МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
І. Основні категорій і поняттяПлан лекції План вивчення теми 1. Сутність і передумови аналізу системи «витрати – випуск – прибуток». (аудиторна лекція) 2. Аналіз рівноваги операційної діяльності. Залежність прибутку від операційної активності та структури витрат.(СРС) 3. Аналіз за умов невизначеності та безпека виробництва. (СРС) Домашнє завдання: М.Г. Грещак « Управління витратами» с. 172 - 190 1. підготуватись до опитування за питаннями на с. 190. 2. опрацювати питання теми , які виносяться на СРС: - Аналіз рівноваги операційної діяльності. Залежність прибутку від операційної активності та структури витрат.(СРС) - Аналіз за умов невизначеності та безпека виробництва. (СРС) 1. Сутність і призначення аналізу взаємозв’язку витрат, обсягу діяльності та прибутку; 2. Припущення, що покладені в основу аналізу взаємозв’язку витрат, обсягу діяльності та прибутку; 3. Поняття маржинального прибутку та коефіцієнта маржинального прибутку 4. Прикладне застосування аналізу «витрати — обсяг — прибуток» Багатоступеневий облік витрат — процес ступеневого нагромадження маржинального доходу, що дає можливість визначити тенденції розширення виробництва окремих видів продукції; рентабельність окремих підрозділів підприємства; нижню межу відпускної ціни за окремими видами продукції тощо. Директ-костинг— система обчислення собівартості продукції на підставі прямих (змінних) витрат. Комбінація продажу — співвідношення окремих видів продукції в загальному обсязі реалізації. Маржинальний дохід (брутто-прибуток)— різниця між доходом від реалізації продукції та змінними витратами. Маржинальний дохід на зведену одиницю продукції — сума величин маржинальних доходів різних виробів, зважених за допомогою комбінації їх продажу. Аналіз взаємозв’язку витрат, обсягу діяльності та прибутку — інструмент управлінського планування та контролю, який вивчає поведінку витрат на підставі взаємозв’язку витрат, обсягу діяльності та прибутку. Виробнича потужність — обсяг виробництва продукції, який підприємство може виконати в даний період часу за реально існуючого обсягу виробничих ресурсів. Графік беззбитковості — графік, що відображає рівень постійних та змінних витрат і доходу від реалізаціїпродукції за різних обсягів Графік маржинального доходу— графічне зображеннядинаміки приросту маржинального доходу і, відповідно, прибутку. Графік прибутку— графічне відображення залежності прибутку від зміни обсягу діяльності. Запас міцності — максимально припустиме зменшення обсягу діяльності підприємства без ризику отримати збиток. Коефіцієнт маржинального доходу — співвідношення маржинального доходу та доходу від реалізації продукції. Комбінація продажу —співвідношення кількості різних видів продукції, реалізованих за період. Маржинальний дохід — різниця між доходом від реалізації та змінними витратами підприємства. Середньозважений маржинальний дохід — сума добутку маржинального доходу на одиницю кожного виду продукції та комбінації продажу відповідного виду продукції. Точка беззбитковості— рівень діяльності, за якого загальні доходи підприємства дорівнюють загальній величині витрат. Коефіцієнт безпеки операційної (виробничої) діяльності — коефіцієнт, що показує відносне допустиме зниження обсягу операційної діяльності (обсягу виробництва) з огляду на її прибутковість. Нижньою межею такого зниження є точка беззбитковості. Коефіцієнт маржинального прибутку — відношення маржинального прибутку до доходу (виручки) від продажу продукції. Маржинальний прибуток — різниця між доходом (виручкою) від продажу продукції і змінними витратами. Операційний ліверидж — показник, що характеризує відносну зміну прибутку внаслідок відносної зміни обсягу продажу продукції. Точка беззбитковості — обсяг виробництва, за якого сукупні операційні витрати дорівнюють доходу (виручці) від продажу продукції. Цільовий прибуток — прибуток, який для підприємства є прийнятним (бажаним) у певному періоді, виходячи з його стратегічних завдань. Аналіз взаємозв’язку витрат, обсягу діяльності та прибутку зазвичай називають аналізом чутливості. Він спрямований на дослідження змін, які відбуваються з операційним прибутком підприємства під впливом змін певних параметрів його діяльності. Маржинальний прибуток (дохід) (іноді його називають покриттям або внеском у прибуток) обчислюється за формулою ПМ = В – СЗ , (1) де ПМ — величина маржинального прибутку за певний період; В — виручка від продажу продукції; СЗ — змінні витрати за цей же період. Отже, маржинальний прибуток дорівнює постійним витратам та операційному прибутку, тобто прибутку від продажу продукції: ПМ = СП + П, (2) де П — операційний прибуток. Відповідно, операційний прибуток, або просто прибуток, є різницею П = ПМ – СП.( 3) Маржинальний прибуток є верхньою межею прибутку за зміни величини постійних витрат СП, а саме: коли постійні витрати прямують до нуля (СП → 0), прибуток прямує до маржинального прибутку (П → ПМ). Співвідношення між маржинальним прибутком та обсягом виробництва зручно аналізувати за допомогою відносного показника — коефіцієнта маржинального прибутку (доходу) (kПМ): . (4) За даних цін і норм змінних витрат коефіцієнт маржинального прибутку — величина постійна. Тому приріст (зменшення) прибутку можна визначити так: ∆П = ∆ВkПМ. (5) Якщо, наприклад, передбачається збільшити обсяг виробництва і продажу продукції на 60 000 грн. за kПМ = 0,4, то матимемо приріст прибутку на 24 000 грн. (60 000 × 0,4). Коефіцієнт безпеки операційної (виробничої) діяльності (kб) обчислюється так. · У разі натурального виміру обсягу продукції (однопродуктове виробництво): . · У разі вартісного (грошового) виміру обсягу продукції (багатопродуктове виробництво): , де N, B — фактичний або плановий обсяг продукції відповідно Операційна діяльність з виготовлення продукції або надання послуг уважається врівноваженою, коли виручка від продажу цієї продукції/послуг (дохід) дорівнює сукупним витратам. Тепер звернемося до відносної реакції прибутку на зміну обсягу виробництва. Цей аспект аналізу називають також операційною залежністю. Вона визначається за допомогою такого показника, як операційний ліверидж (важіль). Він обчислюється за формулою
тобто операційний ліверидж є відношенням маржинального прибутку до операційного прибутку. Величина L — операційний ліверидж — показує, на скільки відсотків зміниться прибуток за зміни обсягу продукції (операційної активності) на 1 %. Якщо, наприклад, L = 2, то за збільшення обсягу виробництва на 10 % прибуток зросте на 20 %. Прибуток зростає випереджаючими темпами стосовно збільшення обсягу виробництва, тому що є постійні витрати, які не реагують на його зміну. Операційний ліверидж істотно залежить від частки постійних витрат у сукупних витратах підприємства. З її зростанням величина L збільшується, і навпаки. Чим більша величина операційного лівериджу, тим чутливіша реакція прибутку на зміну обсягів виробництва і продажу продукції.
Читайте також:
|
||||||||
|