Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Поняття і ознаки державного органу .

Апарат держави - частина механізму держави.

Апарат держави - юридично оформлена система всіх державних органів, що здійснюють безпосередню практичну роботу по управлінню суспільством, виконанню завдань і функцій держави.

Можливе двояке розуміння апарату держави: у вузькому і широкому значенні.

Апарат держави (у вузькому значенні) - власне управлінський апарат або апарат виконавчої влади, який складається з урядовців і очолюється виконавчими вищими органами.

Апарат держави (в широкому значенні) - разом з власне управлінським апаратом включає главу держави, парламент, місцеві органи управління, озброєні сили, міліцію (поліцію), дипломатичні представництва за кордоном і ін.

Ознаки апарату держави:

1) система державних органів, що є структурною організацією, заснованою на загальних принципах, єдності кінцевої мети, взаємодії і орієнтовану на забезпечення реалізації функцій держави;

2) система юридично оформлених державних органів, тобто наділених компетенцією (повноваженнями, юридичною відповідальністю) і які займаються управлінням суспільства на професійній основі як носії влади;

3) система державних органів, в рамках якої діяльність державних службовців чітко відмежована від «власності», що належить їм як суб'єктам;

4) система органів, кожний з яких має матеріально-технічні засоби для здійснення цих функцій;

5) система органів, диференційованих згідно принципу розподілу влади на законодавчі, виконавчі і судові;

6) система органів, що здійснює свою діяльність по управлінню суспільством і виконанню функцій держави у формах безпосередньо управлінських і правових.

Безпосередньо управлінські форми діяльності державного апарату не мають юридичного характеру.

Їх функції:

• організаційно-регламентуюча - розробка наукових рекомендацій, підготовка проектів документів, організація виборів і др.;

• організаційно-господарська - бухгалтерський облік, статистика, постачання і ін.;

• організаційно-ідеологічна - роз'яснення нормативних актів, формування громадської думки і ін.

Правові форми діяльності державного апарату мають юридичний характер: правотворча, правозастосовча, правоохоронна, контрольно-наглядова, засновницька.

Правотворча діяльність - форма діяльності компетентних органів держави по встановленню, зміні або скасуванню правових норм. Ця діяльність включає підготовку проектів нормативних юридичних актів, їх ухвалення і видання.

Правозастосовча діяльність - форма діяльності компетентних органів держави по реалізації правових норм. Ця діяльність включає організацію і контроль над дотриманням правових норм.

Правоохоронна діяльність - форма діяльності компетентних органів держави по попередженню правопорушень і притягненню правопорушників до юридичної відповідальності. Вона здійснюється з метою охорони і захисту правових норм шляхом вжиття заходів юридичної відповідальності до правопорушників.

Державні органи є структурними ланками державного апарату.

Орган держави - частина державного апарату - група осіб або одна особа, що володіє певною державно-владною компетенцією для виконання завдань і функцій держави.

Кожний орган держави створюється для здійснення певного виду державної діяльності тобто має свій предмет діяльності, завдання і функції.

Юридичним виразом сукупності повноважень, функцій і юридичної відповідальності органу є його компетенція.

Ознаки органу держави:

1) формується державою або безпосередньо народом (наприклад, парламент) відповідно до закону і функціонує на його основі;

2) має передбачені конституцією або іншими законами спеціальні функції, які він здійснює від імені держави;

3) володіє державно-владними повноваженнями, що дозволяють йому вчиняти юридично обов'язкові дії:

а) видає нормативні і індивідуальні акти;

б) здійснює контроль за виконанням вимог, передбачених цими актами;

в) забезпечує і захищає ці вимоги від порушень шляхом вжиття заходів виховання, переконання, стимулювання, у разі потреби - державного примусу;

4) функціонально взаємодіє з іншими органами в процесі реалізації своїх повноважень, керуючись принципом «дозволено тільки те, що прямо передбачене законом». Принцип «дозволено все, що не заборонено законом» не відноситься до діяльності державних органів. Цей принцип діє у сфері майнових відносин громадян, юридичних осіб;

5) складається із службовців, що знаходяться в особливих правовідносинах один з одним і органом: об'єм, порядок використання ними владних повноважень встановлюється законом і одержує конкретизацію в посадових інструкціях, і ін;

6) має необхідну матеріальну базу - казенне майно, яке знаходиться в його оперативному управлінні; свій рахунок в банку; джерело фінансування - державний бюджет;

7) має організаційну структуру , територіальну сферу діяльності, систему службової підзвітності і службову дисципліну.

Інститут держави - відносно відокремлена частина державної структури, що володіє певною автономією.

Відповідно до структурно-функціонального принципу інститути держави можна поділити на:

- організаційні (інститут президента, інститут парламенту);

- функціональні (інститут референдуму, інститут адміністративного контролю, інститут державної влади).

Види інститутів держави за ступенем складності:

- прості - не можуть бути поділені на більш дрібні інститути (інститут надзвичайного стану, інститут адміністративного контролю, інститут референдуму, інститут відповідальності уряду);

- комплексні - складаються з декількох педінститутів, які у свою чергу можуть бути інститутами для меншого дріблення (інститут форми держави включає підінститути: форми правління, форми устрою, форми режиму; інститут державного суверенітету: повнота і верховенство всередині, незалежність і рівноправність зовні; інститут представника держави на місцях: губернатор, префект і ін.).

Види інститутів держави за принципом «поділу влади»:

- інститути законодавчої влади (парламент, референдум і ін.);

• інститути виконавчої влади (монарх, президент, уряд, виконавчі органи влади на місцях і ін.);

• інститути судової влади (звичайні суди, надзвичайні суди, спеціальні суди, судова відповідальність, судовий контроль і ін.).

Інститути держави змінюються в ході історичного розвитку. Деякі інститути зникають (інститут абсолютної монархії), інші з'являються (участь громадян в управлінні державою).


Читайте також:

  1. II. Поняття соціального процесу.
  2. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  3. А/. Поняття про судовий процес.
  4. Автоматизована система ведення державного земельного кадастру
  5. Адміністративне правопорушення як підстава юридичної відповідальності: ознаки і елементи.
  6. Адміністративний проступок: поняття, ознаки, види.
  7. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  8. Адміністративно-командна система, її ознаки та механізм функціонування.
  9. Акредитація органу з сертифікації
  10. Аксіоми. Теореми. Ознаки.
  11. Акти застосування юридичних норм: поняття, ознаки, види.
  12. Аналіз однієї ознаки




Переглядів: 1687

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Поняття і ознаки механізму держави. | Що таке «поділ влади» як принцип організації роботи державного апарату?

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.018 сек.