Прилади системи живлення карбюраторного двигунаПаливні баки
Паливні баки автомобілів штампують і зварюють з листової сталі. Усередині бак має перегородки, які підвищують його жорсткість і зменшують гідравлічні удари від плескання палива. Паливо заливають у бак через горловину, яку щільно закривають пробкою, завдяки чому зменшуються втрати палива від випаровування. Будова пробки така сама, як і пробки радіатора системи охолодження двигуна: вона має паровий і повітряний клапани. Паровий клапан, пружина якого розрахована на надлишковим тиск близько 0,015 МПа (0,15 кгс/см2), захищає бак від розриву, коли в літню спеку тиск парів бензину в ньому підвищується. Повітряний клапан призначений для того, щоб запобігти можливим перебоям подачі палива до карбюратора, коли в баці утвориться розрідження, спричинене витратою палива. Пружина повітряного клапана розрахована на граничну різницю тисків зовні і всередині бака (розрідження) 0,02...0,04 МПа, або 0,2...0,4 кгс/см2. Паливо з бака надходить по паливозабірній трубці, яка опускаєтеся в бак і кріпиться на його верхній стінці. У вантажних автомобілях ця трубка має кран, в баці установлено також вимірювальний перетворювач електромагнітного покажчика рівня палива, який міститься на щитку приладів. Місткість бака забезпечує пробіг автомобіля на одній заправці близько 400 км.Паливний насос.
На всіх вітчизняних карбюраторних двигунах установлені діафрагмові паливні насоси, призначені для подачі палива з бака до карбюратора. Будова їх принципова однакова. Вони різняться між собою тільки розмірами і конструкцією деталей Основні частини насоса: корпус , головка корпусу, кришка головки, діафрагма, шток і пружина діафрагми; двоплечий важіль привода, установлений у корпусі на осі, три впускних і три випускних клапани з напрямними стержнями і пружинами, які тримають клапани закритими; сітчастий фільтр, важіль ручного підкачування. На автомобілях ЗИЛ-130 і ГАЗ-53А насос установлюють зверху, на автомобілі ГАЗ-24 «Волга» — збоку двигуна. Двоплечий важіль насоса або безпосередньо дотикається до ексцентрика розподільного вала (ГАЗ-24), або приводиться в дію від нього за допомогою штовхальної штанги. До вхідіюго і вихідного отворів насоса прикріплені паливопроводи, які з'єднують насос з паливним баком і карбюратором. Принцип дії Коли виступ ексцентрика розподільного вала натискув штангу, зовнішнє плече важеля піднімається, а внутрішнє опускається і, діючи через шток, відтягує діафрагму вниз. Під дією розрідження, що утворилося над діафрагмою, в цю порожнину надходить паливо з бака через вхідний отвір насоса, фільтр і клапани , які відкриваються під тиском палива. Після того як ексцентрик розподільного вала повернеться і штанга не тиснутиме на важіль , пружина переміщує діафрагму у верхнє положення. В порожнині над діафрагмою створюється тиск, впускні клапани закриваються, а випускні відкриваються, і паливо через випускний отвір насоса поступає по паливопроводу в карбюратор. Після кожного повного повороту ексцентрика описаний процес роботи насоса повторюється. Коли паливо в поплавцевій камері карбюратора досягає найвищого рівня, насос перестає його подавати, оскільки пружина діафрагми, що розрахована на створення в насосі певного тиску, не спроможна подолати опір, який чинить закритий голчастий клапан поплавцевої камери. При цьому діафрагма і її шток залишаються в нижньому положенні, а штанга привода і двоплечий важіль насоса, який може вільно ковзати по нижньому кінці штока діафрагми, переміщуються в холосту. Важіль ручного підкачування дає можливість приводити в дію діафрагму насоса і наповнювати поплавцеву камеру карбюратора паливом, не обертаючи колінчастого вала двигуна.
Паливні фільтриПаливний фільтр тонкої очистки 1- гайка-баранчик, 2- притискні втулки, 3- скоби, 4- пружина, 5- стакан, 6- фільтруючий елемент, 7- прокладка, 8 корпус Для забезпечення надійної роботи карбюратора в системі живлення установлюють такі паливні фільтри: фільтр відстійник, який кріпиться на кронштейні біля паливного бака автомобіля (тільки у вантажних автомобілях), сітчастий фільтр у паливному насосі, фільтр тонкої очистки палива, який розміщено між паливним насосом і карбратором; сітчастий фільтр під вхідним штуцером поплавцевої камери карбюратора. Фільтр-відстійник автомобіля ГАЗ-53А складається з корпусу , до якого прикріплено болтом стакан відстійника, і фільтруючого елемента, який міститься в стакані на стержні . Фільтруючий елемент зібрано з кільцеподібних латунних пластин, притиснутих одна до одної пружиною . Кожна пластина мас отвори і виступи. Завдяки виступам між стичними пластинами утворюються зазори, в яких затримуються механічні домішки, що забруднюють паливо. Відстій з фільтра випускають через отвір, закритий пробкою . Паливо поступає у фільтр через штуцер і, пройшовши фільтруючий елемент, виходить з корпусу через штуцер . Фільтри паливного насоса і поплавцевої камери карбюратора виготовляють з густої латунної сітки. Фільтри тонкої очистки палива застосовують із сітчастим або пористим керамічним фільтруючим елементом. Будову цих фільтрів показано на малюнку.
ПаливопроводиПаливопроводи системи живлення карбюраторних двигунів виготовляють з мідних, латунних або міднених стальних тонкостінних трубок, а на деяких ділянках (де прилади, які з'єднуються, можуть зміщуватися) — з бензостійкого гумового шланга або еластичної пластмасової трубки. Повітряні фільтриПовітряні фільтри очищають повітря, яке надходить у карбюратор, від пилу, що дуже важливо для зменшення спрацювання деталей двигуна.У системі живлення автомобільних двигунів встановлюють інерційно-масляні (ЗИЛ-130, ГАЗ-53А і ГАЗ-24 «Волга») і сухі («Жигули» і «Москвич-412») фільтри. Інерційно-масляний повітряний фільтр 1- гвинт баранчик, 2- гайка баранчик, 3 і 9- вхідний і вихідний патрубки, 4- патрубоквідбору компресора для компресора, 5- фільтруючий елемент, 6- корпус, 7- напрямне кільце, 8- масляна ванна Інерційно-масляний фільтр має корпус з вхідним і вихідним патрубками і фільтруючий елемент, який міститься всередині корпусу. Фільтруючий елемент — це набивка із змоченого маслом капронового волокна або тонкого металевого дроту. Вхідний патрубок і фільтруючий елемент кріплять до корпусу фільтра за допомогою гвинта і гайки . Вихідний патрубок з'єднують з повітряним патрубком карбюратора. Нижню частину корпусу фільтра заповнюють маслом до мітки на корпусі. Повітря, яке надходить у фільтр, рухається вниз між корпусом і фільтруючим елементом. Дійшовши до напрямного кільця, потік повітря різко змінює напрям і піднімається вгору. При цьому воно очищається від великих частинок пилу, які, продовжуючи рухатися за інерцією вниз, осідають у маслі. Потім повітря проходить через змочену маслом набивку фільтруючого елемента, очищається від дрібних частинок пилу і через вихідний патрубок фільтра надходить у карбюратор. У сухому фільтрі повітря очищається від пилу, проходячи через фільтруючий елемент, який складається з металевого сітчастого каркасу, в який поміщено рулон із спеціального пористого паперу, згорнутого в кілька шарів. Впускний і випускний трубопроводи, глушник. Впускний трубопровід V-подібних двигунів ЗМЗ-53 і ЗИЛ-130 відливають з алюмінієвого сплаву. Він має подвійні стінки. Простір між ними утворює сорочку підігрівання, через яку із сорочки охолодження головки циліндрів проходить у радіатор рідина, що циркулює в системі охолодження двигуна. Завдяки підігріванню пальної суміші, яка переміщується по впускному трубопроводу, паливо випаровується і поліпшується процес згоряння суміші в циліндрах двигуна. Впускний трубопровідВпускний трубопровід цих двигунів кріпиться між рядами циліндрів до бокових поверхонь головок циліндрів, де розміщено вікна каналів, що ведуть до впускних клапанів (у розвалі блока циліндрів) Випускний трубопровід відливають з чавуну. У V подібних двигунах ЗМЗ-53 і ЗИЛ-130 його кріплять до головок циліндрів з протилежного до впускного трубопроводу боку. До вихідного патрубка випускною трубопроводу приєднують приймальну трубу глушника. Кожний ряд циліндрів має окремий випускний трубопровід . У двигуна ГАЗ-24 алюмінієвий впускний і чавунний випускний трубопроводи кріпляться разом з одного боку блока циліндрів, до того ж пальна суміш підігріваються у впускному трубопроводі не рідиною, а відпрацьованими газами, які рухаються по випускному трубопроводу. Підігрівання здійснюється таким чином . Нижня стінка середньої частини впускного трубопроводу нагрівається знизу відпрацьованими газами, які надходять до неї через вікно випускного трубопроводу. Інтенсивність підігрівання регулюють, повертаючи вручну заслінку. В потрібному положенні заслінку фіксують гайкою шпильки, яка кріпить сектор встановлений на валику заслінки. Інтенсивність підігрівання пальної суміші рідиною змінюється автоматично залежно від температури води в системі охолодження двигуна Глушник шуму випуску відпрацьованих газів являє собою коробку з листової сталі, в якій міститься труба (у V-подібних двигунів дві труби) з отворами і перегородками, що поділяють простір навколо труби на кілька порожнин. Дія глушника грунтується на поступовому розширенні, зменшенні швидкості і послабленні пульсування струменю відпрацьованих газів, які виходять в атмосферу.