МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Теорія масового обслуговування.Прикладом масового обслуговування на підприємствах можуть бути: обслуговування працюючих операторів лаштувальниками, багатостанкове обслуговування, забезпечення безперервного обслуговування діючого обладнання ремонтниками й електриками, обслуговування в буфетах і їдальнях, забезпечення об'єктів будівництва спеціалізованими бригадами в міру відкриття фронту робіт і т.п. Теорія масового обслуговування і метод статистичних досліджень (Монте-Карло) так само, як теорія ймовірностей і математична статистика, застосовується в тих економічних завданнях, в яких розв'язання визначається випадковими факторами й обставинами. Тобто, такими факторами й обставинами, які можуть приймати різні, раніше не відомі значення. Теорія масового обслуговування дає можливість врахувати ці випадки в процесах, пов'язаних з потоковими вимогами (замовлень, обставин) на обслуговування. Метод Монте-Карло, або метод статистичних випробувань, дозволяє штучно моделювати випадкові процеси в тих випадках, коли встановлення аналітичних (тобто побудованих з допомогою формул) моделей неможливе чи важке. Багато економічних ситуацій пов'язані з процесами масового обслуговування покупців-споживачів. Наприклад, протягом обмеженого часу необхідно обслужити покупців магазинів, клієнтів сфери обслуговування, прийняти замовлення на ремонтні роботи і виконати за ними ремонт і т.п. Об'єкти, що обслуговуються, називають каналами чи апаратами обслуговування. Вимоги (замовлення) до обслуговування називають заявками. Якщо при надходженні чергової заявки всі наявні канали (апарати) виявляються зайнятими, проходить збій в обслуговуванні й починає утворюється черга. Тому теорію масового обслуговування називають також теорією черг. Теорія масового обслуговування ставить своїм завданням організувати обслуговування таким чином, щоб довжина черги була мінімальною, а час проходження замовлення — оптимальним. При цьому повинен забезпечуватися мінімальний термін простою приміщень, обладнання і персоналу системи обслуговування і її максимально можливе завантаження. Теорія масового обслуговування використовується при дослідженні операцій. Вона базується на методах математики і теорії ймовірностей і розробляє точні способи кількісної оцінки організації масового обслуговування. Кожна система масового обслуговування (СМО) — це комплекс набору одиниць обслуговування (каналів): лінії зв'язку, робочі місця, прилади, залізниця, автомобілі, ліфти і т.д. Ці системи можуть бути одноканальними чи багатоканальними, і розраховані для обслуговування (виконання) потоку замовлень (вимог), що надходять у випадкові моменти часу. Випадковий характер потоку замовлень призводить в певний час до їх накопичення, утворення черги. В інші періоди часу СМО може й простоювати. Кожна СМО, в залежності від кількості каналів, їх продуктивності й характеру потоку замовлень, володіє пропускною здатністю. Методи теорії масового обслуговування дозволяють встановити залежність між характером потоку замовлень, кількістю каналів, їх продуктивністю, правилами роботи СМО і ефективністю обслуговування. Ці методи дозволяють математично описати випадковий характер потоку замовлень і тривалості обслуговування—створити математичну модель. До методів теорії масового обслуговування відносяться: деякі методи теорії ймовірності, методи марківських і напівмарківських (ланок Маркова) процесів й інші приклади математичного моделювання, останні з яких в даній книзі не розглядаються. Процеси масового обслуговування, ж правило, бувають нерегулярними і ймовірними (стохастичними), так як частота вимог (потреби в обслуговуванні) і час, потрібний на виконання вимог (термін обслуговування), є випадковими величинами. Як правило, наперед неможна сказати, коли на тому чи іншому станку буде потрібне переналагодження чи ремонт і скільки часу необхідно для виконання цих робіт, так як це залежить від випадкових факторів. Практично характеристика процесів обслуговування виражається у вигляді функції розподілу потоку вимог на обслуговування і розподіл часу обслуговування. З допомогою статистичних даних будують розподіл потоку вимог і порівнюють з наявними теоретично обгрунтованими кривими розподілу (нормальне, біномінальне, Стьюдента, Пуассоновське і т.п.), і за цими законами розраховують ефективність різних варіантів обслуговування. Суть завдань, що розв'язуються методами теорії масового обслуговування, в більшості випадків зводиться до визначення такого способу обслуговування різних виробничих ділянок, який би забезпечив найменші витрати і збитки. Наприклад, необхідно організувати ремонтне обслуговування обладнання, в якому-небудь цеху (ділянці). Для цього треба виділити певну кількість робітників — ремонтників. Якщо виділити невелику кількість робітників, то це викличе простій обслуговуваного обладнання в чеканні ремонту і, відповідно, простій робітників основного виробництва. Якщо ремонтників дуже багато, то це призведе до їх простою, нераціональному завантаженню, зниженню продуктивності праці і підвищенню собівартості. Як бачимо з викладеного, предмет теорії масового обслуговування — це встановлення залежності між характером потоку замовлень, продуктивністю окремого каналу, кількістю каналів й успішністю (ефективністю) обслуговування. В якості характеристик ефективності обслуговування можуть використовуватися: • середній процент замовлень, яким відмовили і які залишили систему не обслуженими (ремонтниками, касирами, транспортом, іншими послугами); • середній період «простою» окремих каналів обслуговування і системй в цілому; • середній термін чекання в черзі; можливість того, що замовлення, яке надійшло, терміново буде прийняте до обслуговування; • закон розподілу довжини черги і т.д. На основі методів теорії масового обслуговування (крім вказаних) може вирішуватися багато завдань в галузі планування і організації виробництва. До них відносяться: потоки деталей, що поступають для виконання над ними різних операцій, ритмічність поступання яких порушується за рахунок випадкових причин, транспортні завдання, завдання системи повідомлень, послуг зв'язку і т.п.
Читайте також:
|
||||||||
|