Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Східна цивілізація та особливості економічного розвитку давньосхідних суспільств

Тема 3. Особливості господарського розвитку та економічної думки періоду формування світових цивілізацій (VIII ст. до. н.е. – V ст. н.е.). „Артхашастра”, „Гуань-цзи”, „економіка”, „хрематистика”, систематизації в області сільгоспвиробництва Катона, Варрона, КолумЕлли

Основні питання теми

1. Східна цивілізація та особливості економічного розвитку давньосхідних суспільств.

2. Основні етапи господарського розвитку Давньої Греції.

3. Особливості господарського життя Давнього Риму.

4. Економічні концепції античності.

 

 

Основою суспільства сучасних цивілізацій є людина, яка у своєму сучасному вигляді з’являється в період між VІІІ та ІІ ст. до н. е. Вона усвідомлює своє буття і можливості, вона перестає бути просто складовою природи, вона визначає себе як індивіда, але індивіда суспільного. Зміна людини обумовила досить глибокі зрушення в різних сферах суспільства, включаючи господарську і техніко-технологічну сферу, політичну систему і соціальну структуру. Так, в політичній системі на зміну обожнюваному монархові прийшов світський правитель, підзвітний, як і суспільство в цілому, вищому авторитетові (Богові, Божому Закону). Власність поступово відокремлюється від влади, а система розподілу набирає рис фіскальної системи.

Ці процеси охопили Індію, Китай, Середземномор’я.

Землеробство Давньої Індії було основою її економіки, ґрунтувалось не лише на вирощуванні злакових культур, й бавовни, фруктів; значного поширення набуло скотарство. Натуральне господарство поєднувалось з високим розвитком ремесла, торгівлі та лихварства.

Раннє формування рабства вже в ІІІ тис. до н. е. вело до використання надлишкового продукту не тільки на суто виробничі потреби, й сприяли зростанню міст, будівництву палаців, храмових споруд. Як і в інших країнах давнього Сходу, держава набула величезної ролі, пов’язаної з іригаційним будівництвом, формуванням державного землеволодіння, проведенням активної колонізації, веденням грошового обігу.

Основні джерела давньоіндійської економічної думки пов’язані з релігією індуїзму („Закони Ману” – правила благочестивої поведінки людей), вченням про матеріальну вигоду (трактат „Артхашастра”), збіркою про життя народів („Веди”), вченням про державне управління господарством (вартта). З основними досягненнями давньоіндійської економічної думки можна ознайомитись у [6, с. 9-10].

Давній Китай вже в І тис. до н. е. досяг високого рівня матеріальної та духовної культури. Різноманітність кліматичних умов дала основу для високорозвиненого землеробства, що велось на інтенсивній основі, скотарства. Відділення ремесла від землеробства привело до розвитку обміну, а на базі зростаючого суспільного поділу праці посилилась господарська спеціалізація окремих районів. Держава владною рукою регулювала економічні відносини, ринкові ціни, розвиток торгівлі.

У ІІ–ІІІ ст. до н. е. оформилися і основні течії суспільної думки: конфуціанство, легізм, даосизм та моїзм.

Конфуціанству належить величезна роль у формуванні ідеології, філософії, морально-етичних поглядів Китаю.

В основі вчення конфуціанців (Конфуція (551–479 рр. до н. е.), Мен-цзи (372–289 рр. до н. е.), Сюнь-цзи (313–238 рр. до н. е.)) лежить вчення про досконало мудру людину, правителя, морально-етичні правила тощо.

Легісти(Цзи Чань (др. пол. V ст. до н. е.), Лі Куй (кін. V-поч. ІV ст. до н. е.), Гунсунь (Шан) Ян (390-338 рр. до н. е.) виступили як прихильники управління країною на базі законів.

Моїсти (засновник Мо Цзи (479-400 рр. до н. е.)), виходячи з ідеї природної рівності людей, виступали проти прошаркового поділу суспільства.

Даосисти (засновник Лао Цзи (VІ-V ст. до н. е.)) висунули програму управління суспільством за допомогою знань.

З економічною думкою Давнього Китаю корисним буде ознайомитися у матеріалах [6, с. 10-13].

Розглянувши основні етапи розвитку господарювання й початків економічної думки від країн Месопотамії (тема 2, питання 2) до Індії й Китаю, а також Давнього Єгипту (тема 2, питання 3) можна виділити спільні особливості економічного розвитку давньоєгипетської й давньосхідних цивілізацій:

1) поєднання елементів господарства, властивих первісному устрою й ранньокласовому суспільству;

2) стійкість общини (у зв’язку з необхідністю великих суспільних робіт);

3) стійкість держави як головного розпорядника усіх суспільних (в першу чергу – іригаційних) робіт;

4) наявність царського та/або храмового господарства як центру економічного життя;

5) слабкий розвиток приватної власності на землю;

6) поява великих міських поселень й міст, майнова і соціальна диференціація й ремеслова спеціалізація населення;

7) поява рабської праці (початки – патріархальне рабство; раби як основні виробники – класичне рабство);

8) збільшення ролі обміну й торгівлі, виділення класу купців (третій великий суспільний поділ праці).

Багато з розглянутих теоретичних положень економічної думки такого віддаленого історичного періоду внесли свій вклад в розвиток світової економічної науки.

Криза рабовласництва на Близькому Сході призвела до занепаду Вавілонського царства і Єгипту. Режим рабовласництва відроджується в нових країнах Середземномор’я. Це виявилося в економічному розвитку Греції і Риму. У світовій історії розпочався новий період - античний (давній). Він охоплював першу половину I тис. до н.е. - першу половину I тис. н.е. У цей період рабовласництво досягло повного розквіту.

 


Читайте також:

  1. I. Особливості аферентних і еферентних шляхів вегетативного і соматичного відділів нервової системи
  2. III.Цілі розвитку особистості
  3. III.Цілі розвитку особистості
  4. III.Цілі розвитку особистості
  5. Iсторiя розвитку геодезичного приладознавства
  6. V Потреби та мотиви стимулюють пізнання себе та прагнення до саморозвитку.
  7. VI.3.3. Особливості концепції Йоганна Гайнріха Песталоцці
  8. VI.3.4. Особливості концепції Йоганна Фрідриха Гербарта
  9. VІІІ. Проблеми та перспективи розвитку машинобудування.
  10. А. В. Петровський виділяє три стадії розвитку особистості в процесі соціалізації: адаптацію, індивідуалізацію і інтеграцію.
  11. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США
  12. Агітація за і проти та деякі особливості її техніки.




Переглядів: 618

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Господарська діяльність у первісній історії України | Основні етапи господарського розвитку Давньої Греції

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.