Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Інститут судової влади

Судова влада — незалежна влада, яка охороняє право, виступає арбітром у спорах про право, відправляє право­суддя. Суди є незалежними від інших органів влади і під­коряються тільки закону. Організаційно-правові принципи здійснення правосуддя і гарантії незалежності суду зада­ються конституцією. Серед гарантій незалежності суду виділяють недоторканність судді, довічний строк призна­чення або обрання, ефективне виконання судових рішень.

Законодавством закріплені такі демократичні принципи здійснення судової влади, як рівність усіх перед законом і судом, участь у розгляді справи засідателів, присяжних, право підсудного на захист тощо.

Із позицій реалізації права правосуддя і судова влада — поняття не тотожні. Правосуддя — вид соціальної (перш за все державної) діяльності, форма захисту судовою владою порушеного або оспорюваного права. Ефективність діяль­ності судів має три складові: швидкість та оперативність


вирішення спорів, обґрунтованість і законність рішень,:
забезпечення їх виконання. '

У сучасному світі склалися дві судові системи, одна з яких іменується змагальною, а друга — слідчою. Харак­терною рисою змагальної судової системи є безпосередній диспут сторін перед судом, коли сторони (адвокати) мають можливість контролювати хід процесу й є головними ді­йовими особами в цьому процесі. Суддя тут наближається за своєю позицією до ролі третейського судді. Якщо при цьому є присяжні, то суддя не вирішує питання, хто правий, а хто винен. Суддя не втручається до процесу ухвалення рішення. Змагальна судова система характерна для держав із прецедентною правовою системою.

У слідчій системі багато що визначається на стадії попе­реднього розслідування, і суддя по суті веде справу на осно­ві документів. При цьому суддя сам досліджує факти і праг­не встановити істину у справі. У слідчій системі за тради­цією не застосовується суд присяжних, і адвокати не є голов­ними дійовими особами. Слідча система використовується в державах з нормативно-актною правовою системою.

Сьогодні відмічається зближення прецедентно! та нор-мативно-актної правових систем, взаємне використання різних елементів організації судової діяльності. Характер­ний приклад — поширення суду присяжних у державах континентальної Європи.

Судова влада здійснюється одноосібно суддею (при роз­гляді незначних правопорушень) або судовою колегією з дотриманням встановленої законом процедури. Межі дії судової влади обмежені нормами, що регламентують право на звернення в суд, а також принципами права.

Основні функції судової влади:

1) охоронна (охорона прав і свобод людини і громадяни­
на, прав і законних інтересів усіх суб'єктів права);

2) функція правосуддя (захист, відновлення порушених
прав);

3) контрольно-наглядова (заборона рішень двох інших
гілок влади в рамках права і конституційної законності
шляхом здійснення конституційного нагляду і судового
контролю над ними).

Судова влада перешкоджає дії безрозсудних законів, забезпечує відповідальність виконавчої влади за недотри­мання волі законодавця, захищає права громадян від сва­вілля.



Читайте також:

  1. Автономна Республіка Крим, регіональні та місцеві органи державної влади.
  2. Антиконкурентні дії органів влади, управління і контролю
  3. Антицерковна політика влади в Україні
  4. Апарат держави. Орган держави. Інститут держави
  5. Апарат держави. Орган держави. Інститут держави Апарат держави - частина механізму держави.
  6. Апарат державного управління як система органів виконавчої влади.
  7. АРХІВНЕ БУДІВНИЦТВО В УКРАЇНІ ЗА ЧАСІВ РАДЯНСЬКОЇ ВЛАДИ
  8. Архівне будівництво в Україні за часів радянської влади (1919-1990 рр.) ....... 48
  9. Барков Александр Владимирович
  10. Берестейський мирний договір УНР з державами німецько-австрійського блоку. Падіння радянської влади в Україні
  11. Бюджетний устрійпоказує, в який спосіб побудована бюджетна система. Іншими словами,він відображає організацію вертикальної структури бюджету держави за рівнями влади.
  12. Бюджетні права органів державної влади і управління




Переглядів: 889

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Уряд у сучасній державі | Інститут контрольної влади

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.016 сек.