Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Місцеві бюджети як складова бюджетної системи.

 

Одним із позитивних надбань державотворчих процесів в Україні ста­ло створення на початковому етапі власної бюджетної системи, а потім — її подальше реформування і вдосконалення. У перші роки після утво­рення незалежної Української держави відносини в галузі бюджету рег­ламентувалися Законом Української РСР "Про бюджетну систему Украї­нської РСР" від 5 грудня 1990 р. , який був прийнятий в умовах команд­ної економіки, найбільш характерною рисою якої була значна цент­ралізація фінансових і в тому числі бюджетних ресурсів. Побудова бю­джетної системи України, згідно з цим Законом, передбачала включення до її складу республіканського бюджету та місцевих бюджетів. До останніх було віднесено обласні, районні, міські, селищні та сільські бю­джети.

У 1995 р. в Україні приймається нова редакція вищезазначеного За­кону. Згідно з Законом "Про бюджетну систему України", бюджетна си­стема складалася з трьох ланок: 1) державного бюджету України; 2) рес­публіканського бюджету Автономної Республіки Крим; 3) місцевих бю­джетів. Закон "Про бюджетну систему України" також визнав, що селищні та сільські бюджети створюються за рішенням районних, міських рад народних депутатів за наявності необхідної фінансової бази, а районні й міські ради визначають доходи відповідних селищних і сільських бю­джетів.

Позитивними надбаннями Закону "Про бюджетну систему України" стало розмежування дохідних джерел усіх ланок бюджетної системи, визначення напрямів витрачання бюджетних коштів, чітке окреслення процедур бюджетного процесу та інших питань в бюджетній сфері.

Наступним етапом у розвитку вітчизняної бюджетної системи, а в її складі — системи місцевих бюджетів — стало ухвалення 28 червня 1996 р. Конституції України, а 21 травня 1997 р. в розвиток її положень — За­кону України "Про місцеве самоврядування в Україні", що започатку­вало новий підхід до тлумачення поняття місцевих бюджетів та визна­чення їх складу. У ст. 1 Закону записано, що бюджет місцевого само­врядування (місцевий бюджет) — це план утворення і використання фі­нансових ресурсів, необхідних для забезпечення функцій та повнова­жень місцевого самоврядування.

Як Конституція України, так і Закон України "Про місцеве самовря­дування в Україні" принципово змінили місце і роль районних та облас­них бюджетів у складі бюджетної системи. У цих бюджетах, відповідно до нових підходів, мали акумулюватися кошти, які направляються з державного бюджету України для відповідного розподілу між територі­альними громадами або для виконання спільних проектів. Крім того, в районні та обласні бюджети мали спрямовуватись кошти, залучені на договірних засадах з місцевих бюджетів для реалізації спільних соціально-економічних програм. Такий підхід до визначення нової ролі обласних і районних бюджетів позбавляв їх власної дохідної бази і перед­бачав формування виключно за рахунок коштів, що надходили з дер­жавного бюджету України і з місцевих бюджетів.

Новим етапом у реформуванні бюджетної системи України стало при­йняття 21 червня 2001 р. Бюджетного кодексу України. У цьому винят­ково важливому документі систематизовано і чітко окреслено всі аспек­ти функціонування бюджетів відповідно до Конституції України. Бю­джетний кодекс вніс зміни у побудову вітчизняної бюджетної системи, дав нове трактування засад її організації, місця і ролі в її складі місце­вих бюджетів; визначив процедури бюджетного процесу, повноваження органів державної влади, які здійснюють контроль за дотриманням бю­джетного законодавства, встановлює відповідальність за бюджетні правопорушення. Структура вітчизняної бюджетної си­стеми відповідно до Бюджетного кодексу України:

В основу бюджетного устрою Бюджетним кодексом України покладені такі принципи:

• єдності бюджетної системи України;

• збалансованості;

• самостійності;

• повноти;

• обґрунтованості;

• ефективності;

• субсидіарності;

• цільового використання бюджетних коштів;

• справедливості й неупередженості;

• публічності та прозорості;

• відповідальності учасників бюджетного процесу.

Характерною ознакою сучасної побудови бюджетної системи Украї­ни є самостійність усіх бюджетів. Місцеві бюджети одного рівня не мо­жуть бути включені до місцевих бюджетів іншого рівня. Закон України "Про місцеве самоврядування в країні" визначає, що самостійність міс­цевих бюджетів гарантується власними та законодавче закріпленими за ними на стабільній основі загальнодержавними доходами, а також правом самостійно визначати напрями використання коштів.

У кожній країні місцеві бюджети є найбільш чисельною ланкою бю­джетної системи. В Україні сьогодні нараховується більше 12 тисяч міс­цевих бюджетів, в тому числі: бюджет АРК -1, бюджети м. Києва та Севастополя – 2, обласні бюджети – 24, міські бюджети - 453, бюджети районів у містах – 83, районні бюджети – 488, селищні бюджети – 887, сільські бюджети – 10275. Всього МБ – 12213.

В останні роки приблизно 60—70 % бюджетних ресурсів зосереджу­ється саме у державному бюджеті України, відповідно у місцевих бю­джетах акумулюється від 30 до 40 %. Абсолютні обсяги місцевих бюджетів постійно зростають. Якщо у 1992—1995 pp. збільшення обсягів місцевих бюджетів значною мірою було спричинено інфляцією та зростанням цін, то у наступні ро­ки ця тенденція свідчить про посилення їх ролі у проведенні соціально-економічних перетворень, вирішенні найважливіших стратегічних за­вдань розвитку нашого суспільства. Доходи і видатки місцевих бюдже­тів сьогодні складають майже 12 % від виробленого в країні валового внутрішнього продукту.

Бюджетний кодекс передбачає можливість поділу бюджетів на за­гальний і спеціальний фонди, що, в свою чергу, має обумовлюватися за­коном про державний бюджет України. Загальний фонд має включати: 1) всі доходи бюджету, крім тих, що призначені для зарахування до спе­ціального фонду; 2) всі видатки бюджету за рахунок надходжень до за­гального фонду бюджету; 3) фінансування загального фонду бюджету.

Вимоги до спеціального фонду такі: до його складу входять бюджет­ні призначення на видатки за рахунок конкретно визначених джерел надходжень; гранти, або вартісне вираження дарунків, одержаних роз­порядниками бюджетних коштів на конкретну мету; різницю між дохо­дами і видатками спеціального фонду бюджету. Важливою є норма Бюджетного кодексу стосовно платежів за рахунок спеціального фонду, які мають здійснюватись лише в межах коштів, що фактично надійшли до цього фонду для відповідної мети.

Основними складовими багатопланової ролі місцевих бюджетів є те, що вони виступають: важливим чинником економічного розвитку і фі­нансової стабільності; інструментом макроекономічного регулювання; важелем здійснення перерозподільчих процесів; фінансовою базою міс­цевого самоврядування; інструментом реалізації державної регіональ­ної політики; планами формування і використання фінансових ресурсів територіальних утворень; основним важелем фінансового вирівнюван­ня; головним джерелом фінансових ресурсів для утримання і розвитку місцевого господарства, вирішення місцевих проблем; з їх допомогою реалізуються перспективні цілі національного розвитку і загальнодержавних програм, проводиться фінансування державних видатків; місцевим бюджетам належить важлива роль у забезпеченні конституційних га­рантій, вирішенні соціальних проблем, піднесенні рівня добробуту насе­лення.

Особливе призначення місцевих бюджетів закономірно пов'язують з тим, що вони є одним з вагомих чинників соціально-економічного роз­витку. За останні роки до 60 % видатків бюджетів України на соціаль­но-культурні заходи фінансувалося саме з місцевих бюджетів; за раху­нок цих бюджетів майже повністю утримуються об'єкти житлово-кому­нального господарства.

Постійно зростають видатки місцевих бюджетів на освіту, охорону здо­ров'я, соціальний захист і соціальне забезпечення населення, утриман­ня об'єктів культури, фізичної культури і спорту, засобів масової інфор­мації, земельних ресурсів, водне, лісове і рибне господарство, мислив­ство, благоустрій міст.

За допомогою місцевих бюджетів реалізуються загальнодержавні про­грами, пов'язані з розвитком галузей народного господарства, здійсню­ється підтримка вітчизняних виробників, фінансуються заходи з підви­щення життєвого рівня населення, створення нових робочих місць, з реабілітації та працевлаштування інвалідів, виплачуються допомоги не­законно депортованим особам, біженцям, реабілітованим. За кошти місце­вих бюджетів проводяться оздоровчі, спортивні та культурні заходи.

 


Читайте також:

  1. II. Вимоги до складання паспорта бюджетної програми
  2. Автомобільний пасажирський транспорт – важлива складова єдиної транспортної системи держави
  3. Автономна Республіка Крим, регіональні та місцеві органи державної влади.
  4. Аграрна політика як складова економічної політики держави. Сут­ність і принципи аграрної політики
  5. Алгоритм перевірки кошторису бюджетної установи
  6. Біоценоз – це сукупність усіх живих організмів в рамках даної екосистеми.
  7. Бюджети місцевого самоврядування – це бюджети територіальних громад сіл, їх об’єднань, селищ, міст (у тому числі районів у містах)(ч.3 ст.5 БК України).
  8. Бюджетний процес: поняття, роль, та значення у проведенні бюджетної політики.
  9. В основi ефективності iнформацiйних технологій лежить концепцiї системи.
  10. Великі інтегровані системи.
  11. Взаємовідносини між ланками бюджетної системи
  12. Виборчі технології як найважливіша складова ПР




Переглядів: 1050

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Роль місцевих фінансів. | Програмно – цільове бюджетування та його різновиди.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.