Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Тема 7. Ринок монополістичної конкуренції

План

1. Основні риси чистої монополії.

2. Визначення ціни та обсягів виробництва монополіста.

3. Економічні наслідки монополізму.

 

І. Питання абсолютна або чиста монополія існує тоді, коли одна фірма є єдиним виробником продукту, у якого нема близьких замінювачів. Газові, електричні компанії, водопровідна компанія, компанія кабельного телебачення і телефонна компанія – всі являються монополістами або по суті такими.

Монополія також може мати географічний вимір. Невелике місто може обслуговуватись тільки однією авіалінією або залізничною дорогою; місцевий банк, кінотеатр або книжковий магазин може відноситись до монополії у маленькому географічно ізольованому населеному пункті.

Характерні риси чистої монополії:

1. На ринку функціонує лише один виробник якоїсь продукції. Отже, справедливим буде твердження: фірма монополіст – це є певна галузь виробництва. Фірма і галузь – це поняття – синоніми.

2. Товар, який виробляє монополіст немає близьких замінювачів. Тому щодо товару монополіста справедливим буде припущення, що у споживача існує лише два можливих варіанти поведінки:

а) або взагалі відмовитись від споживання цього товару

б) або придбати його у монополіста

У чистого монополіста немає прямих конкурентів на ринку товарів, але він вступає у відносини конкуренції на ринку ресурсів (є покупцем на ринку ресурсів).

3. Чистий монополіст сам встановлює ціни на свої товари. В умовах конкуренції окрема фірма «погоджується» з ціною. Монополіст диктує ціну.

4. Вступ у галузь інших виробників заблокований. Практично кожен виробник бажає стати монополістом та обмежити конкуренцію на ринку його товарів.

Монополія ринку може досягатись:

а) зростанням фірми за рахунок капіталізації прибутку, банкрутством конкурентів, їх поглинанням до досягнення фірмою повного панування в галузі.

б) об'єднанням капіталів на добровільних засадах і перетворенням такого об'єднання на панівного виробника. Форми монополістичних об'єднань зокрема такі:

·картель – виробнича і комерційна самостійність і домовленість про ціни

·синдикат – виробнича самостійність, втрата комерційної самостійності

·трест – втрата виробничої і комерційної самостійності.

Блокування вступу у галузь, встановлення відповідних бар'єрів - обов'язкова умова для існування чистої монополії. Ці бар'єри можуть набувати різних форм:

а) масштаби виробництва. Як правило, фірма – монополіст – це досить велике підприємство, тому для створення гідної конкуренції потрібно вкласти значні кошти, що для абсолютної більшості потенційних конкурентів не під силу та й недоцільно.

б) легальні бар'єри. Це певні законодавчі норми, що регламентують той чи інший вид діяльності. Найпоширенішим серед них є патенти та ліцензії. Патентні винаходи можуть забезпечити винахідника монопольним положенням на час дії патенту. Монопольна влада, досягнута, дякуючи патентам, може посилюватися. Патентний контроль відіграв важливу роль у зростанні багатьох сучасних індустріальних гігантів – General motors, Xerox, Polaroid, General electric, Dupon та ін

Вступ в галузь або рід діяльності можуть бути обмежені державою шляхом видачі ліцензії.

в) власність на найважливіші види ресурсів. Утримати своє монопольне становище на ринку можна, захопивши ті види ресурсів, за допомогою яких виробляється продукція монополіста. Це спрацьовує тоді, коли обмеженість ресурсів абсолютна і у них немає близьких замінювачів.

г) недобросовісна конкуренція. Деякі фірми монополісти застосовують методи боротьби з конкурентами, які не тільки не відповідають кодексу честі підприємця, але й у більшості країн заборонені законом.

Аналіз чистої монополії є важливим як мінімум по двох причинам:

1) 5 – 6% економічної діяльності ведеться в умовах, які наближаються до чистої монополії

2) Вивчення чистої монополії дає можливість зрозуміти більш реальні ринкові структури монополістичної конкуренції і олігополії.

 

ІІ. Питання вирішальна відмінність між чистою конкуренцією та чистою монополією полягає у своєрідності кривої попиту: якщо для конкурентної фірми вона має абсолютно еластичний характер, то для чистого монополіста – спадний характер.

Р Р

 

d

 

d

 

Q Q

Спадний характер кривої попиту суттєво впливає на розробку моделі поведінки монополіста на ринку при виборі обсягів виробництва. Виробник-монополіст не зможе продати більше продукції без зниження ціни на неї.

Проте він буде змушений одночасно знизити ціну не тільки на додаткову одиницю продукції, а й на весь обсяг продажу. Наприклад, монополіст може продати 40 одиниць продукції за ціною Р1 = 150 грн. Для збільшення обсягу продаж до 50 одиниць, він змушений знизити ціну до Р2 = 140 грн. Приріст валового доходу (ТR) становитиме 100 грн., а граничний доход (МR).

 

ΔMR =

Таким чином, ціна реалізації додаткової одиниці продукції для монополіста завжди перевищує дохід, отриманий від її продажу (граничний дохід).

 

К-ть вироб. пр-ції (од-ць) Ціна (грн.) Валовий доход (грн.) Граничний доход (грн.)
-18

 

Слід зазначити, що валовий дохід (ТR) фірми монополіста при збільшенні обсягів продажу зростає не завжди.

Динаміка валового доходу тісно пов'язана з рівнем граничного доходу. Якщо граничний дохід має позитивне значення, то валовий дохід зі збільшенням обсягів продажу зростає і навпаки.

MR > 0, TR↑

MR < 0, TR↓

Максимальне значення валового доходу набуває у точці, де граничний дохід = 0. МR = 0, TR – mах.

Монополіст ніколи не вибере таку комбінацію «ціна - кількість» при якій валовий дохід зменшиться, а граничний дохід є від'ємним.

Аналізуючи еластичність попиту, ми дійшли висновку, що при еластичному попиті зниження ціни збільшуватиме валовий дохід продавця. Якщо попит нееластичний, то валовий дохід продавця матиме таку саму спрямованість змін, що і ціна.

Очевидно, що виробник, який намагається максимізувати прибуток буде завжди намагатися уникнути нееластичної ділянки кривої попиту на користь певної комбінації «ціна - продукт» на еластичній ділянці.

Оскільки вступ у галузь, де панує монополіст заблокований, то для нього немає загрози з боку конкурентів, які збільшивши продукцію та відповідно пересунувши її криву вправо, знизили б ціну рівноваги та ліквідували економічний прибуток. На відміну від конкурентної фірми, монополіст має змогу як у короткостроковому так і довгостроковому періоді отримати економічний прибуток.

Інколи складається помилкове уявлення про цінову політику монополіста. Найпоширенішими є такі помилки:

1. Монополіст намагається встановити найвищу ціну. Насправді монополіст не має за мету максимізацію ціни, а шукає такий її рівень, що забезпечив би йому max прибуток.

2. Чим більша різниця між ціною реалізації продукції та середніми витратами на виробництво одиниці продукції, тим більший прибуток отримає монополіст. Це твердження справедливе лише відносно дохідності з одиниці продукції. Монополіст ставить за мету максимізувати загальний прибуток.

Наприклад, порівняйте, що доцільніше для монополіста: продати по 10 грн. 40 штук продукту, при витратах на виробництво одиниці продукту 5 грн. чи по 9 грн. 100 штук продукції при витратах 6 грн. на одиницю продукції.

3. Монопольне становище на ринку завжди гарантує беззбиткову діяльність. Для монополіста існуватиме варіант беззбиткової діяльності у тому випадку, якщо крива попиту перетинатиме криву середніх витрат. Якщо крива попиту проходить нижче, ніж крива середніх витрат, то це свідчить про збитковість даного виробництва.

 

Р

 
 


АС2 АС1

 

d

 

 

Q

Така ситуація складається тоді, коли монополіст продовжує випускати продукцію, попит на яку різко впав. Наприклад, навіть якщо якесь підприємство було б сьогодні абсолютним монополістом з виробництва рахівниць чи примусів, то це не гарантувало б йому беззбиткову діяльність.

ІІІ.Питання оцінюючи чисту монополію з точки зору суспільства в цілому, економічні наслідки її діяльності проявляються у слідуючому:

1) можливі ситуації, коли монополісту буде вигідно продавати менший обсяг продукції і призначати більш високу ціну, чим це зробив би конкуруючий виробник. Результатом цього може бути недорозподіл ресурсів з точки зору суспільства.

2) Виникають деякі складнощі пов'язані з проведенням порівняльних витрат між конкуруючими і монополістичними фірмами. Оскільки монополіст – це, як правило велике підприємство, то на розміри середніх витрат може позначитися ефект масштабу. Ефект масштабу може призвести до більш низьких витрат на одиницю продукції і встановленні більш низьких цін у монополіста чим у конкуруючих фірм.

Існує поняття ікс-неефективність, це поняття має місце тоді, коли фактичні витрати фірми для будь-якого обсягу виробництва більші чим мінімально можливі витрати. Деякі емпіричні дані вказують на те, що ікс-неефективність тим більша, чим менша ступінь конкуренції. Це пояснюється такими причинами:

а) цілі менеджерів монополіста не збігаються з метою мінімізації витрат. Вони можуть реалізувати завдання зростання фірми, не рахуючись з витратами, ухилятися від надмірного ризику погоджуючись на більші витрати;

б) монополіст не знаходиться під тиском з боку конкурентів, які примушують його бути внутрішньо ефективним, роблячи це питанням виживання;

в) монополія вимушена нести додаткові витрати, пов’язані із збереженням свого монопольного становища. Це можуть бути як офіційні (легальні) платежі за придбання патентів, ліцензій, так і неофіційні (нелегальні) витрати на підкуп посадових осіб, рекламу та ін.

3) неоднозначним є вплив монополії на розвиток НТП. Серед економістів є різні точки зору на цей процес. Відсутність конкуренції означає, що немає автоматичного стимулу до НТП на монополістичному ринку. Монополісту вигідно відмовитись від технологічних удосконалень у галузі виробничої техніки з тим, щоб використати повністю існуюче капітальне обладнання (фізичний і моральний знос).

В той же час існують і контраргументи:

а) чистий монополізм має більше фінансових ресурсів для НТП чим конкурентні фірми;

б) НТП є засіб пониження витрат на одиницю продукції і таким чином збільшення прибутків. Технічні удосконалення вигідні монополісту;

в) технічні програми є самим головним фактором для підтримки монополії оскільки науково-дослідна робота і технічні нововведення можуть бути одним з монополістичних бар’єрів для вступу у галузь;

г) чистий монополіст має можливість проводити цінову дискримінацію. Вона відбувається тоді, коли певний продукт реалізується більше, ніж за однією ціною і ці відмінності не пов’язані з відмінностями у витратах. Можливості дискримінації зумовлені тим, що монополіст контролює виробництво і ціноутворення. У світі і в Україні цінова дискримінація практикується досить широко.

Економічні наслідки цінової дискримінації:

а) монополіст, який займається ціновою дискримінацією може збільшити свої прибутки;

б) при інших рівних умовах збільшується обсяг виробництва монополістом.

Більшість економістів не вважають чисту монополію як дуже прогресивну ринкову структуру. В той же час визнають за нею певні позитивні риси у розвитку економіки.

Однак, незаперечним є те, що монополізм підриває конкуренцію, як основу ринкового саморегулювання. Тому однією з функцій держави у сучасних умовах вважається обмеження монополізму, підтримка конкурентного середовища.

 

 


Читайте також:

  1. H) Орган з питань конкуренції
  2. Адміністративний захист об’єктів інтелектуальної власності від недобросовісної конкуренції
  3. Антипод конкуренції.
  4. В умовах конкуренції
  5. Валютний ринок
  6. Валютний ринок
  7. Валютний ринок, основи його функціонування. Основні види валютних операцій
  8. Валютний ринок. Види операцій на валютному ринку
  9. Валютний ринок. Види операцій на валютному ринку
  10. Взаємодія попиту і пропозиції в умовах досконалої конкуренції.
  11. Виведення нових товарів на ринок
  12. Види економічної конкуренції




Переглядів: 639

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 6. Монопольний ринок | Тема 8. Олігополістичний ринок

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.02 сек.