Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Голова ПК О.В.Галаган

ЗАТВЕРДЖУЮ

Заступник директора з НР

_____________В.В.Ковтун

“_____” ___________ 2012 р.

 

Посібник

 

ОПОРНИЙ КОНСПЕКТ

з дисципліни “Українська мова за професійним спрямуванням”

 

Підготував викладач вищої категорії Галаган О.В.

 

Розглянуто і схвалено

на засіданні ПК філологічних дисциплін

Протокол № 5 від 19.01.2012

 

 


Анотація

 

Посібник укладений відповідно до програми дисципліни «Українська мова (за професійним спрямуванням)», затвердженої МОН України 21.12.2009.

Опорний конспект включає всі 5 розділів програми: «Культура фахового мовлення», «Етика ділового мовлення», «Лексичний аспект сучасної української літературної мови у професійному спілкуванні», «Нормативність і правильність фахового мовлення», «Складання професійних документів».

Призначений для викладачів, студентів, усіх, хто цікавиться культурою мовлення.

 


Рецензія

 

У добу творення незалежної української держави питання культури мови набувають особливої ваги. Ширшає коло тих, хто пише, читає та розмовляє української мовою як рідною. За т аких умов дуже важливо озброїти знанням про ділові папери, етику ділового спілкування студентів вищих закладів освіти.

Посібник укладений відповідно до програми дисципліни «Українська мова (за професійним спрямуванням)», затвердженої МОН України 21.12.2009.

Опорний конспект включає всі 5 розділів програми: «Культура фахового мовлення», «Етика ділового мовлення», «Лексичний аспект сучасної української літературної мови у професійному спілкуванні», «Нормативність і правильність фахового мовлення», «Складання професійних документів».

У посібнику широко представлений розділ «Етика ділового спілкування», який є нововведенням, у попередніх програмах аналогічних тем не було, тому вони відсутні у базових підручниках з дисципліни.

Кожна тема має план, поділена на підрозділи, таким чином матеріал структурований і його легше сприймати, знайти відповідь на конкретне питання.

Методична розробка виконана у доступній формі, що дає можливість викладачам легко застосувати її на заняттях, а студентам під час самостійної підготовки.

Рекомендовано для застосування викладачами літератури, студентами.

 

 

Викладач української мови,

Викладач-методист коледжу Г.М.Макаренко

 

 


Пояснювальна записка

 

 

Перед вищими навчальними закладами І-ІІ рівнів акредитації поставлено завдання підготувати висококваліфікованих, грамотних, з належним інтелектуальним потенціалом спеціалістів. До майбутніх фахівців ставляться високі вимоги, які полягають не лише в досконалих знаннях фаху, а й у високому рівні володіння українською мовою, вільному користуванні нею у всіх сферах і особливо у професійній та офіційно-діловій.

Предметом вивчення практичного курсу «Українська мова (за професійним спрямуванням)» є мова фахової галузі. Тому велика увага під час вивчення всіх тем приділяється засвоєнню мовних стереотипів комунікацій певного фаху. Робота над культурою мови студентів проводиться з урахуванням двох аспектів: підвищення загальномовної культури майбутніх спеціалістів та їх фахової мовної культури.

Нова програма з дисципліни «Українська мова (за професійним спрямуванням)» була введена у 2010 році. За цей час так і не був надрукований єдиний підручник, який би представляв теоретичні положення з усіх тем, розділів курсу для ВНЗ І-ІІ р.а.

Метою створення даного посібника є узагальнення та систематизація відомостей курсу.

Актуальність. У сучасному суспільстві багато уваги приділяється підготовці кваліфікованого фахівця, який може не тільки вільно оперувати знаннями зі спеціальності, а при цьому грамотно висловлюватися, будувати зв’язний текст, використовувати лексичні засоби відповідно до ситуації мовлення, мати уявлення про етичні нормативи, психологічні особливості роботи в колективі.

Новаторство посібника у тому, що інформація зібрана в одному місці, студент не повинен вибирати її з декількох джерел, це вивільняє час для відпрацювання практичних навичок з теми. Широко представлений розділ «Етика ділового спілкування», який є нововведенням, у попередніх програмах аналогічних тем не було, тому вони відсутні у базових підручниках з дисципліни.

Ефективність. Під час користування посібником студенти легше і швидше засвоюють інформацію, якість знань підвищилася на 10 %., кількість тих, хто не підготувався до заняття зменшилася.


Зміст

Тема Мова і професія. Державотворча роль мови.

Функції мови. Стилі мовлення ………………........................................................... 6

Тема Літературна мова. Мовна норма. Культура мовлення …………………… 9

Тема Види підготовки до виступу. Культура мовлення

під час дискусії. Майстерність публічного виступу…………………………………11

Тема Формування навичок і прийомів мислення. Види, форми,

прийоми розумової діяльності……………………………………………………….13

Тема Основні закони риторики……………………………………………………….15

Тема Поняття етики ділового спілкування, її предмет та завдання.

Етичні норми і нормативи. Професійна етика.

Вчинок як першоелемент моральної діяльності…………………………….………17

Тема Структура ділового спілкування. Бар'єри в спілкуванні, його рівні.

Соціальні типи особистості. Сучасні теорії міжособових стосунків………………23

Тема Основні види ділового спілкування: публічний виступ,

ділова бесіда, службова нарада та переговори.

Основні правила ділового спілкування. Мовленнєвий етикет………………….….31

Тема Правила спілкування фахівця при проведенні зустрічей,

переговорів, прийомів та по телефону……………………………………………….39

Тема Терміни і термінологія. Лексика за сферою вживання.

Термінологічна і професійна лексика, її відмінність від загальновживаної.

Джерела, походження, способи творення термінологічної лексики……………….41

Тема Типи термінологічних словників ……………………………………………...45

Тема Багатозначні слова і контекст. Синонімічний вибір слова.

Пароніми та омоніми у мові фаху ……………………………………………………46

Тема Складноскорочені слова, абревіатури та графічні скорочення……………..47

Тема Особливості використання граматичних

форм іменників, прикметників…………………………………………………….…...50

Тема Особливості використання числівників у ділових паперах…………………....53

Тема Особливості використання дієслівних форм

у ділових паперах……………………………………………………………..…..…..55

Тема Синтаксичні норми сучасної української

літературної мови………………………………………………………..…………….56

Тема Загальні вимоги до складання документів………………………………….…61

Тема Укладання документів щодо особового складу (автобіографія,

характеристика, накази щодо особового складу, резюме, заява)………………….65

Тема Службовий лист. Телеграма…………………………………………………….70

Тема Оформлення довідково-інформаційних документів …………………….…..73

Тема Особливості складання розпорядчих та організаційних документів……...77

Тема Укладання обліково-фінансових документів………………………………….81

Тема Трудова угода. Договір………………………………………………………….84

Список рекомендованої літератури………………………………………………….86

 

Тема Мова і професія. Державотворча роль мови. Функції мови. Стилі мовлення

 

План

1. Особливості професійного спілкування. Завдання курсу

2. Мова і професія

3. Функції мови

4. Стилі і типи мовлення

 

Особливості професійного спілкування

 

У добу творення незалежної української держави, коли прийнято закон про надання українській мові статусу державної, питання культури мови набувають особливої ваги. Ширшає коло тих, хто пише, читає та розмовляє української мовою як рідною. Писемне спілкування в державному. Суспільному, господарському житті, в ділових відносинах між організаціями та установами, в органах управління переходить на українську мову. Часто недосконале володіння українською мовою спричиняє появу чималої кількості типових помилок, хибних висловів, слів-покручів і знижує рівень культури мовлення у загальнонаціональному вимірі.

За таких умов дуже важливо озброїти знанням про ділові папери студентів вищих закладів освіти, адже саме за допомогою ділових документів, листів установлюються офіційні, службові, ділові, партнерські контакти між закладами, підприємствами, державами, а також налагоджуються приватні стосунки між людьми.

Завдання курсу:

1. Дати студентам грунтовні і систематичні знання з усіх розділів курсу ділової української мови.

2. Сформувати уміння й навички складання, написання та оформлення організаційної, розпорядчої документації щодо особового складу, довідково-інформаційної, обліково-фінансової документації.

3. Забезпечити оволодіння нормами української літературної мови та дотримання вимог культури усного та писемного мовлення. А також оволодіння навичками комунікативно виправданого використання засобів мови в різних життєвих ситуаціях.

Мова і професія

Мова нації – універсальна система, в якій живе національна душа кожного народу, його світ, його духовність. “По ставленню кожної людини до своєї мови можна абсолютно точно судити не тільки про її культурний рівень, але й про її громадську цінність” (К.Паустовський). На повістці дня сьогодні – розширення сфер функціонування української мови. Це засіб не лише спілкування, а й формування нових виробничих відносин.

Мова як інструмент здобуття знань, як засіб життєдіяльності людини має велике значення для всіх, оскільки мова не тільки обслуговує сферу духовної культури, а й пов’язана з виробництвом, з його галузями й процесами, із соціальними відносинами, вона – елемент соціальної сфери.

У сучасному житті по-новому розглядаються питання функціонування мови. Старий поділ на професії “інтелігентні” та “неінтелігентні” зникає. Основний критерій – знання свого фаху, рівень володіння професійною термінологією.

Науково-технічний прогрес, перебудова соціально-економічної й політичної системи в країні насичують нашу мову новими поняттями, термінами. Разом з піднесенням рівня фахових знань представників різних професій підвищуються й вимоги до мови.

У зв’язку з упровадженням української мови на підприємствах та в установах помітно збагачується словник професійної термінології новою науково-технічною, суспільно-політичною лексикою

Мовні знання – один з основних компонентів професійної підготовки. Оскільки мова виражає думку, є засобом пізнання й діяльності, то правильному професійному спілкуванню людина вчиться все своє життя.

Знання мови професії підвищує ефективність праці, допомагає краще орієнтуватися в ситуації на виробництві та в безпосередніх ділових контактах.

Функції мови

1. Комунікативна (мова як засіб спілкування між людьми)

2. Номінативна (функція називання: усе пізнане людиною одержує назву. Завдяки цій функції кожна мова – це картина світу, що відображає національне світобачення і світовідчуття)

3. Мислетворча (людина мислить у мовних формах)

4. Експресивна (виражає почуття, емоції, волю людини)

5. Естетична (мова фіксує естетичні смаки, уподобання своїх носіїв. Мова є першоелементом культури, вона лежить в основі розвитку всіх інших видів мистецтв)

6. Пізнавальна (людина пізнає світ також через мову, бо в ній накопичено досвід попередніх поколінь, сума знань про світ)

7. Культуроносна (людина через мову засвоює культуру народу, сприймаючи разом з мовою казки, історію, традиції)

8. Ідентифікаційна (мова виступає засобом вияву належності мовця до певної спільноти)

9. Магічно-містична (люди вірили, що слово здатне зупинити небажаний хід подій, побороти сили зла, підкорити природу своїй волі)


Читайте також:

  1. В.Винниченко – голова і генеральний секретар з внутрішніх
  2. З 12 квітня 2005 р. прем'єр-міністром Естонії є голова ліберальної Партії реформ (створена у 1994 р.) Андрус Ансіп.
  3. Кінематографічна зйомка показує, що спочатку у нормальне становище повертається голова (кадри 3, 4, 5), а потім — тулуб і відбувається розгинання передніх лап.
  4. Кобиляча голова
  5. Руська Трійця»: Маркіян Шашкевич, Яків Головацький, Іван Вагилевич
  6. Стаття 10. Голова Рахункової палати, Перший заступник і заступник Голови, головні контролери та Секретар Рахункової палати
  7. Стаття 24. Голова Уповноваженого органу




Переглядів: 869

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Підняти струмоприймач”. | Питання для контролю

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.018 сек.