Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Централізація і децентралізація побудови організаційної структури

Важливим завданням у формуванні підрозділів організаційної структури є вибір ефективного способу розподілу повноважень і відповідальності в межах однорідної функціональної діяльності. Під делегуванням повноважень розуміють передання компетенції (щодо прийняття рішень) з вищого рівня до нижчого. Залежно від ступе­ня передання повноважень розрізняють:

• централізовану організацію;

• децентралізовану організацію.

У централізованій організації всі повноваження й відповідаль­ність з певної функції зосереджені в одному підрозділі та є преро­гативою керівника даного підрозділу. Це сприяє:

• підвищенню контролю й координації спеціалізованих функцій;

• зменшенню кількості помилкових рішень;

• забезпеченню збалансованого розвитку всіх структурних підрозділів.

Але така раціональність ефективна лише на ранньому етапі життєвого циклу організації. Якщо розглядати її з погляду теорії розвитку, то надалі, коли зростуть масштаби діяльності, раціональ­ність втратить свій сенс насамперед через неможливість координа­ції дій, викликаних природним збільшенням комунікаційних зв'язків.

Децентралізована організація передбачає передання або делегу­вання відповідальності за низку ключових рішень на нижчі рівні управління. Виший ступінь децентралізації в організації означає, що:

• більша кількість рішень приймається на нижчих рівнях уп­равлінської ієрархії;

• рішення, що приймаються на нижчих рівнях, є досить важли­вими для організації;

• зменшується централізований контроль за рішеннями, прий­нятими управлінським персоналом.

Збільшення автономності в децентралізованих організаціях підвищує відповідальність підрозділів за їхню прибутковість чи збитковість, сама організація стає гнучкішою й динамічнішою.

Перехід до децентралізованих організаційних структур певною мірою пов'язаний зі збільшенням складності й мінливості зов­нішнього середовища, зростанням ролі стратегічних і маркетинго­вих функцій в умовах гострої конкурентної боротьби, а також знач­ним поширенням інформаційних технологій в управлінні. Вна­слідок цього в організаціях відбувається розподіл функцій: менед­жери вищого рівня зосереджуються на стратегічних завданнях, а менеджерам середнього й нижчого рівня доводиться приймати де­далі більше поточних рішень.

(7 рівнів управління, діапазон контролю — 4) (4 рівні управління, діапазон контролю —8)

Рис. 1. Пірамідальна (а) і плоска (б) організаційна структури

Поширення тенденції до децентралізації в управлінні зумовило перехід від ієрархічних (пірамідальних) до плоских (горизонталь­них) організаційних структур (рис. 1). Якщо в першому випадку процес управління розтягнутий по багатьох вертикальних рівнях структури, то у другому — кількість рівнів управління скорочується, зате розширюється діапазон управління.

Плоска структура є значно ефективнішою, ніж пірамідальна, то­му більшість зарубіжних фірм з початку існування прагнуть будува­ти саме її. Це відповідає вимогам сьогодення, а також прагненню персоналу більшості фірм до самостійності в роботі, до відчуття своєї важливості й відповідальності за подальшу долю фірми. Отже, сучасний менеджер, проектуючи організацію, повинен враховувати наявні тенденції і прагнути до децентралізації в управлінні, делегуючи частину своїх повноважень на нижчі рівні управління.

Делегування повноважень може:

• здійснюватися впродовж тривалого терміну (керівник доручає працівникові самостійне виконання завдань). У цьому разі перелік і зміст виконуваних завдань оформляється у вигляді посадових обов'язків;

• обмежуватися разовим дорученням (саме завдання залишається у функціональній сфері керівника).


Читайте також:

  1. III. Процедура встановлення категорій об’єктам туристичної інфраструктури
  2. Адаптивні організаційні структури управління.
  3. Аксіоматичний метод у математиці та суть аксіоматичної побудови теорії.
  4. Алгоритм побудови сітьових графіків.
  5. Алгоритми побудови дерев екстремальної ваги
  6. Аналіз асортименту й структури випуску продукції.
  7. Аналіз динаміки і структури валового нагромадження.
  8. Аналіз динаміки і структури витрат підприємства
  9. Аналіз динаміки та структури банківських доходів
  10. Аналіз динаміки та структури валютних операцій
  11. Аналіз показників складу, структури й технічного стану основних фондів.
  12. Аналіз рівня, динаміки і структури обсягу виробленої та реалізованої продукції




Переглядів: 668

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Формування підрозділів організаційної структури | Характеристика організацій механістичного та органічного типів

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.08 сек.