МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||||||
ЗАПИТАННЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮВисновки План Навчально-методичне видання
Історія України Опорний конспект лекцій
Методичні рекомендації щодо роботи з опорним конспектом
Створення національної школи, в тому числі вищої, призвело до зміни статусу і вітчизняної історії в системі освіти. Запровадження у всіх ланках освіти історії України як обов’язкової дисципліни, відкрило безмежні можливості для посилення ролі історичної науки у формуванні національної свідомості українського народу, зокрема українського студентства. Зважаючи на статус національного університету, підготування фахівців високої кваліфікації, потребу формування української національної ідеї, територіальної єдності України, величезне значення історичної свідомості, історичного розвитку українського народу від найдавніших часів до сьогодення запропонований студентам опорний конспект лекцій з дисципліни "Історія України". Він розроблений відповідно до програми та робочої програми. Зміст основних питань кожної теми укладачі спробували розкрити за допомогою структурно-логічних схем. Запропоновані структурно-логічні схеми та інші зображення складено таким чином, щоб зробити ОКЛ необхідним для постійного використання під час лекцій, оскільки студенту слід заповнити порожні місця у схемах і занотувати пояснення на спеціально відведених для цього місцях. Це потребує старанності й уважності під час лекцій. Опорний конспект лекцій можна використовувати під час підготовки до семінарських занять та самостійної роботи. Для самостійної перевірки студентами своїх знань наприкінці кожної теми пропонуються питання для самоконтролю. Для півноцінного вивчення матеріалу наприкінці ОКЛ наведено список рекомендованих джерел, що сприятиме більш ефективному опонуванню матеріалу. Опорний конспект може бути використано студентами як денної, так і заочної форм навчання.
Тема 1. ФЕНОМЕН УКРАЇНСЬКОЇ ІСТОРІЇ 1. Предмет і завдання дисципліни «Історія України». 2. Періодизація історії України. Історична схема М. Грушевського. 3. Основні етапи розвитку української національної історичної думки.
Рекомендовані джерела Основні: 2., С. 4-41; 5., С. 21-47. Додаткові: 8., С. 6-36; 10., С. 3-8; 54., С. 60-81. Інтернет-ресурси: 1, 3, 6, 8.
Міні-лексикон: Історія, історіографія, періодизація, предмет функції історії.
1. Предмет і завдання дисципліни «Історія України».
Термін «історія» походить від грец. historia, що означає розповідь про минуле, пізнане, процес розвитку природи і суспільства.
ІСТОРІЯ –
Предметомвивчення історії як науки є _____________________________ ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ В умовах радянського тоталітаризму українці мали спотворену історичну свідомість. Трагедія України полягала і в тому, що впродовж століть на її території співіснували різні державні структури (литовські, польські, російські, австо-угорські, румунські, чехословацькі, радянські тощо). Саме історія України часто підпорядковувалася інтересам тих чи інших владних структур для того, щоб тримати український народ у цілковитій покорі. Завдяки зняттю гласних і негласних заборон та цензури у незалежній Україні вітчизняна історична наука, починаючи з 1991 р., досягла зачних висот. На сучасному етапі залишається все менше «білих плям» в історії українського народу.
Дисципліна «Історія України» вивчає ______________________________ _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Серед функцій, котрі виконує дисципліна «Історія України», слід виокремити найважливіші:
Ø пізнавальна _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Ø практично-політична _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Ø світоглядна _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Ø виховна _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ЗАВДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ «ІСТОРІЯ УКРАЇНИ»
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Періодизація історії україни. Історична схема М. Грушевського.
Періодизація всесвітньої історії включає в себе п’ять основних періодів:
І. Історія первісного суспільства ___________________________________ _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ ІІ. Історія стародавнього світу _____________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ ІІІ. Історія середньовіччя _________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ ІV. Історія Нового часу __________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ V. Історія Новітнього часу ________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
В історичній науці використовуються різні критерії і підходи до періодизації історичного процесу, тому є декілька загальних схем періодизації історії України, кожна з яких базується на певних методологічних засадах. Отже, будь-яка періодизація є умовною.
Основи періодизації історії України були закладені видатним українським вченим М.С. Грушевським наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст. у процесі роботи над десятитомною «Історією України-Руси». Згідно з його схемою історія України поділяється на чотири етапи:
v Княжа доба
v Литовсько- Польська доба
v Козацька доба
v ХІХ ст.
Після проголошення незалежності України питання періодизації історії України залишаються частково дискусійними, однак більшість дослідників виділяють такі основні періоди:
· Стародавня доба _________________________________________ ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ · Київсько-Галицький період _______________________________ ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ · Литовсько-Польська доба _________________________________ ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ · Українські землі в роки національної революції та Гетьманщини ___________________________________________ ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ · Українські землі в роки російсько-австрійського панування та національного відродження _______________________________ ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ · Українські землі в роки національно-демократичної революції та боротьби за возз’єднання _______________________________ ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ · Україна в радянську добу _________________________________ ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ · Україна в роки незалежності ______________________________ ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Основні етапи розвитку української національної історичної думки.
Історичне джерело – це носій історичної інформації, що виник як продукт розвитку природних та суспільних відносин і відображає той чи інший бік людської діяльності.
Історичні джерела прийнято поділяти на шість основних типів:
Ø Писемні джерела _________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________ Ø Прикладі джерела _________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________ Ø Предметні джерела _______________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________ Ø Етнографічні джерела ____________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________ Ø Усні джерела _____________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________ Ø Лінгвістичні джерела _____________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________
Історіографія
Першими писемними матеріалами з історії України, що містять історичні знання, у наших предків були безпосередньо пов’язані з розвитком Київської держави.
ЛІТОПИСИ – це ________________________________________________ _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Здобуття Україною незалежності стало визначною передумовою переосмислення українського історичного процесу, створення на основі широкого кола джерел сучасних неупереджених праць. Більшість істориків нині ґрунтуються у своїх працях на засадах утвердження національної свідомості і державотворення. Таким чином, українська історична наука має глибоке коріння і необхідні умови для подальшого розвитку.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1. Визначте, яка наука називається історією і що вона вивчає. 2. Назвіть основні функції історії як науки. 3. Що таке періодизація? 4. Охарактеризуйте періоди української історії за схемою М.С. Грушевського. 5. Які етапи в історії України виділяють сучасні дослідники? 6. Які види історичних джерел Ви знаєте? 7. Що таке історіографія? 8. Стисло охарактеризуйте розвиток вітчизняної історичної науки. Тема 2. Доісторичне минуле України. Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||||
|