Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Формулювання місії та цілей організації

Усі організації мають цільову спрямованість. Існує дві складові цільової спрямованості організацій: цілі і місія. У літературі місія нерідко позначається такими поняттями, як "політика", "фі­лософія".

Місія - це призначення (зміст існування) організації в умовах постійних змін у зовнішньому середовищі, яке реалізується через її стратегію.

Місія має розроблятися з урахуванням таких факторів (за Ф. Котлером):

- історія організації;

- цільові настанови власників;

- стиль поведінки персоналу;

- стан середовища існування організації;

- ресурси, які може використати організація для досягнення власної мети;

- унікальність організації.

Значення місії організації:

-дає уявлення про організацію (до чого вона прагне, яка її філософія, які ресурси);

-сприяє формуванню єдності всередині організації;

-сприяє ефективності управління.

Ціль - це конкретний стан окремих характеристик організації, на досягнення яких спрямовано її діяльність.

Правильно сформульовані організаційні цілі мають відповідати наступним вимогам:

- конкретність та вимірюваність;

- орієнтація у часі;

- реалістичність, досяжність, не перевищення можливостей організації;

- несуперечливість, узгодженість, взаємопов’язаність;

- сформульованість письмово.

Визначаються основні сфери, щодо яких організації встанов­люють цілі:

- прибуток;

- робота із клієнтами;

- потреби працівників;

-соціальна відповідальність.

Будь-яка організація має багато різноманітних цілей, сукупність яких утворює складну структуру. Це передбачає необхідність класифікації цілей. Цілі організації можна класифікувати за кількома критеріями (табл. 5.1).

 

Таблиця 5.1

Класифікація цілей організації

Крітерії класифікації Види цілей організації
  1.Рівень абстракції 1.1. Глобальна мета 1.2.Місія організації 1.3.Задачі організації
    2.Об'єкт спрямованості 2.1. Фінансові цілі 2.2. Цілі, що зв'язані із виробництвом 2.3.Цілі, що зв'язані із ринком діяльності організації 2.4. Цілі, що зв'язані із персоналом 2.5.Цілі, що зв'язані із дослідженнями та розробками
3.Ступень відкритості 3.1. Офіційно проголошені цілі 3.2. Неофіційні цілі (закриті, таємні)
  4.Організаційний рівень 4.1.Загальноорганізаційні цілі 4.2. Дивізіональні цілі 4.3. Групові цілі 4.4.Індивідуальні цілі
5. Часовий інтервал 5.1.Довгострокові цілі 5.2.Середньострокові цілі 5.3.Короткострокові цілі

 

Глобальна мета – характеризує погляд на причину існування організації з точки зору суспільства (уявлення про суспільне призначення організації).

Задачі організації – це заяви організації про те, як, за допомогою чого вона збирається виконувати свою місію. Задачі організації формулюються у конкретних показниках діяльності і розраховані на певні строки. Організації, як правило, встановлюють декілька задач.

Одним з широко розповсюджених на практиці способів встановлення цілей та оцінки діяльності керівників є так зване “управління за цілями” (MBO – management by objectives).

У відповідності до концепції МВО загальноорганізаційні цілі можна розділити на декілька більш дрібних цілей окремих структурних одиниць організації, які, у свою чергу, можна трансформувати в цілі окремих груп і підрозділів і далі розбити на цілі діяльності окремих виконавців. Внаслідок цього утворюється так званий каскад цілей (дерево цілей).

Дерево цілей — це графічно зображений зв'язок між цілями і засобами їх досягнення. Воно забезпечує роботу з доведення ці­лей до безпосередніх виконавців способом побудови відповідно­сті між організаційною структурою і структурою цілей.

На відміну від традиційного процесу встановлення цілей, в процесі МВО цілі для підлеглих не встановлюються керівником одноособово (не нав’язуються підлеглим). При цьому ступінь досягнення мети є основним критерієм оцінки та винагородження діяльності підлеглого.

Необхідною складовою МВО є наявність зворотнього зв’язку. В ідеалі МВО вимагає встановлення безперервного зворотнього зв’язку, тобто такого, коли робітник самостійно без зовнішнього втручання відстежує та коригує власні дії. Цей процес самоконтролю доповнюється періодичною оцінкою роботи підлеглого на підставі його звітів.

Процес МВО складається з кількох взаємопов’язаних етапів, кожний з яких, у свою чергу, включає здійснення кількох кроків (табл. 5.2).

Таблиця 5.2.

Процес управління за цілями

Етапи процесу управління Зміст етапів
1. Встановлення цілей 1.1.Формування довгострокових цілей, стратегії організації 1.2.Розробка конкретних загальноорганізаційних цілей 1.3.Визнечення дивізіональних та групових цілей 1.4.Визначення індивідуальних цілей
2.Планування дій 2.1.Індентифікація дій ( завдань) для досягнення цілей 2.2.Встановлення взаємозвязків між цілями 2.3.Делегування повноважень та визначення відповідальності за виконання дій 2.4.Визначення часу, необхідного для виконання дій 2.5.Визначення ресурсів, необхідних для виконання дій
3.Самоконтроль 3.1.Систематичне відстеження та оцінка ходу досягнення цілей самими працівниками без зовнішнього втручання
4.Періодична звітність 4.1.Оцінка прогресу досягнення цілей керівником 4.2.Оцінка досягення загальної мети та посилення впливу

Переваги МВО:

1. Оптимізація організаційної структури управління організацією. Завдяки використанню МВО чітко визначається, хто за що відповідає у процесі досягнення загальної мети організації.

2. Забезпечення цілеспрямованої мотивації працівників. Почуття особистої зацікавленості працівників у результатах діяльності виникає внаслідок особистої участі у процесі встановлення власних цілей, можливості “вкласти” в них свої ідеї, знань сфери своєї компетенції та отримання допомоги від начальника.

3. Ефективні методи контролю (винагороджується результат, а не процес діяльності). Найкращим орієнтиром для контролю є комплекс чітко сформульованих цілей.

Недоліки МВО:

1. Складність кількісного визначенння цілей діяльності певних робіт.

2. Імовірність витоку інформації за умов доводення цілей до кожного підлеглого.

3. МВО вимагає:

- встановлення короткострокових цілей;

- значної бюрократії;

- високої кваліфікації персоналу.

 


Читайте також:

  1. IV. Закономірності структурно-функціональної організації спинного мозку
  2. IІI. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація учбової діяльності
  3. PR-відділ організації: переваги і недоліки
  4. V Практично всі психічні процеси роблять свій внесок в специфіку організації свідомості та самосвідомості.
  5. АГЕНТ З ОРГАНІЗАЦІЇ ОБСЛУГОВУВАННЯ АВІАПЕРЕВЕЗЕНЬ
  6. Акти з охорони праці в організації.
  7. Акти з охорони праці, що діють в організації, їх склад і структура.
  8. Актуальні тенденції організації іншомовної освіти в контексті євроінтеграції.
  9. Аналіз сильних та слабких сторін організації
  10. Аналіз та планування витрат організації на професійне навчання персоналу
  11. Арбітражний збір та витрати сторін у Морській арбітражній комісії при ТПП України
  12. База управлінських рішень і закони організації.




Переглядів: 1915

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Сутність планування. Типи планів в організації | Етапи процесу планування

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.