МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
ПИТАННЯ ДЛЯ ПІДГОТОВКИ ДО ДЕРЖАВНОГО ІСПИТУ«Мікроекономіка» 1. Мікроекономіка як наука, основні проблеми мікроекономіки. Рідкість як ключова проблема мікроекономіки. Раціональність як принцип поведінки суб'єктів господарювання. Знати: - визначення мікроекономіки як найважливішої складової сучасної теоретичної економіки; - методологія мікроекономічного аналізу: граничний аналіз, моделювання (графічне, аналітична, табличне). Мікроекономічні моделі. Нормативна і позитивна мікроекономіка; - розглянути проблему обмеженості ресурсів і необхідності вибору; - Пояснити альтернативність цілей використання обмежених ресурсів і раціональність поведінки суб`єктів ринкових відносин.
2. Поняття корисності, кардіналістка і ордіналісткая теорії корисності. Мікроекономічний аналіз поведінки індивіда-споживача. Поняття граничної і сукупної корисності. Закон спадної граничної корисності. Знати: - визначення поняття корисністі в економічній теорії, пояснить проблеми її виміру; - поняття сукупної та граничної корисності.; закон спадної граничної корисності блага.; перший закон Госсена; - вплив на поведінку споживача бюджетних стримувань і цін на блага.; - пояснити рівновагу споживача з кардиналістських та ординалістських позицій. Еквімаржинальний принцип досягнення раціонального вибору та рівновага споживача.
3. Поняття кривих байдужості та їх побудова. Бюджетні обмеження. Гранична норма заміщення і її економічний зміст. Знати: - визначення кривих байдужості, їх властивості; окремі випадки конфігурації кривих байдужості. - поняття бюджетної лінії; бюджетне обмеження і можливості споживача; поняття “нахилу бюджетної лінії”; - гранична норма заміщення благ: сутність і методика обчислення.
4. Ефект заміни і ефект доходу. Реакція ефекту заміни і ефекту доходу в залежності від зміни ціни споживаного блага. Знати: - реакцію споживача на зміну його доходу; побудова лінії “дохід-споживання”; нахил лінії як свідчення відношення споживача до благ; - реакцію споживача на зміну цін товарів; побудова лінії “ціна-споживання”; - розглянути ефект заміщення на ефект доходу; розкладання сукупної зміни обсягу попиту на дві складові: ефект доходу та ефект заміщення; пояснити парадокс Гіффена.
5. Основні положення теорії попиту і пропозиції. Обсяг попиту і умови, в яких формується попит. Цінові та нецінові детермінанти попиту. Знати: - Ринковий попит як сума індивідуального попиту всіх споживачів певного товару; закон попиту та його пояснення базовими положеннями теорії поведінки споживача. - Закон пропозиції та його аргументація. - Аналіз зміни попиту загалом та величини (обсягу) попиту. - Цінові та нецінові детермінанти: доход споживача; зміна цін на інші товари; зміна споживацьких переваг під впливом зміни потреб споживача, моди чи реклами; цінові очікування споживачів; кількість споживачів.
6. Еластичність попиту та її визначення, коефіцієнти еластичності попиту за ціною і по доходу. Еластичний, нееластичний попит і попит з одиничною еластичністю. Знати: - визначення еластичності попиту; концепцію еластичності взаємопов’язаних показників; - еластичність попиту за чинниками впливу: за власною ціною блага, за ціною взаємодоповнюючого або взаємозмінюваного блага (перехресна еластичність), за доходом; - взаємозв’язок між ціною та валовим виторгом за різної еластичності.
7. Підприємство як виробничо-ринкова система. Фактори виробництва та їх визначення. Миттєвий, короткостроковий і довгостроковий періоди аналізу діяльності підприємства як ринкової мікросистеми. Знати: - Визначення поняття підприємства як суб’єкту ринку та виробничо-ринкової системи; підприємство як центр прийняття рішень. Основні види вибору підприємства: що виробляти, як виробляти, для кого виробляти; - параметри підприємства як мікроекономічної моделі; фактори виробництва: праця; капітал; природні ресурси; підприємницький хист; - поняття і параметри виробничої ситуації; сукупний, середній та граничний продукт; - витрати виробництва, економічний та бухгалтерський підходи до визначення; сукупні, середні та граничні витрати; поняття загального (сукупного, валового), середнього та граничного виторгу; прибуток як кінцевий результат діяльності підприємства; - Фактор часу і періоди у функціонуванні підприємства; поняття оптимального та рівноважного станів підприємства.
8. Технологія як сукупність знань про технічні способи здійснення виробничого процесу. Технологічна та економічна ефективність. Знати: - виробничі відносини на мікрорівні як технологічні відносини; технологія як з'єднання різних факторів виробництва для забезпечення випуску даного блага; - технологічна єффектівность як виробничий процес, при якому для виробництва даного обсягу продукції витрачається менша кількість хоча б одного з ресурсів при умові не збільшення інших видів ресурсів.
9. Виробнича функція і її визначення. Однофакторна і двофакторна виробничі функції. Знати: - виробнича функція з одним змінним фактором та її графічне відображення; правило спадної віддачі змінного фактора виробництва; обґрунтування управлінських рішень щодо розширення та згортання виробництва; - ізоквантна варіація факторів виробництва; виробнича функція з двома змінними факторами; - визначення поняття ізокванти, карти ізоквант; поняття граничної норми технічного заміщення.
10. Поняття сукупного продукту, середнього продукту і граничного продукту. Знати: - поняття і параметри виробничої ситуації; - визначення поняття сукупного, середнього та граничного продукту; - графична побудова сукупного, середнього та граничного продукту та їх обчислення.
11. Поняття витрат виробництва, доходів та прибутку як параметри мікроекономічної моделі підприємства. Склад і взаємозв'язок економічних і бухгалтерських витрат і прибутку. Знати:
- визначення витрат виробництва, економічний та бухгалтерський підходи до визначення; - пояснити альтернативні витрати та їх склад; - пояснити сукупні, середні та граничні витрати; поняття загального (сукупного, валового), середнього та граничного виторгу; - прибуток як кінцевий результат діяльності підприємства.
12. Поняття сукупного доходу та сукупного прибутку. Нормальний прибуток та його економічний зміст. Граничний дохід і його сутність. Знати: - визначення поняття сукупного доходу та сукупного прибутку.; - поняття нормального прибутку та його економічний зміст; - поняття граничного доходу і його сутність. - Поняття граничного виторгу як приріст сукупної виручки підприємства при збільшенні випуску продукції на одиницю.
13. Витрати виробництва в короткостроковому і довгостроковому періодах. Постійні і змінні витрати. Знати: - назвати витрати виробництва в короткостроковому періоді; типовий характер зміни витрат за короткостроковий період; закон зростаючих граничних витрат (зниження дохідності); - назвати витрати в довгостроковому періоді; ізоквантна, пропорційна та ізоклинна варіації факторів виробництва та функція витрат; криві довготривалих витрат, їх види; - варіанти технологічного вибору фірми у розробці довгострокової стратегії; оптимальна виробнича потужність; - пояснити постійні та змінні витрати, їх залежність від обсягів виробництва.
14. Сутність закону пропозиції. Цінові та нецінові фактори, що визначають величину пропозиції. Еластичність пропозиції. Знати: - визначення пропозиції і закон пропозиції; функція пропозиції; закон пропозиції та його аргументація; - аналіз змін у пропозиції та в обсязі пропозиції; - вплив змін пропозиції на стан рівноваги, рівноважну ціну та рівноважну кількість товару на ринку; - еластичність пропозиції; фактори впливу на пропозицію; еластичність пропозиції за власною ціною блага та за цінами факторів виробництва. 15. Ознаки й умови досконалої конкуренції. Ринковий попит на продукцію фірми за умов досконалої конкуренції. Знати: - розглянути модель ринку досконалої конкуренції та її характеристики; назвати ознаки й умови досконалої конкуренції; - пояснити поліполістичний образ поведінки суб’єктів ринку; - розглянути ринковий попит на продукцію фірми за умов досконалої конкуренції в короткостроковому періоді; охарактеризувати поведінку підприємства за умов зміни ринкової ситуації; - розглянути ринок досконалої конкуренції в довгостроковому періоді; - ефективність ринку досконалої конкуренції.
16. Поняття і сутність олігополії. Олігополістичні цінові війни. Соціальна та економічна ефективність олігополії. Знати: - назвати основні ознаки олігополії; асиметричність ринкової влади олігополістів; - теоретичні моделі олігополії; олігополістична взаємозалежність і еволюція способу дій учасника ринку; ринкові лідери та аутсайдери; - особливості організації олігополістичного ринку; взаємозалежність олігополістів, цінові війни і схильність до змови; таємні змови, мовчазні згоди і легальні угоди; картелі; - олігополістичних цінові війни і причини їх викликають. - ефективність олігополії у порівнянні з іншими ринковими структурами.
17. Сутність і види монополій, максимізація прибутку в умовах монополії. Економічні умови цінової дискримінації та соціальна шкода монополії. Знати: - ознаки “чистої монополії”; економічні, адміністративні та правові бар’єри вступу до монопольного ринку; - визначення поняття монополії і монопольної влади; різновиди монополій; - монопольний ринок у короткостроковому та довгостроковому періодах; вибір монополістом ціни й обсягу виробництва; вплив на поведінку монополіста цінової еластичності попиту; визначення монопольної ціни; - цінова диференціація та дискримінація; досягнення та утримання ринкової влади; - аналіз поведінки реальних монополій; економічні наслідки монополізації галузі; потреба державного регулювання монополії, антимонопольна політика.
18. Спільні риси та відмінності монополістичної конкуренції порівняно з досконалої конкуренцією та чистою монополією. Знати: - ознаки і поширення монополістичної конкуренції; умови вступу до галузі; спосіб дій монополістичного конкурента. - ринкова поведінка монополістичного конкурента; еластичність попиту. - нецінова конкуренція; сутність та передумови розвитку нецінової конкуренції; поглиблення диференціації продукту: позитивні наслідки та загрози. - ефективність монополістичної конкуренції; суспільна ціна монополістичної конкуренції. - порівняльна характеристика ринкових структур.
19. Ринки факторів виробництва в умовах досконалої та недосконалої конкуренції та їх відмінності. Основні фактори попиту на ресурси. Знати: - похідний попит; взаємозв’язок ринків продукту та факторів виробництва; попит на продукт та попит на фактори виробництва; - витрати виробництва та попит на фактори виробництва; вплив різновиду структури ринку продукту на похідний попит; - похідний попит за досконалої конкуренції на ринку продукту; зміна обсягу попиту та попиту загалом; - монопольний похідний попит; монопольний ринок продукту та ринок факторів виробництва; - похідний попит та принцип оплати факторів; порівняння граничного доходу та граничних витрат товаровиробника при споживанні одного фактора виробництва.
20. Праця як головний і вирішальний чинник функціонування економіки. Випадки монопольної влади на ринку праці: монопсонія, профспілки та двостороння монополія. Знати: - праця як фактор виробництва, її мобільність; обґрунтування рішення про найм; - формування індивідуального, галузевого та ринкового попиту на працю; ринкова пропозиція праці на досконало конкурентному ринку; рівновага на ринку праці; - ринок праці з недосконалою конкуренцією; попит монополії на працю та монопольна рівновага; - монопсонічний та олігопсонічний ринки, їх особливості; - контроль профспілок над пропозицією робочої сили, рівнем заробітної плати та продуктивністю праці; двостороння (двобічна) монополія та визначення реального рівня заробітної плати. 21. Капітал як ресурс тривалого використання. Основні форми капіталу. Знати: - розглянути капітал як фактор виробництва, як ресурс тривалого використання; форми капіталу; - рух капіталу та капітальні фонди; попит та пропозиція капіталу; попит та пропозиція капіталу.
22. Поняття та сутність інвестування. Номінальна і реальна процентна ставка. Поточна (справжня) дисконтована вартість. Знати: - охарактеризувати вступ до аналізу інвестиційних рішень; розкрити сутність поняття дисконтованої величини; - визначення понять реальної та номінальної процентних ставок; рівень дохідності, прибуток на капітал; - показники теперішньої та майбутньої вартості у прийнятті інвестиційних рішень; - рівновага ринку капіталу; формування процентної ставки як рівноважної ціни капіталу.
23. Земля як фактор виробництва і об'єкт купівлі-продажу. Поняття дисконтованої вартості майбутньої земельної ренти. Знати: - визначення поняття «ринок землі»; особливості землі як фактору виробництва; - особливості формування пропозиції землі та попиту на землю; фактори впливу на попит на землю; - рента; ціна землі як капіталізована рента.
24. Переваги ринку та його саморегулювання в моделях часткової та загальної рівноваги. Проблема зовнішніх ефектів і державне регулювання. Знати: - поняття ринкової рівноваги, її аналіз; часткова та загальна рівновага; - необхідність визначення ринкової системи як цілого, дослідження взаємодії та взаємозалежності її частини; - аналіз загальної рівноваги, його етапи; - причини обмеженої спроможності ринкового регулювання: наявність ринкової влади, непрозорість ринків і неповна або асиметрична інформація; - вплив зовнішніх ефектів, існування суспільно значущих благ, поза ринкова діяльність суб’єктів ринку та неринкові механізми регулювання тощо.
25. Ефективність Парето. Умови досягнення ефективності при обміні. Аналіз ефективності розподілу ресурсів у виробництві. Знати: - рівновага обміну; необхідність і вигоди ринкового обміну; порівняння граничних норм заміщення для пар товарів, що обмінюються; - ефективність при обміні; Паретно-ефективний розподіл; - крива можливостей споживачів. Загальна рівновага за Парето; - ефективність у виробничій сфері. Розподіл виробничих ресурсів; Паретно-оптимальний розподіл ресурсів; рівновага виробника на конкурентному ринку факторів виробництва.
26. Причини неспроможності ринку. Сучасні теоретичні підходи до проблеми ефективності та справедливості. Знати: - загальна рівновага та економіка добробуту; - причини обмеженої спроможності ринкового регулювання: наявність ринкової влади, непрозорість ринків і неповна або асиметрична інформація, вплив зовнішніх ефектів, існування суспільно значущих благ, поза ринкова діяльність суб’єктів ринку та неринкові механізми регулювання тощо; - оптимум і квазіоптимум ринкової системи; теорія загальної рівноваги та політика у галузі економіки добробуту; критерії оцінки добробуту.
27. Державне регулювання ринку. Аргументи за і проти втручання держави у функціонування ринку: підходи кейнсіанців і монетаристів. Знати: - роль держави в ринковій економіці; функції держави; - розглянути державне регулювання ринку, економічні важелі втручання держави.
28. Податки і дотації як економічні важелі втручання держави в економіку. Фіксовані ціни. Знати: - Податки та дотації як економічні важелі втручання держави в еконо-міку; поняття фіксованих цін; - встановлення податків; види податків; потоварні податки; - вплив податків на ринкову рівновагу; розподіл податкового тягаря; - еластичність попиту і пропозиції як фактори, що визначають розподіл податкового тягаря; дотації; - економічне утриманство.
29. Поняття ринкових інститутів. Інститут прав власності. Неоинституциональна теорія. Знати: -правові передумови для ринкових суб’єктів; сучасна економічна теорія права власності як сукупність санкціонованих норм поведінки; трансформування власності та ринкові процеси; - інституціональна природа сучасної фірми; загальні, специфічні, інтерспецифічні ресурси фірми; контрактна концепція фірми; трансакційні витрати.
30. Поняття і сутність кооперованих ресурсів. Інтерспеціфічні ресурси. Зовнішні ефекти (екстерналії). Негативні зовнішні ефекти (негативні екстерналії). Знати: -поза ринкові зовнішні ефекти; - поняття про зовнішні ефекти. Суспільні та індивідуальні витрати (вигоди); - крегуючі податки та субсидії; теорема Коуза; - забруднення навколишнього середовища; роль держави у вирішенні екологічних проблем; - споживчі властивості громадських благ: загальнодоступність, неконкурентність та невиключеність; попит на громадські блага та їх ефективний обсяг; забезпечення громадськими благами: можливості ринку і держави.
Читайте також:
|
||||||||
|