МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Господарське життя та економічні доктрини середньовічного СходуУ часи середньовіччя (V–ХVІІ ст.) економічна думка перебувала під впливом соціально-економічних умов феодального устрою. Особливістю економічної думки середньовіччя було її теологічне оформлення, спроба використання моральних принципів в господарському житті, численні практичні рекомендації, відсутність теоретичних узагальнень економічних явищ і процесів. У період раннього середньовіччя (V–Х ст.), економічна думка східних країн була найбільш зрілою. Ці країни були колискою світової культури, на їх території існували великі держави і виникали складні економічні проблеми. Розвиток феодалізму відбувався в азіатських країнах дуже своєрідно, відчувався вплив східних форм рабовласництва, іригаційного господарства, консервації общин, деспотичної держави, створення державного землекористування. Все це ускладнювало економічні проблеми східного феодалізму і породжувало різні способи їх вирішення. Так, в Китаї раннього середньовіччя була закріплена система зрівняльного землекористування, яку підтримували як селянство, так і імператори, намагаючись використати общинні традиції для зміцнення феодального режиму та з фіскальною метою. Але розвиток товарних відносин загострював суперечність між натуральним і товарним господарством. Прихильники першого всі фінансові проблеми держави зводили до заготівлі продовольства і утримання війська, утворення фонду виплати платні чиновникам. Доводилось положення про те, що держава не потребує багато грошей, тому не товарно-грошові відносини, а натуральне господарство повинно бути ідеалом розвитку. У цей період в Китаї з’являються і різні проекти соціальних утопій, що відображали настрої селян. Так, Бао Цзинь-Янь (ІІ–ІІІ ст. н. е.) стверджував можливість створення суспільного устрою „без монарха, без підданих”. Він вважав імператора, правителя причиною усіх бід, від яких страждають народні маси. В його проекті мовиться про суспільство, що не знає класів, податків і повинностей. В арабських країнах економічна думка цього періоду формувалась під впливом економічної концепції ісламу, що виник в VІІ ст. н. е., і закінчену форму отримав у часи халіфа Османа (644-656 рр.). Ідейні джерела ісламу кореняться у торгових мотивах арабських купців. Коран диктував поміркованість і розсудливість, які були важливими рисами купців і сприяли збільшенню їхніх капіталів. Торгівля була кращою від лихварства тому, що „бог дозволив прибуток в торгівлі, а лихву заборонив”. Але все ж лихварство в обмеженій кількості допускалось. Коран вимагав оформлення боргових розписок за участю двох свідків. Коран не сприймав ідеї рівності в класових відносинах. Він визнавав правомірність існування класів, санкціонував рабство, виправдовував впровадження істинної віри серед іноземців. Усім невірним оголошувалась „війна за віру” - газават. Проте священна книга мусульман проголошувала і багато моральних цінностей, завдяки яким упорядковувалась господарська діяльність людей і які слугували для збереження ісламських традицій в економіці. Автором концепції суспільного прогресу (соціальна фізика) був мислитель арабського Сходу Ібн-Хальдун (1332-1406 рр.). Він пропагував богоугодність торгівлі та положення Корану про поважне ставлення до праці, засуджував скупість, жадібність і лихварство. Розглядаючи еволюцію суспільства, він виділив такі періоди розвитку, як примітивність, коли традиційним заняттям людей було землеробство і скотарство, і цивілізацію, коли люди почали займатися такими прогресивними, на його думку, видами діяльності, як ремесло і торгівля. Проте вчений не уявляв собі суспільного устрою без соціальної і майнової нерівності, без розподілу людей за майновою ознакою. Економічне зростання, як і занепад, Ібн-Хальдун вбачав у зростанні міст та їх населення, яке виробляє продукти першої необхідності (необхідні продукти) і ті, що не мають першої необхідності (предмети розкоші). При цьому, якщо населення міст буде зростати, то достатньо буде як перших, так і других продуктів. За скорочення населення зменшуватиметься кількість матеріальних благ.
Читайте також:
|
||||||||
|