Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Уроки № 29, 30

Тема: Не з дієприслівниками.

Мета:пояснити правила написання не з дієприслівниками, формувати орфографічну грамотність, виховувати повагу до усної народної творчості як засобу передачі нащадкам досвіду попередніх поколінь народу; розвивати увагу, пам’ять, удосконалювати вміння здійснювати такі мисленнєві дії, як аналіз, порівняння, добір аргументів на підтвердження тези.

Тип уроків: уроки вивчення нового матеріалу.

Обладнання:підручник.

Хід уроків

І. Перевірка домашнього завдання.

* Пояснювальний диктант.Указати дієприслівники, з’ясувати вид та синтаксичну роль кожного.

І. Серце в’яне співаючи. Чайка скиглить літаючи. Умовк кобзар, сумуючи. Пан, вернувшись, занедужав. Ідуть дівчата в поле жати та, знай, співають ідучи.

З творів Т.Шевченка.

ІІ. Нам день минав, день розсвітався, весна йшла гріючи. А було тихо та тихо, тільки хрущі гули літаючи. Кипіла в Павла душа, наболівши, наскорбівши. Бабуся, сидячи за столом тихенько й величненько, якусь думку собі думала.

З творів Марка Вовчка.

ІІ. Підготовка до сприймання нового матеріалу.

* Прочитати пари слів. Пригадати правила написання не з дієсловом. Зробити висновок про написання не з дієприслівниками.

Не бачити – не бачачи Не знати – не знаючи Ненавидіти – ненавидячи   Нехтувати – нехтуючи

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

* Робота з підручником.Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 60).

V. Виконання вправ на закріплення вивченого.

* Прочитати. Пояснити написання не з дієприслівниками.

 

І. Не поговоривши з головою, не бери руками. Не навчаючись, не навчишся. Нехтуючи честю, не вбережеш совісті. Нічого не роблячи, вчимося дурощів. Візьмешся до діла, не порадившись, пошкодуєш. Не нагнувшись до землі, печериці не вирвеш. Не пізнавши отрути бджоли, не скуштуєш меду. Не розбивши шкаралущі, яєчні не спечеш. Не розтрощивши горіх, не смакуватимеш зернятком. Не терши, не м’явши, не їстимеш калача. Не простягнувши руку, й ложки не візьмеш. Не зробивши обруча, за діжку не берися. Якби, не беручись за справу, можна було навчитися, пес став би м’ясником. Не впіймавши, не кажи, що злодій. Не вечерявши, легше, та повечерявши, краще. Багатий помирає недоївши, а бідний переївши. Отак, не бродячи, качку впіймав.

ІІ. Зима не за горами, вона прийде, не давши телеграми. Не сіявши, не пожнеш. Не зловивши, не скуби. Води не бачивши, не пірнай. Біжить, землі не дотикаючись. Не вміючи, і мухи не вміймаєш. Не давши оброку, не бий коня по боку. По писанках перейде, жодної не роздавивши. Не мавши статку, не матимеш упадку. Жне, не сіявши, молотить, не віявши. Не йди у воду, не спитавшись броду. Не взявшись за сокиру, хати не зробиш. Не постукавши у стінку, будівлі не купують. З’їв би, не посоливши. Пташка, що, не оперившись, співає, кішці в зуби попадає. Толковий, не маючи, придбає, а дурний, маючи, промотає. Не почавши, думай, а почавши, роби.

Народна творчість.

 

* Попереджувальний диктант.Позначити орфограми “Не з дієприслівником” та “Буква и в суфіксах дієприслівників”.

 

І. Тяжко, важко нудить світом, не знаючи за що. (Т.Шевченко.) Я до ворогів підходжу, не задкуючи, відверто. (Д.Павличко.) Отак іти, чола не остудивши, не відаючи втоми, вічно йти. (В.Коротич.) Незважаючи на тривале іноземне панування, ідея української державності продовжувала жити. (В.Борисенко.) Не зважаючи на те, що є кращі місця, Київ – місто унікальне, оповите легендами, оспіване в піснях. (За А.Камінчуком.) Життя пішло на боротьбу з бідою, не вславившись ухваленим трудом. (М.Старицький.) Поважчало перо, що понад болем котилось часом перекотиполем, не озираючись на дні й літа. (Б.Олійник.) Промерехтів хвилину і померк той фейєрверк, не обігрівши душі. (Д.Луценко.) А бджоли не вгаваючи гудуть, немов оркестр маленьких музикантів. (М.Рильський.) Тут все скрегоче: птахи і комахи – всю ніч, не замовкаючи й на мить. (Л.Дмитерко.) Розгорнувши крила й не змахуючи ними, бусли летять, підхоплені лише буряним вітром. (А.Шиян.) Не осягнувши таємниць буття, ми наче сповідаємось природі і каємось. (Л.Череватенко.)

ІІ. Тополі й липи стояли тихо й мліли в благодатному теплі, не ворушачи ані листочком. (І.Нечуй-Левицький.) Берези вміють сумувати, не похиливши голови. (Л.Дмитерко.) Дуб стоїть, зими й не чувши. (П.Тичина.) Повзуть гліцинії, не знаючи утоми, все вище й вище. (М.Рильський.) З турецького берега хвилі прийшли, не рахуючи милі. (В.Швець.) Ми їхали мовчки з тобою, для щастя не знаючи слів. (М.Рильський.) Де вечорів настояні меди, до тих стежок, не думаючи, йди. (А.Малишко.) І дорога вже не дорога, а строката величезна гадюка, що за отой лісок, не поспішаючи, полізла. (Остап Вишня.) Не замружившись, не уявити неосяжність неосягненних просторів оцих... (М.Самійленко.) Мабуть, не змігши вітру збороти, острів піднявся й зник, наче птах. (Д.Павличко.) Сонце з виру молодого рано з східного порога навпростець собі пішло, не стрічаючи нікого. (П.Усенко.) Коні, хай крешуть залізні копита! Летіть, не спиняючись, ночі і дні! (Л.Первомайський.) І кожен звук, не сплівшись з іншим звуком, пливе, хитаючись, над глянцюватим бруком. (М.Бажан.) Я знав кінець, іще й не починавши. (В.Самійленко.)

 

* Переписати, знімаючи риску та вставляючи пропущені літери.

Не/торкайся хліба, рук не/помивши. Не/протерши очей, не/д..вися у далі. І не/думай ні/коли, що ти вже найвищий, умостившись на мить на чиїмсь п’єд..сталі. (М.Нагнибіда.) Ходить брехня, вип..наючись боком, бреше брехня, не/моргнувши оком. (А.Малишко.) І не/чує дівчина ні/чого, а біжить, не/тямл..чись, без сліду. (Б.Грінченко.) На цеглі в пустці я сиджу, від сліз не/бач..чи ні/чого. (Олександр Олесь.)

* Перебудувати речення, від виділених дієслів утворивши дієприслівники. Дієприслівникові звороти підкреслити.

Зразок. Як не спитаєш, то не знатимеш. Не спитавши, не знатимеш.

Як не напрядеш, то не ткатимеш. Як не посієш, не збереш. Річка, як не розіллється, не нанесе намулу. Як не візьмешся за справу десятьма пальцями, десять років працюватимеш.

 

* Вибірковий диктант.Виписати фразеологізми, пояснити їх значення. Пояснити написання не з дієприслівниками.

 

Галюся йшла собі сама не чуючи біди. (Б.Грінченко.) Ось-ось добігає не чуючи ніг... Та раптом спіткнувся і впав на поріг. (М.Вороний.) Не пам’ятаючи себе, кинулась Наталя в воду й поплила Дніпром, як та рибочка. (Марко Вовчок.) Хто ж бо так, не пивши та не ївши, зможе тут цю скелю розкопати! (Б.Грінченко.) І яросні воїни в смертнім двобої стоять, не ступаючи й кроку назад. (М.Бажан.) Подякує майстру онук за те, що квітчав простори не покладаючи рук. Над майстром метал іскриться, він трудиться років тридцять не покладаючи рук. (М.Нагнибіда.) То у клопотах мізерних, то марних словах красномовних люди топили свій дух, не дивлячись догори. (В.Самійленко.)

 

* Два-три з-поміж поданих фразеологізмів увести до самостійно складених речень.

 

Не шкодуючи сил. Не розгинаючи спини. Не покладаючи (не згортаючи) рук. Не моргнувши оком. Незважаючи (невважаючи) ні на що (на осіб). Не мудруючи лукаво. Не зламавши слова (присяги). Не минаючи (не пропускаючи) нагоди.

* Диктант з коментуванням.За схемою, поданою на с. 63 підручника, розібрати виділені дієприслівники як особливу форму дієслова (усно).

 

І. Грає синє море, грає серце козацькеє, а думка говорить: “Куди ти йдеш, не спитавшись? На кого покинув батька, неньку старенькую, молоду дівчину? “ (Т.Шевченко.) Не боячись зими-напасті, повільно ходять у дворі ранкові зорі червонясті. (А.Малишко.) Сипле за вікнами сніг, сад укриваючи, мій замітає поріг, втоми не знаючи. (В.Павловський.) Я по слідку хлоп’ячих стіп, не відхилившись і на волос, допрошкував уже до школи. (М.Самійленко.)

ІІ. А там рожеві стали вряд фламінго, неначе на малюнку стародавнім в одній із тих книжок про мандрівців, що ми не відриваючись читали в дитинстві. (М.Рильський.) Не відпочивши, вдосвіта весна сьогодні знов за голубим верстатом. На березі мого серця, не полетівши у вирій, зимували дві пісні, наче птиці. (Є.Гуцало.) І від душі брунькували парості, не боячися чорних морозів. (А.Малишко.) Шелест дощу – наче демон незримий летить не зникаючи, не пропадаючи, не відлітаючи. (Є.Гуцало.)

ІІІ. Вогнистий Данте й бронзовий Шекспір, сумний Тарас, важкий Буонарроті перевернули землю з давніх пір, не бачачи кінця своїй роботі. (А.Малишко.) Я побоявся, що сконаю нагло, не вдіявши великого заміру. (В.Самійленко.) Що вчинить супроти невмолимої хвороби, що косить маршала і хлібороба, не розібравши вислуг і чинів? (Б.Олійник.)

 

Словник. Нагло – несподівано.

* Прочитати словникову статтю.Витлумачене в ній слово ввести до самостійно складеного речення (усно).

НЕЗВАЖАЮЧИ,із знах. в. у спол. з прийм. на. Уживається для позначення предметів, явищ, понять, усупереч яким відбувається дія.

* Прочитати словникову статтю.Від витлумаченого в ній дієслова утворити дієприслівник, увести його до речення.

НЕХТУВАТИ. 1. кого, що і ким, чим. Ставитися презирливо, зарозуміло, зневажливо до кого-, чого-небудь; ігнорувати, гребувати. 2. чим. Не надавати чому-небудь значення, не звертати уваги на щось. // Недбало ставитися, не берегти чого-небудь.

VІ. Підбиття підсумків уроку.

VІІ. Домашнє завдання.П. 11, вправа 171.


Читайте також:

  1. N Уроки класного читання
  2. Завершення української національно-демократичної революції, її наслідки та уроки
  3. Інтегровані уроки
  4. Інтегровані уроки.
  5. Існує й інша, повніша восьмиетапна модель змін, висловлена (John P.Kotter).У 1995-1996 рр. і викладена Р. Дафтом у книзі « Уроки лідерства », ст. 476.
  6. Історичне значення та основні уроки Української національної революції 1917-1921рр.
  7. Історичне значення та основні уроки Української національної революції 1917-1921рр.
  8. Історичне значення та уроки боротьби укр. народу за незалежність.
  9. Нестандартні уроки
  10. Основні уроки української національної революції 1917-1920 рр.
  11. Підсумки та уроки національно-визвольних змагань в Україні в 1917 – 1920 рр.
  12. Причини поразки та історичні уроки української національно-демократичної революції 1917-1920 р.




Переглядів: 914

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Данило Гурч | Урок № 32

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.