МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Постраждали від домашнього насильстваПрограма психотерапевтичної підтримки дітей, які Практичні завдання 1. Проаналізуйте технологію терапії (реабілітації). Мета: психологічна реабілітація: редукція психологічної травми, що спричинена пережитим насильством, та формування життєвих навичок відповідно до віку дитини. Завдання: 1. Створення клімату безпеки і отримання дітьми позитивного досвіду підтримки і довіри. 2. Розвиток психологічних навичок розпізнавання та адекватного вираження емоцій. 3. Встановлення особистісних меж та розвиток навичок асертивної поведінки. Форми роботи. Індивідуальна робота. її основна перевага - повна увага психолога до дитини, можливість більш повного контролю над психокорекційним процесом. Індивідуальну форму роботи з такими дітьми доцільно використовувати як під час найперших контактів з дитиною (встановлення психологічного контакту, подолання опору), так і на етапах підготовки дітей до групових форм роботи чи після закінчення групових занять. Групова форма роботи з дітьми, які пережили насильство, є оптимальною, оскільки в процесі такої роботи у них знижується почуття ізольованості, розвиваються навички спілкування, з'являється можливість проаналізувати внутрішні конфлікти і переживання. Основні етапи реалізації програми. 1-й етап. Встановлення позитивних психотерапевтичних стосунків та адаптація дитини до групової взаємодії. Налагодження довіри - найважливіший аспект у вирішенні проблеми травми на початковому етапі роботи. Це завдання досягається вправами, спрямованими на розвиток групової згуртованості (яка є необхідною умовою атмосфери довіри); встановлення неформальних взаємин між дітьми; розвиток комунікативних навичок (досить ефективними можуть бути рольові ігри); усвідомлення важливості існування меж у стосунках з ровесниками. Особлива увага на першому етапі звертається на емоційний досвід дитини, оскільки такі діти часто не вміють адекватно виражати свої почуття, не завжди розуміють, які саме переживання спрямовують їх до тих чи інших дій. Це досягається використанням вправ, спрямованих на диференціацію та вираження почуттів у словесній формі, вправ на розвиток емпатії. 2-й етап. Безпосередня робота з психологічною травмою дитини. Мета даного етапу - корекція та компенсація негативного досвіду. На даному етапі визначаються люди і місця, з якими чи в яких дитина відчуває себе небезпечно, аналізуються такі типові в даній ситуації почуття, як сором, провина, відчуття зради та потреба приховати таємницю. На даному етапі ефективні різноманітні вправи на вербалізацію своїх почуттів, розігрування проблемних ситуацій. Особливо важлива є робота з почуттями провини та сорому, що глибоко проникають у свідомість дитини, знижують її самооцінку та формують неусвідомлену позицію жертви. Цей етап психотерапевтичної роботи з травмованими дітьми найбільш складний, тому вимагає від спеціаліста максимуму уваги та зусиль. 3-й етап. Встановлення орієнтирів на майбутнє. Мета: допомогти дитині краще орієнтуватися у життєвих проблемах, переключити її увагу з пережитої драми на нормальне життя. Змістом даного етапу є підвищення самооцінки, формування навичок асертивної (впевненої) поведінки, розвиток умінь визначення цілей на майбутнє. На даному етапі найбільш ефективними є методи та прийоми поведінкової терапії: програвання певних типів поведінки, моделювання різноманітних ситуацій. Завершення групових занять може викликати у дитини суперечливі почуття, адже в групі вона отримує розуміння та підтримку, а між учасниками групи часто зав'язуються дружні стосунки. Розлука може викликати спогади про драматичне минуле, тому одним з головних завдань спеціаліста є підготувати учасників занять до завершення групової роботи. Критерії успішності програми. Успішність проходження програми дітьми, які стали жертвами насильства, можна оцінити шляхом безпосереднього спостереження з боку спеціаліста за поведінкою дитини. Необхідно пам'ятати, що відновлення самооцінки дитини може тривати досить довго і часто продовжується після закінчення терапії. Але саме терапія закладає основу для цієї позитивної зміни. Приклади психокорекційних вправ, спрямованих на роботу з травмою: 1) "Я думаю, це сталося тому, що...". Дітям пропонується перерахувати причини, через які, на їхню думку, вони перенесли насильство. Наприклад, закінчити речення: "Інколи я вірю, що це моя вина, тому що...". Завдання психотерапевта - обговорити, чому дитина почуває себе винною. Намагаючись осмислити те, що сталося, діти поступово позбавляються відчуття вини, переборюють почуття власної безпомічності. Наступним кроком є закінчення речень типу: "Це була не моя вина, тому що...". 2) "Лист образнику". Виконуючи цю вправу, діти налаштовуються на протистояння насильнику. Кожній дитині пропонується написати листа цій людині, розповісти про свої переживання з приводу травми. Дітям дозволяється використовувати будь-які слова та вирази. Коли дитина зачитує свій лист, психотерапевт активно підтримує дитину, належно оцінюючи її зусилля. Дитина сама вирішує, що робити з цим листом (читати всій групі чи тільки психотерапевту, порвати його чи показати іншому дорослому). Приклади корекційних вправ, спрямованих на підвищення самооцінки та розвиток асертивності (впевненості): 1). "Мені подобається в тобі...". Кожна дитина пише на окремих листках по два позитивних вислови на адресу кожного з учасників та психотерапевта. Ведучий збирає листки і роздає кожній дитині адресовані їй вислови. Всі учасники занять, включаючи ведучого, по черзі зачитують позитивні про них вислови. Дітям пропонується взяти листочки додому і показати тим дорослим, яким вони довіряють. 2) Рольові ігри на асертивність. Психотерапевт пояснює дітям, як краще вчинити, коли їхні друзі роблять чи говорять щось їм неприємне. Ця вправа дає дітям можливість проявити твердість у стосунках з однолітками, не принижуючи і не ображаючи їх. Члени групи розігрують сценки, що зображують ситуації, коли дитина ображена на друга чи засмучена через його поведінку. Далі йде обговорення почуттів, що викликані такою поведінкою. З'ясовується, чи може вона призвести до сварки, як буде почувати себе друг, якщо вони все ж таки посваряться. Потім дитині пропонується вступити в конфлікт. Кожний член групи повинен мати можливість побувати у ролі обох конфліктуючих сторін. 2. Розробіть технологію реабілітації (терапії) для групи клієнтів одного із закладів соціальної сфери. Читайте також:
|
||||||||
|