Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Поняття, значення та основні показники якості продукції

 

Під якістю продукції розуміють сукупність властивостей, що зумовлюють придатність продукції задовольняти певні потреби спо­живачів відповідно до її призначення.

Якість продукції пов'язана із споживною вартістю товару, але ці поняття не тотожні. Споживна вартість ха­рактеризує задоволення певної потреби споживачів, корис­ність речі, а якість – міру задоволення цієї потреби, яка ви­являється у споживанні.

Слід розрізняти поняття якості продукції та поняття її технічного рівня. Поняття технічного рівня виробів за зміс­том вужче від якості, оскільки охоплює сукупність лише техніко-експлуатаційних характеристик. Показники техніч­ного рівня встановлюються при проектуванні нових зна­рядь праці (транспортних засобів, машин, приладів).

Необхідність поліпшення якості продукції в сучасних умовах диктується такими обставинами, як:

- потреби науково-технічного прогресу (сучасні технології вимагають кращих якісних характеристик сировини, матеріалів, обладнання тощо);

- зміна споживчих запитів населення (при кількісному наси­ченні ринку зростають вимоги до якісних характеристик товарів);

- нестача або обмеженість природних ресурсів (викорис­тання високоякісних: сировини, матеріалів, машин рівноцінне їх збереженню, економії суспільної праці);

- підвищення значення матеріального стимулювання в рин­кових умовах (кожна людина, яка краще працює, може придбати за свою платню більш високоякісний товар);

- розвиток зовнішньої торгівлі (вихід і опанування зовнішнього ринку можливі лише за умови виробництва високоякісної конку­рентоспроможної продукції).

Значення підвищення якості продукції полягає в то­му, що недостатній рівень якості має негативні економічні, соціальні та екологічні наслідки.

Економічні наслідки полягають у втратах матеріальних і трудових ресурсів, затрачених на виготовлення, транспор­тування і збереження недоброякісної продукції; додаткові витрати на ремонт техніки; втрати у виробничій інфраструк­турі (дороги, сховища, комунікації) тощо.

Соціальні наслідки проявляються у зниженні темпів рос­ту добробуту населення, падінні престижу вітчизняних то­варів, зменшенні прибутків підприємств та ін.

Екологічні наслідки – це додаткові втрати на очищення земельних ресурсів, водного і повітряного басейнів, на оздоровлення населення, втрати продуктивності сільсько­господарського виробництва через складну екологічну си­туацію і т. ін.

Оцінка якості передбачає визначення її абсолютного, відносного, перспективного і оптимального рівнів.

Абсолютний рівень якості визначають шляхом обчис­лення певних показників без їх порівняння з відповідними показниками аналогічних виробів. Встановлення відносного рівня якості полягає у зіставленні абсолютних показників якості продукції з відповідними показниками аналогічних кращих зразків. Пріоритетні напрями розвитку науки і тех­ніки повинні відображатись у перспективному рівні якос­ті продукції. Оптимальний рівень якості відповідає мінімальній величині загальних суспільних витрат на вироб­ництво і експлуатацію продукції.

Залежно від кількості властивостей, які характеризуються, показники якості поділяються на:

- одиничні, що характеризують окремі властивості ви­робу;

- комплексні, за допомогою яких вимірюється група властивостей виробу;

- узагальнюючі, які характеризують якість усієї сукуп­ності продукції підприємства.

Одиничні показники умовно поділяються на такі групи:

1. Показники призначення (характеризують пристосова­ність виробів до використання та сфера використання);

2. Показники надійності і довговічності (відображають властивість виробу виконувати свої функції протягом пев­ного часу зі збереженням експлуатаційних характеристик; властивість виробу зберігати свою роботоздатність трива­лий час);

3. Показники технологічності (характеризують ефектив­ність конструкцій машин та технологій їх виготовлення).

4. Ергономічні показники (враховують комплекс гігієніч­них, антропометричних, фізіологічних властивостей люди­ни, вимоги техніки безпеки).

5. Естетичні показники (характеризують виразність, від­повідність стилю і моді, оригінальність, гармонійність).

6. Показники стандартизації та уніфікації, що відбива­ють ступінь використання у виробі стандартизованих та уніфікованих деталей та вузлів.

7. Економічні показники (відображають затрати на роз­робку, виготовлення й експлуатацію виробу).

8. Патентно-правові, які відображають ступінь викорис­тання нових винаходів при проектуванні виробів.

Комплексні показники характеризують кілька власти­востей продукції. Згідно з цими показниками продукцію поділяють на сорти, марки, класи.

У процесі господарської діяльності важливо не тільки правильно оцінити якість окремих виробів, але й визначити загальний рівень якості продукції підприємства. Для цього використовується система загальних показників, основними з яких є:

- коефіцієнт оновлення асортименту;

- частка сертифікованої продукції;

- частка продукції, призначеної для експорту;

- обсяг товарів, реалізованих за зниженими цінами під час сезонного розпродажу;

- коефіцієнт сортності;

- питома вага браку в загальному випуску товарної продукції.

 


Читайте також:

  1. DIMCLRE (РЗМЦВЛ) - колір виносних ліній (номер кольору). Може приймати значенняBYBLOCK (ПОБЛОКУ) і BYLAYER (ПОСЛОЮ).
  2. I визначення впливу окремих факторів
  3. II. Визначення мети запровадження конкретної ВЕЗ з ураху­ванням її виду.
  4. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  5. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  6. IV група- показники надійності підприємства
  7. Iсторичне значення революції.
  8. Ne і ne – поточне значення потужності і частоти обертання колінчастого вала.
  9. Ocнoвнi визначення здоров'я
  10. Абсолютні показники фінансової стійкості
  11. Абсолютні показники фінансової стійкості та її типи
  12. Абсолютні та відності показники результатів діяльності підприємства.




Переглядів: 429

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Загальна характеристика продукції підприємства | Сутнісна характеристика та основні шляхи підвищення конкурентоспроможності продукції підприємства.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.