Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Поняття фінансової автономії місцевих органів влади

Фінансова автономія- це база самоврядування те­риторіальних колективів, самостійності всіх рівнів місцевої влади.

Фінансова автономія- це самоврядування у сфері фінансів.

Відомо, що фінанси місцевих органів влади - це сис­тема формування, розподілу та використання місцевою вла­дою фінансових ресурсів для забезпечення покладених на неї функцій і завдань.

Принцип автономностіреалізується в тому, що таку систему кожен місцевий орган влади створює сам: обирає її модель, внутрішню структуру, визначає співвідношення між окремими елементами.

Фінансова автономія є основною формою реалізації принципів місцевого самоврядування.

Відокремлення від завдань центральної влади за­вдань, що покладаються на місцеву владу, зумовлює потребу в таких фінансових джерелах, на які може впливати місцева влада. Саме такий підхід передбачає Європейська хартія про місцеве самоврядування. Для країн, які підписали хартію, встановлено вимогу визнавати наявність органів місцевого самоврядування, уповноважених приймати рішення, що ко­ристуються широкою автономією щодо компетенцій, поряд­ку здійснення цих компетенцій і засобів, необхідних для ви­конання своєї місії.

Фінансова автономія місцевих органів влади - це фінансова незалежність цих органів при виконанні покла­дених на них функцій. Фінансова незалежність у сукуп­ності з організаційною й адміністративною незалежністю є передумовою ефективного розв'язання місцевими орга­нами влади покладених на них завдань.

Таким чином, головним критерієм, який засвідчує фі­нансову автономію місцевих органів влади, є наявність у них прав прийняття рішень у сфері власних фінансів. Якщо такого права не передбачено в законодавстві, то місцева влада фі­нансової автономії не має.

Право прийняття рішень є загальною передумовою фінансової автономії місцевих органів влади.

Рівень фінансової автономії місцевих органів вла­ди може бути визначено також системою кількісних пока­зників:

• показник питомої ваги видатків на реалізацію власних повноважень: характеризує обсяг функцій, що забез­печуються органами місцевого самоврядування поза межами прямого державного контролю;

• показник питомої ваги обов'язкових видатків: харак­теризує обсяг завдань, що забезпечуються місцевими органами влади під контролем державної влади на рі­вні встановлених нею єдиних державних стандартів;

• показник питомої ваги видатків на фінансування де­легованих повноважень: відображає обсяг завдань державної влади, що делегуються нею для забезпечен­ня місцевими органами влади;

• показник питомої ваги власних доходів у доходах міс­цевих бюджетів: вказує на ступінь залежності доходних джерел місцевих органів влади від їхньої власної діяльності та власних рішень і є найбільш універсальним показником рівня самостійності місцевих бю­джетів;

• показник питомої ваги власних і закріплених доходів у доходах місцевих бюджетів: показує рівень само­стійності місцевих бюджетів з урахуванням переданої їм державою на довгостроковій основі додаткової доходної бази;

• показник питомої ваги доходів місцевих бюджетів від місцевих податків і зборів характеризує частину до­ ходів бюджетів, які формуються за рахунок податків і зборів, що встановлюються місцевими органами влади;

• показник питомої ваги незв'язаних субсидій у доходах місцевих органів влади відображає обсяги фінансової допомоги місцевим органам влади з боку державної влади, яка не обумовлюється конкретною метою та завданнями. Така допомога може розглядатися як засіб для зміцнення власної доходної бази місцевих органів влади.

Важливим показником фінансової автономії є ко­ефіцієнт податкоспроможності адміністративно-територі­альної одиниці:

Кп = Пт/Пс

Пт— податкоспроможність окремої території,

Пс — середня податкоспроможність у межах країни,

Податкоспроможність території - це показник, який характеризує абсолютний обсяг ВВП, що виробляється в її межах на душу населення і який може бути об'єктом кому­нального оподаткування.

Коли Кп > 1 – територія є фінансовим донором;

коли Кп < 1 – територія отримує фінансову допомогу в процесі фінансового вирівнювання.

Ко­ефіцієнт податкоспроможності адміністративно-територі­альної одиниці є показником автономії місцевого органу влади від заходів фінансового вирівнювання його доходів і видатків, котрі здійснюються центральною владою.

 

 

Тема 15. Система місцевих фінансових інститутів

1. Структура місцевих фінансових інститутів.

2. Поняття самостійності бюджету.

3. Доходи місцевих бюджетів.

4. Видатки місцевих бюджетів. Вільні бюджетні кошти.

5. Дефіцит місцевих бюджетів.

6. Формування фондів місцевих органів влади.

1. Структура системи місцевих фінансових інститутів

Процес становлення місцевих фінансів України, що роз­почався в 90 - х роках, зумовлює значні інституціональні змі­ни в усій фінансовій системі держави. Система місцевих фі­нансових інститутів в Україні ще не має завершеного харак­теру, їй не властива така найважливіша ознака будь-якої сис­теми, як цілісність. Особливість України в тому, що більшість місцевих фінансових інститутів створюється згори, а не на основі еволюційного розвитку їх відповідно до місцевих інте­ресів. Тому система місцевих фінансових інститутів є фактично однотипною в усіх територіальних колективах.

1. Інститут громадських послуг

У зарубіжних країнах даний інститут є ключовим інсти­тутом у системі місцевих фінансів. Він визначає модель міс­цевих фінансів. Обсяги й форма місцевих фінансів обумов­люються розподілом відповідальності держави та місцевої влади щодо надання громадських послуг. Модель системи мі­сцевих фінансів визначається також кількісними характерис­тиками громадських послуг, їх переліком, структурою, обся­гом, якістю.

2. Самостійні місцеві бюджети

Саме місцеві бюджети є фондами, в яких мобілізується основна частина фінансових ресурсів, необхідних для забез­печення громадських послуг. Особливо важливе значення для її становлення мають такі інститути, як :

• поточні бюджети;

• бюджети розвитку;

• видатки;

• власні та закріплені доходи.

3. Місцеві податки і збори

Забезпечують фіскальні передумови самостійності місце­вих бюджетів у частині формування їхніх доходів.

4. Комунальний кредит

Комунальний кредит в умовах ринкової економіки - го­ловне і, по суті, єдине джерело фінансових ресурсів для інве­стиційних програм, що розробляються і здійснюються орга­нами місцевого самоврядування.

5. Фінанси комунальних підприємств

За обсягами ресурсів фінанси комунальних підприємств у багатьох зарубіжних країнах можна поставити в один ряд ізмісцевими бюджетами. В Україні реальний процес станов­лення фінансів комунальних підприємств розпочався лише пі­сля прийняття Конституції 1996р., коли комунальні під­приємства було роздержавлено.

6. Позабюджетні валютні й цільові фонди органів місце­вого самоврядування та комунальні платежі. Позабюджетні валютні й цільові фонди та комунальні платежі надають локальним фінансовим системам більшої гнучкості, що сприяє стабілізації місцевих фінансів.

7. Інститут комунальної форми власності Комунальна форма власності на фінансові ресурси та майно місцевих органів влади є необхідною передумовою ав­тономного існування місцевих фінансів.


Читайте також:

  1. B грудини зі здавленням чи пораненням органів.
  2. II. Поняття соціального процесу.
  3. V Такі негативні особистісні утворення, як самовпевненість і нерозвиненість автономії та ініціативи, обумовлюють неадаптивне старіння людини.
  4. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  5. VII. Філо- та онтогенез органів виділення
  6. VІІІ. Філогенез органів чуття
  7. А/. Поняття про судовий процес.
  8. Абсолютні показники фінансової стійкості
  9. Абсолютні показники фінансової стійкості та її типи
  10. Автономна Республіка Крим, регіональні та місцеві органи державної влади.
  11. Адміністративний проступок: поняття, ознаки, види.
  12. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії




Переглядів: 1392

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Правова база регулювання у сфері місцевих фінансів | Поняття самостійності бюджету

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.015 сек.