Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ПРОГРАМУВАННЯ ТА ПРОГНОЗУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ЕКОНОМІКИ

ТЕМА 10

 

10.1. Програмування і види державних програм національної економіки.

10.2. Прогноз і прогнозування національної економіки.

10.3. Методи та принципи прогнозування національної економіки.

 

10.1. Програмування і види державних програм національної економіки

Важелі управління державою, регіонами або підприємством не мають бути директивними, але і суто індикативними (рекомендованими) теж. На це впливає багато факторів. Економічна практика доводить, що в даний період розвитку національної економіки не можна обмежитись тільки планом, бо він дає лише уявлення про передбачену в перспективі ситуацію і не містить цілеспрямованих заходів і важелів впливу з метою зміни ситуації.

Досягненням певної мети плану є програма. Якщо мета охоплює економіку загалом, таку програму слід назвати планом. Одночасно з тим, що план у національній економіці не може існувати без програми його реалізації, програма не може бути складена без процесу прогнозування необхідних показників.

В умовах становлення ринкових відносин інструментом реалізації економічної політики в Україні, як і в інших державах з встановленою ринковою економікою, має бути система прогнозування і програмування, що містить прогнози і програми.

Програмування – це процес орієнтації економіки з боку органів державного управління шляхом регулярного і комплексного впливу на її структуру відповідно до поставленої мети соціально-економічного розвитку на певний період часу.

Основу державного програмування становлять розробка й виконання національних програм економічного і соціального розвитку. Ці програми існують не як субординовані одна до одної, а як співіснуючі й взаємодоповнюючі.

Основне завдання програмування – це підтримка економічної рівноваги, вплив на якісні зміни економіки й стимулювання її розвитку.

Економічна програма – це система взаємозв'язаних і узгоджених заходів, план дій, спрямовані на досягнення єдиної мети, розв'язання однієї проблеми.

Програмування виступає як сучасний неадміністративний метод організації економіки, оскільки не управляє суб’єктами, а тільки орієнтує їх у поведінці й забезпечує самостійність. Основу програмування становить структурне регулювання з точки зору об’єкта програмування.

Програмування може бути успішним лише за умов дотримання централізованого підходу до розробки, управління та реалізації масштабних народногосподарських програм.

Мета державного програмування – досягнення прийнятного для держави варіанта розвитку національної економіки.

Суть програмування полягає в аналізі стану національної економіки, виявленні проблем, які не можуть вирішити ринкові механізми, розробці та реалізації окремих економічних програм.

До складу державних програм входить декілька видів, залежно від обсягу й об’єкта програмування (рис. 10.1).

 

 

Рис. 10.1. Програмування та види державних програм

 

На рис. 10.1 можна побачити, як розподіляються програми за змістом, обсягом та об’єктом програмування, і який існує взаємозв’язок між ними:

1 - показує, що результатом державного програмування є державна програма;

2 - бачимо, що державні програми існують двох видів – комплексні цільові народногосподарські програми й спеціальні програми розвитку.

3 - в свою чергу, даний зв’язок є одностороннім, тому що при розробці спеціальних програм беруть до уваги уже існуючі державні програми, розроблені на більш високому ієрархічному рівні, ніж спеціальні, які, в свою чергу, не мають достатнього впливу на державну економіку, щоб брати їх до уваги, розробляючи програми для покращення стану держави.

4 - спеціальні програми поділяються на програми розвитку окремих галузей, секторів, територій країни.

Слід зазначити, що особливістю програмування є відокремлення функцій розробки програм від функцій їх реалізації. Виконання функцій перебуває в руках різних суб’єктів господарювання, що робить їх необов’язковими при виконанні як для самих суб’єктів господарювання, так і для органів державного управління. Програма розглядається як керівництво, орієнтир, який може коригуватися у часі. Але зазначене вище не стосується державних цільових комплексних програм.

За характером дії програми поділяються на:

- спеціальні програми розвитку окремих галузей, секторів або районів (Державна програма розвитку вугільної промисловості України, Програма розвитку транспортного комплексу України, Державна національна програма "Освіта, Україна XXI ст.);

- програми, що стосуються загальнонаціональних проблем (Державна програма зайнятості населення, Державна програма захисту населення);

- програми діяльності державних економічних органів (Державна програма приватизації, Програма дій Уряду, Державна програма підтримки підприємництва тощо);

- програми досягнення економічної рівноваги - програми стабілізації (Програма надзвичайних заходів стабілізації економіки України та виходу її з кризового стану);

- фінансові програми (Програма боротьби з інфляцією);

- регіональні програми, що передбачають освоєння нових районів, природних багатств, перетворення економіки вже сформованих районів (Програма розвитку Карпатського регіону).

За рівнем проблем розрізняють такі програми:

- широкомасштабні комплексні програми (Комплексна програма НТП в національній економіці, програма вирішення найважливіших соціальних потреб);

- програми соціально-економічного розвитку (житлова програма);

- вузькі науково-технічні програми.

Вивчення конкретних програм свідчить, що є суттєві відмінності у формах виконання їх втілення. Ці відмінності залежать від масштабу і сфери дії програм, ступеня залучення державного і приватного секторів, характеру економічних й адміністративно-правових зв'язків.

Щодо економічних програм України, то їх основними структурними елементами є докорінна перебудова відносин економічної власності, створення стабільних та ефективних стимулів до праці, структурна перебудова народного господарства, аграрна реформа і створення ефективного продовольчого комплексу з метою забезпечення продовольчої безпеки, зовнішньоекономічна діяльність, соціальна політика та ін.

Істотним недоліком практики державного програмування в Україні є надмірна кількість програм при недостатності їхнього фінансування.

Програмування як форма впливу на економіку має деякі особливості порівняно з іншими формами і видами впливу на економіку:

- воно є способом втручання держави в економіку (але втручання держави в економіку не ліквідує стихійності ринкових перетворень, а тільки коректує цей процес);

- виступає елементом сучасної ринкової організації економіки (держава орієнтує агентів ринку у поведінці й забезпечує їхню самостійність);

- в основі програмування – структурне динамічне регулювання;

- програмування як форма впливу на економіку є системним і комплексним явищем.

Цільові комплексні програми передбачають, як правило, вирішення складних проблем, що базуються на взаємодії багатьох організаційно розрізнених виконавців. В одних випадках програми служать основою розробки планів економічного й соціального розвитку країни, в інших засобами реалізації завдань, передбачених планами. При цьому програма – завжди невід'ємна частина планів.

Для реалізації цільових комплексних програм можуть бути залучені кошти державного бюджету, власні кошти підприємств та ін.

Цільова комплексна програма – це директивний, адресний, плановий документ, в якому передбачено комплекс економічних, техніко-виробничих, організаційних, науково-дослідних та інших заходів, ресурси, терміни і виконавці, об’єднані метою розв’язання глобальної народногосподарської проблеми. У реалізації таких програм беруть участь декілька галузей, регіонів, науково-дослідних і проектно-конструкторських організацій. Координаторами комплексних цільових програм виступають органи державної влади.

За структурою цільова комплексна програма має такі головні елементи (блоки):

- цільовий, де з'ясовані основна ціль і підцілі програми, бажана послідовність їхньої реалізації;

- структурний, формування якого дає змогу визначити набір та контури об'єктів національної економіки та їхніх елементів, які об'єднані за ознакою цільового призначення;

- ресурсний, який характеризує обсяг і структуру розподілу ресурсів, потрібних для виконання програми;

- організаційний, в якому за всіма елементами програми передбачені відповідальні виконавці, джерела й строки виділення ресурсів, а також терміни вжиття заходів.

За змістом ці програми діляться на:

- соціально-економічні – спрямовані на підвищення добробуту населення, поліпшення умов праці та відпочинку;

- виробничі – спрямовані на збільшення обсягів виробництва певних видів продукції, розвиток виробництв, підвищення конкурентоспроможності продукції, поліпшення ресурсовикористання;

- науково-технічні – спрямовані на розвиток наукових досліджень, впровадження у виробництво нових видів техніки та технологій;

- екологічні – спрямовані на здійснення природоохоронних проектів;

- регіональні – спрямовані на формування територіально-виробничих комплексів, удосконалення господарювання в окремих регіонах;

- інституційні – орієнтовані на вдосконалення управління господарськими системами.

Прикладом цільової комплексної програми в Україні є програма «Україна–2010», а прикладом спеціальних програм розвитку – Національна програма розвитку паливно-енергетичного комплексу, Державна програма зайнятості населення та ін.

Повертаючись до цільових комплексних програм, слід зазначити, що до їх показників належать: виробництво найважливіших видів продукції для потреб програм; державні замовлення на виробництво та постачання продукції для потреб виконання програм; перелік найважливіших об’єктів державного будівництва; витрати з державного бюджету на реалізацію цільових програм; витрати валютних ресурсів та ін. Цільові комплексні програми фінансуються за рахунок коштів бюджету України. Механізм формування і реалізації коштів для фінансування цільових комплексних програм перебуває на особливому контролі. Спираючись на вище зазначене, можна виділити й проаналізувати головні недоліки й позитивні фактори комплексних цільових і спеціальних програм (рис. 10.2).

 

 

Рис. 10.2. Позитивні та негативні риси цільових комплексних програм

 

Проаналізувавши наведені риси, можна побачити, що позитивні риси можуть перетворюватись на негативні під впливом зовнішніх факторів. Це зумовлено тим, що коли програма розробляється з урахуванням усіх норм, стандартів і правил, то відображає позитивні риси, а коли при її складанні існують розбіжності, то вони трансформуються у негативні риси. Як наприклад з фінансуванням, воно повинно відбуватися за рахунок бюджету, але у зв’язку з відсутністю коштів держава повинна шукати інші джерела фінансування і навіть звертатися до підприємств. Це є гальмуючим фактором в Україні, адже час, який йде на пошук коштів, міг би бути використаний на розробку і реалізацію програми.

Розглянувши основні риси цільових комплексних програм перейдемо до аналізу спеціальних програм (рис. 10.3).

 

 

Рис. 10.3. Позитивні та негативні риси спеціальних програм розвитку

 

Як можна побачити з рисунку 10.3, спеціальні програми при їх розробці стикаються з тим же механізмом «трансформування» негативних рис у позитивні і навпаки, як і комплексні цільові програми. Але декілька розбіжностей існує. До негативних рис віднесено те, що при розробці спеціальної галузевої чи регіональної програми розвитку не беруться до уваги рівень розвитку і стан галузей, що перетинаються з галуззю об’єкта програмування.

Для розробки й обґрунтування різних варіантів цільових комплексних програм доцільно використовувати такі методи, як: економічний та структурний аналіз, балансові методи, обґрунтування рівня розвитку виробництва й основних показників за факторами впливу.

Однак найголовнішою з негативних рис є необов’язковість виконання суб’єктами господарювання і державними органами управління спеціальних програм. Це говорить про те, що при розробці й реалізації програми не буде чіткого її виконання і матимуть місце розбіжності в часі.

Для успішної державної діяльності у розв’язанні глобально-державних, регіональних та галузевих проблем недостатньо складання однієї програми, адже вона може мати недоліки, через які не буде досягнуто бажаного результату. Тільки комплексний підхід та інтеграція програм різних рівнів дасть позитивний результат для національної економіки і для країни в цілому.

Держава не може обмежуватись програмами на короткий період. Без бачення перспектив неможливо здійснювати ніяку діяльність, будь то інвестиційна, зовнішньоекономічна діяльність, реалізувати ефективну структурну політику. Тому держава, галузі й регіони розробляють середньо- та довгострокові прогнози як складові системи розвитку відповідних об’єктів програмування.

 


Читайте також:

  1. Аварії з викидом (загрозою викиду) сильнодіючих отруйних речовин на об'єктах економіки.
  2. Аварійне та довгострокове прогнозування хімічної обстановки
  3. Аграрний комплекс національної економіки.
  4. Адміністративної економіки.
  5. АТ – одна з найбільш зручних форм колективного підприємства в умовах ринкової економіки. Першим АТ вважають створену у 1602 році Голандсько –Ост - Індську компанію.
  6. Багатокрокове прогнозування
  7. Багатокрокове прогнозування з перенавчанням нейромережі на кожному кроці прогнозу
  8. Безпосереднє програмування відеопам'яті
  9. Боротьба з проявами національної самосвідомості
  10. Бюджетне планування та прогнозування.
  11. Бюджетне прогнозування
  12. Взаємозалежність суб'єктів світової економіки — об'єктивна передумова координації економічної політики




Переглядів: 895

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Потенціал конкурентоспроможності національної економіки України | Прогноз та прогнозування національної економіки

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.048 сек.