Студопедия
Новини освіти і науки:
Контакти
 


Тлумачний словник






ОСНОВИ ТОВАРОЗНАВСТВА

Міністерство освіти і науки України

План

План

План

План

План

1. Поняття про художню форму як про об’єкт дизайну товару.

2. Формоутворювальні фактори

& Література [3, 4, 21, 23, 28, 36]

1. Поняття про художню форму як про об’єкт дизайну товару

 

Поняття «форми» має:

· філософський зміст -внутрішня організація, спосіб існування предмета;

· утилітарний зміст - цілісність, викликана технічною необхідністю;

· психологічний зміст - система символів і знаків, що містять певну інформацію про властивості товарів.

Нова форма включає два аспекти – утилітарний та естетичний

       
 
 
   

 

 


Елементарна форма – одиничний виріб, який не продовжує серії, але є елементом базової форми.

 

Базова форма – утворюється тоді, коли в її основі закладається структура, вихідна для всіх наступних варіацій.

 

Класична форма -це результат довгого соціального відбору, що характеризується рівновагою між утилітарною та естетичною функціями.


 


· Постійно перебуває в русі, цей рух має циклічний характер.

· Структура форми змінюється поступово, починаючи з зміни напруги її внутрішніх елементів, переміщення руху. Форма, досягнувши своєї межі, максимально наблизившись до кола, квадрата чи трикутника, опиняється у стані пасивності, що є сигналом до наступного циклу зміни.

· Пульсує, тобто змінюється співвідношення складових частин.

Основа створення форми – це конструкція, що побудована на поєднанні й взаємодії її складових, що діляться на першорядні й другорядні.

 

2. Формоутворювальні фактори

     
 
 
 

 

 


 

   
 
 
 
Декор – це сукупність елементів прикрас товару чи спорудження (фасаду, інтер`єра, екстер`єру). Декор є елементом виразності композиції, засобом об’єднання в ансамбль окремих будинків чи товар

 

 

 

 

2.2.2. Колір у дизайні. Вплив кольору на сприйняття товару

1. Колір та його роль у формуванні естетичних властивостей товарів

2. Функції і символіка кольорів у системі естетичного сприйняття товарів

3. Психологічна дія кольору на людину

4. Практичне застосування кольорів

& Література [3, 4, 24-27]

1. Колір та його роль у формуванні естетичних властивостей товарів

Колір розглядають на основі фізики, фізіології, медицини, психології. Колір вивчається скульпторами та архітекторами в системі культури, історії, мистецтва. Тема кольору стосується художника, дизайнера і, безперечно, товарознавця-експерта.

Перші знання з кольору людина отримує ще в дитинстві, коли спостерігає барви веселки. Саме веселка породила в народі такий вислів: „Чи Омелько жити зможе без своїх фантазій?” Розщеплення скляною призмою сонячного проміння на 7 спектральних кольорів підтверджує справедливість цих закономірностей.

Вся багатогранність кольорових рішень веселки побудована на закономірностях сприйняття людиною електромагнітних хвиль різної довжини (червоний, оранжевий, жовтий, зелений, голубий, синій, фіолетовий кольори).

Колір –це властивість предметів викликати глядацьке сприйняття (хвилювання, збудження, потрясіння, гармонію, спричинити катастрофу) згідно зі спектральним складом світла, що вони відбивають або випромінюють.

Око людини сприймає світлові хвилі довжиною від 380 до 760 нм.

Колір - сильний засіб впливу, який підсилюється у сукупності з іншими кольорами (категорія – об’єктивно-суб’єктивна).

У колі кольорів між чистим жовтим і чистим червоним кольорами знаходяться жовто-червоні кольори, між чистим жовтим і чистим зеленим - жовто-зелені, між чистим червоним і чистим синім – червоно-сині (фіолетові та пурпурові), між чистим зеленим і чистим си­нім - синьо-зелені.

Із кола кольорів також визначаються пари взаємодоповнюючих кольорів. Чистий жовтий і чистий синійвзаємно допов­нюються, оскільки з них оптичним змішуванням отримують ахроматичний колір (сірий), який не має відтінків ні червоного, ні синього кольорів. Взаємно доповнюються і кольори чистий червоний та чистий зелений.

У колі кольорів взаємно перпендикулярно розташовані біля головних кольорів три пари:

- родинних,

- родинно-контрастних,

- контрастних кольорів.

Кожний з родинних кольорів зв`язує один із головних кольорів.

Родинно-контрастних сполучень чотири:

☻ жовто-червоний з жовто-зеленим;

☻ синьо-червоний з синьо-зеленим;

☻ жовто-червоний з синьо-червоним;

☻ жовто-червоний з синьо-зеленим.

Контрастні кольори знаходяться в протилежних основних чвертях кола (жовто-червоні і синьо-зелені, жовто-зелені і синьо-червоні).

Контраст кольорів виражають:

☻ кольоровим тоном, ☻ яскравістю,

☻ насиченістю, ☻ світлотою.

У колі кольорів можна побудувати тільки 6 контрастних сполучень, тоді як родинно-контрастних і родинних пар кольорів може бути 12, на яких побудована вся палітра кольорів.

 

2. Функції і символіка кольорів у системі естетичного сприйняття товарів

 


З найдавніших часів людина користується „мовою” кольорів. Це знайшло відображення у міфах і легендах майже всіх народів світу.

ЧЕРВОНИЙ КОЛІРздавна вважають синонімом чогось красивого. У багатьох народів для позначення червоного кольору і чогось гарного використовують одне й те ж слово. У полінезійців „червоний” — синонім слова „коханий”. У Китаї про щиру, відверту людину кажуть „червоне серце”, а серце підступної людини називають „чорним”.

Червоний колір асоціюється з кров'ю і вогнем. Він символізує радість, красу, любов і повноту, з іншого боку, — ворожнечу, помсту, війну. Червоний колір здавна пов'язують з агресивністю і сексуальними бажаннями. У прапорі він символізує бунт, революцію, боротьбу.

У багатьох племен Африки, Америки і Австралії воїни, готуючись до бою, розфарбовували тіло й обличчя червоним кольором. Карфагенці й спартанці вбирали під час війни червоний одяг. У Давньому Китаї повстанці називали себе „червоними воїнами”, „червоними списами” тощо.

Червоне позначає також владу, велич. У Візантії лише імператриця мала право носити червоні чобітки. Імператор підписувався пурпуровим чорнилом, сидів на пурпуровому троні.

Отже, червоний - це живий, неспокійний, гарячий і найактивніший, колір сили.

БІЛИЙ КОЛІРсимволізує чистоту, незаплямованість, невинність, чесноти, радість. Він асоціюється з денним світлом, явним, законним, щирим.

У Стародавньому Римі білі плаття носили весталки. Ще з античних часів білий колір означав відторгненість від мирського, прагнення духовної досконалості. У християнській традиції біле споріднене з божественним. У білому вбранні зображають ангелів, святих і праведників. У деяких народів білий одяг носили царі і жерці; таке вбрання символізувало урочистість і велич. В цілому, білий - це легкий, холодний колір.

ЖОВТИЙ КОЛІР-колір золота, застиглого сонячного світла. Жінки надають перевагу жовтому кольору. Нерідко жовтий колір — ознака знатних осіб. Наприклад, монгольські лами носять жовтий одяг і підперезуються жовтим поясом.

У деяких народів Азії жовтий колір — колір жалоби, скорботи, смутку. У Європі жовтий чи жовто-чорний прапор у середні віки означав карантин, а жовтий хрест — чуму. У слов'янських народів жовтий колір вважають кольором ревнощів, зради, а в Тибеті ревнощі називають „жовтим оком”. Отже, жовтий - це збуджуючий колір, колір веселощів, тепла, щастя.

СИНІЙ КОЛІРу багатьох народів символізує небо і вічність. Він також може символізувати доброту, вірність, а в геральдиці позначає цнотливість, чесність, добру славу і вірність. «Блакитна кров» вказує на шляхетне походження; англійці називають щирого протестанта «синій».

Синій колір близький до чорного і має схожі символічні значення. Він був жалобним у Давньому Єгипті і у деяких народів Південної Африки. Французи називають жах «синім страхом». У слов'янських народів синій колір означав сум, горе, асоціювався з бісівським світом. В цілому, синій - це холодний, свіжий, прозорий колір.

ЗЕЛЕНИЙ КОЛІР-колір трави і листя; символізує юність, надію, веселощі, хоча часом і незрілість. Зелений колір діє заспокійливо, але коли його надто багато — пригнічує.

В іранців зелений колір асоціюється як з бурхливим ростом і свіжістю, так і з нещастям, смутком, скорботою, тому про нещасливу людину кажуть „зелена нога”, а про цвинтар — „зелений будинок”. У середньовічній Європі блазні носили зелений з жовтим одяг, а банкрути в Німеччині повинні були надягати зелені шапки. Отже, зелений - це спокійний і свіжий колір, створює враження м’якості, спокою, символ радості, свіжості.

 

3. Психологічна дія кольору на людину

 

Вчені розробили багато тестів, за допомогою яких можна визначити психологічний стан людини - на підставі того, які кольори їй подобаються, а
які — ні. Найвідоміший серед них — кольоровий тест Люшера, за яким часто оцінюють кандидатів на вакантну посаду. Найкращу характеристику дають людям, які шкалу приємності кольорів вибудовують за порядком кольорів веселки: червоний, оранжевий, жовтий, зелений, голубий, синій, фіолетовий.

Американський психолог Бертольд Швар пропонує визначати психологічні властивості людини за забарвленням її автомобіля. Люди, які мають червоні і жовті машини, — оптимісти, люблять життя і почуваються щасливими. У зелених їздять любителі природи та реалісти, у синіх — люди з врівноваженим характером (сині автомобілі найрідше потрапляють в автокатастрофи). Власники білих автомобілів відрізняються консервативними поглядами. Чорні автомобілі зазвичай мають дуже ділові люди. Сіру чи сріблясту машину вибирає упевнена в собі людина, яка добре знає ціну собі та іншим. У коричневих і бежевих автомобілях їздять зразкові чоловіки та батьки.

Перевірити характер людини можна за настройками телевізора. Якщо у настройках телевізора переважає червоний колір, то його власник є довірливою, надто емоційною й агресивною людиною. Якщо переважає жовтий колір – це люди-оптимісти, що ставляться до тебе з довірою, часто усмішка на їхньому обличчі стає маскою, за якою приховується постійна внутрішня напруга. Якщо переважають синьо-зелені тони, це свідчить, що власник телевізора - людина нерішуча, із слабким характером. Вона стає небезпечною, коли хтось надумає стати на її шляху. Якщо ж на екрані телевізора переважає блакитний колір, це означає, що його власник лінивий, часто не знає міри у їжі, його легко підмовити на авантюру.


Вам найбільше подобається колір:

· Жовтий — ви відкрита людина, маєте багато різних інтересів, любите активний спосіб життя, завжди поспішаєте за чимось новим.

· Зелений — для вас характерна інтуїція, на вас завжди можна покластися.

· Блакитний — живете як би всередині себе, ви дуже уважні у виборі друзів, боїтеся, щоб вас не використали у своїх цілях.

· Синій — ви ідеаліст, і у вас бурхливе життя.

· Фіолетовий — вас оточує аура таємничості, ви не нав'язуєтесь на контакти, проявляєте по відношенню до інших людей щирість та любов.

· Червоний — ви вимагаєте від життя все і знаєте, чого хочете.

· Помаранчевий — у вас теплий, сердечний характер, є схильність до заздрощів, можете бути геніальним фінансистом.

· Рожевий — часто поринаєте у відчай, настрій з будь-якого приводу різко міняється, з вас не вийде професійний дипломат.

· Бежевий — стоїте твердо на землі, врівноважені, на вас можна покластися, любите у всьому порядок.

· Коричневий — розумний дипломат, заради своєї вигоди нічого не здійснюєте, у вас незвичайна людська натура.

· Оливковий — шукаєте опори в комусь сильному і почуття безпеки у всьому.

Кольори викликають відповідну фізіологічну дію на організм людини:

· інтенсивний червоний колір підвищує тиск крові, дратує, швидко втомлює;

· зелений колір спричиняє розширення капілярів, знижує тиск крові, знімає втому, заспокоює, підвищується слухова чутливість;

· жовтий колір стимулює діяльність мозку, зір і нервову систему;

· голубий і фіолетовий кольори позитивно впливають на діяльність легенів і серця, знижують кров’яний тиск, заспокоюють нервову систему;

· сірий і чорний можуть викликати пригнічений стан.

 

 
 

 

 


Класифікація кольорів за психологічним впливом на людину

Стимулюючі (теплі) кольори, сприяють збудженню і діють як подразнювачі · Червоний (вольовий) · Кармін (владний) · Оранжевий (теплий, зручний) · Жовтий (контактуючий, засліплюючий)
Дезінтегруючі (холодні) кольори, які приглушують подразнення · Фіолетовий (заглиблений, важкий) · Синій (підкреслює дистанцію) · Світло-синій (заводить в простір, направляючий) · Синьо-зелений (підкреслює рух, змінність)
Пастельні (приглушують чисті кольори) · Рожевий (ніжний) · Пастельно-зелений (м’який) · Сірувато-голубуватий (стриманий)
Статичні кольори здатні урівноважити, заспокоїти, відволікти від збуджуючих кольорів · Чисто-зелений (вимогливий, освіжаючий) · Оливковий (заспокійливий) · Жовто-зелений (оновлюючий) · Пурпурний (вишуканий, претензійний)
Кольори глухих тонів · Не викликають подразнення (сірі) · Гасять його (білий) · Допомагають зосередитись (чорний)
Теплі кольори Стабілізують подразнення, діють в’яло, інертно (охра, коричневий, темно-коричневий)
Холодні кольори Ізолюють і подавляють подразнення (темно-сірі, чорно-сині, темно–зелено-сині)
За характером розміщення · Виступаючі кольори (теплі і світлі) · Відступаючі кольори (холодні і темні)  

 

Дія кольору на людину залежить від поєднання кольорів, середовища, в якому вона перебуває, настрою й психічного стану. Сприйняття кольору змінюється залежно від освітлення. По-різному впливають на колір штучне та денне освітлення. Один той самий колір при зміні освітлення набуває іншого відтінку.

Колір залежить також від фактури матеріалу. Колір на глянцевій блискучій поверхні відрізняється світлотою, матових - здається темнішим.

 

4. Практичне застосування кольорів


Колір є важливим елементом композиції

інтер’єру житла. Можливості в галузі створення дизайну кімнати або квартири в цілому необмежені. Вміло використовуючи колірне оформлення, є можливість зорово збільшити чи зменшити розмір кімнати, підвищити естетику й художню виразність помешкання (дод. А).

ЗАГАЛЬНЕ ПРАВИЛО:

чорний і білий, синій і фіолетовий кольори зорово збільшують кімнату. Червоний, жовтогарячий та жовтий допоможуть зробити велике приміщення з малою кількістю меблів меншим і затишнішим. Яскраві кольори зорово зменшують простір, темні — збільшують.

 

Вважається, що в кожного кольору — свій „характер”, яким багато в чому і визначається сфера його застосування. Червоний колір, наприклад, у багатьох здавна асоціюється з багатством, розкішшю. Він сприймається як символ гучного спілкування, метушні. Правильно підібрані відтінки червоного добре виглядають у холі, кухні, дитячій, вітальні. Якщо приміщення оформлене в холодних тонах, украплення червоного зроблять кімнату набагато затишнішою.

Світлі відтінки червоного кольору, якщо його не перенаситити, мобілізують і піднімають настрій людини. Вони гарні для вітальні, передпокою, приймальні в офісі.

Насичений фіолетовий колір дуже красивий, його вважають кольором творчості. Його обирають люди з нестандартним мисленням. Як правило, яскравий кольоровий фрагмент незвичайного кольору повинен бути в інтер'єрі лише один.

Жовтогарячий колірв уяві людиниасоціюється з апельсином. Він символізує теплоту, бадьорість, радість.

Жовтий колірвідзначається ясністю, веселістю, ніжною красою.Якщо квартира розташована з північного боку, підійдуть такі малюнки паркету, як „ясен”, „дуб”, „клен” і „вільха”. Вони створять враження „веселої”, сонячної кімнати, навіть коли насправді сонце у квартирі рідко світить.

Зелений колірдіє заспокійливо. Його добре використовувати в оформленні інтер'єрів великих і світлих приміщень. В оформленні офісів дизайнери рекомендують застосовувати темні відтінки синьо-зеленого. Він скрізь гарний — у вітальні, у робочому кабінеті. Хрестоматійна «Зелена лампа» заспокоює і настроює на спілкування. А при світлі зеленого каганця у спальні дуже солодко спати. У дитячій, огорнутій м'яким зеленим світлом, діти позбуваються нічних страхів, і кімната здається загадковою, казковою.

Голубий колір -цеколір неба, простору, повітря, волі. Глибокий синій колір дає відчуття спокою. Ці кольори найбажаніші для спальні.

Синій колір зараз дуже модний й широко використовується у ванних кімнатах і туалетах. Спокійне синє світло відмінно підкреслює чистий блиск білого кахлю, сантехнічного фаянсу та аксесуарів із нержавіючої сталі. Проте наші обличчя не виглядають кращими від синьої складової спектра. Тому дзеркало у ванній кімнаті повинно підсвічуватися білим розсіяним світлом від схованих світильників. У такому дзеркалі ви бачите обличчя без скорботних тіней, а це підвищує впевненість людини у собі. Плафони й абажури насиченого синього кольору категорично не можна застосовувати на кухні та в їдальні! Вони не входять до світлового спектра і підсилюють синю складову. Від цього багато продуктів виглядають малоапетитно.

Сірий колірвважається універсальним, оскільки гармоніює з усіма іншими кольорами. Сірий має безліч відтінків і є прекрасним тлом. Він спокійний, нейтральний. Але на самоті він може здаватися нудним, тому його найкраще поєднувати з іншими кольорами.

Спокійні, стримані відтінки є ідеальним фоном для коштовних речей. Наприклад, на світло-сірому фоні прекрасно виглядатимуть солідні меблі та гарна картина. Маленьку кімнату зорово можна розширити, застосовуючи світлі, але холодні кольори для оформлення стін. Світло-салатовий, срібно-сірий, світло-блакитний зорово збільшать розміри приміщення.

Головне при виборі кольору в інтер’єрі слід пам'ятати, що він повинен поєднуватися з кольором стін та оббивкою меблів.


За допомогою кольору людина засвоює до 80%

інформації. Вибір кольору тари і упаковки здійснюється згідно з призначенням і виконуваними функціями. Споживча упаковка, крім простого привернення уваги, повинна викликати асоціації, пов'язані з товаром, полегшити його визначення.

Для привертання уваги використовують яскраві, чисті, світлі тони. За силою дії на покупку вони розміщаються в такій послідовності:

ОРАНЖЕВИЙ > ЧЕРВОНИЙ > ЖОВТИЙ > ЗЕЛЕНИЙ > СИНІЙ > ФІОЛЕТОВИЙ.

 

В попереджувальних надписах, символах, зобра­женнях використовують інші кольори: червоний вказує на небезпеку; жовтий концентрує увагу; зелений позначає нормальне функціонування. Зменшення або збільшення зорового відчуття елементів зовнішнього оформлення пакування досягають, використовуючи явища іррадіації. Іррадіація - це зорова зміна форми і розмірів предметів: чорний квадрат на білому фоні здається меншим від білого квадрата на темному фоні. Світлі кольори збільшують предмети, темні - зменшують. Найбільше збільшення забезпечує

жовтий колір > білий > червоний > зелений > синій > чорний.

 

Колір надписів вибирається відповідно до фону. Найкраще на білому фоні читається чорний надпис, далі синій, червоний, зелений; на жовтому
фоні — чорний, синій, червоний; на оранжевому фоні - чорний, синій; на чорному фоні - білий, жовтий, оранжевий; на синьому фоні - білий.

Взаємний вплив кольорів необхідно враховувати при підборі колірної гами. Оранжевий колір на жовтому фоні здається червоним, на червоному - жовтим. Синьо-зелений колір на зеленому фоні сприймається синім, на синьому
фоні — зеленим.

Слід враховувати колір освітленості, оскільки колір може змінюватися залежно від освітлення в магазинах, супермаркетах. При поганому освітленні:

◘ червоний колір здається чорним; ◘ жовтий — сірим,

◘ зелений — світло-зеленим, ◘ голубий — світло-голубим.

Кольори упаковки повинні збігатися з продуктом Наприклад, в упаковці для кави і какао переважають коричневі відтінки, для ягід - фіолетовий колір, для цитрусових — оранжевий, для вершкового масла - жовтий.

КОЛІРНА ГАМА УПАКОВКИ — ЦЕ ВАЖЛИВА ЧАСТИНА ФІРМОВОГО СТИЛЮ ОФОРМЛЕННЯ ТОВАРУ!

 

За емоційною дією кольору на організм людини товари можуть викликати як негативні, так і позитивні асоціації.

 

Колір Позитивні асоціації Негативні асоціації
Жовтий активність, бадьорість, теплота заздрість, ревнощі
Оранжевий радість, теплота, збудження, сонячність експансія
Червоний активність, динамічність, енергія, стимул подразливість, агресивність, небезпека
Рожевий юність, жіночність, ніжність, дитинство крихкість, розпливчастість, облесливість
Бордовий стійкість, стабільність тяжкий, пригнічений
Фіолетовий гармонійність, романтичність печаль, меланхолія, смуток
Блакитний універсальність, заспокоєння, чистота, лід, небо, романтичність сентиментальність
Синій заглиблення, спокій, вода, зосередження холодний
Синьо-зелений заглиблення, спокій замкнутий
Зелений натуральність, молодість, рослина, свіжість пасивний
Коричневий реальність, солідарність, розсудливість посередність
Білий чистота, свіжість, невинність, сніг холодність, байдужість
Чорний еластичність, твердість, закінченість, стабільність, лаконічність морок, страх, темнота, печаль, траур
Сірий постійність, незмінність холодність, байдужість
Сріблястий благородство, мета, безпека, міцність холодність, байдужість
Золотистий багатство, розкіш, дорогоцінність, блиск поганий смак, марнотратство


Для дизайну етикетки колір є одним з найважливіших,

потужних та активних елементів композиції. Він здатний

змінювати уявлення про форму предмета, його якість, смак.

В етикетці колір завжди пов'язаний з її формою. Він може виражатися в кольорових малюнках, фотографіях, шрифтах. За багатьма кольорами закріпилися певні асоціації, в пакуванні вони стали предметними.

Кожний колір активно діє на людину, викликаючи:

· фізичні аналогії: мокрий, сухий, чистий, брудний, теплий, холодний;

· вагові та просторові аналогії: тяжкий, легкий, близький, далекий;

· кольоромузичні асоціації;

· смакові асоціації.

Відповідними кольорами кодують певні категорії й товарні сорти харчових продуктів: морепродукти - синій колір, овочі — зелений, жовтий, червоний кольори, м'ясопродукти - червоний.

Червоний колір в етикетці традиційно харчовий; він може вказувати на рівні смаку від солодкого „цукеркового” до гострого „кетчупного” та міцного „тютюнового” присмаку. Все залежить від відтінку кольору.

Зелений колір широко використовують в молочній промисловості як індикатор біопродукту (пляшка для кефіру з зеленою кришкою з фольги). Аналогія — кислий смак — зелений колір. Використання зеленого в оформленні жувальної гумки вказує на ментоловий свіжий смак.

Жовтийколір символізує продукт „смачний”, „хлібний”, „яєчний”. Жовто-лимонний — „кислий”, „гострий”, „солоний” і „хімічний”.

Кольори можуть впливати один на одного, утворюючи нові контрасти, та змінюватися при цьому. Так, в оформленні етикетки наявність золотого кольору вважається символом високої якості, але надмір золотих прикрас, шрифтів часто робить продукт, навпаки, дешевим.

Потрібно пам’ятати про світло, під яке потрапляє етикетка в торговому залі, на прилавки магазину. Наприклад, червоний колір при електричному освітленні змінюється по кольоровому тону, стає більш насиченим та яскравим, а по світлості — світлішим. Жовтий - біліє та світлішає, зелений - жовтіє та світлішає, голубий - зеленіє та темнішає, синій - втрачає яскравість і темнішає.

 

Колір підтримує образ етикетки, забезпечує маркетинг товарів. Обираючи колір етикетки для товарів, призначених людям середнього віку, переважно з вищою освітою (наприклад, кишенькового перекладача або електронної записної книжки), варто пам'ятати, що ця група надає перевагу в основному холодним кольорам: сірому, синьому, синьо-зеленому. Менш освічені шари населення та діти люблять яскраві і теплі відтінки: малиновий, жовтий, червоний. Важливу роль відіграє географічне положення країни, де проживають люди. Холодний колір етикетки підійде для країн Балтії, Скандинавії, однак в Африці, Латинській Америці більше підійдуть комбінації з теплими кольорами.

Важливо знайти правильне сполучення кольорів етикетки для кожного конкретного продукту, тобто відповідність кольору і смаку. Наприклад, при розробці пакування для чаю, кави, шоколаду можна використовувати комбінації червоного і коричневого.

 

Кожен колір має свій „запах”. Дуже важливо, щоб „запах” пакування парфумерії чи косметики відповідав запаху парфумів.

Відповідність кольору і запаху:

· червоний — троянда, гіацинт;

· жовтогарячий — ромашка, соняшник, жасмин;

· зелений — м'ята;

· жовто-зелений — лимон;

· голубий — лаванда;

· синій — морозне повітря;

· фіолетовий — озон, бузок.

 

Віддавна люди вірили в цілющу силу кольору: червоні - збуджують,
сині - заспокоюють. Цю властивість використовують для пакування ліків. Ліки седативної дії мають етикетку у зеленій гамі, стимулюючі - жовту і червону, знеболюючі - синю.

Отже, колір в графічному дизайні етикетки має певні закономірності, знання, врахування яких дозволяє ефективніше оформити етикетку.

 


За допомогою кольорів і їх поєднань можна впливати на поведінку покупців у торговому залі магазину. Практичне застосування цих знань для мерчандайзерів є дуже актуальним. Враховуючи правила мерчандайзингу й ці знання, можна більш продуктивно здійснювати співпрацю з дизайнерами при проектуванні або зміні інтер'єру магазина. І, звичайно, періодично інструктувати співробітників, відповідальних за мерчандайзинг.

Колір у мерчандайзингу діє на покупця в двох напрямах:

безпосередньо, виражаючись в різних відчуттях від прямого зорового сприйняття товарів різних торгових марок за різними кольорами;

непрямою дією - завдяки властивості кольору уявно збільшувати або зменшувати розміри торгового залу й товарів, створюючи враження замкнутості або простору, важливості або незначущості товару.

Якщо в магазині створені некомфортні умови для вибору товарів, колірний хаос і не враховані стандарти мерчандайзингу, то це спричиняє до наступного:

покупці занадто швидко рухаються вздовж прилавків і не знаходять необхідний товар на полицях;

виробивши лише збіглий огляд товарів, покупці відразу звертаються до продавця-консультанта або відходять від полиць, не здійснивши покупки.

 

На сприйняття магазина або відділу в торговому залі покупцями впливає колірна гамма інтер'єру. Наприклад, теплі кольоривикористовуються для:

активізації покупців;

підштовхування покупців до здійснення імпульсивних покупок;

приваблення покупців у зимовий час;

сприймання температури приміщення на 4-70С вище.

За допомогоюхолодних кольорів в мерчандайзингу можна:

• примусити покупців розслабитися у великих торговельних комплексах;

• знижується активність покупців в місцях, де збираються черги, наприклад, у прикасовій зоні.

 

Розміщення товарів у торговому залі за кольорами спектру веселки в оформленні відділів магазину асоціюються з:

• натуральністю товарів,

• свіжістю продуктів,

• підкреслюється новизна виробу.

За допомогою земляних кольорів (називаються так тому, що барвники одержували з кольорових ґрунтів) - бежевого, коричневого, темно-зеленого – можна найточніше передати в товарах кольори землі. Така гамма кольорів добре виглядає в оформленні:

• відділів, які торгують кавою, какао-порошком, шоколадом,

• відділів алкогольних напоїв,

• кераміки,

• виробів зі шкіри і деревини.

Білий колір, символ абсолютної чистоти і порядку, виконує провідну роль в колірному оформленні інтер'єрів магазину. Як колір порядку і акуратності його застосовують для:

• позначення площ складування,

• для розмежування напрямів руху,

• для різних покажчиків і дорожніх знаків.

Аналогічну властивість мають відтінки світло-сірого кольору, до того ж їх нейтральність дозволяє покупцям сконцентрувати свою увагу на товарах.

Товарияскравих кольорів більше подобаються споживачам із низьким рівнем достатку, тоді як більшість успішних людей віддає перевагу стриманим кольорам. Добрі результати дає застосування яскравих кольорів в оформленні відділу заморожених продуктів і товарів для дітей.

Насичені кольори виражають силу і енергію, цілеспрямованість або пристрасть і традиційно застосовуються у відділі товарів для спорту і відпочинку.

Темні кольори фону додають додаткову глибину, на вітринах це можна використовувати для виділення і підвищення значущості товару.

Пастельні кольори ідеальні для передачі настрою ніжності, легкості і витонченості, тому часто зустрічаються в оформленні магазинів, що пропонують товари для жінок.

Якнайменша дратівлива дія властива холодним і нейтральним кольорам– зеленому, блакитному і фіолетовому різних відтінків. Вони можуть використовуватися для оформлення великих площин, а дратівливі кольори придатні лише для невеликих поверхонь і деталей інтер'єру.

Вважається, що для оформлення вітрин магазинів рекомендованими є не більше двох різних кольорів, але відтінків може бути більше, якщо сама група товарів має близькі кольори, наприклад, білий посуд. Для РОS-матеріалів мерчандайзингу вітрини краще використовувати єдину гамму, що містить не більш 5 різних кольорів.

Для привернення уваги покупців найсильнішим подразником ока є оранжевий колір,далі йдуть жовтий, червоний, зелений, темно-червоний і пурпурний кольори.

У стандартах мерчандайзингу все більше звертають увагу на привабливу властивість жовтого кольору, це призвело до появи жовтих цінників. Проте такі цінники створюють зайві, відволікаючі від товару акценти, а велика кількість дрібних жовтих плям може дратувати покупців.

Привернути увагу покупців до групи товарів можна також за допомогою контрастів кольорів:

v розташовувати в один ряд товари, в яких упаковка має контрастні кольори;

v розташовувати в центрі групи товарів, у яких упаковка володіє найсильнішими контрастами кольорів;

v розташовувати товари на прилавках при контрастному фоні.

 

Для підвищення уваги покупців до товарів у стандартах мерчандайзингу широко використовується метод колірної плями.Його застосовують виробники, які упаковують моделі товарів у єдиній кольоровій гаммі, з одним домінуючим кольором, наприклад, виробники Kodak, Leader Price, Nivea тощо. Світлі плями уявно наближають товар до покупця, а темні – віддаляють, тому з упаковкою темних кольорів слід бути обережнішим. Наприклад, блоки продукції коричневого кольору (шоколадні торти, кава) при недостатньому освітленні можуть викликати відчуття великої тіні, провалу.

 

У стандартах мерчандайзингу застосовуються загальні принципи гармонії кольорів. Вперше вони були сформульовані американськими ученими Д.Джаддом і Г.Вишецьким.

ПРИНЦИПИ ГАРМОНІЇ КОЛЬОРІВ У ТОВАРАХ (дод. Б):

1. Товари доцільно поєднувати за найбільш звичною для покупця гармонією кольорів.

2. Товари за кольорами треба підбирати на основі впорядкованої системи, яка найбільш визнана і емоційно оцінена: наприклад, будь-які три кольори, що розміщені на прямій лінії, еліпсі або в колі кольорів.

3. Якщо використані дуже близькі кольори, вони починають сприйматися як один і викликають відчуття помилки. Наприклад, якщо колір упаковки близький до кольору фону, товар стає непомітним для покупця.

 

Для викладки товарів, при виборі яких важливою характеристикою є колір, наприклад, декоративної косметики, фарб, керамічної плитки, деяких меблів, одягу однієї моделі й одного бренду, але різних кольорів, важливо представити покупцю всю гамму кольорів та їх відтінків – від світлого до темного. Порівняти між собою два відтінки і вибрати найбільш потрібний набагато складніше, якщо ці відтінки знаходяться не поряд .

Крім того, покупець може помилитися у виборі кольору товару через рефлекси. Викладення товару за принципом палітри, істотно знижує навантаження на продавців і випадки незадоволеності придбанням товару у покупців (дод. В). Така викладка товарів допомагає покупцям здійснювати усвідомлений вибір серед продукції різних марок. При цьому, економиться час для вивчення споживних властивостей та умов експлуатації товарів.

 

 

2.3. КОМПОЗИЦІЯ ТОВАРІВ

МЕТА:вивчити образність та цілісність композиції товарів, її властивості, якості та засоби

1. Види композиції товарів

2. Властивості та якості композиції

3. Засоби композиції

4. Орнамент та його роль в композиції товарів

& Література [3-5, 14, 18, 19]

 

1. Види композиції товарів

Слово «композиція» (з лат.) –

твір, складання, поєднання, зв'язок, побудова, структура

Композиціяце закономірність розподілу елементів форми, кольору, які підкреслюють гармонію та образність виробу

Мета композиції – це не лише створення функціонально, технічно і технологічно досконалого товару, але й формування на цій основі його естетичних якостей – краси, відповідності частин і цілого.

 
 

 

 


¨ Площинна композиція – поєднання елементів, які можуть вимірюватися в двох напрямках: вертикальному й горизонтальному, має абсолютно плоску форму товару.

¨ Об’ємна композиція – використовує три виміри: висоту, ширину й глибину, товари мають відносно замкнуту форму поверхні, оглядаються з трьох боків. Поділяється на три різновиди (дод. Д):

об’ємно-фронтальна композиція має обмежену частину площини чи поверхні, на якій на різних рівнях розміщуються об’ємні деталі,

об’ємно-просторова композиція складається із пов’язаних між собою елементів,

глибинно-просторова композиція складається із матеріальних предметів, об’ємів, поверхонь, простору, а також інтервалів між ними.

 

КАТЕГОРІЇ КОМПОЗИЦІЇ ТОВАРІВ:

Ä Тектоніка – це пластична побудова форми товару у співвідношенні з його конструктивним матеріалом.

Ä Об’ємно-просторова структура –це естетично обміркований взаємозв’язок об’ємного товару з його внутрішнім й зовнішнім змістом.

Ä Ансамбль – це структурне об’єднання, узгодженість всіх частин і цілого. Ансамбль товарів визначається як емоційно-виразний комплекс виробів, об’єднаних єдиною манерою виконання, єдиним естетичним задумом.

При проектуванні ансамблю товарів (у набори, гарнітури, комплекти тощо) слід дотримуватися його єдності й гармонії, візуально зіставляти всі елементи ансамблю. Ансамбль товарів формується на нюансі або контрасті форм (моделей), величин (розмірів) і пропорцій, кількості, кольорі, матеріалі, фактурі, оздобленні тощо в різних поєднаннях і взаємовідношеннях.

Сучасний ансамбль товарів характеризується функціональністю, динамічністю, варіантністю.

 

2. Властивості та якості композиції

Властивості та якості композицій товарів поділяються на головні й другорядні.

 

Гармонійна цілісність – відображає логіку й взаємозв’язок між конструктивним рішенням і композиційним втіленням.

 

Підпорядкованість елементів – це немеханічний результат конструктивних зв’язків товарів, в її основі лежать закономірності підпорядкування другорядних елементів головним.

Композиційна рівновага – це такий стан форми товару, при якому всі елементи збалансовані між собою. Залежить від розподілу основних мас композиції товару відносно центру, пов’язана із розміщенням головної й другорядної осей, з пластикою форми, кольором і світлотінню.

 

Симетрія– це принцип організації композиції, в якому елементи розміщені симетрично відносно площини, осі або центру. Це один з найважливіших засобів досягнення єдності й художньої виразності композиції товару в дизайнерському проектуванні.

Види симетрії товарів:

Дзеркальна – уявно ділиться площиною, базується на рівності двох частин фігури, розміщених одна відносно іншої, як предмет і його відображення в дзеркалі.

Осьова - уявно ділиться лінією, обумовлена конгруентністю, що досягається обертанням товару відносно осі, при обертанні довкола якої фігура може неодноразово суміщатися сама з собою.

Гвинтова – є результатом обертального руху точки або лінії навколо нерухомої осі при одночасному поступальному русі навколо неї .

 

Асиметрія – це принцип організації композиції, який базується на динамічній зрівноваженості елементів, на враженнях їх руху в межах цілого. При цьому в товарах вісь або площина симетрії відсутні. Робота над товаром асиметричної форми потребує розвинутої інтуїції, тонкого почуття композиційної рівноваги.

 

Динамічність – характеризує форму товару, активно односторонньо направлену, яка уявно врізається в простір. Якщо вона яскраво виражена, то може стати основною якісною ознакою, яка визначає композицію. Динамічність робить форму товару активною, примітною, виділяючи її поміж інших. Широко застосовується в мерчандайзингу товарів.

 

Статичність – це стан спокою, рівноваги, стійкість у геометричній основі товару. У статичних товарах виділяється явний центр, своєрідна вісь, навколо якої створюється форма товару. Статичність в мерчандайзингу товарів потребує врівноважених, спокійних рухів ліній і мас, чіткого поділу по вертикалі й горизонталі.

 

Єдність характеру – це створення єдиного сприйняття композиції товару, це сукупність індивідуальних рис, які відрізняють форми однакових товарів за призначенням і принципом конструкції товару.

 

3. Засоби композиції

Засоби композиції дозволяють детально розробляти форму товару!


Композиційний прийом - це принцип прийому товару, що втілюється іншими засобами композиції в цілому й в окремих її елементах.

 

Пропорції– це засіб композиції товару, за допомогою якого досягається рівність двох відношень у вигляді математичних співвідношень (арифметичних чи геометричних). Вираження краси, узгодженості, розмірності й гармонійності товару досягається числом 1,62, що називається «золотим перерізом».

«Золотий переріз» - це ділення відрізка на дві нерівні частини таким чином, щоб весь відрізок відносився до більшої частини, як більша частина відрізка до меншої. Виражається формулою (2.1):

a : b = b : (a - b) (2.1)

Наука ще досі не може пояснити, чому поділ по «золотому перерізі» є естетично досконалим.

 

Масштаб – це величина, яка отримується від співставлення розмірів даного товару з величиною аналогічних товарів, які приймаються за еталон. Масштаб (М) визначають за формулою (2.2):

М = L / L ет. (2.2)

L –розміри типових частин й елементів товару,

L ет розміри аналогічних товарів-еталонів

Характер масштабу визначається ступенем подрібненості форми товару.

 

Масштабність – це співрозмірність товару розмірам людини. Співрозмірність товарів з розмірами людини виражається в системі «МОДУЛОР» (розроблено французьким архітектором Ле Корбюзьє).

У «Модулорі» досягнуто взаємозв’язок між метром, футом-дюймом і розмірами тіла людини. У цій системі за основу взято зріст людини 182,9 см.

При сприйнятті різних фігур і товарів виникають оптичні ілюзії. Тому, слід корегувати форми товарів, її розміри, обриси з метою домогтися масштабності, візуально правильної побудови всіх частин і деталей товарів. Відомо, що невеликі товари повинні мати відносно великі деталі, а більші – відносно дрібні.

Масштабність товарів створюється за допомогою масштабних зв’язків, які бувають трьох форм:

домірність елементів товару між собою і стосовно цілого;

співвідношення товару й його елементів з матеріально-предметним або природним середовищем;

співвідношення розмірів і масштабу з людиною.

 

Метр у композиції товару – це багаторазове, з однаковим інтервалом повторення будь-якого елемента. Повтори залежать від різновидів елементів, їх розміру, кроку, одночасності повторюваності. У метричному повторі товарів не допускається порушення гармонії. Він використовується для досягнення естетичної виразності товару.

 

Ритм (з грец. «плин») – це поступова кількісна зміна в ряду елементів (наростання або зменшення чергувань). Суть ритму обумовлюється чергуванням елементів форми, повторенням, наростанням і убуванням. Закономірності формування ритму товару зумовлені повторністю форм, поділом об’ємів, площин, внутрішнього простору товару.

Товар поділяється на такі види залежно від динаміки ритму:

спокійний,

неспокійний,

спрямований в одну сторону,

спрямований по вертикалі чи горизонталі,

сходиться до центру.

Як засіб композиції товарів ритм використовується в художньому конструюванні й мерчандайзингу товарів тоді, коли він передбачений конструкцією і є супутником тону, кольору, елементів пластики.

 

Контраст – це різко виражена протилежність однорідних елементів форми в тому чи іншому співвідношенні. У мерчандайзингу контраст є ефективним способом привертання уваги до визначеного товару та підсилення його виразності. Контраст товарів та їхньої викладки може досягатися кольором, тоном, розмірами, стилем, логотипом, фірмовим брендом. За відсутності контрасту форма товару стає нудною й маловиразною.

 

Нюанс – це співвідношення форм, які в незначній мірі відрізняються властивостями. Нюансування товару відбувається на завершальній стадії конструювання, що робить виріб довершеним й елегантнішим. При створенні товарів нюанс виражає різну гаму варіантів найтонших відносин різних матеріалів, пластики, фактури, прийомів оздоблення, пропорцій тощо.

 

Колір – це один із найсуб`єктивніших засобів композиції товару, що є її доповненням і завершенням. За допомогою кольору в товарі можна виділити потрібні елементи форми або їх послабити, підпорядкувати чи об’єднати їх.

 

Тіні – це поєднання чергувань освітленості окремих елементів товару. Світлотіньова структура виражає цілісність конструкції, її характерність тощо.

 

Пластика – це плавне безперервне поєднання окремих елементів композиції товару. Вона виражає структуру, рельєфність, глибинність, насиченість товару тінями та світлом.

 

 

4. Орнамент та його роль у композиції товарів

Орнамент(з лат. «прикраса») – це візерунок, який складається з ритмічно впорядкованих елементів товару.

За допомогою орнаменту виділяється визначена частина товару, створюється ілюзія динаміки й руху, виявляється структура поверхні матеріалу, підкреслюється границя товару.

 
 

 


Рапорт – це група елементів, які складають основу орнаменту, повторюються в ньому.

Фон (або поле)– це частина, на якій розміщується рапорт.

Способи нанесення орнаменту на товари:

за допомогою інструментів чи верстатів, ліпка вручну, вибивання, вирізання, різьба, чеканка, вишивка тощо

КЛАСИФІКАЦІЯ ОРНАМЕНТІВ

Ознака класифікації Поділ орнамента за ознакою
За тематикою розрізняють 2 типи: геометричний і декоративний
За характером розміщення на поверхні розрізняють 3 групи: стрічковий чи смугастий, сітчастий, замкнутий
За видами мотивів: геометричний, рослинний, зооморфний, геральдичний і декоративний
За емоційною виразністю: стриманий, енергійний, легкий, вишуканий

 

Мотиви – це окремі елементи орнаменту в спрощеному й стилізованому вигляді.

До класичних відносять наступні орнаменти: давньоєгипетський, давньогрецький, арабески, російський “плетений”.

 

Одним з найпоширеніших способів нанесення орнаменту, особливо в Україні є вишивка.

Вишивка – це один з найдавніших способів оздоблення одягу та предметів домашнього вжитку.

 

Вишивка відрізняється:

технікою створення (хрестик, стебнівка, набірування, шпатівка, мережевний шов, гладь, шов позаду голки тощо),

характером орнаментальних мотивів,

регіоном походження (Карпати й Прикарпаття, Львівщина й Буковина, Поділля, Київщина, Чернігівщина, Південь, Волинь, Полісся, Харківська й Луганська області, Полтавщина).

 


2.4. ЕСТЕТИЧНІ ВЛАСТИВОСТІ ТОВАРІВ

МЕТА: вивчити природу й суть одиничних і комплексних естетичних властивостей товарів, визначити їх вагомість серед різноманітних груп товарів

 

1. Естетичні властивості товарів, їх взаємозв’язок з іншими споживними властивостями

2. Одиничні та комплексні показники естетичних властивостей товарів.

& Література [1-5]

 

1. Естетичні властивості товарів, їх взаємозв’язок з іншими споживними властивостями

 

Властивість товарівце об’єктивна особливість, яка може проявитися при їх створенні, оцінці, споживанні й зберіганні.

Естетична цінність товару полягає в наявності у нього естетичних властивостей, які притаманні цьому предмету й відрізняють його з-поміж інших товарів.

 

Естетичним цінностям товарів протистоїть естетична потреба, яка складається в суспільстві

v є наслідком всього соціально-економічного і культурного розвитку людини і суспільства, в якому формуються визначені естетичні потреби, смаки, погляди, уяви та ідеали;

v естетичні потреби суспільства диференційовані в своїх проявах. Один і той самий предмет може оцінюватись естетично по-різному різними людьми, зберігаючи при цьому об’єктивне значення своїх естетичних властивостей;

v естетичні потреби не перебувають в однаковому стані. Вони розвиваються слідом за тенденціями соціального життя суспільства. Це пов’язано з розвитком культури суспільства.


 


У кожному суспільстві складається й розвивається своя структура естетичних потреб, які характеризуються естетичними нормами, смаками, ідеалами.

Естетична оцінка товару включає в себе складний культурно-ціннісний зміст виробу й проявляється у формі естетичних переживань покупця й споживача, що мають суто індивідуальний характер і не підлягають чіткому логічному описові, хоча існує певна логічна модель естетичної оцінки товару за допомогою методу ID – Indastril Dіzain.

2. Одиничні та комплексні показники естетичних властивостей товарів

Комплексні показники естетичних властивостей товарів включають властивості, які мають підпорядковане відношення й розкривають особливості окремих естетичних сторін товару:

· Інформаційна виразність.

· Раціональність форми.

· Цілісність композиції.

· Досконалість виробничого виконання.

· Стабільність товарного вигляду.

         
 
 
   
 
   

 

 

   
 
 
 

 

2.5. ОЦІНКА ЕСТЕТИЧНИХ ВЛАСТИВОСТЕЙ ТОВАРІВ

МЕТА: вивчити методи проведення естетичної оцінки товарів, а також особливості оцінювання деяких груп товарів

 

1. Методи та принципи оцінки естетичних властивостей товарів

2. Особливості оцінювання естетичних властивостей різних товарних груп

& Література [1-5]

1. Методи та принципи оцінки естетичних властивостей товарів

 

Естетична оцінка товарів розглядається як виявлення ступеня їх відповідності запитам людей. Оцінка включає ряд етапів і процесів, які направлені на виявлення цінності товарів для людини.

З метою проведення оцінки естетичних властивостей товарів нами використано логічну модель оцінки.

 

КОМПОНЕНТИ ЛОГІЧНОЇ МОДЕЛІ ОЦІНКИ ТОВАРІВ

 

 

Київський національний торговельно-економічний університет

Чернівецький торговельно-економічний інститут

розділ “ОСНОВИ ТОВАРОЗНАВСТВА НЕПРОДОВОЛЬЧИХ ТОВАРІВ”


Читайте також:

  1. A) правові і процесуальні основи судово-медичної експертизи
  2. R – розрахунковий опір грунту основи, це такий тиск, при якому глибина зон пластичних деформацій (t) рівна 1/4b.
  3. Активне управління інвестиційним портфелем - теоретичні основи.
  4. Анатомо-фізіологічні основи статевого розвитку.
  5. Біологічні основи мислительної діяльності.
  6. Біомеханічні основи шинування при пародонтозі.
  7. Біохімічні основи розвитку витривалості
  8. Біохімічні основи розвитку силових і швидкісних якостей
  9. Валютний ринок, основи його функціонування. Основні види валютних операцій
  10. Вивчення основи слова і закінчення
  11. Вимоги до гірських порід основи гребель
  12. Виникнення і розвиток товарознавства.




Переглядів: 1398

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Етапи художнього конструювання | Металогосподарські товари.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.038 сек.