Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Причини виникнення планомірної ринкової системи.

Причини виникнення планомірної ринкової системи та головні функції держави

Як уже зазначалося, з часу свого виникнення капіталіс­тичний спосіб виробництва спершу базувався на ручній праці й найадекватнішою суспільною формою його розвитку була індивідуальна власність. Ринкова форма зв'язку між дрібними підприємствами переважала, і ви­робництво, і привласнення мали у той час переважно приватний характер.

Та вже у цей період поряд з ринковими формами зв'язку як всеохоплюючими, абсолютно переважаючими, що здійснювалися стихійно (проявляючись з початку XIX ст. періодично через кризи), зароджуються позаринкові, набуваючи форми організованих, планомірних, сві­домо регульованих. Вони обмежувалися окремим підпри­ємством і базувалися на одиничному поділі праці у фор­мі подетальної та поопераційної спеціалізації окремих трудівників. Кожен окремий продукт їхньої праці набу­вав форми товару. Так, у «Капіталі» К. Маркса наводить­ся приклад того, як у виготовленні голок беруть участь 92 робітники, що мають специфічні навички.

З кінця XVIII — початку XIX ст. зароджується новий технологічний спосіб виробництва, що базується на ма­шинній праці. Виробничі функції окремого робітника закріпилися за окремими підприємствами. Тому поде­тальна та поопераційна спеціалізація найманого робітни­ка у межах одиничного поділу зумовила технологічну за­лежність окремих підприємств, їх підпорядкування єди­ному контролю. В цей час (до кінця XIX ст.) виробницт­во стає дедалі більш суспільним, поглиблюється суспіль­ний поділ праці. Це розширює матеріальну основу плано­мірності, свідомого регулювання виробництва, позаринкових форм зв'язку за рахунок внутріфірмових виробни­чих зв'язків. Хоча сфера ринкових форм зв'язку розши­рюється і вони домінують, межі планомірності розши­рюються до монополістичних об'єднань, особливо у фор­мі трестів. Трести виробляють товари не анархічно, а за обліком. Крім того, з'являються вексельні курси, прей­скуранти, розвивається поштовий і телеграфний зв'язок, виникають нові засоби сполучення, державна статисти­ка, що дає змогу підвищувати інформованість підприєм­ців. Стихійні процеси певною мірою обмежуються корпо­раціями через фінансові зв'язки, «особисту унію», систе­му участі, переплетіння капіталів та ін.

Щодо розширення меж планомірності у сфері безпо­середнього виробництва всередині фірм, то ця тенденція в сучасних умовах не обмежується гігантськими корпо­раціями, а пробиває собі дорогу в їхніх взаємозв'язках; з багатьма дрібними та середніми підприємствами-поста­чальниками окремих деталей.

З розвитком суспільного характеру виробництва в ме­жах приватнокапіталістичної форми власності, хоч і повільніше, еволюціонує колективний характер привлас­нення. Воно поступово стає колективним, але здійсню­ється спочатку в інтересах капіталістів, об'єднаних в акціонерне товариство. Однак межі планомірності, свідо­мого регулювання й контролю ще більше розширюються. Але такий контроль здійснює вузька група осіб.

На початку XX ст. продуктивні сили починають пере­ростати межі окремих монополістичних об'єднань, що зумовлює інтенсивніше одержав-лення економіки, поси­лення ролі держави у розвитку продуктивних сил.

Після 30-х років у суспільному поділі праці домінують подетальна та поопераційна форми одинично­го поділу, а їх матеріальною основою стають комплексна механізація й автоматизація виробництва. Із середини 50-х років формується новий технологічний спосіб вироб­ництва, заснований на автоматизованій праці. У цей пе­ріод продуктивні сили починають переростати масштаби як окремих національних держав, так і наднаціональних угруповань (інтернаціоналізація одиничного поділу пра­ці). Цей процес відбувається за допомогою ринкових і по­заринкових форм зв'язків. Якщо в умовах загального й особливого поділів праці збільшення кількості галузей промисловості супроводжується повним юридичним, тех­нологічним та економічним відокремленням спеціалізо­ваних підприємств, то в умовах панування одиничної форми поділу праці кожне з них технологічно взаємо­пов'язане з іншим. Усі виробничі одиниці, навіть ті, що знаходяться у різних країнах, повинні працювати за єди­ним технологічним планом, дотримуватися єдиного рит­му виробництва, кількісно-якісних характеристик про­дукції. Якщо в умовах особливого поділу праці взає­мозв'язок відокремлених одна від одної сфер виробницт­ва при їхньому злитті в сукупний суспільний виробничий організм за наявності соціально-економічної відокремле­ності супроводжувався купівлею-продажем товарів, мала місце опосередкована форма зв'язку, то за одиничного поділу праці відбувається пряма, безпосередня взаємодія між його ланками, і результати окремих видів відокрем­леної праці всередині гігантських фірм перестають бути товарами у класичному значенні цього поняття. Такими вони стають лише після завершення виробничого циклу, після придбання іншими компаніями.

Ці процеси значно посилили дію тенденції до плано­мірності розвитку, позаринкові форми зв'язку (тобто без­посередньо суспільні форми), масштаби свідомого регулювання економіки. З цього часу планомірна форма зв'язку значно поглибилася і здійснюється у межах різних форм власності в усіх сферах суспільного відтворення. Так, у безпосередньому процесі обміну вна-слідок поширення роботи на замовлення та широкої інформованості вироб-ників, планомірного формування попиту на продукцію тощо ринок у значен-ні просторових меж, в яких відбувається процес обміну, зникає. Здійснюють-ся довготермінові коопераційні зв'язки між виробниками і споживачами: перші розробляють план своєї майбутньої діяльності разом з постачальни-ками обладнання та спо­живачами, відбуваються формування торгово-промисло­вих комплексів, інтеграція крупних промислових корпо­рацій з торговельними компаніями. Крім того, в сучас­них умовах зростає роль таких форм співробітництва гігантських корпорацій, як організація спільних підприємств, компаній, обмін патентами, науково-технічною інформацією.

Вищою формою розвитку корпоративної планомірнос­ті є широкий розвиток багатогалузевих ТНК, про що вже йшла мова. У межах багатогалузевих транснаціональних концернів створюється своєрідний «управлінський хол­динг», який передає господарське управління виробниц­твом, реалізацію продукції тощо своїм відділенням, філі­алам, але загальний розподіл довготермінових фондів розвитку залишається у керівного ядра. В таких концер­нах тривають підрив товарного виробництва, посилення безпосередніх форм зв'язку, розширення меж спільного контролю. За існуючими даними, на внутріфірмові між­народні поставки припадає майже 70% усієї світової тор­гівлі, приблизно 90% продажу патентів і ліцензій.

Ці процеси поглиблюються внаслідок одержавлення продуктивних сил, фінансово-кредитної сфери, значної частки національного доходу, широкого розвитку дер­жавного регулювання, програмування та прогнозування капіталістичної економіки. Держава свідомо встановлює та регулює такі глобальні макроекономічні пропорції суспільного відтворення, як співвідношення між попи­том і пропозицією, виробництвом і споживанням, між то­варною і грошовою масою тощо. Загальний свідомий кон­троль, який здійснює колективний капітал в особі держа­ви, поширюється до меж національних держав.

Тому важливою функцією держави стає розробка дов­готермінових (на 5 і більше років) програм економічного та соціального розвитку, які насичують економічну сис­тему всебічною інформацією і, таким чином, посилюють зворотні зв'язки та сприяють стабільності всієї системи.

Держава створює також центр, який управляє економікою, орган управ-ління. Центр формує (з різним ступенем адекватності) об'єктивну мету сис-теми, ставить загальні завдання, планує виділення ресурсів, встановлює нор-мативи, терміни, виділяє ресурси тощо. Об'єктами державного регулювання є система продуктивних сил (зокрема розвиток засобів виробництва, передусім у галузях, що визначають НТП, завдяки реалізації політики прискореної амо-ртизації, державного стимулювання інноваційних процесів); система робочої сили — внаслідок розвитку освіти, охорони здоров'я, перекваліфікації робітників, захисту навколишнього середовища тощо; наука (особли­во фундаментальні наукові дослідження); система вироб­ничих відносин, або відносин економічної власності, весь суспільний спосіб виробництва.

Деяке послаблення централізованого втручання держа­ви в економіку, що спостерігається останніми роками, зу­мовлено головним чином адміністративно-господарськими методами такого втручання і посиленням селективного — насамперед у сфері НДДКР і галузей, що визначають НТР. Таке втручання здійснюється за допомогою програмно-ці­льового управління, контрактного та бюджетного фінансу­вання, посилення економічних методів регулювання під­приємницької діяльності (податкової, амортизаційної по­літики тощо). Проте з урахуванням узагальнюючого критерію одержавлення економічної системи — частки одержавленого національного доходу — послаблення регулюючої ролі держави не відбулося.

Таким чином, планомірність тенденції, що розвива­ється і обмежена за капіталістичного способу виробниц­тва спершу окремим індивідуальним підприємством (дрібним і середнім за розміром), відтак гігантськими мо­нополістичними об'єднаннями, у тому числі ТНК, яка пізніше поширилася на рівень національної економіки та наднаціональних економічних організацій (на розвиток Європейського Союзу), нині перетворилася на закон еко­номічного розвитку.

Дія закону планомірного економічного розвитку мо­же набувати форми директивного планування, непрямо­го регулювання, прогнозів тощо. Якщо планомірність перетворилася з тенденції на закономірність і економіка сучасних передових країн стала планомірно керованою, то й економіці України слід використовувати систему планування і ринковий механізм. Французький еконо­міст Ж. Сапір, аналізуючи шляхи виходу з кризи еконо­мік країн СНД та їх стабілізації, достатньо обґрунтовано зазначає, що для успішного посилення комерційних норм поведінки нині фірмам бракує певної форми плану­вання. «Одне це слово у наш час викликає жах, — зау­важує вчений. — І все ж його варто реабілітувати. Жод­на комерціалізація і, отже, жодна приватизація немож­лива, якщо горизонт прийняття рішень економічних агентів обмежений. Саме державній владі належить знайти спосіб розширення цього горизонту, бо інакше будь-який економічний розрахунок втрачає силу».

Важливою причиною виникнення планомірної ринко­вої системи є поглиблення суперечностей самої ринкової системи, її неспроможність вирішувати все більшу кіль­кість проблем у процесі еволюції економічної системи.

 


Читайте також:

  1. XVII ст.). Виникнення козацтва.
  2. Аналіз міжринкової взаємодії товарів і грошей
  3. Античний Рим: економічні причини розвитку і занепаду
  4. АТ – одна з найбільш зручних форм колективного підприємства в умовах ринкової економіки. Першим АТ вважають створену у 1602 році Голандсько –Ост - Індську компанію.
  5. Бази оцінки, відмінні від ринкової вартості
  6. Банкрутство підприємства: причини, наслідки, процедура.
  7. Банкрутство підприємства: причини, оцінка ймовірності настання та наслідки
  8. Безпосередньо збутові ризики та причини їх виникнення
  9. Безробіття і зайнятість населення: причини, види та наслідки
  10. Безробіття, його суть та причини. Закон Оукена.
  11. Безробіття: суть, причини, форми та соціально-економічні наслідки
  12. Біохімічна гіпотеза виникнення життя.




Переглядів: 879

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Сучасне вживання терміна «ринкова економіка». | Межі ринкового механізму регулювання в сучасних умовах та головні функції держави.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.058 сек.