Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Ідеї національної державності у політичній і правовій думці періоду козацько-гетьманської держави XVII – XVIII ст.

В історії суспільно-політичної боротьби в Україні період, який обіймав кінець XVI-початок XVII ст., характеризувався розвитком прогресивного ідейно-політичного руху, пов'язаного з соціально-економічним життям і визвольною боротьбою українського народу. В ту добу посилився наступ на його права та свободу з боку польських магнатів. Підготовка і прийняття церковної унії 1596 р. ще більшою мірою посилили й ускладнили цю боротьбу У плеяді полемістів виділяється автор „апокрисиса”, що виступав під псевдонімом Христофор Філарет - людина світська, дрібний шляхтич, що належав до „руського» народу, здавна жив на Волині, мав близькі взаємини з князем К.Острозьким і Х.Радзівілом - одним із відомих керівників протестантського руху в Польщі. Долаючи обмеженість станово-егоїстичних інтересів панівної феодальної верхівки, Філарет став на захист широких верств народу в їхній боротьбі проти соціально-економічного та національно-релігійного гніту.

„Апокрисис” був відповіддю на твір польського єзуїта П.Скарги „Synod brzeski” (1597 р.). У ньому Філарет обстоював у релігійній формі ідею рівності людей незалежно від місця і становища у житті. З цього випливало пояснення відносин між монархом (владою) і народом (підданими): монарх не є беззастережно й абсолютно повновладним володарем над своїми підданими. Це питання полеміст розглядав у двох аспектах, беручи за основу розуміння людини як єдності душі і тіла.

Визначне місце у розвитку суспільно-політичної думки в Україні кінця XVI - початку XVII ст. посідав І.Вишенський - визначний мислитель, гуманіст і демократ, що за своїм історичним значенням належав до тих діячів, які „своїм гарячим і чудово-красним словом будили наш народ зо сну, піднімали його до свідомості своєї людської і народної гідності”.

У поглядах І.Вишенського центральною постаттю була людина, але не абстрактна, а конкретна, з її муками та стражданнями, яка у реальному житті бореться за своє визволення та спасіння. Виходячи з принципу відношення „дух - тіло», полеміст намагався знайти обґрунтування для вимог свободи, рівності, справедливості, насамперед у сфері духу, а потім покласти це в основу громадського життя, життєдіяльності людини і народу. І.Вишенський дійшов визнання основоположності й визначальності первісно-демократичних засад раннього християнства для церковного життя, а на цій підставі - для світських відносин.

Полеміст виходив з того, що християнська віра у своїй духовній чистоті містить демократичні засади рівності, братерства, свободи, справедливості, а несправедливість, насильство, деспотизм, тиранія походять від абсолютизації принад світського життя, від жадоби багатства й розкоші, необмеженої влади й сваволі панування. І.Вишенський висунув концепцію соборності правління християнською церквою, засновану на ідеї рівності всіх людей. Ця рівність людей від природи не дає нікому права самовільно ставати вище над іншими. Рівність людей перед Богом тим більше не дає нікому права поневолювати і деспотичне правити, бо всі люди за своєї духовною сутності зрівняні з Богом і рівні перед ним як верховним законодавцем правди, свободи і справедливості.

І.Вишенський звернув увагу на роль правосуддя у житті суспільства: суд повинен охороняти закон і справедливість, утверджувати й захищати громадянські права і свободи. І.Вишенський заявив, що ніхто і ніщо не зламає волі українського народу, жодні насильства, хоч би якими страшними вони були, не поставлять його на коліна перед тиранами. Суспільно-політичні погляди І.Вишенського тісно поєднувалися з його суспільною позицією, що визначалася становищем трудового, пригнобленого селянства.

Дуже раннім було обґрунтування засад правової держави у творах Станіслава Оріховського - Роксолана (1513-1566). У своєму творі „Напучення королеві польському Сигізмунду-Августу” він наголошує на винятковій ролі моральності та освіченості монарха, конечній необхідності врахування ним досягнень науки про керування державою та принципу справедливості, а також підпорядкування законові.

На запитання „що в державі більше: закон чи король?” С.Оріховський відповідає: „...короля вибирають задля держави, а не держава заради короля існує. На цій підставі гадаємо, що держава набагато шляхетніша і достойніша за короля - Закон же, коли він є душею і розумом держави, є тому далеко кращим за непевну державу і більшим за короля”, який „є вухами закону”. В основі функціонування християнської держави, на його думку, повинно лежати дотримання права, бо те королівство буде взірцевим, у якому все стабільно, корисно і вірно є для кожного водночас і правомірним. Він твердив, що польська держава тримається на трьох основних елементах, що спільно творять трикутник, так звану піраміду влади. У вершині трикутника Оріховський помістив вівтар, тобто духовну владу, у лівому куті – священнослужителів, праворуч – короля. Мав власне бачення розв’язання проблеми джерела влади і панування: “всяка влада є від Бога”.

Певна річ, це ще не була розвинута теорія правової держави, яка формуватиметься у Європі протягом ХVII-ХVIII ст. На основі концепцій громадської угоди, поділу влади та народного суверенітету. Однак для свого часу, коли в найрозвиненіших країнах Західної Європи основні зусилля зосереджувались на теоретичному обґрунтуванні абсолютизму, позиція Оріховського була дуже прогресивна. Цьому, очевидно сприяли як політичний устрій польської держави, до якої тоді належала більша частина українських земель, так і правові й демократичні традиції України-Русі.

Іншою видатною пам'яткою політичної думки була конституція Пилипа Орлика та низка інших творів цього непересічного мислителя європейського рівня. Пилип Орлик (1672-1742) був генеральним писарем за гетьмана І.Мазепи, а по його смерті в Бендерах був обраний на гетьмана. „Угода й Конституція прав і свобод Війська Запорізького” (1710 р.), яка мала здійснюватись після здобуття Україною незалежності, була спрямована на те, щоб не допустити остаточного зруйнування козацьких прав та вольностей і „на народ вільний козацький накласти невільниче ярмо”. Вона передбачала виборність вищої влади в Україні та обмеженість гетьманських прав постійною участю в управлінні генеральської старшини, а також Генеральною радою (свого роду козацьким парламентом) - „щоб за прикладом московських царів він не міг діяти свавільно, згідно з принципом „так хочу, так повеліваю”. У Конституції спеціально було застережено право Генеральної старшини критикувати гетьмана та уряд, а сам гетьман зобов'язувався боронити простих козаків і селян від утисків старшини, внаслідок яких „люди кидають свої оселі й тікають із рідних околиць». Це був свого роду механізм урівноваження гілок влади.

Якщо „Угода й Конституція» стосувалася здебільшого внутрішнього устрою України, то два інші документи П. Орлика – „Вивід прав України” та „Маніфест” були спрямовані на міжнародне визнання України „вільним князівством”. Орлик апелює у них до ідей національного суверенітету і природних прав, стверджуючи, що у протиборстві з Москвою козаки мають за собою право людське й природне, одним із головних принципів котрого є: „народ завжди має право протестувати проти гніту і привернути уживання своїх стародавніх прав, коли матиме на це слушний час”. Це було написано приблизно за 65 років до прийняття „Декларації незалежності США” і майже за 80 років до прийняття Французької „Декларації прав людини і громадянина” - документів, що також спиралися на ідеї народного суверенітету і природних прав людини. Орлик був також глибоким аналітиком міжнародних відносин. Він подає усебічний аналіз геополітичного положення України, доводить, що її незалежність позитивно вплине на міжнародне становище в Європі з багатьох причин.

Важливе значення у розвитку політичної думки України має і етико-гуманістична концепція Г.Сковороди (1722 – 1794 рр.). Він був переконаний, що суть душі визначається природою людини, а суспільство є простою сумою людей. Державний устрій, політичний лад залежить від того, наскільки соціально-політичний стан членів суспільства відповідає їх духовній природі. Однак свого суспільного ідеалу Сковорода спеціально не окреслював. Відомо, що це мав бути лад, який би спирався на суспільний компроміс, це мало б бути гармонійне суспільство, яке все ж таки мало б певну ієрархічну структуру. Шлях до ідеалу полягав не стільки через всебічний розвиток особи, скільки через самозбереження, самоусвідомлення, аскетизм. Його політична концепція нагадує витриману в ранньохристиянському дусі конструкцію І.Вишенського і містить такі базові положення: нищівну критику існуючого суспільного ладу; майбутню форму правління ( в ідеалі) – демократичну республіку, де буде забезпечено соціальну рівність усіх громадян; способи досягнення окресленого суспільного ідеалу – просвітницькі; самопізнання, самовдосконалення, вияви “загальної любові”, “доброї волі”, “доброчесності” тощо, поширення освіти в народі, плекання моральних традицій.

Ідеї та концепції ХVI - ХVIII ст. охоплювали проблеми суспільного устрою, системи державного правління, відносин з іншими, особливо сусідніми державами, і розв'язували їх на демократичних підставах, спираючись на передову європейську думку того часу.

Інша річ, що цей ранній, можливо, навіть передчасний демократизм, який на практиці іноді призводив до анархії, навряд чи сприяв утвердженню державної незалежності в умовах, коли в міжнародній політиці гору брали високоцентралізовані держави, в яких переважали абсолютистські тенденції, а сусідів України ніколи не полишало бажання її поневолити.

 


Читайте також:

  1. IV-й період Римської держави ( ІІІ – V ст. н. е. ) – пізня Римська імперія
  2. XVII-XVIII ст.
  3. Автомобільний пасажирський транспорт – важлива складова єдиної транспортної системи держави
  4. Аграрна політика як складова економічної політики держави. Сут­ність і принципи аграрної політики
  5. Аграрний комплекс національної економіки.
  6. Адміністративно – територіальний устрій і соціальна структура Слобожанщини у половині XVII – кінці XVIII століття
  7. Адміністративно-політичний устрій Української козацької держави середини XVII ст. Зміни в соціально-економічних відносинах
  8. Адміністративно-політичний устрій Української козацької держави середини XVII ст. Зміни в соціально-економічних відносинах
  9. Антиінфляційна політика держави
  10. Антимонопольна діяльність держави
  11. Антимонопольна діяльність держави.
  12. Антимонопольна політика держави.




Переглядів: 777

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Державницькі та демократично-правові тенденції політичної думки України X - ХVI ст. | Проблеми держави та політичних відносин у суспільній думці України періоду національного відродження ХIХ поч. - ХХ століття.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.