МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Особливості джерел права в Україні.Нормативно-правовий акт - офіційний акт-волевиявлення (рішення) уповноважених суб'єктів права, що встановлює (змінює, скасовує) правові норми з метою регулювання суспільних відносин. Правовий акт - акт-волевиявлення (рішення) уповноваженого суб'єкта права, який регулює суспільні відносини за допомогою встановлення правових норм, а також визначення на основі цих норм прав і обов'язків учасників конкретних правовідносин, заходів відповідальності конкретних осіб за вчинене ними правопорушення. Міжнародно-правовий акт Релігійно-правова норма - акт-документ, що містить церковний канон або іншу релігійну норму, яка санкціонується державою для надання їй загальнообов'язкового значення і забезпечується нею. Релігійно-правова норма поширена в традиційно-релігійних правових системах (напр., в мусульманських країнах). В деяких країнах релігійно-правова норма тісно переплетена з правовим звичаєм, традиціями громадського побуту (держави Африки, Латинської Америки). - спільний акт-документ двох або декількох держав, що містить норми права про встановлення, зміну або припинення прав і обов'язків в різноманітних відносинах між ними. З санкції держави такий акт розповсюджується на її територію, стає частиною внутрішньонаціонального законодавства. На внутрідержавне право впливають джерела міжнародного права: загальновизнані принципи міжнародного права, міжнародні договори (пакти, конвенції).
Поняття, ознаки і переваги нормативно-правового акту, як джерела права. Він оформляється у встановлених законом випадках у вигляді письмового документа (акту-документа). Ознаки правового акту: 1) виражає волю (волевиявлення) уповноваженого суб'єкта права, його владні повноваження; 2) має офіційний характер, обов'язковий для виконання; 3) направлений на регулювання суспільних відносин; 4) встановлює правові норми, а також конкретні правовідносини; 5) може бути актом-документом, зміст якого фіксується у встановленій законом документальній формі, і актом-дією, за допомогою якого виникає юридичний результат (встановлення правових норм, їх застосування і т.д.); 6) є юридичним фактом, який породжує певні правові наслідки. Види правових актів за формою виразу: 1) письмовий (акт - документ); 2) усний (заяви, розпорядження, накази, вказівки); 3) конклюдентний (акт - дія). Види правових актів за юридичною субординацією: • нормативні, які регулюють певну сферу суспільних відносин і є загальнообов'язковими; • індивідуальні (ненормативні), які породжують права і обов'язки тільки у тих конкретних суб'єктів, яким вони адресовані, в конкретному випадку; • інтерпретаційні (акти тлумачення норм права), які мають допоміжний характер і, як правило, «обслуговують» нормативні акти. Слід мати на увазі, що, окрім вказаних класичних актів - нормативних, індивідуальних, інтерпретаційних - є акти змішаного нормативно-конкретного змісту, тобто ті що складаються з нормативних і індивідуальних норм. Вони характерні для правових систем романо-германського типу. Є нетипові (спеціалізовані) акти - акти, що затверджують положення, правила статутів, або акти, що складаються з декларацій, закликів. Поняття нормативно-правового акту і його відмінність від інших правових актів. Або інакше: акт правотворчості, що містить юридичні норми. Отже, нормативно-правовий акт є рішенням правотворчого органу, який направлений на встановлення, зміну або скасування норм права. Нормативно-правовий акт виконує дві рівнозначні функції: функцію юридичного джерела права і функцію форми права, тобто виступає як спосіб існування і виразу норм права. Ознаки нормативно-правового акту: 1) приймається або санкціонується уповноваженими органами держави (правотворчими органами) або народом (референдум); 2) завжди містить нові норми права або змінює (скасовує) діючі, чітко формулює зміст юридичних прав і обов'язків; 3) приймається з дотриманням певної процедури; 4) має форму письмового акту-документа і чітко визначені реквізити: а) вид акту (закон, указ, постанова); б) найменування органу, який прийняв акт (парламент, президент, уряд, місцевий орган влади); в) назву (деякі акти, напр., розпорядження Кабінету Міністрів України приймаються без назви); г) дата прийняття акту; д) номер акту; е) відомості про посадових осіб, що підписали акт; 5) публікується в офіційних спеціальних виданнях з обов'язковою відповідністю аутентичності тексту офіційного зразка (в Україні закони публікуються в «Відомостях Верховної Ради України», газетах «Голос України» і «Юридичний вісник України»; постанови Кабінету Міністрів - в «Зібраннях постанов уряду України» і газеті «Урядовий кур'ер»; закони і підзаконні акти - в журналі «Офіційний вісник України»). Структура нормативно-правового акту залежить від його специфіки і вигляду, допускає поділ нормативного матеріалу по підрозділах. Основні структурні елементи нормативно-правового акту: 1. Преамбула - вступна частина, безстатейний (що не містить норм права) загальний вступ, в якому дається обгрунтування закону, визначаються цілі, завдання і деколи формулюються світоглядні положення. 2. Пункти, статті - містять основні одиниці нормативно-правового акту - нормативні приписим. Через нормативні приписи стаття співвідноситься з нормою права. Статті можуть поділятися на частини, а пункти на абзаци і підпункти. І статтю, і частини, з яких вона складається, прийнято позначати скорочено початковими буквами: статтю - «ст.», а частини (абзаци) статі - «ч.». Статті в законах нумеруються, нерідко нумеруються і частини (абзаци) статі, тоді вони, як правило, називаються пунктами. 3. Глави - є у великих за об'ємом нормативно-правових актах. 4. Розділи - об'єднують глави у великих за об'ємом нормативно-правових актах. Можлива і інша ситуація, коли статті, пункти об'єднуються в розділи, а розділи - в глави; 5. Частини - найбільші підрозділи закону, містяться, як правило, в кодексах. Так, Кримінальний кодекс, Цивільний кодекс поділяються на дві частини: Частина Загальна і Частина Особлива. Види нормативно-правових актів за юридичнюю силою: • закони; • підзаконні нормативні акти. Юридична сила нормативно-правового акту визначається Конституцією . Юридична сила нормативно-правового акту - це його специфічна властивість мати чітко визначене місце в ієрархії інших правових актів і залежати за формальною обов'язковістю від того, який орган видав акт, тобто хто є суб'єктом нормотворчості. Види нормативно-правових актів за сферою дії: • загальні; • спеціальні; • локальні. Види нормативно-правових актів за характером волевиявлення: • акти становлення норм права; • акти зміни норм права; • акти скасування норм права. Види нормативно-правових актів за галузями законодавства: • цивільні; • кримінальні; • адміністративні; • карно-процесуальні; • адміністративно-процесуальні і ін. Основні нормативно-правові акти за галузями законодавства йменуються галузевими кодексами (Цивільний кодекс, Кримінальний кодекс, Кримінально-процесуальний кодекс.). Види правових актів за суб'єктами правотворчості в Україні: Верховна Рада України - закони і постанови; Верховна Рада Автономної Республіки Крим - ухвали (з питань, що мають нормативно-правовий характер) і рішення (з питань організаційно-розпорядчого характеру); Президент України - укази (нормативні і ненормативні) і розпорядження; Кабінет Міністрів України - постанови і розпорядження; Керівники міністерств і відомств - нормативні накази, інструкції, розпорядження, положення, вказівки міністра; Рада Міністрів Автономної Республіки Крим - ухвали, постанови і розпорядження; Місцеві ради народних депутатів, їх виконавчі комітети - рішення і нормативні накази; керівники їх управлінь і відділів - нормативні накази; Адміністрація державних підприємств, установ, організацій - нормативні накази, статути, положення і інструкції. Читайте також:
|
||||||||
|