Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Закони і закономірності, що впливають на прийняття рішень.

Наукова обґрунтованість рішень і їхня оптимальність залежать, з одного боку, від застосовуваних методів, використовуваних у процесі розробки рішень, з іншого боку — від рівня знань і ступеня володіння законами розвитку суспільства і керування.

У загальному випадку під законом варто розуміти істотні відносини між об'єктами і явищами, яким властиві необхідність, загальність і повторюваність. Закони виявляються при створенні відповідних умов. Тому, для їхнього обліку і практичної реалізації необхідно знати їхню сутність і механізм прояву, а також ті умови, при яких вони починають діяти.

Основні закони, що повинен враховувати ЛПР при виробленні рішень — це загальні закони, що визначають поводження людини, закони зв'язку з зовнішнім середовищем, соціально-психологічні і біопсихічні закони. От деякі найважливіші з них (Таблиця 2.1).

 

Таблиця 2.1 – Закони, що визначають поводження людини, закони зв'язку з зовнішнім середовищем, соціально-психологічні і біопсихічні закони

Закон Характеристика
1. Загальні закони керування людиною
1. Закон єдності біологічного і соціального   Індивідуум у своєму поводженні, звичках запрограмований навколишнім середовищем, культурними стандартами, тому дії людини визначаються не тільки поточними стимулами, але і всім досвідом його попереднього життя.
2. Закон єдності соціального несвідомого   Дії людини визначаються не тільки свідомістю, але і неусвідомленими мотиваційними причинами. Людина може бути запрограмована на виконання рішення і, не усвідомлюючи цього, реалізовувати його.
3.Закон послідовності розвитку У природі єдності зміна розвитку відбувається після виникнення відповідних передумов. За первісними успіхами, як правило, можуть випливати зриви, якщо не враховувати стратегічні розриви. Необхідна поетапна реалізація прийнятих рішень.
4.Закон зростання ентропії   Ізольовані організаційні системи мимовільно прагнуть перейти з менш можливішого стану в більш можливісний при відсутності протидіючих сил.
5. Закон відносності поводження У механізмах роботи мозку усе відносно. У різних умовах ті самі подразники сприймаються по-різному і викликають різні реакції. Поводження людини не підлегло лінійним законам, воно недетерміновано. Можна лише прогнозувати його дії можливішими методами.
6. Закон кумулятивного впливу зовнішніх впливів Причиною поведінкових дій є не одна попередня подія, а їхній ряд. Тому, доцільно враховувати різноманіття і стохастичність соціальних і психологічних явищ у різних ситуаціях, а також така обставина, що кожна людина переслідує свою мету. Більш того, дії людини обумовлюються уродженими і придбаними якостями, підпрограмами, що і викликає зростання впливу зовнішніх сил у сполученні з внутрішніми причинами на ухвалення рішення.
2. Закони інерційності людських систем
7. Загальний закон інерції Почавши працювати в одному напрямку, людський мозок має схильність працювати в тім же напрямку і при інших зовнішніх подразниках. У кожної людини виробляються визначені звички, навички, що дозволяють, якщо не визначати конкретні його дії, то, принаймні, прогнозувати.
8. Закон установки   Діяльність людини, її вчинки визначаються, як правило, системами установок (цінностей), що визначають стан готовності, схильності особистості до видів діяльності і ступінь її активності. Людина ще до ухвалення рішення набудована діяти певним чином, хоча часто і не усвідомлює їхнє існування і вплив. Вчинки індивідуума в схожих ситуаціях часто збігаються. Отже, знаючи комплекс установок, можна прогнозувати дії людини.
9. Закон домінанти. Кожна людина схильна до визначеного сприйняття, способу мислення, способів дії і форм поводження на основі наявних у кожної людини в нервовій системі вогнищ збудливості. Порушення зв'язується не з поточними факторами, а з минулим досвідом, обставинами. При цьому виявляється схильність до визначеного сприйняття дійсності, способу мислення, способів дії і форм поводження. Сформовані домінанти не переборюються словами і логікою переконання доти, поки не з'явиться новий досвід, що руйнує старі домінанти.
3. Закони зв'язку з зовнішнім середовищем
10. Закон відповідності вимогам середовища Ступінь прояву особистих якостей і реалізація можливостей людини визначається вимогами навколишнього середовища. Гарні умови життя, праці, побуту знижують незадоволеність, але не стимулюють здатність до розвитку. Чим кращі умови життя, тим вищі вимоги до людини.
11. Закон адаптації Усі реакції людини, її вчинки і дії спрямовані на усунення шкідливих зовнішніх впливів і досягнення сприятливих умов з метою забезпечення своєї життєдіяльності. Усе, що не пристосується до навколишнього середовища, вимирає.
12. Закон впливу норм і регламентації Діюча норма виражає типові соціальні зв'язки і відносини для більшості. Дотримання норм — обов'язок людини. Однак зайва регламентація придушує активність особистості, творчу самостійність.
4. Соціально-психологічні і біопсихічні закони
13. Закон обмеженості нормативно-правового поводження Установлені формальні вимоги мають обмежену силу. Органи керування повинні мати повноваження й обов'язки відповідно до функцій. При цьому повинна дотримуватися рівномірність відповідальності об'єкту і характеру повноважень.
14.Закон рефлекторного характеру діяльності В основу діяльних актів людини покладені безумовні й умовні рефлекси, що забезпечують біологічне і соціальне виживання, ентропія,саморозвиток людини. Людина, у першу чергу, підкориться безумовним рефлексам. Ієрархічний (суспільний) рефлекс генетично визначає необхідність боротьби за місце соціальної ієрархії. Рефлекс мети — основний фактор породжений життєвої енергії, завдяки чому створюються (формуються) умови для досягнення мети.
15. Закон традицій і звичаїв Звичаї — історично сформовані і передані в процесі еволюції порядки, правила поведінки, а традиції — гальмо. Знищення традицій і звичаїв руйнує організацію, а насаджувана нова культура може бути засвоєна тільки в молодому віці. Традиції можутьлише мінятися зі зміною поколінь.
16. Закон економії сил Витрата праці люди прагнуть зменшити, а результати його використовувати максимально. Людина споконвічно запрограмована удосконалювати, полегшувати працю. Закон породжує лінь.
17.Закон випереджувальної дії дійсності Навколишнє середовище попереджується в мозку в динаміці і розвитку, тобто людський мозок може приймати рішення з визначеним тимчасово-просторовим попередженням майбутніх подій. Усі реакції людини, її дії не вільні від минулого і не відбуваються поза зв'язком з перспективою.
18. Закон очікуваного корисного ефекту Людина не може прийняти і виконати рішення, що не обіцяє одержання корисного ефекту.
19. Закон впливу емоцій і вольової детермінації поводження Живі системи стимулюються до дій позитивними емоціями. Позитивні емоції викликають приплив енергії, підвищення тонусу організму. При виникненні конфлікту між розумом і почуттям частіше перемагає почуття. Однак людина здатна свідомо регулювати свої дії і вчинки відповідно до поставленої мети, хоча воля — не завжди вирішальний фактор його активності. Необхідно враховувати і сферу можливого несвідомого поводження.

 

Таким чином, приймаючи управлінське рішення, що представляє собою складний акт, керівник як людина, як біосоціальна і духовна самокерована система, знаходиться під впливом ряду законів природи, синергетичний ефект яких без їхнього знання може привести до різних і не завжди позитивних наслідків.

Реалії дійсності вимагають удосконалювання мислення людини. У цих умовах концепція методологічного мислення, людський фактор і психологічні аспекти управлінських рішень, їхній творчий процес здобувають вирішальне значення.

 


Читайте також:

  1. III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
  2. IV. Закони ідеальних газів.
  3. IV. Прийняття рішень у полі четвертої інформаційної ситуації
  4. IV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
  5. V. Прийняття рішень у полі п’ятої інформаційної ситуації
  6. VI. Прийняття рішень у полі шостої інформаційної ситуації
  7. Аграрні закони України
  8. Алгоритм прийняття рішення при прийманні сигналів з випадковою початковою фазою
  9. Аналіз для прийняття рішень стосовно залучення інвестицій
  10. Аналіз факторів, що впливають на цінову політику.
  11. Аналітичні методи та інструменти підтримки прийняття управлінських рішень.
  12. Багатоаспектний підхід до прийняття управлінськихрішень




Переглядів: 3273

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Методологічне забезпечення розробки рішення | Роль людського фактору в прийнятті рішень

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.039 сек.