МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Ірландське й дороманське мистецтвоІрландія залишилася осторонь від римських завоювань і навал варварів; в Ірландії на зміну латенській культурі прийшла культура християнська. Відділені від материка, кельти створили глибоко самобутнє мистецтво, відмітними рисами якого є перевага абстрактного орнаменту й майже повна відсутність реалістичних зображень живих істот. У складних сплетеннях візерунків втілюються фантастичні образи, нескінченно далекі від повсякденного життя. Інша особливість ірландського мистецтва пояснюється тим, що після християнізації острова в V ст. мистецтво, як і взагалі все духовне життя, цілком підкорилося впливу монастирів і обмежувалося виготовленням і прикрасою предметів релігійного призначення. Спочатку, з Vст. до середини VII ст., ірландське мистецтво випробувало деякі впливи Сходу внаслідок зв'язків між ірландським духівництвом і ченцями Єгипту й Сирії. Потім настав період бурхливого розвитку, який створив чудові шедеври. VIII і IX століття були золотим сторіччям ірландського мистецтва, коли з'явилися різьблені кам'яні хрести, ювелірні вироби й дивовижне «Євангеліє з Келса». Вторгнення вікінгів нанесли цьому квітучому мистецтву непоправний удар. У більш пізню епоху також створюються кам'яні хрести, які становлять інтерес, але вже значно менший. За прикладом св. Колумбана й св. Галлена, які в VI ст. заснували безліч релігійних громад, ірландські ченці відправляються в Європу в якості місіонерів, проповідуючи Євангеліє. Вони відвозять із собою рукописи Священного писання; таким шляхом Європа знайомиться з ірландською книжковою мініатюрою. Під її впливом у європейських візерунках з'являються мотиви стрічкової плетінки в комбінації з елементами звіриного орнаменту. У каменерізнім мистецтві кельтів спочатку з'явився гравірований орнамент, потім скульптурний з рельєфом нерівної висоти. Прикладом останнього є стела із хрестом, форма якого утворена виступаючим джгутом (іл. 439). Кельтські кам'яні хрести бувають і ажурними з візерунком зі спіралей і завитків, наприклад хрест VIII ст. з Ахенні (графство Типпєрері). у них чітко помітне уподобання виробам з металу: п'ять шишечок у центрі й на поперечинах імітують голівки заклепок, якими скріплюються металеві вироби. У IX ст. у декорі з'являються сильно стилізовані людські фігури, в XII ст. більш реалістичні зображення витісняють абстрактний орнамент. Такий хрест із Дизерт О'деа (графство Клари). Декоративний живопис представлений книжковою мініатюрою. Самі знамениті рукописи — «Євангеліє з Дарроу» (іл. 440), «Ліндисфарнське Євангеліє» і «Євангеліє із Сент-Шад». Символи євангелістів — єдині персонажі цих мініатюр, і сторінки рукописів заповнені вражаючим переплетенням візерунків. Дослідниця Ф. Генрі називає їх « сторінки-килими», і вони насправді нагадують перські килими. Витягнуті фігури тварин перетворені в лінії, на кінці яких помітні глави; кількість квітів, які вживають художники, дуже обмежене: так. наприклад, малюнки Євангелія з Дарроу виконані тільки помаранчево-червоною, яскраво-зеленою й золотисто-жовтою фарбами. В «Євангелії з Келса» IX ст., де орнамент покриває цілі сторінки, абстрактність візерунка досягає надзвичайного ступеня. Виразність фантасмагоричних образів, втілених із чудовою майстерністю й старанністю, ще більш підсилюється багатством колориту, у якім з'єднуються пурпурові, сині, червоні, жовті, зелені тони. Можливо, що це мистецтво вбрало в себе кельтські елементи (спіраль), німецькі (звіриний орнамент) і середземноморські (плетенка). Однак у результаті вийшов гармонічний сплав, характерний для ірландського національного духу. Жодна культура не породила таких дивовижних творінь.
Читайте також:
|
||||||||
|