МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Розвиток психіки у філогенезі.При розгляді психічного як природного явища з матеріалістичної точки зору виходять з того, що психіка не існує сама по собі, вона є властивістю матерії, причому матерії органічної, високоорганізованої. Психіка проходить декілька стадій розвитку невідривно від розвитку самої матерії як її субстрату (носія). Уявлення про розвиток психіки формується цілісним, якщо розглядати цей процес як розвиток форм відображення впливу оточуючого середовища і ускладнення форм регуляції поведінки живої істоти в цьому середовищі, тобто опираючись на розуміння функцій психіки – відображальної і регуляторної. Власне ПСИХІЧНЕ ВІДОБРАЖЕННЯ починається із появою зародків нервової системи. З ускладненням будови нервової системи, зокрема її центральної частини, тобто головного і спинного мозку, з ускладненням і вдосконаленням будови самого головного мозку, його великих півкуль і зокрема кори – ускладнюються форми психічного відображення і форми поведінки тварин. Можна сказати, що розвиток психіки здійснюється шляхом «кортикаризації» (cortica-кора) функцій роботи нервової системи через перехід найскладніших з них у вищі відділи головного мозку – великі півкулі і кору. Розвиток форм психічного відображення забезпечує вдосконалення форм пристосування живої істоти до оточуючого середовища, забезпечує ускладнення форм поведінки. Такими формами пристосування є наступні, представлені за ступенем зростання рівня їх психічного розвитку: ПОДРАЗЛИВІСТЬ (напр.тропізми) – відображення біологічно значущих впливів середовища шляхом зміни швидкості і напрямку руху при загальній обмеженій руховій активності. На основі подразливості з’являється ЧУТЛИВІСТЬ, з появою якої і подальшим розвитком нервової системи з’являються первинні форми власне психічного відображення як елементарного цілісного образу предметів і явищ. Цей момент є дуже суттєвим у розумінні сутності психічного як суб’єктивного образу об’єктивного світу, власне відображення не окремих властивостей предметів і явищ, а формування їх ЦІЛІСНОГО ОБРАЗУ є ознакою суто ПСИХІЧНОГО ВІДОБРАЖЕННЯ. Подальший розвиток психіки пов’язаний з розвитком форм чутливості, ускладненням будови нервової системи, коли у поведінці тварин з’являються прості безумовні рефлекси, складні безумовні рефлекси, на основі останніх виникає ІНСТИНКТИВНА поведінка тварин,що є спадково детермінованою. Складні безумовні і прості умовні рефлекси є основою формування індивідуальних, прижиттєво набутих форм поведінки – НАВИЧОК. Складні умовні рефлекси забезпечують можливість появи ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ поведінки тварин з елементарними формами мислення і створенням певної "картини світу", з відображенням фізичних зв’язків між предметами і явищами. Наступнім рівнем розвитку психіки є СВІДОІМІСТЬ, основними ознаками якої є: - наявність абстрактного мислення і мови; - відображення оточуючої дійсності узагальнено з допомогою абстрактних понять і цілісних образів; - відображення логічних і функціональних зв’язків між предметами і явищами; - випереджуюче відображення дійсності з допомогою розвинутої уяви; - рефлексія як відображення другого порядку; - самосвідомість, що виникає на основі рефлексивної здатності; як вершина свідомості. Узагальнюючи, слід зазначити, що психіка у своєму розвитку (у філогенезі) пройшла наступні стадії: СЕНСОРНА, ПЕРЦЕПТИВНА, ІНТЕЛЕКТ, СВІДОМІСТЬ, а основними формами відображення впливів зовнішнього і внутрішнього середовища у поведінці живих істот були: обмежена рухова активність як реакція цілого організму (подразливість), різноманітна рухова активність (чутливість, прості безумовні рефлекси), складна інстинктивна поведінка (складні безумовні рефлекси), поведінка з формуванням прижиттєвих навичок (складні безумовні рефлекси і прості умовні рефлекси), інтелектуальна поведінка тварин (складні умовні рефлекси), свідома поведінка людей із перетворенням навколишнього середовища з відображенням впливів середовища в узагальненій формі з допомогою абстрактних понять, мови. Розглянуті теми і питання в них стосуються, у більшій мірі, вступу у психологію, основний же зміст загальної психології, найбільш вагомий, ключовий її розділ стосується ОСОБИСТОСТІ. Описане вище можна представити у таблиці. Стадії і рівні розвитку психіки і поведінки у тварин ( за А.М.Леонтьєвим і К.Е.Фабрі).
Читайте також:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|