Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Розвиток психіки у філогенезі.

При розгляді психічного як природного явища з матеріалістичної точки зору виходять з того, що психіка не існує сама по собі, вона є властивістю матерії, причому матерії органічної, високоорганізованої. Психіка проходить декілька стадій розвитку невідривно від розвитку самої матерії як її субстрату (носія). Уявлення про розвиток психіки формується цілісним, якщо розглядати цей процес як розвиток форм відображення впливу оточуючого середовища і ускладнення форм регуляції поведінки живої істоти в цьому середовищі, тобто опираючись на розуміння функцій психіки – відображальної і регуляторної. Власне ПСИХІЧНЕ ВІДОБРАЖЕННЯ починається із появою зародків нервової системи. З ускладненням будови нервової системи, зокрема її центральної частини, тобто головного і спинного мозку, з ускладненням і вдосконаленням будови самого головного мозку, його великих півкуль і зокрема кори – ускладнюються форми психічного відображення і форми поведінки тварин. Можна сказати, що розвиток психіки здійснюється шляхом «кортикаризації» (cortica-кора) функцій роботи нервової системи через перехід найскладніших з них у вищі відділи головного мозку – великі півкулі і кору. Розвиток форм психічного відображення забезпечує вдосконалення форм пристосування живої істоти до оточуючого середовища, забезпечує ускладнення форм поведінки. Такими формами пристосування є наступні, представлені за ступенем зростання рівня їх психічного розвитку: ПОДРАЗЛИВІСТЬ (напр.тропізми) – відображення біологічно значущих впливів середовища шляхом зміни швидкості і напрямку руху при загальній обмеженій руховій активності. На основі подразливості з’являється ЧУТЛИВІСТЬ, з появою якої і подальшим розвитком нервової системи з’являються первинні форми власне психічного відображення як елементарного цілісного образу предметів і явищ. Цей момент є дуже суттєвим у розумінні сутності психічного як суб’єктивного образу об’єктивного світу, власне відображення не окремих властивостей предметів і явищ, а формування їх ЦІЛІСНОГО ОБРАЗУ є ознакою суто ПСИХІЧНОГО ВІДОБРАЖЕННЯ. Подальший розвиток психіки пов’язаний з розвитком форм чутливості, ускладненням будови нервової системи, коли у поведінці тварин з’являються прості безумовні рефлекси, складні безумовні рефлекси, на основі останніх виникає ІНСТИНКТИВНА поведінка тварин,що є спадково детермінованою. Складні безумовні і прості умовні рефлекси є основою формування індивідуальних, прижиттєво набутих форм поведінки – НАВИЧОК. Складні умовні рефлекси забезпечують можливість появи ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ поведінки тварин з елементарними формами мислення і створенням певної "картини світу", з відображенням фізичних зв’язків між предметами і явищами. Наступнім рівнем розвитку психіки є СВІДОІМІСТЬ, основними ознаками якої є:

- наявність абстрактного мислення і мови;

- відображення оточуючої дійсності узагальнено з допомогою абстрактних понять і цілісних образів;

- відображення логічних і функціональних зв’язків між предметами і явищами;

- випереджуюче відображення дійсності з допомогою розвинутої уяви;

- рефлексія як відображення другого порядку;

- самосвідомість, що виникає на основі рефлексивної здатності; як вершина свідомості. Узагальнюючи, слід зазначити, що психіка у своєму розвитку (у філогенезі) пройшла наступні стадії: СЕНСОРНА, ПЕРЦЕПТИВНА, ІНТЕЛЕКТ, СВІДОМІСТЬ, а основними формами відображення впливів зовнішнього і внутрішнього середовища у поведінці живих істот були: обмежена рухова активність як реакція цілого організму (подразливість), різноманітна рухова активність (чутливість, прості безумовні рефлекси), складна інстинктивна поведінка (складні безумовні рефлекси), поведінка з формуванням прижиттєвих навичок (складні безумовні рефлекси і прості умовні рефлекси), інтелектуальна поведінка тварин (складні умовні рефлекси), свідома поведінка людей із перетворенням навколишнього середовища з відображенням впливів середовища в узагальненій формі з допомогою абстрактних понять, мови. Розглянуті теми і питання в них стосуються, у більшій мірі, вступу у психологію, основний же зміст загальної психології, найбільш вагомий, ключовий її розділ стосується ОСОБИСТОСТІ. Описане вище можна представити у таблиці.

Стадії і рівні розвитку психіки і поведінки у тварин ( за А.М.Леонтьєвим і К.Е.Фабрі).

 

Можливості вівівіввідображення на різних різних стадія стадіях рроз Стадії і рівні розвитку живих істот. Види живих істот, що знаходяться на відповідних стадіях і рівнях. Рівень розвитку регуляторної функції психіки та поведінкові форми пристосування до середовища. Тип реакції нервової системи живої істоти та особливості тіло будови.
  1.Стадія елементарної сенсорної психіки    
А.Відображають тільки біологічно значущі окремі властивості середовища – термічні, світлові тощо. А.Нижчий рівень. Найпростіші одноклітинні, різні багатоклітинні організми, що живуть у водяному середовищі –інфузорія - туфелька, амеба тощо А.Розвинута подразливість, елементарні форми чутливості, низька пластичність поведінки, елементарні форми реагування (тропізми) – зміни у швидкості і напрямку руху, слабка нецілеспрямована рухова активність в цілому. А.Прості безумовні рефлекси
Б.Наявність відчуттів, чітке відображення біологічно нейтральних подразників ( впливів) середовища. Б.Вищий рівень Вищі кільчасті хробаки, черевоногі молюски (равлики), деякі інші без хребтові. Б.Чітка реакція на біологічно нейтральні подразники. Розвинута рухова активність (повзання, риття в землі, плавання, з виходом з води на сушу. Здатність уникати несприятливих умов середовища, активний пошук позитивних подразників. Головне значення у поведінці мають жорсткі вроджені програми. Б.Наявність ганглієвої нервової системи Наявність щелеп, як найголовнішого органу маніпулювання, здатність до формування елементарних умовних рефлексів
  2.Стадія перцептивної психіки    
А.Відображення навколишньої дійсності у формі образів предметів, інтеграція, об’єднання впливаючих властивостей у цілісний образ речі. А. Нижчий рівень. Риби та інші нижчі хребетні, декотрі вищі без хребтові членистоногі і головоногі молюски, комахи. А.Переважають ригідні, генетично запрограмовані компоненти поведінки. Рухові здатності є різноманітними і складними – повзання, пірнання, ходіння, біг, стрибання, лазання, літання тощо. Активний пошук позитивних подразників, уникання негативних. Розвинута захисна поведінка. А.Головний орган маніпуляції –щелепи. Низка складних безумовних рефлексів, що утворюють інстинктивну поведінку. Формування рухових навичок.
Б. Складання певної «картини світу». Елементарні форми мислення (розв’язування завдань) Б.Вищий рівень. Вищі хребтові – птахи і деякі ссавці. Б.Високоефективні інстинктивні форми поведінки Б.Складні безумовні рефлекси. Умовні рефлекси – здатність до научіння.
В. Відображення навколишньої дійсності незалежно від наявності біологічних потреб. Вбачання і врахування причинно-наслідкових зв’язків між явищами В.Найвищий рівень Мавпи. В.Розвиток дослідницьких форм поведінки із широким застосуванням раніш набутих знань, вмінь та навичок.Здатність роз’язувати завдання різними способами. Перенесення знайденого принципу розв’язання завдання у нові умови. Створення і застосування у діяльності примітивних знарядь. В.Формування складних умовних рефлексів. Виділення спеціальних органів маніпулювання – лап і рук.

 

 


Читайте також:

  1. Pp. Розвиток Галицько-волинського князівства за Данила Романовича
  2. V Розвиток кожного нижчого рівня не припиняється з розвитком вищого.
  3. Аграрні реформи та розвиток сільського госпо- дарства в 60-х роках XIX ст. — на початку XX ст.
  4. Адміністративно-територіальний устрій та соціально-економічний розвиток
  5. Актуальність безпеки життєдіяльності. Сталий розвиток людини
  6. Акцентуація характеру – перебільшений розвиток певних властивостей характеру на шкоду іншим, в результаті чого погіршуються відносини з оточуючими людьми.
  7. Бурхливий розвиток емпіричної соціології
  8. Вiковi особливостi волi. Розвиток i формування волi
  9. Валютна система та її розвиток
  10. Велика депресія 1929–1933 рр. і економічний розвиток країн у 30-х рр. ХХ ст. Виникнення кейнсіанства
  11. Великі географічні відкриття та їхній вплив на економічний розвиток Європи
  12. Взаємозв'язок навчання, виховання та розвитку психіки




Переглядів: 1885

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Абстракціонізм. Експресіонізм. Сюрреалізм. | Мозок і психіка.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.009 сек.