Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Основна література

1. Верба Л. Граматика сучасної англійської мови. - К.: Логос, 2001. – 342 с.

2. Голіцинській Ю. Граматика-збірник вправ.-К.: Методика, 2005. – 205 с.

3. Гусак Т. Modern English Grammar in Practice.-Дрогобич: Коло,2004. – 230с.

4. Качалова К. Практическая грамматика английского языка.- К.: Методика, 1996.– 250 с.

5. Керножицкая О. Английский язык. Задания по грамматике. – К.: Тандем, 1997. – 256 с.

6. Jenny Dooley. Grammarway 3. - Express Publishing. 2000. – 216 c.

7. John Eastwood. Oxford Practice Gramar. - Oxford University Press, 2006. – 440 с.

Додаткова література

 

1. Павліченко О. М. Англійська мова. Граматичний практикум. – Х.: Ранок, 2011. – 304 с.

2. Betty Azar. Basic English Grammar. – Pearson Longman, 2005. – 500 c.

3. Marjorie Fuchs. Grammar Express. - Pearson Longman, 2003. – 420 c.

4. Virginia Evans. Round-Up. - Pearson Longman, 2011. – 190 c.

Порівняння часів Indefinite, Continuous, Perfect

 

§ 1Розгляньте таблицю 3 та порівняйте вживання часів Indefinite, Continuous та Perfect:

 

Таблиця 3 – Порівняння часів

  Present Past Future
Indefinite You read books every day. Do you read books? You don’t read books. She often writes letters. Does she often write letters? She doesn’t often write letters. You read books yesterday. Did you read books yesterday? You didn’t read books yesterday. She wrote letters last year. Did she write letters last year? She didn’t write letters last year. You will read books tomorrow. Will you read books tomorrow? You won’t read books tomorrow. She will write letters next week. Will she write letters next week? She won’t write letters next week.

 


 

Continuous You are readinga book now. Are you reading? You aren’t reading. She is writinga letter now. Is she writing? She isn’t writing. You were readinga book at 5 o’clock. Wereyou reading? You weren’t reading. She was writingaletter the whole day. Was she writing a letter? She wasn’t writing. You will be readingat 5 o’clock tomorrow. Will you be reading? You won’t be readingat 5 o’clock tomorrow.  
Perfect You have read this book. Have you read this book? You haven’t read this book. She has writtena letter. Has she written? She hasn’t written. You had read this book by 5 o’clock yesterday. Had you read? You hadn’t read this book. She had writtena letter by that time. Had she written? She hadn’t written. You will have read this book by 5 o’clock tomorrow. Willyou have read this book? You won’t have read this book by 5 o’clock tomorrow.

 

Завдання для самоконтролю

 

Вправа 1 Розкрийте дужки, вживаючи часи Indefinite/Continuous/ Perfect

 

1. Kate (to sing) well? 2. Where he (to go) every morning? 3. Sandra (to dance) on the stage in ten minutes. 4. Hanna (to iron) the linen next morning. 5. Look! The boys (to run) about in the garden. 6. I (to do) my homework now. 7. John and his friends (to go) to the library yesterday. 8. The children just (to eat) the sweets. 9. When the expedition (to climb) this mountain? 10. They (to pass) their text credits by last December. 11. The doctor (to prescribe) you any medicine yet? 12. They (to sell) these books by that time tomorrow. 13. What they (to talk) about when you (to see) them yesterday? 14. It still (to rain). 15. He (not to sleep) at this time tomorrow. 16. Yesterday I (not to want) to stay late so I (to make) an excuse and (to leave).

 

Вправа 2 Розкрийте дужки, вживаючи часи Indefinite/ Continuous/ Perfect

 

1. The train already (to leave). 2. Look! He (to try) to find his watch. He (to lose) it. 3. Mother just (to make) some sandwiches. You (to want) some? 4. You ever (to be) to Cayman Isles? 5. His grandparents just (to return) from the USA. 6. Don't you think that marriage (not to change) her? She still (to be) the same. 7. When we (to see) them last? 8. If you (to know) her address, you (to send) her a letter today. 9. It (to be) dark now. The sun (not to rise) yet. 10. There (to be) an accident near our house last night. You (to hear) it? 11. We (not to recognize) the hotel. We (to stay) in it the year before. 12. Last year when the play (to be) first performed on stage, it (to become) a hit. 13. When I (to come) to my friend, his parents (to tell) me that he (to go) ten minutes before.



Читайте також:

  1. II Основна частина
  2. II Основна частина
  3. II Основна частина
  4. II. Основна частина
  5. II. Основна частина
  6. II. Основна частина ЗАНЯТТЯ
  7. ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА
  8. ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА
  9. Використана література
  10. Головною особливістю драйвів є загальна мобілізація рухової системи організму, а основна властивість антидрайвів — демобілізація організму
  11. Дитяча література буде доступна для розуміння за умови врахування специфіки цільової аудиторії.
  12. Довідкова література




Переглядів: 342

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Основна література

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.015 сек.