Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Ірландське й дороманське мистецтво

Ірландія залишилася осторонь від римських завоювань і навал варварів; в Ірландії на зміну латенській культурі прийшла культура християнська. Відділені від материка, кельти створили глибоко самобутнє мистецтво, відмітними рисами якого є перевага абстрактного орнаменту й майже повна відсутність реалістичних зображень живих істот. У складних сплетеннях візерунків втілюються фантастичні образи, нескінченно далекі від повсякденного життя.

Інша особливість ірландського мистецтва пояснюється тим, що після християнізації острова в V ст. мистецтво, як і взагалі все духовне життя, цілком підкорилося впливу монастирів і обмежувалося виготовленням і прикрасою предметів релігійного призначення. Спочатку, з Vст. до середини VII ст., ірландське мистецтво випробувало деякі впливи Сходу внаслідок зв'язків між ірландським духівництвом і ченцями Єгипту й Сирії. Потім настав період бурхливого розвитку, який створив чудові шедеври. VIII і IX століття були золотим сторіччям ірландського мистецтва, коли з'явилися різьблені кам'яні хрести, ювелірні вироби й дивовижне «Євангеліє з Келса». Вторгнення вікінгів нанесли цьому квітучому мистецтву непоправний удар.

У більш пізню епоху також створюються кам'яні хрести, які становлять інтерес, але вже значно менший. За прикладом св. Колумбана й св. Галлена, які в VI ст. заснували безліч релігійних громад, ірландські ченці відправляються в Європу в якості місіонерів, проповідуючи Євангеліє. Вони відвозять із собою рукописи Священного писання; таким шляхом Європа знайомиться з ірландською книжковою мініатюрою. Під її впливом у європейських візерунках з'являються мотиви стрічкової плетінки в комбінації з елементами звіриного орнаменту.

У каменерізнім мистецтві кельтів спочатку з'явився гравірований орнамент, потім скульптурний з рельєфом нерівної висоти. Прикладом останнього є стела із хрестом, форма якого утворена виступаючим джгутом (іл. 439). Кельтські кам'яні хрести бувають і ажурними з візерунком зі спіралей і завитків, наприклад хрест VIII ст. з Ахенні (графство Типпєрері). у них чітко помітне уподобання виробам з металу: п'ять шишечок у центрі й на поперечинах імітують голівки заклепок, якими скріплюються металеві вироби. У IX ст. у декорі з'являються сильно стилізовані людські фігури, в XII ст. більш реалістичні зображення витісняють абстрактний орнамент. Такий хрест із Дизерт О'деа (графство Клари).

Декоративний живопис представлений книжковою мініатюрою. Самі знамениті рукописи — «Євангеліє з Дарроу» (іл. 440), «Ліндисфарнське Євангеліє» і «Євангеліє із Сент-Шад». Символи євангелістів — єдині персонажі цих мініатюр, і сторінки рукописів заповнені вражаючим переплетенням візерунків. Дослідниця Ф. Генрі називає їх « сторінки-килими», і вони насправді нагадують перські килими. Витягнуті фігури тварин перетворені в лінії, на кінці яких помітні глави; кількість квітів, які вживають художники, дуже обмежене: так. наприклад, малюнки Євангелія з Дарроу виконані тільки помаранчево-червоною, яскраво-зеленою й золотисто-жовтою фарбами.

В «Євангелії з Келса» IX ст., де орнамент покриває цілі сторінки, абстрактність візерунка досягає надзвичайного ступеня. Виразність фантасмагоричних образів, втілених із чудовою майстерністю й старанністю, ще більш підсилюється багатством колориту, у якім з'єднуються пурпурові, сині, червоні, жовті, зелені тони. Можливо, що це мистецтво вбрало в себе кельтські елементи (спіраль), німецькі (звіриний орнамент) і середземноморські (плетенка). Однак у результаті вийшов гармонічний сплав, характерний для ірландського національного духу. Жодна культура не породила таких дивовижних творінь.

 


Читайте також:

  1. Австрії: мистецтво повсякденного життя.
  2. Архітектура і мистецтво. Українське бароко.
  3. Архітектура і образотворче мистецтво Русі.
  4. Архітектура та мистецтво
  5. Архітектура та образотворче мистецтво
  6. Архітектура та образотворче мистецтво
  7. Архітектура та образотворче мистецтво Київської Русі
  8. Архітектура та образотворче мистецтво.
  9. Архітектура та образотворче мистецтво.
  10. Архітектура. Образотворче мистецтво
  11. Архітектура. Образотворче мистецтво.
  12. БЕСІДИ ПРО ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО




Переглядів: 1653

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Поворот русла | Галію періоду Меровингів

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.029 сек.