвати стимули, зацікавленість домогосподарств і підприємств в підвищенні своєї ділової активності; · може статися така, що держава, застосовуючи більш високі податки, одержить менший дохід від податкових надходжень;
под. ставки
Крива Лаффера
· високі податки можуть стимулювати процес приховування доходів платниками, що є елементом тіньової економіки. Тіньова економіка – це економічна діяльність, пов’язана з обміном товарів і послуг, яка не одержала законної регістрації або обліку. Функції фіскальної системи: · Формування бюджетів на закупки товарів і послуг; · Регулювання виробництва та інвестиційної діяльності підприємств (податкові пільги, диференціація податкових ставок по галузях може зробити більш економічно вигідно виробництво певних товарів і послуг або навпаки); · Регулювання інфляції (вплив на сукупний попит, через його скорочення збільшивши податкові ставки); · Перерозподіл доходів.
Читайте також:
|
||||||||
|