Для виконання роботи з прийому, відправлення й обробки поїздів і обслуговуванню пунктів навантаження-вивантаження на вантажних станціях є колії, сортувальні пристрої, вантажний район, а в окремих випадках - пристрої для екіпірування локомотивів і ремонту вагонів, виробничо-технічні будівлі та інші споруди.
Колійний розвитоквключає приймально-відправні, сортувальні, вантажні, виставочні, сполучні і ходові колії. Приймально-відправні колії використовуються для прийому і відправлення поїздів (передач) на сортувальну чи дільничну станцію. На сортувальних коліях відбувається формування, а в деяких випадках і відправлення поїздів чи передач на основну станцію вузла, формування подач по окремих точках навантаження-вивантаження.
Сортувальні пристроїна вантажних станціях вибираються в залежності від обсягів роботи. Витяжні колії зі стрілочною вулицею на ухилі будуються при переробці в добу до 100 вагонів і наявності менш чотирьох пунктів навантаження-вивантаження, витяжні колії - при обсязі роботи до 250 вагонів і більш чотирьох пунктів, сортувальна гірка - у випадках коли переробляється більш 250 вагонів у добу. Крім того, є пристрої водопостачання, каналізації, освітлення, зв'язку, телебачення і механізована пошта для пересилання документів між технічною і товарною конторами, а також між товарною конторою і пунктами навантаження-вивантаження, різні пасажирські і службові приміщення, а також пристрої для ремонту вагонів, екіпірування локомотивів, промивання і дезінфекції вагонів, екіпірування рефрижераторних поїздів і секцій, підготовки до перевезення живності й ін.
Одним з основних пристроїв вантажної станції є вантажний район.
Рис. 8.1. Основні схеми вантажних станцій тупикового типу: П – колії прийому поїздів; П-О – колії сортування, формування і відправлення поїздів на лінію; C – колії сортування вагонів, що прибули на станцію; ВР – вантажний район; 1 – СТЦ і товарна контора; 2 – ПТО; 3 – екіпірувальні пристрої для локомотивів; 4 – вагонні ваги; 5,6 – гірка малої потужності; 7 – колії ремонту вагонів; 8 – наскрізні колії вантажного району; 9 – можливі місця примикання під'їзних колій.