Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ЛЕКЦІЯ № 12. Лідерство - поняття і класифікація

Лідерство і керівництво розглядаються в соціальній психології як групові процеси, пов'язані з соціальною владою в групі.

У загальних теоріях лідерства під лідером і керівником розуміється людина, що робить провідне вплив на групу: лідер - в системі неформальних відносин, керівник - в системі формальних відносин.

У соціально-психологічному сенсі лідерство і керівництво - це механізми групової інтеграції, що об'єднують дії групи навколо індивіда, що виконує функцію лідера або керівника.

Феномени лідерства та керівництва близькі за своєю психологічною сутністю, але вони не збігаються повністю, оскільки керівник найчастіше орієнтується на завдання спільної діяльності, а лідер - на групові інтереси.

Виділяють два аспекти влади - формальний і психологічний - в залежності від орієнтації і лідерів і керівників. Формальний, або інструментальний, аспект влади пов'язаний з правовими повноваженнями керівника, а психологічний визначається особистісними можливостями керівника впливати на членів групи.

Відмінності між лідером і керівником:

1) лідер регулює міжособистісні відносини, а керівник - формальні.

Лідер пов'язаний тільки з внутрішньогруповими відносинами, керівник же зобов'язаний забезпечити певний рівень відносин своєї групи в мікроструктурі організації;

2) лідер є представником своєї групи, її членом. Він виступає як елемент мікросередовища, в той час як керівник входить до макросередовище, представляючи групу на більш високому рівні соціальних відносин;

3) лідерство є стихійним процесом на відміну від керівництва.

Керівництво виступає як явище більш стабільне, ніж лідерство;

4) керівник у процесі впливу на підлеглих має значно більше санкцій, ніж лідер.

Він може використовувати формальні і не формальні санкції. Лідер має можливості використовувати тільки неформальні санкції;

5) відмінність між лідером і керівником пов'язано з процесом прийняття рішень.

Для їх реалізації керівник використовує великий обсяг інформації, як зовнішньої, так і внутрішньої.

Лідер володіє тільки тією інформацією, яка існує в рамках цієї групи.

Прийняття рішень лідером здійснюється безпосередньо, а керівником - опосередковано.

Сфера діяльності керівника ширше, оскільки у лідера вона обмежується рамками даної групи.

Лідер завжди авторитетний, в іншому випадку він не буде лідером.

Керівник же може мати авторитет, а може і не мати його зовсім.

Деякі соціально-психологічні закономірності впливу справедливі як для лідерства, так і для керівництва.

У деяких джерелах феномени лідерства та керівництва розглядаються як ідентичні.

Так, Д.Майерс вважає, що лідерство - це процес, за допомогою якого певні члени групи мотивують і ведуть за собою групу.

При цьому лідер може бути офіційно призначений або обраний, але може бути і висунуть в процесі групових взаємодій.

До соціологічним теоріям лідерства належать: теорія рис, ситуативна теорія, теорія визначальної ролі послідовників, реляційна теорія.

Теорія рис включає ідею про те, що лідерство - феномен, народжений специфічними рисами лідера.

У соціологічних концепціях М.Вебера і Е.Трельч був введений спеціальний термін для позначення такої специфічної риси лідера, як харизма - виняткова обдарованість людини, яка виробляє особливе враження на оточуючих його людей.

Теорія отримала чимало спростувань в зв'язку з тим, що різні види життєдіяльності соціальної групи вимагають різних якостей лідера.

Ситуаційна теорія проголошує значимість ситуації в процесі висунення лідера.

Лідер - функція ситуації.

Якщо соціальна ситуація існування групи кардинально змінюється, висока ймовірність зміни лідера.

Т. Шибутані виділив два психологічних фактора, які залежать від зміни ситуації: ступінь формалізації групи і ступінь автономії членів групи.

Типи соціальних ситуацій у залежності від зміни ступеня формалізації відносин та автономії суб'єктів:

1) раптові критичні ситуації. Вони є непередбачуваними, виникають як стихійний процес і сприяють висуненню нового лідера;

2) критичні повторювані, передбачувані ситуації. Лідерів та керівників спеціально готують для певних дій у таких ситуаціях;

3) типові повторювані ситуації, в основі яких лежать конвенціональні норми.

Такі ситуації зазвичай не передбачають наявності лідера.

Люди, схильні до домінування в спілкуванні, часто тут виступають в ролі лідера;

4) типові повторювані конвенціональні ситуації, що виникають в установах різного виду (все, що пов'язано з роботою більшості людей);

5) групові ритуали. Це неформальні відносини, що визначають шаблони соціальної поведінки більшості членів групи.

Ситуаційні теорії лідерства спричинили за собою розробку теорії визначальної ролі послідовників.

Лідерство - функція від очікувань (експектацій) послідовників. Лідер не може існувати без соціальної групи.

Якщо група не підтримує лідера, то він втрачає можливість впливати на її діяльність, у зв'язку з цим необхідно вивчати вимоги та інтереси групи.

У рамках теорії рис, ситуаційної теорії та теорії визначальної ролі послідовників вивчалися різні проблеми впливу і керівництва.

Оскільки і риси лідера, і ситуація, в якій він діє, і думка послідовників є значущими майже у всіх умовах діяльності лідера, була розроблена комплексна (реляційна) теорія лідерства, що включає в себе основні ідеї всіх трьох теорій.

У концепціях психоаналітичного напряму лідерство розглядалося як ефект нереалізованих у соціальному житті деяких потягів людини (З. Фрейд).

А. Адлер вважав, що прагнення до влади породжується страхом. Хто боїться людей, бачить необхідність панувати над ними.

У сучасній соціальній психології популярність здобули психологічні теорії менеджменту, націлені на розробку проблем керівників так званого середнього рівня.

Стиль лідерства - це типова для лідера система прийомів впливу на членів групи (підлеглих або ведених).

К. Левін виділив три стилі лідерства: авторитарний (директивний), демократичний (колегіальний) і попустітельскій (анархічний).

Авторитарний стиль проявляється в жорстких способах управління, відсутності обговорення прийнятих рішень, управлінні групою тільки однією людиною - керівником, який сам виробляє рішення, контролює і координує роботу підлеглих.

Демократичний стиль відрізняється колегіальним обговоренням проблем в групі, заохоченням керівником ініціативи підлеглих, активним обміном інформацією між лідером і членами групи, прийняттям рішень на загальних зборах.

Попустительский стиль виражається в добровільній відмові керівника від управлінських функцій, усунення від керівництва, передачі функцій управління членам групи.

Кожен стиль має свої переваги і недоліки.

При авторитарному стилі якість рішень керівника залежить від інформації, якою він володіє, і від його здатності правильно її інтерпретувати.

Однак авторитарний керівник не завжди володіє достатньою інформацією для прийняття рішень, оскільки між ним і його групою існує велика соціальна дистанція.

Авторитарний керівник ніколи не дає своїм підлеглим повної інформації про хід справ, що може викликати фрустрацію членів групи і прискорити формування неформальних мікрогруп.

Авторитарний стиль передбачає чітке планування роботи, виконання всіх справ у відповідності з термінами.

При демократичному стилі керівник має більше інформації про групових процесах, що полегшує прийняття рішень і робить їх більш адекватними ситуації.

Однак саме прийняття здійснюється повільніше у зв'язку з демократичними процедурами.

Керівник повинен володіти особливими якостями: гнучкістю поведінки, толерантністю по відношенню до підлеглих, терпінням і стриманістю при високому рівні товариськості.

Даний стиль сприяє більш сприятливому психологічному клімату в групі, ніж авторитарний. Тут у керівника можуть бути проблеми у зв'язку з контролем діяльності.

Попустительский стиль зустрічається рідше.

При такому стилі група існує самостійно і сама визначає основні напрямки своєї життєдіяльності.

Поступово відбувається повна відмова від формальних відносин, соціальна дистанція між членами групи різко скорочується.

У такій ситуації може знизитися інтерес до справи, і спільна мета може бути і не досягнуто.

Тільки високий рівень особистісного чи професійного розвитку членів групи може сприяти нормальній роботі групи при такому управлінні.

Найбільш успішні лідери та керівники орієнтуються на всі три стилі в залежності від умов діяльності.

Основні фактори зміни стилю керівництва: ступінь терміновості прийняття рішення, конфіденційність завдання, величина групи, особистість керівника, розумові здібності підлеглих або рівень їх професіоналізму.


Читайте також:

  1. II. Класифікація видатків та кредитування бюджету.
  2. II. Поняття соціального процесу.
  3. V. Класифікація і внесення поправок
  4. V. Класифікація рахунків
  5. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  6. А. Структурно-функціональна класифікація нирок залежно від ступеню злиття окремих нирочок у компактний орган.
  7. А/. Поняття про судовий процес.
  8. Адміністративний проступок: поняття, ознаки, види.
  9. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  10. Акти застосування юридичних норм: поняття, ознаки, види.
  11. Аналіз ступеня вільності механізму. Наведемо визначення механізму, враховуючи нові поняття.
  12. Аналітичні процедури внутрішнього аудиту та їх класифікація.




Переглядів: 2749

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ЛЕКЦІЯ № 11. Проблематика малої групи в соціальній психології | ЛЕКЦІЯ № 13. Теорія і функції референтної групи

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.