Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Методика обгрунтування релевантних витрат для альтернативних варіантів

Рис.2.7. Критерії релевантності витрат

Рис.2.6. Класифікація витрат з метою прийняття фінансових рішень

v Релевантні та нерелевантні витрати

Релевантниминазиваються ті витрати, які змінюються в ре­зультаті прийняття рішення , а нерелевантними - відповідно витрати, що не залежать від прийняття управлінського рішення. До нерелевантних витрат відносяться:

Ø витрати, які вже мали місце в минулому. Так, наприклад, якщо розглядати можливість заміни старого обладнання новим, то вартість старого обладнання не є релевантною, оскільки кошти на його придбання були використані раніше;

Ø витрати, які є однаковими для всіх альтернативних варіантів реалізації фінансового рішення. Так, наприклад, у випадку, коли обґрунтовується доцільність купівлі чи оренди персонального комп'ютера, витрати на придбання ПЕОМ і орендну плату будуть релевантними, а вартість програмного забезпечення - нерелевантною, так як вона однакова для обох альтернативних варіантів рішення.

Витрати, які складають різницю між альтернативними рішеннями, в практиці фінансового менеджменту прийнято називати диференціальними. Тобто, релевантні витрати представляють собою майбутні диференціальні витрати. Основні критерії релевантності витрат представлені схематично на рис. 2.7.

 

v Постійні і змінні витрати

Змінниминазивають витрати, які змінюються прямо пропорційно обсягу виробництва. Тобто сукупні змінні витрати знаходяться в лінійній залежності від обсягу виробництва, а змінні витрати на одиницю продукції є сталою величиною.

Постійні витратизалишаються незмінними для різних обсягів виробництва за конкретний період. Тобто за певних умов господарської діяльності сукупні постійні витрати не змінюються, а постійні витрати на одиницю продукції зменшуються із збільшенням обсягу виробництва. Слід враховувати, що сукупні постійні витрати можуть змінюватися під дією зовнішніх факторів (наприклад, зростання цін), а також у випадку, коли подальше нарощення обсягів виробництва стає неможливим за наявних ресурсів (матеріальних, трудових, фінансових). Тому постійні витрати можна вважати незмінними лише в межах релевантного діапазону діяльності на певному проміжку часу.

На основі інформації про постійні і змінні витрати обґрунтовується необхідний розмір прибутку, обсяги виробництва, рівень цін, приймаються рішення про форму оплату праці, доцільність придбання додаткового обладнання для збільшення випуску продукції і т.д. Більш детально методику обгрунтування фінансових рішень з використанням класифікації витрат на змінні і постійні розглянуто в наступних темах.

v Дійсні і можливі витрати

Дійсні витрати - це такі витрати, що потребують сплати грошей або використання інших активів і відображаються в документах бухгалтерського обліку по мірі їх виникнення.

Можливі (альтернативні або умовні) витрати - це недоотриманий дохід у випадку, коли підприємство, приймаючи якийсь один альтернативний варіант дій, відмовляється від іншого фінансового рішення із-за обмеженості ресурсів. Обмеженість ресурсів є основною причиною можливих (альтернативних) витрат, так як при достатніх матеріальних, трудових і фінансових ресурсах підприємству непотрібно чимось жертвувати і відмовлятися від бажаного.

Можливі витрати мають місце у випадку, коли для виконання вигідного замовлення на виробництво одного виду продукції приходиться зменшувати виробництво інших рентабельних товарів, або коли у зв'язку з виробничими потребами відволікаються з обо­роту грошові кошти, які б могли приносити додатковий прибуток за умови їх розміщення в банківські вклади, цінні папери, перспективні інвестиційні проекти. Таких прикладів можна навести дуже багато. Тому, обґрунтовуючи будь-яке фінансове рішення, необхідно детально проаналізувати, чи не викликає воно можливих витрат із-за невикористаних інших альтернатив. Можливі витрати додаються до дійсних витрат, пов'язаних з реалізацією прийнятого варіанту дій.

Приклад 2. Підприємство розглядає два альтернативних варіанти використання вільних грошових коштів: покласти їх на депозит в банк або придбати ПЕОМ і здати ЇЇ в оренду. В таблиці 2.1 наведено механізм визначення сукупних витрат для кожного з варіантів рішення.

 

Таблиця 2.

 

Показники Варіант 1 (покласти гроші на депозит в банку) Варіант 2 (придбати комп’ютер і здати його в оренду)
Дійсні витрати Плата за відкриття депозиту Вартість комп’ютера
Можливі витрати Втрата доходу від здачі комп’ютера в оренду Втрата доходу від процентів по депозиту
Релевантні витрати Сума дійсних і можливих витрат по варіанту 1 Сума дійсних і можливих витрат по варіанту 2

 

v Інкрементні і маржинальні витрати та доходи Під Інкрементними (прирістними) розуміють додаткові витрати і доходи на весь додатковий обсяг продукції. При цьому постійні витрати можуть як включатися, так і не включатися в розмір інкрементних витрат. Так, якщо постійні витрати змінюються в результаті якогось рішення, то їх приріст належить до інкрементних витрат. А у випадку, коли постійні витрати не змінюються в результаті прийнятого рішення, інкрементних витрат не буде. Наприклад, коли приймається рішення про збільшення обсягів збуту продукції, інкрементними будуть додаткові витрати на оплату праці продавців, витрати на рекламу, на службові відрядження, а не зміняться амортизаційні відрахування, витрати на утримання приміщень для збуту, на оплату орендної плати (у випадку їх оренди).

Маржинальні (граничні) - це витрати на виробництво або збут кожної додаткової одиниці продукції. Економісти, розглядаючи взаємозв'язок між затратами, доходами і обсягами виробництва, як правило, використовують категорію маржинальних витрат і доходів як результату збільшення обсягу виробництва на одиницю продукції. Бухгалтерів більше цікавить аналіз інкрементних витрат і доходів як результату загального збільшення обсягів виробництва та збуту.


Читайте також:

  1. Автоматизація водорозподілу на відкритих зрошувальних системах. Методи керування водорозподілом. Вимірювання рівня води. Вимірювання витрати.
  2. Автоматичне регулювання витрати помпових станцій
  3. Альтернативна вартість і незворотні витрати
  4. Аналіз альтернативних рішень
  5. Аналіз витрат за центрами відповідальності.
  6. Аналіз витрат звичайної діяльності
  7. Аналіз витрат на 1 грн. вартості продукції
  8. Аналіз витрат на гривню товарної продукції
  9. Аналіз витрат на підприємстві за їх елементами та статтями калькуляції.
  10. Аналіз витрат.
  11. Аналіз динаміки і структури витрат підприємства
  12. Аналіз доходів і витрат підприємства




Переглядів: 1167

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Класифікація витрат для прийняття управлінських рішень | Тема 2. Формування та функціонування виробничих систем

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.