МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Попит на ресурсиУ цій темі ми розглянемо ще один тип ринків – ринок факторів виробництва (ринок ресурсів). Попит на ринках ресурсів формується під впливом ринків споживчих товарів і послуг, тобто попит на ресурси є похідним від попиту на споживчі блага. Це значить, що він залежить: 1) від продуктивності ресурсу при створенні товару; 2) від ринкової вартості або ціни товару, виробленого за допомогою даного ресурсу. Приріст сукупного доходу (TR) у результаті використання додаткової одиниці ресурсу називається гранична доходність ресурсу(MRP) (та ж саме –граничний продукт у грошовому вираженні). MRP = MR ´ MP, де MRP – гранична доходність фактору виробництва; MR – граничний доход; MP – граничний продукт фактору виробництва.
Приріст витрат у результаті використання додаткової одиниці ресурсу називаються граничні витрати на ресурс (MRC). Щоб максимізувати прибуток, виробник повинен використовувати додаткові (граничні) одиниці будь-якого ресурсу доти, поки кожна додаткова одиниця ресурсу дає приріст сукупного доходу, що перевищує приріст сукупних витрат. Таким чином, правило використання ресурсів може бути сформульовано у вигляді рівняння: MRP = MRC Ми можемо конкретизувати це правило стосовно кожного виду ресурсів. Припустимо, що конкурентна фірма використовує один змінний фактор виробництва – працю, припустимо, також, що вона діє на конкурентному ринку. В умовах досконалої конкуренції граничний доход дорівнює ціні: MR = P,тодіMRPL = P ´ MPL Таблиця 7.1 – Результати виробництва
Якщо фірма максимізує прибуток, то вона наймає робітників доти, поки граничний доход від використання додаткової одиниці фактору (праці) не буде дорівнювати витратам, пов'язаним з його покупкою, тобто MRC. На конкурентному ринку всі одиниці ресурсу (праці) можуть бути придбані за постійною ціною W (ставка зарплати), отже, кожен знову прийнятий робітник буде додавати до витрат свою зарплату, тобто W = MRCL. Інакше кажучи, фірма буде наймати робітників доти, доки гранична доходність ресурсу не буде дорівнювати ставці заробітної плати. Тобто, до точки, у якій MRPL = W. Рис. 7.1 – Попит на працю Крива попиту на працю MRP є спадної й для фірми, що діє в умовах досконалої конкуренції, і для фірми, що діє в умовах недосконалої конкуренції. Однак якщо у конкурентної фірми MRP знижується тільки в результаті дії закону спадної віддачі (MRP = MR ´ MP і MP знижується), то MRP фірми в умовах недосконалої конкуренції знижується ще й через необхідність зниження ціни продукту при збільшенні обсягів випуску (тобто знижується не тільки MP, але й MR). Тому на графіку крива попиту на працю фірми в умовах недосконалої конкуренції буде більш стрімкою, ніж крива попиту на працю фірми в умовах досконалої конкуренції (мал. 7.2). Це означає, що при будь-якій ставці заробітної плати фірма, що діє в умовах недосконалої конкуренції, буде наймати (за інших рівних умов) меншу кількість працівників. Що може привести до зміни попиту на ресурс? Крива попиту на ресурс буде зміщуватися при зміні граничної доходності ресурсу вправо, якщо MRP збільшується; уліво, якщо MRP зменшується. MRP буде змінюватися при зміні: – попиту на продукт. Збільшення попиту на продукт приводить до росту цін і до росту MRP, зниження попиту – зменшує MRP. – продуктивності ресурсу. Будь-які зміни, що призводять до росту граничного продукту (MP), збільшують попит на ресурс. – цін на інші ресурси. Якщо ресурси можуть заміщати один одного у виробничому процесі (наприклад, праця й капітал), то при зміні цін на один з них діють ефект заміщення й ефект обсягу випуску продукції. Наприклад, якщо знизиться ціна на капітал, то використання праці у виробничому процесі скоротиться (праця заміщується капіталом) і попит на працю зменшиться (ефект заміни). У той же час використання більш дешевого ресурсу (капіталу) призведе до зниження витрат виробництва, що дозволить збільшити випуск продукції. При збільшенні випуску продукції збільшується попит на всі ресурси, як на капітал, так і на працю (ефект обсягу випуску продукції). Так як ці ефекти діють у протилежному напрямку, загальна зміна попиту на ресурс буде залежати від відносної величини цих ефектів. Якщо ефект заміни більше ефекту випуску, то при зниженні ціни на ресурс-замінник (капітал), попит на інший ресурс (працю) знизиться. Якщо ефект заміни менше ефекту випуску, то зниження ціни на один ресурс призведе до збільшення попиту на іншій. Рис. 7.2 – Попит на працю в умовах досконалої (D1) і недосконалої конкуренції (D2)
Якщо ресурси використовуються у виробничому процесі спільно, тобто доповнюють один одного, наприклад, автомобіль – водій, то зниження ціни на один з них (автомобіль) призведе до збільшення попиту на іншій (праця). Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|