МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Розділ 7ГРОМАДЯНСЬКЕ СУСПІЛЬСТВО І ДЕРЖАВА
JO 7.1. Громадянське суспільство: ' становлення концепції ' Уперше поняття «громадянське суспільство» зустрічається в Арістотеля, який називав його politike koinonia — політичною спільнотою. «Калькою» цього терміну в латинській мові і став вираз «societas civilis» (громадянське суспільство). З погляду Арістотеля громадянське суспільство можливе лише у правильній державі («політії»), де громадяни беруть «рівну участь у всіх вигодах суспільного життя» і діють «в інтересах загальної користі». Арістотель не ототожнював державу з громадянським суспільством, але й не протиставляв їх чітко, бо різні аспекти того та іншого в суспільному житті античного поліса тісно стикалися. До ідеї «громадянського суспільства» мислителі повернулися в епоху ранньобуржуазних революцій. Тоді склалося кілька різних концепцій громадянського суспільства, хоча всі вони ґрунтувалися на ідеї суспільного договору. Згідно з теорією Томаса Гоббса, суспільний договір приводить до створення держави, але не суспільства. І лише держава своєю владою забезпечує те злиття окремих людей, яке й є суспільством. Джон Локк, визначаючи продукт суспільного договору 107 Шарль Луї Монтеск'є ввів відмінність між державою та громадянським суспільством, указуючи, що «абсолютна монархія, яку деякі вважають єдиною формою правління у світі, насправді є несумісною із громадянським суспільством і, отже, не може бути формою громадянського правління». Розмежування між державою і громадянським суспільством він обґрунтовував розподілом приватного та публічного права. Якщо публічне право регулює взаємини правителів і підвладних, то приватне право регулює відносини між членами суспільства. Жан Жак Руссо розмежовував два договори — одним було створене громадянське суспільство, а другим — держава. В основі громадянського суспільства, з його точки зору, лежить приватна власність, поява якої призвела до боротьби між бідними та багатими. Для того щоб забезпечити себе і своє майно, багаті склали хитромудрий план. Вони запропонували заснувати публічну владу нібито для захисту всіх від взаємних розбратів. Насправді у суспільному житті з'явилася ще й політична нерівність. Єдино виправданою основою держави, за Руссо, є новий суспільний договір, учасниками якого повинне стати все доросле населення держави. Тільки тоді громадянське суспільство і держава, що виражає загальні інтереси і волю громадян, збігатимуться. Томас Пейн теж вважав, що не можна ототожнювати такі категорії, як суспільство і держава. Схожість між ними лише в тому, що вони виникли «природним чином», без якого б то не було втручання надприродних сил. Суспільство і уряд відрізняються один від одного і за своїми функціями, і за походженням. Суспільство виникло тому, що людям важко жити поодинці. Держава виникла унаслідок кровної зацікавленості людського суспільства у дотриманні порядку. Особливий інтерес представляють погляди на історію формування громадянського суспільства Адама Фергюссо-на, викладені ним у книзі «Досвід історії громадянського суспільства». У Фергюссона громадянське суспільство — це тип політичного порядку, який захищає та удосконалює ремесло, культуру і «громадянський дух» через регулярне правління, правові норми і систему збройної оборони. Фер-гюссон вважає необхідним створення асоціацій громадян, які пронизували б усе громадянське суспільство, інакше створюватимуться передумови для деспотичного правління. Багато в чому ці ідеї лежать в основі сучасного партійного; плюралізму. Ще один аспект громадянського суспільства — його людський вимір — був помічений Іммануїлом Кантом. Під громадянським суспільством Кант розумів суспільство, засноване на універсальних правах людини, що виходять за рамки будь-яких приватних правових або політичних систем. У кантівській філософії історії постулювалося якесь, загальне громадянське суспільство, засноване на принципі панування права, як мета людського розвитку. Таким чином, в епоху Просвітництва і ранньобуржуаз-них революцій склалося уявлення про громадянське суспільство як противагу державі, з одного боку, і громадянське суспільство як джерело державної влади, з іншого. ' Георг Фрідріх Гегель зробив спробу філософського осмислення співвідношення між громадянським суспільством і державою. Сфера дії держави, заГегелем, — загальні інтереси, а громадянського суспільства — приватні інтереси. Громадянське суспільство є внутрішньо дуалістичним і суперечливим. З одного боку, це арена боротьби всіх проти всіх, з іншого — приватний інтерес кожного не може бути реалізований поодинці. Звідси Гегель виводить необхідність вищої влади держави, яка має забезпечити справжню свободу індивідів замість боротьби всіх проти всіх. Для цього громадянське суспільство має бути впорядковане політичною владою — державою, що стоїть над ним. Держава є вищим досягненням права, етичним цілим, у якому знімаються суперечності, що мають місце в громадянському співтоваристві. У 80-і pp. XX ст. з'явилося нове трактування поняття «громадянське суспільство», пов'язане з іменами таких політичних мислителів, як Вацлав Гавел, Ендрю Арато та ін. В.Гавел говорить про три опори, на яких будується громадянське суспільство: принцип добровільного об'єднання приватних осіб, децентралізація державної влади і делегування частини її повноважень неурядовим організаціям. В основі громадянського суспільства — наділений усіма основними правами громадянин. Гавел бачить у громадянському суспільстві один із кращих засобів людської само-реалізації. Е. Арато під громадянським суспільством розуміє сферу соціальної взаємодії між економікою і державою, що складається, у першу чергу, зі сфер найбільш близького спілку- вання (зокрема сім'ї), об'єднань (зокрема, добровільних), соціальнихрухів і різних форм публічної комунікації. Ара-то та його однодумці сьогодні виходять із того, що громадянське суспільство виступає як фундамент демократії. У вітчизняній літературі можна знайти кілька підходів до визначення громадянського суспільства. Та все ж частіше за все його зміст включає всю недержавну сферу суспільних відносин. Як приклад можна навести визначення громадянського суспільства, подане російським політологом К.С. Гаджієвим: «Це система самостійних і не залежних від держави суспільних інститутів і міжособових відносин, які створюють умови для самореалізації окремих індивідів і колективів і через які виражаються і реалізуються приватні інтереси і потреби — індивідуальні і колективні». Читайте також:
|
||||||||
|