Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Роль абстракції в процесі пізнання.

Роль відчуттів у процесі пізнання.

Емпіризм та раціоналізм.

 

Питання про джерела наших знань обговорювалося в історії філософії з глибокої давнини.

Демокріт і Епікур стверджували, що знання – це результат впливу матеріальних атомів на наші органи чуттів.

Ідеаліст Платон порівнював їх з тінями фігур на задній стінці печери, в яку ув’язнено людину.

В Новий час в дискусіях про джерело знань виразно оформилися два основні напрямки: емпіризм та раціоналізм.

Прихильники емпіризму (від грецьк. emperia – досвід) вважали, що джерелом знань виступають відчуття і побудований на них досвід.

Основна теза емпіризму: „Немає нічого в розумі, чого б не було раніше у відчуттях”. На що раціоналіст Лейбніц добавляв: „Крім самого розуму”.

Прихильники раціоналізму (лат. rationalis – розумний) вважали, що знання породжуються самим людським розумом, самою здатністю до мислення, яка з самого початку властива людині.

 

 

Відчуття виникають в результаті впливу об’єктів зовнішнього світу на наші чуттєві органи.

Розмірковуючи, наприклад, над процесом виникнення зорового образу, ми приходимо до висновку: зоровий образ існує в мозку людини, отже він суб’єктивний.

Але одночасно внаслідок багаточисленних перетворень матеріальних світових хвиль, які відображуються поверхністю речей, отриманий в мозку образ суворо відповідає саме даному об’єкту, допомагає відрізнити його від усіх інших. В цьому розумінні ми і говоримо, що зорове відчуття є відображенням об’єктивної речі.

Характеризуючи роль відчуттів в процесі пізнання, можна прийти до висновку, що відчуття є суб’єктивний образ об’єктивного світу і разом з тим перетворення енергії зовнішнього подразнення в факт свідомості.

Другий важливий висновок полягає в тому, що характер відчуттів залежить не тільки від устрою зорового апарату, і не тільки від особливостей об’єкту, але й від їх взаємодії. Сама ж взаємодія здійснюється у формі практичної матеріальної діяльності і без неї взагалі не приводить до формування правильного образу речі.

Таким чином, відчуття дають нам вихідну, початкову інформацію про відображені об’єкти. Але залежить вона не тільки від особливостей об’єктів і нашої нервової системи. Важливий внесок у формування відчуттів робить досвід людини, суспільна практика, вся культура, що склалася історично і збагачує історичний розвиток.

 

 

Для того, щоб зрозуміти, а тим більш перебудувати світ, людині явно недостатньо лише одних відчуттів і чуттєвих образів.

По-перше, ми не можемо передати іншому свої відчуття, а можемо лише розповісти про них. По-друге, є знання, які неможливо одержати лише з допомогою чуттєвого сприйняття. (Не можна відчути число, історичний процес, багато видів матерії тощо).

Для того, щоб виробити складні знання про світ в цілому і процеси, які в ньому відбуваються, щоб передавати, зберігати і створювати нові знання, нам необхідні поняття та пов’язані з ними логічні процеси.

Процес створення понять часто називають процесом абстрагування, а поняття тому називають також абстракціями (від лат. abstractio – виділення, відволікання).

Процес абстрагування проходить кілька етапів.

На першому етапі відбувається немов би групування різноманітних предметів, що викликають схожі відчуття і чуттєві образи.

На другому етапі ми немов би порівнюємо, ототожнюємо різноманітні відтінки, або варіанти однієї і тієї ж ознаки (прикмети).

(Наприклад, всі відтінки одного кольору).

На третьому етапі ми немов би закріпляємо висвітлені властивості та відносини в „чистому”, так би мовити, ідеальному вигляді, в якому в самій природі або суспільстві вони, можливо, і не зустрічаються.

Тому цей етап іноді називають процесом ідеалізації.

На четвертому етапі виділені властивості закріплюються в мові. Це етап найменування.

Так виникає поняття, висловлене в мові. Сукупність речей, яких воно стосується, утворює його значення, а властивості або відносини, закріплені і визначені в понятті, утворюють його зміст.

Абстракції, як і відчуття, являють собою відображення об’єктивної дійсності. В реальному житті вони виробляються і уточнюються на протязі тривалого часу. Їх вихідним, начальним пунктом являються відчуття і чуттєві образи.

Але абстракції, на відміну від них, відображують не тільки і не стільки зовнішню, чуттєво сприйняту сторону матеріальних речей і процесів, скільки їх внутрішні зв’язки і відносини, недоступні безпосередньому чуттєвому сприйняттю.

Тому ми і говоримо, що абстракції відображують дійсність глибше, вірніше, повніше. В цьому їх головне призначення.

 


Читайте також:

  1. А. В. Петровський виділяє три стадії розвитку особистості в процесі соціалізації: адаптацію, індивідуалізацію і інтеграцію.
  2. Автоматизація виробничих процесів
  3. Аналіз потреб споживачів та аналіз конкурентів у процесі маркетингового дослідження
  4. АНАЛІЗАТОРІВ У ПРОЦЕСІ РОСТУ ТА РОЗВИТКУ ЛЮДИНИ.
  5. Апаратура та методика проведення газометрії свердловин в процесі буріння
  6. Аудиторські докази щодо тверджень керівництва у фінансових звітах отримуються безпосередньо в процесі проведення тестів контролю та процедур по суті.
  7. Балансова теорія визначення статі. Диференціація статі і роль гормонів у цьому процесі.
  8. Безпечність виробничих процесів
  9. В процесі аудиту
  10. Взаємодія процесів
  11. Взаємозв’язок фінансових потоків та інфляційних процесів
  12. Взаємозв’язок фінансових потоків та інфляційних процесів




Переглядів: 631

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Закон заперечення заперечення. | Вчення про істину.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.054 сек.