Характеристика ролі торговельної надбавки в економіці
План
1. Значення та задачі аналізу доходів підприємства.
2. Методика аналізу виконання плану та динаміки доходу підприємства.
3. Методика розрахунку впливу факторів на величину доходу підприємства.
В умовах самофінансування та самооплатності підприємства повинні забезпечувати собі нормальне функціонування і розвиток за рахунок зароблених коштів.
Як свідчать данні статистики, число збиткових підприємств торгівлі росте з кожним роком. На низьку рентабельність і збитковість підприємств торгівлі вплинули, у першу чергу:
· фактори макроекономічного рівня
- падіння обсягів вітчизняного виробництва;
- зниження платоспроможного попиту населення;
- збільшення кількості та обсягів діяльності неформального і нелегального ринків.
По-друге:
· фактори підприємницького походження такі як:
- невміння підприємців організованої торгівлі вести конкурентну боротьбу зі стихійним ринком;
- низька ефективність та практична відсутність маркетингової діяльності;
- ігнорування, а іноді і нездатність розробити стратегію розвитку підприємства.
На всі ці фактори необхідно звертати увагу при оцінці стану та динаміки валового прибутку (торговельного доходу). Торговельний дохід – важливий показник господарсько-фінансової діяльності підприємств торгівлі, що складається із суми реалізованих торговельних надбавок. У практиці економічного аналізу їх вивчають по сумі і за рівнем. Роль торговельних надбавок в економіці підприємства торгівлі наочно представлена схемою 1.
Торговельний дохід є джерелом формування прибутку підприємств торгівлі. Від його величини залежить і рівень фінансової стійкості. Для його визначення варто розраховувати критичний обсяг валового прибутку, використовуючи наступну методику:
ВП= Вт(пост.) : ( 1- Доля Вт(змін.) у ВП),
де ВП- валовий прибуток критичного рівня;
Вт(пост.) – сума умовно-постійних витрат;
Доля Вт(змін.) у ВП – доля умовно-змінних витрат у валовому прибутку.
Запас фінансової стійкості (зона беззбитковості) являє собою різницю між фактичним і беззбитковим обсягами валового прибутку.