Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Право і політика

Термін «політика» вперше з'явився в Стародавній Гре­ції; він походить від грецького слова «polis» — місто-дер-жава. Політика — це система цілей та способів їх досягнен­ня у внутрішньому і зовнішньому житті держави. Політи­ку можна визначити як соціальну сферу, в якій стикають­ся, борються, реалізуються інтереси великих соціальних груп: класів, народів, національних, релігійних, професій­них співтовариств та інших соціальних спільнот.

Політика виникає як явище разом із соціальною дифе­ренціацією суспільства, розшаруванням його на великі соціальні спільноти, що мають власні особливі (а подекуди й антагоністичні, тобто прямо протилежні) інтереси. Тому політики не існувало в первісному суспільстві, де навіть індивід не відокремлював свої інтереси від інтересів родової громади.

Нерегульована політична боротьба могла б висадити суспільство у повітря, знищити його як форму соціального


буття людини, і саме тому виникає потреба в особливій формі організації суспільної влади (держава) і в особливій нормативній системі соціальної регулювання (право), які покликані зберегти цілісність суспільства в його новому стані.

Усе це визначає політичну природу держави і права, ро­бить їх явищами політики, політичного життя суспільства. Більше того, держава — це « головний політик », центральний суб'єкт політичного життя та політичної організації будь-якого суспільства: якщо всі інші суб'єкти політики (полі­тичні партії, профспілки, окремі політики тощо) виражають інтереси тільки своєї соціальної групи, то держава поклика­на направляти, координувати політичну діяльність, полі­тичну боротьбу всіх інших учасників політики.

Держава є найбільш могутнім, найбільш досконалим інструментом реалізації політичних інтересів, тому серед суб'єктів політики йде постійна боротьба за володіння ва­желями державної влади, за наближення до неї. В резуль­таті такої боротьби держава може стати «надбанням» якої-небудь однієї партії, соціальної групи, і тоді суспільству загрожує біда: тоталітарні режими є наслідком саме такого повороту подій. Держава — «власність» суспільства, вона повинна належати тільки суспільству в цілому (що й ви­ражається терміном «демократія») і виражати загальні інтереси всіх соціальних груп і шарів.

Політична діяльність може бути й антидержавницькою, й антинародною, й антинаціональною, й антигуманною. Проте у будь-якому випадку вона стосується інтересів дер­жави і суспільства.

Право має політичну природу, бо за своєю сутністю є нор­мативною формою узгодження волі та інтересів соціальних спільнот. Проте взаємини права і політики далеко не одно­значні. Право може служити формою виразу і здійснення політики лише до тих пір, поки сама ця політика будується на вихідних засадах права і справедливості, тобто до тих пір, поки право використовується державою відповідно до його природи. Як тільки держава почне використовувати законо­давчу владу на користь якоїсь однієї соціальної верстви або проводити антинародну політику, правовий зміст з офіційних джерел випарується і в руках держави залишиться беззміс­товна юридична форма («неправовий закон»), використання якої на користь політичної кон'юнктури має свої межі і може привести до руйнування всієї політико-правової системи.


Право є лише однією із форм здійснення політики. По­літика може здійснюватися на основі чистого свавілля, поза всіляких правил. Домінування політичних норм над право­вими породжує насильство і створює ґрунт для тоталітарних режимів. Тоталітаризм неминуче виникає там, де політика, політичні норми не мають правової основи, де право не є обмежувачем політичної влади, де права людини не висту­пають як засіб контролю над її здійсненням.

Домінування права над політикою, політичною вла­дою — непорушний принцип сучасної культури. Право може служити формою виразу і здійснення політики лише до тих пір, поки сама політика будується на вихідних за­садах права і справедливості.

Питання, завдання та тести для самоконтролю

1.Дайте визначення соціального регулювання.

2. Наведіть приклади різних видів нормативних актів.

3. Дайте визначення та охарактеризуйте ознаки соці­
альної норми.

4. Порівняйте різні види соціальних норм за допомогою
таблиці «Соціальні норми».

 

Критерій порівняння Мораль­ні Релі­гійні Звичаї Корпо­ративні Право­ві
1. Похо­дження          
2. Спосіб встановлен­ня          
3. Ким встановлю­ються норми          
4. Спосіб підтриман­ня          
5. Відпові­дальність за порушення          

 




6. Ступінь формальної визначеності          

5. Знайдіть відповідність між стовпцями таблиці «Озна­ки різних видів соціальних норм» (кожній літері має від­повідати кілька цифр).

 

 

 

 

 

 

 

А. Право 1. Поширення дії на всіх людей
2. Поширення на визначену соціальну групу
3. Негативна реакція на порушення норми у вигляді громадського осуду
Б. Мораль 4. Норми створюються певною групою осіб
5. Регулятивність
В. Релігійні нор­ми 6. Оцінка поведінки в категоріях «пога­ний»—«добрий»
7. Негативна реакція на порушення норми у вигляді юридичної відповідальності
Г. Корпоративні норми 8. Норми створюються стихійно
9. Норми, як вважається, мають надпри­родне походження
10. Норми створюються державою

6. Охарактеризуйте співвідношення: права та моралі; права та релігії; права та звичаїв; права та корпоративних норм; права та політики.


Лукашева Е.А. Политика, право, мораль. — М.: Наука, 1986.— 264 с.

Матузов Н. И. Право в системе социальных норм //Пра­воведение. — 1996. — № 2. — С. 144-157.

Пеньков Е.М. Социальные нормы — регуляторы пове­дения личности: Некоторые вопросы методологии и тео­рии. — М.: Мысль, 1972. — 198 с.

Плахов В. Д. Социальные нормы и девиантное поведение // Юридическая мысль. — 2002. — № 2. — С. 91-104.

Плахов В.Д. Социальные нормы: Философские основа­ния общей теории. — М.: Наука, 1985. — 182 с.

Селиванов В., Діденко Н. Правова природа регулювання суспільних відносин // Право України. — 2000. — № 10. — С. 10-20.

Халфина P.O. Право как средство социального управле­ния. — М.: Наука, 1988. — 255 с.

Харт Г.Л.А. Позитивизм и разграничение права и мора­ли: Пер с англ.// Правоведение. — 2005. — № 5. — С.104-136.

Хархаліс У .М. Звичай, традиція, обряд, ритуал як форми відображення суспільних відносин// Мультиверсум. Філо­софський альманах. — К.: Центр духовної культури, — 2004. — № 44 (http://filosof. com.ua/ Jornel/M_44/Harhalis. htm).

Чечина Н.А. Нормы советского гражданского процессуа­льного права и нормы морали //Правоведение. — 1970. — № 5. — С. 68-74.


Додаткова література

Берман Г.Дж. Вера и закон: Примирение права и рели­гии. — М.: Ad marginem, 1999. — 431 с.

Графский В.Г. Право и мораль в истории: Проблемы ценностного похода //Гос. и право. — 1998. — № 8. — С.114-119.

Жуков К.С, Карнышев А.Д. Нормы в политике: психо­логия их освоения и реализации // Сибирский юридичес­кий вестник. — 2004. — № 1 (находится на сайте www.law. edu.ru).



ш внв.»шїдкя dioss і ынзюшиа хшыгапотэ


dOS


Будучи первинним елементом права як соціального яви­ща, правова норма має основні його властивості-ознаки.


Розділ 13 НОРМИ ПРАВА


Читайте також:

  1. I. Загальна характеристика політичної та правової думки античної Греції.
  2. IV. Відмінність злочинів від інших правопорушень
  3. IV. Політика держав, юридична регламентація операцій із золотом.
  4. V. Класифікація і внесення поправок
  5. А) Філософія православ'я
  6. А. Правобережну Україну.
  7. А/. Право власності.
  8. Аграрна політика
  9. Аграрна політика як складова економічної політики держави. Сут­ність і принципи аграрної політики
  10. Аграрне право
  11. Аграрне право та законодавство США, Німеччини, Франції, Великої Британії, Ізраїлю, Польщі, Росії
  12. АГРАРНЕ ПРАВО УКРАЇНИ




Переглядів: 1152

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Право і корпоративні норми | Норма права, її ознаки

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.02 сек.