МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
РОЗДІЛ IVШ колознавств о ^ Наукові основи внутрішкільного управління. ^ Методична робота в школі ^ Вивчення, узагальнення і поширення передового педагогічного досвіду. Втілення досягнень педагогічної науки в шкільну практику. РОЗДІЛ IV. ШКОЛОШАВСТВО Тема 18. Наукові основи внутрішкільного управління* 1. Принципи управління освітою. 2. Органи народної освіти: їх функції, структура. 3. Керівництво навчально-виховною роботою школи. Рада школи. 4. Педагогічна рада школи. Зміст і організація її роботи. 5. Планування роботи школи. 6. Особливості внутрішкільного контролю. 1. Школознавство - галузь педагогічної науки, що має своєю метою дослідження змісту і методів управління шкільною справою, розкриття особливостей системи керівництва школою, організації її роботи. Управління - діяльність, що забезпечує планомірний і цілеспрямований вплив на об'єкт управління. Україна успадкувала від попередніх часів розвинуту та широко розгалужену систему освіти. Зараз в Україні функціонує 50508 навчальних закладів, у тому числі: дитячих дошкільних закладів - 23183, загальноосвітніх навчально-виховних закладів - 21350, профтехучилищ - 1176, вищих навчальних закладів І-II рівня акредитації -737, вищих навчальних закладів ІП-ІУ рівня акредитації - 161, закладів післядипломної освіти - 1549, позашкільних закладів - 2252. Всього в них навчається майже 15,5 млн. вихованців, учнів і студентів. Нині 56% учнів, які закінчили основну школу, продовжують навчання у (старшій школі денної форми навчання. Однак серед підлітків, які досягли 15 років, зростає кількість тих, хто виходить із стін основної школи лише з довідкою про навчання замість документа про повну середню освіту. У 1994 році їх налічувалося майже 20 тисяч. За кількісними показниками існуюча система освіти відповідає рівневі розвинутих країн, але за якісними показниками, характером завдань і можливостями, технологією їх практичного втілення не може задовольнити потреби населення. Нині у держави з'явилися нові можливості і механізми розв'язку проблем освіти шляхом широкого використання кращого світового досвіду. Законом України "Про освіту" передбачено виділення на потреби освіти коштів у розмірі, не меншому за 10 відсотків валового національного доходу. Крім того, передбачалося додаткове цільове фінансування витрат на реалізацію державної національної програми "Освіта" в розмірі 2,5 відсотка від усієї суми, тобто сукупні витрати мали становити 12,5% валового національного доходу. На жаль, ця вимога не виконується. Принципи управління - це вихідне положення, якого дотримуються в управлінні СНО. До таких принципів належать: а) принцип науковості (опора на положення педагогіки, психології та інші науки про навчання, виховання і освіту); б) принцип демократизації (розвиток колегіальності в роботі, підзвітність керівництва трудовому колективу, конкурсний відбір керівних кадрів); в) принцип участі громадськості (створення різноманітних комісій, які сприяють роботі школи); г) принцип гуманізації (створення гуманних стосунків у дитячому і педагогічному колективах); д) принцип компетентності (знання справи); е) принцип оптимізації (раціональне використання засобів і одержання найкращих результатів); є) принцип об'єктивності і повноти інформації; ж) принцип правильного добору і використання кадрів; з) принцип ініціативи і активності. 2. Відповідно до Закону України "Про освіту" створено систему органів державного управління і систему органів громадського самоврядування. Органами державного управління освітою в Україні є: Міністерство освіти України; Міністерства і відомства України, які мають навчально-виховні заклади; Вища атестаційна комісія України; відділи (управління) освіти місцевих державних адміністрацій. Центральні органи державного управління освітою: беруть участь у виробленні та втіленні у життя державної політики в галузі освіти, професійної підготовки кадрів, у визначенні перспектив та напрямків розвитку освіти, вимог до її змісту, рівня і обсягу, нормативів матеріально-технічного, фінансового забезпечення навчально-виховних закладів і здійснюють координаційні, науково-методичні, контрольні функції та державне інспектування, забезпечують зв'язки з іншими державами, організовують впровадження в практику досягнень науки і передового досвіду; проводять атестацію та акредитацію навчально-виховних закладів. Місцеві органи влади фінансують навчальні заклади, визначають їх мережу, беруть під соціальний захист працівників цих закладів і дітей, ведуть облік дітей шкільного віку і контроль щодо їх навчання до 15 років, встановлюють опіку над дітьми без батьків. Органами громадського самоврядування в системі освіти є: загальні збори (конференція) колективу, рада навчально-виховного закладу; районна міська, обласна конференції працівників освіти; районна, міська ради з питань народної освіти; республіканський збір працівників освіти. Зміст діяльності самоврядування: самостійне планування роботи, вирішення питань навчально-виховної, наукової, методичної, фінансової господарської, виробничо-комерційної діяльності; участь у формуванні планів прийому учнів, студентів, слухачів з урахуванням державного за мовлення та замовлень місцевого значення; визначення змісту шкільного комплексу освіти, форм і методів навчання: прийняття на роботу педагогічних і інших працівників; здійснення громадського контролю за організацією харчування у навчально-виховних закладах. Інспектування навчально-виховних закладів: здійснення загальної середньої освіти молоді; організаційна робота школи, розстановка і використання педагогічних кадрів; стан внутрішнього керівництва, методична робота; система праці вчителів, уроки та інші форми організації навчання; виховна робота, зокрема, трудове виховання і навчання у школі, діяльність учнівського самоврядування, позакласна та позашкільна робота з учнями; зв'язок школи з сім'єю і громадськістю; навчально-матеріальна база школи, виконання планових бюджетних витрат; облік роботи і звітність школи; адміністративне-господарська діяльність. Види інспектування: фронтальне, вибіркове, тематичне, комплексне. 3. Функції керівників школи: директор школи: персонально відповідає перед державою за всю діяльність школи, за організацію і якість навчально-виховної роботи з учнями, виховну спрямованість навчального процесу, якість знань і поведінку школярів, їх профорієнтацію і трудову підготовку, зміцнення здоров'я і фізичний розвиток, фінансово-господарський стан і техніку безпеки в школі; заступник директора з навчальної роботи: організовує і контролює хід процесу навчання школярів, їх загальноосвітню і трудову підготовку всебічний розвиток і поведінку; виконання навчальних планів і програм, якість знань, умінь і навичок учнів; керівництво методичною роботою з учителями школи; заступник директора з виховної роботи: організовує позакласну виховну роботу і дозвілля учнів, надає необхідну допомогу класним керівникам, вихователям та іншим працівникам школи, що залучаються до проведення виховної роботи з учнями; помічник директора по господарській частині: відповідає за збереження шкільних будов і майна, матеріальне забезпечення навчального процесу, санітарний стан школи, протипожежну охорону, правильну організацію роботи обслуговуючого персоналу. До складу ради школи входять педагоги, батьки і учні. Збирається вона 4-5 разів на рік для вирішення важливих для школи проблем: 1)Стан навчально-виховної роботи в школі у світлі вимог Закону України "Про освіту" (вересень). 2) Стан навчальної та виховної роботи в 9 класі (грудень). 3) Затвердження структури і штатного розпису школи на навчальний рік 4) Організація літнього відпочинку дітей та працевлаштування випускників 4. До складу педагогічної ради школи входять педагоги. Вона також збирається 1) Стан трудового навчання в школі та завдання щодо його поліпшення 2) Стан викладання і рівень знань, умінь та навичок учнів з математики (січень). 3) Про роботу методичних об'єднань в школі та шляхи її вдосконалення 4) Стан викладання і рівень знань, умінь та навичок учнів з української мови Щомісяця на нарадах за участю директора школи обговорюються такі питання навчально-виховного процесу: 1) Стан перевірки учнівських зошитів і дотримання мовного режиму в школі. 2) Про роботу учнівського самоврядування в школі. 3) Організація виховної роботи в групах продовженого дня. 4) Стан правового виховання учнів. 5) Про використання в навчально-виховній роботі основних положень народної 6) Шляхи поліпшення роботи школи з батьками учнів. 7) Робота вчителів по підготовці учнів до екзаменів. 8) Завдання школи в організації літнього відпочинку дітей. 9) Планування роботи школи на наступний навчальний рік. 10) Результати перевідних та випускних екзаменів у школі. 5. Під час планування роботи школи на навчальний рік необхідно Школі важливо мати перспективний план її розвитку, який передбачав би приблизно такий зміст: аналіз роботи школи за попередній період; визначення важливих завдань на новий період; зміни контингенту учнів і класів-комплектів; організаційно-педагогічні проблеми розвитку школи; основні напрямки вдосконалення навчально-виховної роботи; робота з педагогічними кадрами; адміністративно-господарська діяльність і зміцнення матеріально-технічної бази. Річний план охоплює такі розділи: аналіз роботи школи за попередній навчальний рік; завдання школи на новий навчальний рік; здійснення загальної середньої освіти і підвищення якості навчально-виховного процесу: позакласна і позашкільна виховна робота з учнями; спільна робота школи, сім'ї і громадськості; робота педагогічної ради школи; методична робота школи, підвищення кваліфікації та атестація учителів; втілення досягнень науки та передового досвіду; управління школою і внутрішній контроль; санітарно-оздоровча робота; організаційно-господарська робота і зміцнення навчально-матеріальної бази школи. Поточне планування охоплює: плани роботи вчителів (тематичні і поурочні), класних керівників (на чверть або півріччя), директора школи і його заступників (на тиждень), учнівських гуртків та організацій, розкладу навчальних і позакласних занять і заходів та ін. 6. Організація перевірки стану будь-якого з питань навчального процесу До внутрішнього контролю ставляться такі вимоги: його індивідуальний характер, що вимагає здійснення контролю за роботою кожного члена колективу; систематичність і раціональність на всіх етапах навчально-виховного процесу; всебічність і різноманітність форм; об'єктивність, що виключає суб'єктивні і помилкові оціночні судження і висновки; диференційований підхід, що враховує специфічні особливості та індивідуальні якості контрольованих; єдність вимог осіб, що здійснюють контроль. Контроль навчально-виховного процесу керівниками школи: розподіл сфер контролю між керівниками школи; види контролю; методи контролю; гласність результатів контролю; контроль і допомога вчителям. Видивнутрішкільного контролю: а) класно-узагальнюючий: рівень знань і вихованості учнів якогось класу, якість б) фронтальний: стан викладання окремих предметів в усіх або окремих класах, в) тематичний: робота всього колективу над якоюсь проблемою, рівень знань і г) персональний: продуктивність викладацької діяльності, методичний рівень д) оглядовий: стан шкільної документації, стан трудової дисципліни, стан Методи внутрішкільного контролю: а) спостереження: відвідування уроків, позакласних заходів з наступним б) перевірка документації: робота з класними журналами, щоденниками учнів, в) опитування: 1)усне: невимушена або цілеспрямована бесіда за спеціально г) тестування: метод психологічної діагностики для вимірювання д) ретроспективний розбір: оцінка діяльності школи випускниками минулих За ознакою логічної послідовності внутрішкільний контроль може бути: поточний, попередній, проміжний підсумковий, а також епізодичний і періодичний. Зміст внутрішкільного контролю основних видів діяльності: а) навчальний процес: виконання навчальних програм, рівень знань і навичок б) виховний процес: рівень вихованості учнів, рівень громадської активності в) методична робота: методичний рівень кожного вчителя, методичний рівень г) наукова і експериментальна діяльність: відповідність цієї діяльності д) психологічний стан: ступінь психологічного комфорту (дискомфорту) учнів, е) забезпечення навчально-виховного процесу необхідними умовами: охорона Форми внутрішкільного контролю: а) колективна форма: до контролю залучаються всі ступені управління: б) взаємоконтроль: до контролю залучаються керівники кафедр, досвідчені в) самоконтроль: делегується найбільш досвідченими учителям і класним г) адміністративний плановий контроль: здійснюється директором, його д) адміністративний регулюючий (позаплановий) контроль: здійснюється Запитання і завдання 1. Проаналізуйте спостереження і враження власних шкільних років і зробіть 2. Ознайомтесь з планом роботи школи і зробіть висновки, наскільки повно 3. Дайте порівняльну характеристику діяльності заступника Директора школи Рекомендована література: 5; 11; 17; 20; 37. Тема 19. Методична робота в школі 1. Роль методичної роботи в підвищенні рівня професійної підготовки вчителя. 2. Основні форми методичної роботи в школі. Методична робота в школі: спонукає кожного вчителя до роботи над вдосконаленням свого фахового рівня; сприяє взаємному збагаченню членів педагогічного колективу педагогічними знахідками; дає можливість молодим вчителям вчитися педагогічної майстерності у старших і більш досвідчених колег: забезпечує підтримання у педагогічному колективі духу творчості, прагнення до пошуку. Функції методичної роботи в школі: а) функція планування - важливий підготовчий етап методичної роботи, яка б) організаційна функція виявляється в діяльності, пов'язаній з удосконаленням в) діагностична функція - вимагає регулярного вивчення ступеня розриву між результаті їх праці, та вимогами суспільства до якості діяльності конкретних працівників освіти в умовах розбудови української національної школи; г) прогностична функція вимагає необхідних педагогам у майбутньому; д) моделююча функція полягає у розробці принципово нових положень е) відновлювальна функція передбачає відновлення частково забутих або є) корегуюча функція спрямована на виправлення в діяльності педагогів недоліків, пов'язаних з використанням застарілих методик, що не відповідають вимогам сучасності; ж) пропагандистська функція спрямована на інформування педагогів, їх з) контрольне-інфррмаційна функція полягає в утворенні і підтримці Завдання методичної роботи: підвищення наукового рівня вчителя: підготовка вчителя до засвоєння ним змісту нових програм і технологій їх реалізації; постійне ознайомлення з досягненнями психолого-педагогічних, дисциплін і методик викладання; вивчення і втілення у шкільну практику передового педагогічного досвіду, творче виконання перевірених рекомендацій: збагачення новими, прогресивними і досконалими методами засобами навчання; постійне вдосконалення навичок самоосвітньої роботи вчителя, надання йому кваліфікаційної допомоги як у питаннях теорії, так і в практичній діяльності, у підвищенні результативності його педагогічної праці. Зміст методичної роботи: * поглиблення філософсько-педагогічних знань, які спрямовані на * вивчення діалектики і принципів розвитку української національної * освоєння методики викладання додаткових предметів. * освоєння і практичне застосування теоретичних положень загальної * систематичне інформування про нові методичні рекомендації, Читайте також:
|
||||||||
|