Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Основні теоретичні положення в психології К. Юнга

Вступ

ПЛАН-КОНСПЕКТ ЛЕКЦІЇ

Сьогодні ми приступаємо до однієї з найскладніших тем у нашому курсі. Однак, на мій погляд, це і найцікавіша, і одна із найперспективніших тем, з огляду на напрямок розвитку сучасної психокорекції. Найскладнішою юнгіанська тема є тому, що і теорія К. Юнга є складною і її інтерпретація сучасними авторами не легша. Проте, тільки в опрацюванні сукупності текстів самого К. Юнга та його послідовників її можна осягнути не формально, а на рівні можливості використання у практиці психокорекції. Якщо ж спробувати юнгіанські ідеї формалізувати, то часто втрачається їх суть і зникає сам зміст їх вивчення. Я свідомо сьогодні перше питання буду викладати у формальному стилі, як воно представлене у підручнику Н. П. Зубалій і А. М. Льовочкіної (причому основний шрифт, з невеликими правками, відповідає тексту підручника, а в душках меншим шрифтом мої коментарі, виділення косим шрифтом теж мої). Осипова ж взагалі не згадує про цей напрямок психокорекції. Спосіб же викладу другого питання буде іншим, до певної міри, експериментальним. Він продемонструє нам усім Вашу здатність опрацьовувати складні тексти і визначить можливу глибину нашого з Вами вивчення предмету. Спосіб викладу другого питання є констеляцією із огляду авторських статей сучасних юнгіанців представлених у хрестоматії з глибинної психологі, зробленого мною особисто і з додатків, у яких подаються інтерв’ю із відомим психоаналітиком юнгіанського спрямування і статті про метод групової роботи зі сном.

І питання: Теоретичні основи аналітичної психокорекції К. Юнга.

Засновником аналітичної психології є швейцарський психолог і психіатр Карл Гюстав Юнг (1875-1961). У юнацькі роки він захоплювався філософією (я би сказала радше ізотерикою) і майбутню професію бачив на стику філософії і медицини. Закінчив медичний факультет університету в Базелі (Швейцарія). З 1900 р. працював асистентом в психіатричній клініці Цюріха, яку очолював Э Блейлер. У 1905— 1906 рр. викладав психіатрію в Цюріхському університеті. З 1907 по 1912 р. активно співробітничав з 3. Фройдом і став одним із його послідовників. З 1911 по 1914 р. очолював Міжнародне психоаналітичне товариство.

Проте в 1913 р. К. Г. Юнг відходить від учення 3. Фройда. Це пов'язують з виходом його книги "Метаморфози і символи лібідо", де відкидалася сексуальна інтерпретація лібідо. З 1913 р. К. Юнг займався приватною психоаналітичною практикою, багато подорожував, відвідав Північну Африку, США, Мексику, Кенію, Цейлон (Шрі-ланка). Учений цікавився даосизмом, буддизмом, зберіг інтерес до філософії. "Всупереч науковим інтересам, що ростуть, — писав він, — я час від часу повертаюся до моїх наукових книг". В результаті вивчення різних культур він сформулював поняття "Колективне несвідоме". У роботі "Психологічні типи" (1921) К. Юнг виклав концепцію интроверсії і екстраверсії.

У 1933 р. К. Юнг стає президентом Міжнародного психотерапевтичного товариства, в 1948 р. відкриває в Цюріху Інститут аналітичної психології.

Психотерапію К. Юнг розглядав як різновид освітнього процесу, оскільки на відміну від 3. Фройда вважав за краще говорити не про хворобу пацієнта, а про "загальний невроз століття". У практичній діяльності К. Юнга, як правило, доводилося мати справу з людьми в другій половині їх життя, що дозволило йому сформулювати не клінічне, а філософське розуміння проблем пацієнтів, пов'язане з втратою ними сенсу буття. Тому мету психотерапії він бачив в навчанні людей осягати власний внутрішній світ, що веде до поглиблення повноти гармонійного буття.

К. Юнг був на 20 років молодший за 3. Фройда, і цей розрив у віці, а отже, і в часі розгортання активної професійної діяльності дозволив К. Юнгу зробити істотний крок в подоланні біологічного редукціонізму ортодоксального психоаналізу і створити передумови феноменологічно екзистенціального напряму в психотерапії.

Свою теорію К. Юнг назвав аналітичною психологією з метою відмежування її від психоаналізу 3. Фройда. Основні поняття і методи аналітичної психології і психотерапії К. Юнг сформулював в Тавістокськіх лекціях (Лондон, 1935 р.).

У структуру психічного буття людини, згідно з К. Юнгом, входять дві фундаментальні сфери: свідомість і несвідоме.

Надаючи, як і 3.Фройд, вирішального значення в регуляції поведінки несвідомому, К. Юнг разом з його індивідуальною (особистісною) формою виділив колективну. Колективне несвідоме утворює автономний психічний фонд, в якому відображений досвід попередніх поколінь, що передається по спадковості. Первинні утворення, що знаходяться в цьому фонді, — загальнолюдські когнітивні прототипи — лежать в основі символіки творчості, різних ритуалів, сновидінь і комплексів. (Пізніше він назвав їх архетипами.)

У свою чергу, несвідоме К Юнг підрозділяв на індивідуальне і колективне. До колективного несвідомого дослідник відносив зміст психіки не окремого індивіда, а всього людства як якогось загального цілого, колективного за природою. Ці колективні типи (або зразки) він назвав архетипами. (На мою думку архетипи К. Юнг розумів і його послвдовники трактували дещо інакше. Див. друге питання)

Архетип (від греч. dpxnturcos — прототип) — спосіб зв'язку образів, перехідних з покоління в покоління.

Згідно з К. Юнгом, архетипи є структурними елементами людської психіки, прихованими в колективному несвідомому, загальному для всього людства. Вони успадковуються подібно до того, як успадковується будова тіла. Архетипи задають загальну структуру особистості і послідовність образів, котрі спливають у свідомості при пробудженні творчої активності, тому духовне життя несе на собі архетипичний відбиток.

Таким чином, архетип — це форма без власного змісту (відбиток) (Я б сказала, радше, спільна для всього людства форма збереження та представлення певного змісту, матриця), яка організовує і спрямовує психічні процеси.

Дослідники В. Кондратенко і Д. Донской порівнюють архетипи з висохлим руслом, яке визначає рельєф річки, але річкою може стати тільки тоді, коли по ньому потече вода. І якщо продовжувати порівнювати, то суть архетипа якраз і полягає в тому, що вода (психічні процеси) потече по цьому руслі, а не десь в іншому місці, або у зворотньому напрямку.

Архетипи виявляються у вигляді символів: у образах героїв, міфах, фольклорі, обрядах, традиціях і т.п. Оскільки узагальнений досвід наших предків досить багатий, то і архетипів існує множина. Головні з них — архетипи Матері і Батька. Причому ці архетипи визначають не тільки реальні образи батька і матері, але і збірні. Так, до архетипу Матері можна віднести і збірний образ жінки, реальної або міфічної: Діва Марія, Мати, Венера, Фея. Це може бути також не тільки позитивний, але і негативний образ: Мачуха, Відьма (відаюча, чи інакше знаюча щось сокровенне, мати), Баба Яга, Зла Чаклунка. Архетип Батька визначає загальне відношення до чоловіків: Батько, Багатир, Мудрий Старець, Закон, а також Деспот, Чахлик невмирущий, Злий Чаклун.

Таким чином, К. Юнг звільнив психіку від укоріненності у минулому і в сексуальності, ввів її в широкий соціокультурний контекст цивілізації. У аналітичній психотерапії психотехніка аналогічна психоаналізу, проте в ній більше уваги приділяється тлумаченню сновидінь (я б сказала творчих несвідомих процесів у цілому), причому це тлумачення виходить за рамки сексуальної тематики, а їх символіка трактується щодо культурології.

Психотерапевт юнгіанського спрямування будує свої стосунки з пацієнтом таким чином. З одного боку, як і психоаналітик фройдистського вишколу він використовує трансфер і контртрансфер (перенесення і контрперенесення), а з іншої — на відміну від фрейдистів прагне допомогти пацієнтові поглибити його саморозуміння у всіх доступних напрямах його зв'язку з світом.

К. Юнг на відміну від 3. Фройда вважав, що сон нічого не приховує і не маскує, він закінчений і цілісний. Сон виконує компенсаторну функцію, регулюючу діяльність психіки. Завдання психотерапевта полягає в тому, щоб проаналізувати сон як сигнал несвідомого про те, що індивід "відхилився від власного шляху" (Я б сказала радше порушилась рівновага енергії, тобто щось відбувається в особистості, цілком можливо, що почалися процеси духовного зростання, або інакше індивідуації. В східній релігійній доктрині це розуміють як підйом творчої енергії кундаліні).

Поява в снах міфологічних, архетипічних образів свідчить про зцілення (процеси духовного зростання, чи індивідуації). Тобто процес лікування , згідно з Юнгом, пов'язаний з цілісною особистістю, "самістю", або ключовим архетипом (точніше з напрацюванням Самості, яка як «п’ятий елемент» в одноіменному фільмі включає в себе всі інші архетипи, в процесі індивідуації).

 

 


Читайте також:

  1. II. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ.
  2. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  3. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  4. Активне управління інвестиційним портфелем - теоретичні основи.
  5. Амортизація основних засобів, основні методи амортизації
  6. Артеріальний пульс, основні параметри
  7. Базові принципи психології спорту.
  8. Банківська система та її основні функції
  9. Білорусь. Характеристика положення та господарства країни.
  10. Біржові товари і основні види товарних бірж. Принципи товарних бірж.
  11. Будова й основні елементи машини
  12. Будова оптоволокна та основні фізичні явища в оптоволокні.




Переглядів: 2055

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Практичної психології І.М. Савка | Структура особистості за К. Юнгом

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.