В даному разі на ринку виникає надлишок продукції, бо її більше, ніж покупці можуть купити (Q2 > Q1). Ціна товару починає знижуватись, відповідно знижується пропозиція товару, а попит зростає. Ситуація на ринку прямує до точки рівноваги А з ціною Р3 і кількістю Q3.
2. Попит перевищує пропозицію.
В даному випадку на ринку виникає дефіцит продукції, бо її кількість менша, ніж кількість, яку хочуть купити покупці (Q1 < Q2). Ціна товару починає збільшуватись відповідно збільшується і пропозиція, а попит зменшується. Ситуація прямує до точки рівноваги А з ціною Р3 і кількістю Q3.
3. Попит дорівнює пропозиції
У цьому випадку кількість продукції, яку продавці готові продати і кількість продукції, які покупці здатні купити, – рівні. На ринку не існує ні надлишку, ні дефіциту.
ІІІ. Сутність ринку розкривається через його функції:
– регулююча;
– стимулююча;
– розподільча;
– відтворювальна.
Загальними умовами виникнення ринку є:
– суспільний поділ праці;
– економічна відокремленість виробників;
– приватна власність.
Умовами формування і ефективного функціонування є:
– наявність суб’єктів ринкових відносин, які будучи економічно і юридично незалежними можуть вступати у рівноправні відносини з приводу купівлі–продажу;
– свобода підприємництва та вільний рух капіталів і товарів;
– вільний доступ виробників до економічних ресурсів та інформації;
– конкуренція – наявність конкурентного середовища;
– вільне ціноутворення;
– плюралізм форм власності та господарювання їх рівноправність;
– економічна демократія;
– обмежена регулююча роль держави.
ІV. Конкуренція (to concurred – зіштовхуватись) – економічна боротьба, суперництво між суб’єктами ринкового господарювання за ліпші умови виробництва, купівлі та продажу товарів і послуг.
Конкуренція– економічна боротьба між відособленими виробниками продукції, робіт, послуг за задоволення своїх інтересів, що пов’язані з продажем, виконанням робіт, послуг одним і тим самим споживачам.