МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Конфлікт як константа педагогічного соціуму, ставлення до нього у різних педагогічних парадигмахКонфлікти як в учнівських, педагогічних, а також в управлінських колективах відбуваються досить часто. Але чи слід керівникові боятися конфліктів? Відповідь не однозначна. З одного боку ми читаємо у Василя Олександровича Сухомлинського: „Потрясіння, вибухи, конфлікти у вихованні дітей не є об’єктивною необхідністю. І краще без потрясінь”(18, с.626). Конфліктна і післяконфліктна нервова напруга може стати передумовою серйозної душевної та фізичної кризи, яка може призвести до інфаркту. За словами академіка К.М.Бикова, „печаль, яка не виплакана в сльозах, змушує плакати внутрішні органи”. Водночас інший автор – Н.Є. Щуркова дає своє бачення: „Знищити конфлікт – знищити один із найсильніших механізмів розвитку життя. Конфлікт об’єктивний і неминучий, як об’єктивне саме життя, а конфлікт - частина життя, його константа, атрибут життя.”(8, с.5). О.Г.Ковальов вважає, що є конфлікти, які після розв’язання не залишають ніяких негативних наслідків: „ Це буває тоді, коли протиборство має делікатний характер, протиріччя вирішуються так, що конфліктуючі повністю задоволені його рішенням; між ними встановлюються нормальні товариські стосунки, які не мають прихованого відчуття недоброзичливості”( 4, с. 139). Тут автор ще не стверджує конструктивності конфлікту, а лише обережно визначає позитивний характер його наслідків. Рішучіше висловлюють позитивну оцінку конфліктів М.Х. Мескон, Альберт М., Ф.Хедоурі: „Коли люди думають про конфлікт, вони частіше асоціюють його з агресією, погрозами, спорами, ворожістю, війною, тощо. У результаті існує думка, що конфлікт – явище завжди небажане, що його необхідно за можливості уникати і що його слід негайно розв’язувати, як тільки він виникає... Сучасний погляд полягає в тому, що навіть в організаціях з ефективним управлінням деякі конфлікти не тільки можливі, а навіть і бажані... Адже в багатьох ситуаціях конфлікт допомагає виявити різноманітність точок зору, дає додаткову інформацію, допомагає виявити більшу кількість альтернатив або проблем і т. ін.”(9, с.517). Педагоги не полюбляють конфлікти. Не замислюючись над тим, чи є позитивне у протиріччі, яке виникає між учителем і учнем, часто прагнуть попередити конфлікт, відійти від нього, схвалюючи тих, хто безконфліктний: безконфліктний клас, безконфліктна дитина, неконфліктний вчитель. А чи можна розвиватися без суперечностей? Та й чи благо „безконфліктна людина”? Хто вона? Часто це той, хто не хоче вирішувати проблему, уникає з’ясування суті розбіжностей. Проте невдоволеність у такому разі наслідками викликає у людини внутрішню напругу. Безконфліктним може бути й той, хто не бажає бачити реальних відносин, придушуючи своєю владою волю учнів. Та чи добре це? Сучасні дослідники справедливо підкреслюють: „Імперативна педагогіка - педагогіка безконфліктна” (16, с.135). Конфлікт не розв’язується, а придушується. Традиційні педагогічні реакції на порушення дітьми шкільного розпорядку й режиму відрізняються репресивністю, а сама діяльність педагога - це копіювання і трансляція відомих зразків поведінки. По-іншому ставиться до проблеми конфлікту гуманна педагогіка. Вододілом між гуманною (толерантною, педагогікою ненасилля) і авторитарною(імперативною, педагогікою насилля) виступає характер взаємодії з дитиною. У гуманній педагогіці дитина сприймається як суб’єкт спілкування, тому зусилля вчителя спрямовані на організацію діалогу, стимулювання особистісного саморозвитку й саморегуляції. Тому гуманна педагогіка відстоює думку, що конфлікти в педагогічній діяльності неминучі, бо сама діяльність містить суперечності. Логіка дитинства не співпадає з логікою зрілості, тому входження дитини в культуру дорослого життя пов’язане з постійними конфліктами. Треба їх не боятися, а навчитися правильно розв’язувати. У разі правильної спрямованості дій вчителя конфлікт може слугувати стимулом до змін і поштовхом до прогресу. Педагогічний конфлікт, за думкою педагогів гуманістичного напрямку, стає додатковим і досить сильним фактором розвитку: вчить бачити і відчувати іншу людину, рахуватися з інтересами інших, шукати вихід із складної ситуації, а не лише копіювати поведінку інших, тобто вчить творити власну поведінку.
ВИСНОВКИ: 1.Конфлікт – константа соціуму. Не слід уникати конфлікту, якщо він дає можливість сходженню людини в її розвитку. 2. Керівнику школи і вчителю слід проаналізувати, яку парадигму виховання він сповідує. 3. Необхідна обізнаність у методиці розв’язання конфлікту.
Читайте також:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|