Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Моделювання як спосіб наукового пізнання. Поняття адекватності моделі.

 

Основними функціями моделей систем є пізнавальні та прагматичні. Моделювання є одним із способів пізнання. Моделювання слугує для розв’язування тих завдань, які не можуть бути розв’язані безпосередньо на об’єкті, наприклад коли він не існує. Метод моделювання полягає в заміні деякого об’єкта іншим об’єктом, який володіє подібними властивостями, але дослідження якого економічно вигідніше. Тобто методи моделювання є одним із способів опосередкованого пізнання. Моделювання це завжди є співставлення відомого з невідомим по аналогії. Аналогія це твердження про схожість в різних об’єктах. Ґрунтуючись на аналогії в дослідженнях висуваються гіпотези-передбачення, які перевіряються шляхом експерименту. Модель є провідною ланкою між дослідником та об’єктом, виконує функції замінника об’єкта та дозволяє отримати нові знання про цей об’єкт. При моделюванні можливі різні рівні аналогій. Найвищий рівень аналогії - коли модель тотожна самому об’єкту. Однак в цьому випадку втрачається зміст моделювання. З іншого боку надмірне спрощення моделі призводить до невідповідності із досліджуваним об’єктом.

 

Основними функціями моделей систем є пізнавальні та прагматичні.

 

Вони можуть використовуватися як засоби:

• осмислення дійсності;

• формального опису причинно-наслідкових зв’язків та

структури системи;

• навчання, імітації та прогнозування поведінки системи;

• імітаційного експерименту;

• використання в задачах управління та оптимізації.

Системний аналіз використовує апарат моделювання для розв’язування задач дослідження об’єкта, проектування нової системи та організації управління. При цьому властивості системи переважно відображаються комплексом моделей. Інший системний аспект моделювання полягає в тому, що діяльність дослідника є цілеспрямованою на досягнення певної мети, бажаного стану, який розглядається як деяка модель. Процес формування плану чи алгоритму діяльності базується на моделюванні з метою прогнозування наслідків

діяльності. В цьому сенсі моделювання виступає як обов’язкова дія в цілеспрямованій діяльності.

 

Моделі мають цільовий характер: один з принципів класифікації моделей складається у співвіднесенні типів моделей з типами цілей; моделі поділяються на пізнавальні та прагматичні, на статичні та динамічні.

 

Матеріальні моделі:

- пряма подібність – яка встановлюється в результаті фізичної взаємодії ( фотографії, макети, масштабовані моделі літаків, кораблів, будівель і споруд, шаблони і т.д.)

- непряма подібність - (абстрактна взаємодія) між моделлю та оригіналом встановлюється не в результаті фізичної взаємодії, а в об’єктивно існує в природі, виявляється у вигляді збігу або достатньої близькості їх абстрактних моделей і після цього використовується в практиці реального моделювання ( годинник – аналог часу; автопілот – аналог льотчика; піддослідні тварини – аналоги людського організму)

- умовна подібність – (взаємодія через угоду) спосіб матеріального втілення абстрактних моделей, речовою формою, яка може зберігатися, передаватися, зберігає можливість повернення в абстрактну форму (гроші – модель вартості, посвідчення особи – офіційна модель власника, сигнали – моделі повідомлень, креслення – моделі майбутньої продукції, карти – моделі місцевості ). Це досягається досягненням угоди про те, який стан реального об’єкту ставиться у відповідність даному елементу абстрактної моделі ( це вид сукупності правил побудови моделей умовної подібності та правил їх використання ).

 

Знакові моделі – моделі умовної подібності, які мають справу з сигналом. Правила побудови та засоби використання сигналів, які називаються кодом, кодуванням, декодуванням, стали предметом досліджень.

З іншого боку, моделі умовної подібності використовуються в науках, що вивчають створення та використання цих моделей людиною. Галузь знань – семіотика (грецька – знак) ( синтаксис, семантика, прагматика ).

 


Читайте також:

  1. I спосіб.
  2. II. Поняття соціального процесу.
  3. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  4. А/. Поняття про судовий процес.
  5. Автокореляція залишків – це залежність між послідовними значеннями стохастичної складової моделі.
  6. Адміністративний проступок: поняття, ознаки, види.
  7. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  8. Адміністративно-правовий спосіб захисту прав
  9. Адміністративно-правовий спосіб захисту прав
  10. Акти застосування юридичних норм: поняття, ознаки, види.
  11. Алгебраїчний спосіб визначення точки беззбитковості
  12. Алгоритм моделювання систем масового обслуговування




Переглядів: 1538

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 1.1 Поняття і закономірності системного аналізу | Поміркуйте над питанням: які моделі дали більш швидший розвиток науки – прямої подібності з оригіналом чи непрямої?

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.267 сек.