Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Поняття і ознаки механізму держави.

Механізм держави - цілісна ієрархічна система державних органів, що здійснюють державну владу, а також установ, підприємств, за допомогою яких виконуються завдання і функції держави.

Ознаки механізму держави:

1) це ієрархічна система, тобто система, побудована на засадах субординації і координації. Політико-організаційну основу системи складають органи держави, територія держави, озброєні сили і інші державні військові формування, державні символи, столиця держави;

2) це цілісна система внутрішньо організованих елементів, що має єдині принципи побудови і єдині завдання і цілі діяльності. Кожний з суб'єктів механізму держави як його системний елемент органічно обумовлений всіма іншими його елементами і функціонуванням системи в цілому;

3) це система, що має чітку структуру з певними зв'язками між її елементами. Первинними елементами є державні органи.

Як механізм годинника складається з різних елементів, так і механізм держави, будучи єдиним, включає органи, блоки, підсистеми і навіть самостійні гілки влади: законодавчу, виконавчу, судову. Так, одну з підсистем держави утворюють найвищі органи держави: представницькі, виконавчі, глава держави. Інша підсистема - місцевого рівня: ради і їх виконкоми, державні адміністрації і їх глави. Особливою підсистемою є судова, а також правоохоронні органи: прокуратура, міліція, органи служби безпеки і ін.;

4) це система, що володіє єдиною бюджетною, грошовою, банківською системами, державною власністю, які складають її організаційно-економічну основу;

5) це взаємодіюча, динамічна система, за допомогою якої функціонує держава, здійснюється управління суспільством (по суті, механізм держави створюється для виконання її функцій).

В літературі можна зустріти ототожнення «механізму» і «апарату» держави. Тим часом поняття механізму держави ширше за поняття державного апарату по складу і структурі. Механізм держави, по суті, є апаратом у дії, у функціонуванні - зі всіма зв'язками, існуючими між його частинами.

Механізм держави повинен розглядатися не як проста сукупність його елементів (державних органів, організацій, установ), а як система цих елементів, функціонально сумісних, злагоджених між собою і системою в цілому, що знаходяться в постійному оновленні з метою підтримки своєї основної функції - управління.

Структура механізму держави показана на схемі:

Механізм держави

- Державні органи, що володіють владними повноваженнями, тобто державний апарат, який включає три важливі структурні елементи:

- державні установи, державні підприємства, що не володіють владними повноваженнями;

- апарат управління, що складається з урядовців - державних службовців, які спеціально займаються управлінням;

- апарат примусу - армія, міліція, розвідка і контррозвідка, митниця (певною мірою), в'язниці, виправні установи і ін.

Слід розрізняти державні органи, що мають владні повноваження, і державні підприємства і установи, які не мають владних повноважень. По цьому критерію можна розмежувати механізм держави і апарат держави, які тільки в своїй основі співпадають.

Під «державним апаратом» розуміється система органів, що безпосередньо здійснюють управлінську діяльність і наділені для цього державно-владними повноваженнями. В поняття «механізм держави» включаються державні підприємства і державні установи, які під керівництвом апарату держави практично здійснюють функції держави у сфері виробничої діяльності, пов'язаної із створенням матеріальних цінностей держави (державні підприємства) і нематеріальних цінностей (державні установи). Для державних установ типовою є невиробнича діяльність у сфері охорони здоров'я, наукових досліджень, проектування, учбово-виховної, духовно-освітньої роботи і т.д.

Чому державні підприємства і державні установи не можна віднести до державних органів? Тому що вони відрізняються від державних органів наступними ознаками:

(1) не мають державно-владних повноважень, тобто не є носіями державної влади;

(2) безпосередньо створюють матеріальні або духовні блага;

(3) мають специфічну організаційну структуру: являють собою організовані державою трудові колективи робітників і службовців на чолі з відповідальним керівником, діючим на основі єдиноначальності;

(4) мають чітко визначений круг повноважень: адміністрація підприємств і установ здійснює управлінські функції виключно у сфері своєї діяльності, в межах підприємства або установи;

(5) керуються в своїй діяльності власним статутом відповідно до законодавства.

Таким чином, державні підприємства і державні установи слід відрізняти від органів держави, але їх не можна протиставляти один одному, оскільки всі вони відносяться до державних організацій, які діють в єдності і взаємозв'язку: державний апарат забезпечує реалізацію функцій держави завдяки діяльності підприємств і установ, якими керує.


Читайте також:

  1. II. Поняття соціального процесу.
  2. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  3. А/. Поняття про судовий процес.
  4. Аграрна політика як складова економічної політики держави. Сут­ність і принципи аграрної політики
  5. Адвокатура — неодмінний складовий елемент механізму забезпечення прав людини.
  6. Адміністративне правопорушення як підстава юридичної відповідальності: ознаки і елементи.
  7. Адміністративний проступок: поняття, ознаки, види.
  8. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  9. Адміністративно-командна система, її ознаки та механізм функціонування.
  10. Адміністративно-правові методи забезпечення економічного механізму управління охороною довкілля
  11. Аксіоми. Теореми. Ознаки.
  12. Акти застосування юридичних норм: поняття, ознаки, види.




Переглядів: 1171

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Поняття державного (політичного) режиму та його види. | Поняття і ознаки державного органу .

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.