МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Залозистий епітелій виконуєПлан ТЕМА: ВСТУП. ТКАНИНИ. ОРГАНИ. СИСТЕМИ ОРГАНІВ ЛЕКЦІЯ №1 Семестр -12годин,(7-12 лекції). ОРГАН СМАКУ Смакові рецептори є хеморецепторами, чутливими до хімічного складу їжі. Вони розташовані в слизовій оболонці язика (грибоподібні, листоподібніваликоподібні сосочки), м’якого піднебіння, задньої стінки глотки. 10-15 рецепторних клітин, що мають волоски, утворюють смакову бруньку. Кожна смакова брунька складається із смакових і підтримуючих клітин. На базальній поверхні смакових клітин знаходяться нервові закінчення, по яких в складі че- репномозкових нервів (VII, IX, X), що мають одне спільне чутливе ядро в ромбоподібній ямці, подразнення передається в кору головного мозку, де знаходиться кірковий кінець смакового аналізатора - гачок, пара- гіпокампальна звивина
Лекції по анатомії спец. «Сестринська справа»,24години: 1семестр -12годин,(1-6 лекціїї)
1. Предмет вивчення анатомії,методи дослідження, сучасні напрямки розвитку анатомії. 2. Тканина – визначення, класифікація: а)епітеліальна тканина – розміщення в організмі, будова, функції; класифікація ; б) сполучна тканина – розміщення, будова , функції,класифікація; в) м’язова тканина – розміщення, будова, функції, класифікація; г) нервова тканина – розміщення, будова; будова нейрона, види нейронів;нервове волокно – визначення, види, будова,закінчення нервових волокон. 3. Орган. Система органів – визначення, значення. 4. Зв’язок організму з довкіллям. Вплив біологічних та соціальних факторів на діяльність організму. Самостійне вивчення тем: Історичний нарис розвитку анатомії. Конституція.Значення типів будови тіла в походженні захворювань. Клітина,будова,хімічний склад,обмін речовин.Типи поділу клітин. Стадії ембріогенезу людини Виконайте завдання №1,2,3 збірника позааудиторної самостійної роботи Література: ОсновнаЛ – 1 Федонюк Я.І. Анатомія та фізіологія з патологією. — Тернопіль: Укрмедкнига, 2001. — с. 676, с.5-6, 18-39, 46-54. Синельников Р.Д. Атлас анатомии человека. В трёх томах. — М.: Медицина, 1968. Збірник питань і завдань для контролю знань студентів с. 26, 32-33.
Анатомія - це наука про форму і будову організму людини , органів та систем, а також про їх розвиток і функції. Розрізняють: • анатомію описову (опис органів, які вивчали під час розтинів трупів), • системну (вивчення організму за системами - кісткова, м’язова, внутрішні органи ,тощо), • топографічну (вивчення взаємозв’язків між органами в певній ділянці тіла), • пластичну (вивчення пропорцій тіла і його форм). Остання має назву прикладної анатомії для художників і скульпторів, • функціональна анатомія вивчає окремі органи і системи органів у зв’язку з їх функцією, • динамічна анатомія займається вивченням не лише будови опорно- рухового апарату, але й динаміки рухів, і має значення для правильного розуміння фізичного розвитку людини, • вікова анатомія, яка висвітлює вікові зміни органів і тканин, • порівняльна анатомія порівнює будову тварин різних класів і людини.
Тісно з анатомією пов’язана антропологія, яка вивчає будову тіла людини в історичному аспекті,гістологія,ембріологія та інші дисципліни. Основні методи дослідження в нормальній анатомії : розтин і препарування,ін’єкцій,рентгенографія,макро-мікроскопіі,тощо В сучасній анатомії застосовують багато інших методів дослідження з використанням сучасної оптики, рентгенівських променів, пластичних матеріалів та досягнень хімії і фізики(метод корозії,
Нормальну анатомію вивчають за системами: • Опорно-руховий апарат • Спланхнологія (вчення про нутрощі) • Травна система • Дихальна система • Сечова система • Статева система • Серцево-судинна система (кардіоангіологія) • Нервова система (неврологія) • Органи кровотворення та імунна система • Органи внутрішньої секреції (ендокринологія) • Органи чуття (естезіологія)
Анатомія людини є абсолютно фундаментальною наукою для пізнання людського організму,всі зв’язки, які існують в організмі, можуть бути зрозумілими лише при зіставленні даних анатомії з даними суміжних дисциплін. Людина є вищим продуктом розвитку живої матерії. Тому, щоб зрозуміти її будову, необхідно користуватися даними: Біології - науки про закони виникнення і розвитку живої природи. Фізіології, щоб зрозуміти будову організму з точки зору взаємозв’язку форми і функції органів. Гістології, яка вивчає закономірності будови і розвитку тканин та органів, Цитології ,яка досліджує закономірності будови, розвитку і діяльності клітин, з яких побудовані тканини й органи. Ембріології ,яка вивчає розвиток зародка. Отже, анатомія, гістологія, цитологія та ембріологія разом становлять науку про форму, будову і розвиток організму, яка має назву морфологія. Тканина - це сформована в процесі філогенезу система організму, що складається із клітин і неклітинних структур, які мають спільне походження, будову та функції.
Структурними компонентами тканин є : • клітини, • клітинні похідні (симпласт, синцитій) • міжклітинна речовина. Клітини - головні елементи будь-якої тканини, які зумовлюють їх основні властивості. Постклітинні структури - похідні клітини, які в ході свого розвитку втратили окремі компоненти клітин (ядро, деякі органели), але набули ряд властивостивостей, які необхідні їм для виконання спеціалізованих функцій Міжклітинна речовина складається з : основної речовини та волокон(колагенові, еластичні, ретикулярні). Основна речовина за фізико-хімічним станом являє собою гель певної в’язкості . Протягом усього життя організму в тканинах відбувається зношування та відмирання клітин і неклітинних елементів і заміна їх новими (фізіологічна регенерація). Організм людини містить різноманітні тканини, Принципи класифікації тканин: 1.Тканини об’єднують у групи за ознаками подібності їх будови та функцій ,це (морфо-функціональний принцип) ). Розрізняють наступні морфо-функціональні типи тканин: 1) епітеліальна; 2) тканини внутрішнього середовища (сполучна, кров і лімфа); 3) м’язова; 4) нервова. 2.Тканини об’єднують на основі спільного джерела їх розвитку,це гістогенетичний принцип.
ЕПІТЕЛІАЛЬНА ТКАНИНА
Епітеліальна тканина знаходиться на поверхні, на межі із зовнішнім середовищем. Вона вкриває тіло (епідерміс шкіри) і вистеляє слизові оболонки внутрішніх органів, а також утворює більшість залоз. Епітеліальну тканину поділяють на дві великі групи: • покривний епітелій • залозистий епітелій. Покривний епітелій займає бар’єрне положення і виконує такі функції: розмежувальну (на межі із зовнішнім середовищем і тканинами, що лежать під ним), захисну (від механічних, фізичних, хімічних, інфекційних факторів), транспортну (обмін речовин, їх всмоктування і виділення), рецепторну (сприйняття подразнень, сигналів). секреторну функцію, його епітеліоцити синтезують і виділяють речовини-секрети, які беруть участь у різних процесах в організмі. Незважаючи на різноманітність функцій, для всіх епітеліальних тканин характерний ряд морфологічних ознак: • Ці тканини побудовані лише з клітин і практично не містять міжклітинної речовини. • Клітини, з’єднані між собою різними типами контактів, утворюють суцільний пласт. • Пласт епітеліальних клітин лежить на базальній мембрані, яка відмежовує епітелій від пухкої сполучної тканини, що завжди знаходиться під ним, виконуючи таким чином бар’єрну функцію. Крім того, базальна мембрана сприяє живленню епітелію. • Епітеліальні тканини не містять судин, і саме через базальну мембрану здійснюється їх живлення за рахунок судин пухкої сполучної тканини. • Завдяки своєму розташуванню епітеліальні клітини або пласт в цілому мають полярну диференціацію. Це означає наявність у епітеліоцитів двох полюсів - апікального, оберненого до зовнішнього середовища, та базального, що лежить на базальній мембрані. Апікальний та базальний полюси мають різні гістологічні ознаки. На апікальній поверхні клітин можуть бути мікроворсинки, війки тощо. • Епітеліальні тканини мають високу здатність до фізіологічної і репаративної регенерації. Покривний епітелій Морфологічна класифікація покривного епітелію залежить від кількості шарів та форми клітин,тому епітелій поділяють на одно- та багатошаровий. В одношаровому епітелії всі клітини розташовані на базальній мембрані Одношаровий епітелій поділяють на: Читайте також:
|
||||||||
|